• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • SofieBerglund

Skönt att läsa att det kommer friska bebisar och att ni mår relativt bra tanke på omständigheterna. På söndag går jag in i vecka 12, det måste gå nu.
    Igår träffade vi en läkare på mvc som skickade in en remiss till smvc. Det står även i min journal att jag ska ha ett cerclage vid nästa graviditet tanke på hur det slutade sist. Vi har även svårt att bli gravida. Så det är jätteskönt att sjukvården verkligen hjälper oss och vi inte behöver slåss för ett cerclage. Och att läsa era historier gör både mig och min sambo lugnare. Visst en tuff tid som väntar, men det är de värt för att få sitt älskade barn hos sig.
    Kram på er alla!

• ebolms

Sofie

Grattis till graviditeten! Hoppas det går hela vägen denna gång! :) och vad skönt att ni slipper kämpa för att få bra hjälp! Jag tycker du ska fråga om progesteron också! Jag fick det i v.15. Och så vill jag bara säga vila mer än du tror!! Ta det lugnt! Och se till så att du blir sjukskriven från att du får cerklaget!

Kram!

• Elin85

Hej tjejer!
    Idag var jag in till specmödravården. Fick titta på bebisen som sprattlade som tusan- känns konstigt att inte känna med tanke på hur han ( tror jag skymtade en snopp!) fot runt där inne. Allt såg bra ut med knytet och jag har nog gått några dagar mer än vad de räknade ut från början. Så är ungefär i v. 16+0 idag. Livmodertappen kontrollerades också, vid förra besöket för en månad sen var den 42 mm lång, dvs helt normal. Idag hade den kortats ner till 25 mm och detta fick fart på läkarna. Omgående sjukskrivning och operation på måndag. Ska få ett cerklage för att undvika att bebisen kommer alldeles för tidigt. Förlorade utan förklarliga skäl vår son i v.24+5 i somras, har nu fått en förklaring till varför han kom så tidigt, vilket känns skönt. Men samtidigt är jag livrädd över ovissheten :(

• SofieBerglund

Enolms

Tack för tipset om proesteron, ska ta upp det så fort jag får träffa läkaren. Läkaren jag träffade på mvc sa att jag kommer att bli sjukskriven direkt efter cerclaget är ditsatt. Jobbar som personlig assistent och det är redan väldigt jobbigt, så tanke på mitt jobb så blir det sjukskrivning. Jätteskönt! När jag är ledig orkar jag inge annat än och vila, tur att jag har en underbar sambo som orkar ta hand om allt och låter mig vila :) Han är även beredd på att det kommer vara så under hela graviditeten.

• Dags for en liten

Hejsan,

Jag var aktiv i denna tråd för ett halvår sedan.
    Vill bara komma med en solskenshistoria. Minns oron så väl.

Jag fick ett akut cerklage inopererat i vecka 21. Då var jag öppen 2cm och min fosterhinna buktade ut. Hade en funneling som var öppen mer än 2cm. Det såg med andra ord riktigt illa ut.
    Mirakulöst nog så satt cerklaget på sin plats tills det klipptes 36+1. 8st dagar senare föddes min dotter.

Jag fick progesterontabletter. Det är bevisat att bricanyltabletter inte har någon effekt, trots det så skickar flera sjukhus med gravida dessa hem - så var försiktiga med att "lita" på dessa. Bricanylsprutorna innehåller en högre dos (vad jag förstått), därför är dessa otroligt effektiva.
    Progresterontabletterna gör att livmodern slappnar av. Jag hade knappt några sammandragningar alls!
    Jag vet om fall där gravida kvinnor enbart fått dessa vaginatorier och livmodertappar "växt" igen.
    Kanske inte funkar på alla, men det är värt ett försökt!

Stort lycka till till er alla!! Försök njuta av graviditeten trots er oro.

Kram 

• SofieBerglund

Igår fick vi brev från spec.mv och vi ska dit nästa onsdag. Det börjar närma sig nu, vill bara få det gjort nu! Det bara måste funka för oss nu.

Hur mår ni alla?

• ebolms

Hoppas ni får någon bra info på specen!

Idag åkte vi in till DS för jag fick panik! Vår lilla tjej svarade varken på buffar, kallt vatten, rygg- eller sidläge. Vi fick ctg och UL och allt såg bra ut som tur var! Men fy vad hon skrämdes! Imorgon ska vi tillbaka på tappmätning och notch UL. Så vi får se om ännu en veckas vila har hjälp, hoppas den inte är ännu kortare iaf!!

Kram!

• Änglagosse

Hej. Hoppas att det går bra för alla. Jag fick mitt cerklage satt den 13e februari. Jag bokar tider ungefär varannan vecka för att vara på den säkra sidan. Har känt stickningar, svid, tryck, killning mm. men allt ser bra ut varje gång. I morgon blir våran lilla tjej lika gammal som storebror blev (21+3), och varje dag nu är en bonus. 

Kram till alla! 

• ebolms

Änglagosse

Åå, jag kommer ihåg den dagen då vår lilla tjej blev lika gammal som Wille blev. Många tankar och känslor den dagen. Ett stort delmål i denna graviditeten och skönt när man har tagit sig förbi det. Men oron försvinner ju såklart inte., heja lillasyster, hon ska komma ut levande!

Kram!

• lindaothomas
    ebolms skrev 2013-04-11 08:23:47 följande:
    Änglagosse
    Åå, jag kommer ihåg den dagen då vår lilla tjej blev lika gammal som Wille blev. Många tankar och känslor den dagen. Ett stort delmål i denna graviditeten och skönt när man har tagit sig förbi det. Men oron försvinner ju såklart inte., heja lillasyster, hon ska komma ut levande!

Kram!
    Hur går de? hur mår du och tappen?
    min mens har nu kommit och efter detta är de bara att "köra på" om vi orkar! :)  KRAM
    giggle skrev 2013-04-04 08:18:34 följande:
    Konstigt, hälften av texten försvann.

Jag skrev iaf att i USA finns det studier som visar progesteronets effekt och i Sverige används det vid IVF och de som har upprepade tidiga missfall.

Överläkaren sa att jag kunde få progesteronvagiatorer eftersom det kunde ju iaf inte skada.
    Hur mår du giggle? hur går allt??
    kram!!