• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • ebolms

Gjorde ny mätning idag efter sängläge i 1 v. Tappen hade ändå blivit kortare! Nu är den 19 mm, förra onsdagen var den 25 mm. Min läkare tog ett test som tydligen kan visa om en förlossning är på gång inom 2 v, det var negativt som tur var! Men jag vet inte..litar inte på något eller någon just nu.. :/ Jag vill bara att hon ska stanna där inne, lilla älsklingen! ?

• giggle

Bjooork: Jag fick cerclage satt i vecka 16 efter att tappen krympt till 2,2 cm från 3 cm på kort tid och tydligen hade jag även lite funneling. Jag fick själv propsa på att få till mätning av tappen (bm sa att det inte behövdes trots att jag opererat bort en stor bit av tappen för 6 år sen pga allvarliga cellförändringar och de efter det betonat att jag det var viktigt att jag sa till om detta så fort jag blivit gravid). Första mätningen 2 veckor efter cerclaget så hade tappen krympt till 1,9 cm men sen började jag med progesteron och ytterligare 2 veckor senare var tappen 3 cm och 3 veckor efter det var den nu senast 4,4cm. Och på fredag går jag in i vecka 26. Jag är helt sjukskriven till den 20e april och ligger ner mer eller mindre hela tiden (kliver bara upp för toabesök och hämta mat och så).

Ebolms: äsch, förstår att det måste kännas motigt!! Men min tapp har oxå varit 1,9 för några veckor sedan och jag är uppe på över 4 cm igen. Vet att det är en klen tröst.

Hur ligger du? Jag försöker ligga med benen högt så fort jag ligger på rygg (det avlastar ytterligare).

Vad var det för test de gjorde? Varför gör de inte ett sånt test regelbundet på alla oss med svaga tappar kan man ju undra.

• kgv

Ni som är aktiva här inne: Har ni fått konstaterat svag livmoderhals eller har ni fått cerklage som en ren säkerhetsåtgärd?

Jag fick inte cerklage andra graviditeten eftersom mina tvillingar som föddes i vecka 21+0 var just tvillingar. Man trodde det berodde på det helt enkelt. Lillebror höll på att födas i vecka 23 men man lyckades stoppa det och han höll sig kvar till 38+0 tack vare sängläge. Nu vill vi snart bli gravida igen och jag har redan varit i kontakt med specen på Karolinska. Enligt min läkare räknas jag inte som en riskgrupp längre eftersom min son föddes fullgången. Men jag förstår inte hur jag kan göra det eftersom han höll på att komma i vecka 23. Hade man inte upptäckt det i god tid hade det ju gått åt skogen den gången också. Och tvillinggraviditeten räknas inte eftersom det var en tvillinggraviditet. Hon säger att man inte kan säga att det har med varandra att göra, tvillingarna och lillebror. 

Min läkare pratar bara om bieffekterna av cerklage och progesteron och vill absolut inte att jag ska få det. Visst vet vi att det kan gå bra ändå. Men vågar man chansa när det ändå finns hjälp att tillgå? Funderar på att kontakta Danderyd istället och höra vad de har att säga. 

Känner mig bara så fruktansvärt förvirrad och vet inte vad jag ska tro.

• lindaothomas

KGV.
    Ja går just nu på utredning om varför ja fick föda min dotter i v 18 för några veckor sen. Mem De går inte att konstatera just försvagad livmoderhals.. De antar att det är de.. De Tar de säkra före de osäkra.
    Så därför blir de cerklage för mig.
    De ända de kan se är om man som giggle tagit bort en bit av livmoderhalsen som kan göra det..
    Men ett cerklage verkar ju bra att få tycker jag.. Hoppas de hjälper. Ja ska operera in mitt i ca v 12 när ja blir gravid igen..
    Hoppas verkligen de funkar!
    I Norrköping där ja bor sa dom att de satte in ungefär 1 cerklage om året.
    Inte direkt vanligt!
    Men som sagt, hoppas verkligen de funkar!

Hur går de ebolms?
    Hur mår du?

• lindaothomas

Va hos min privata Gyn läkare Igår. Hon sa samma sak ungefär som läkaren på kk.
    Så de blir cerklage och förhoppningsvis hjälper de mig/oss!!

Dock blir de inte progesteron vagitorier.
    De sa att de finns inget konstaterat fall i Sverige där de bevisats att de hjälpt. Båda sa så.. De sa att de va inte bra att testa sånt som inte är bekräftat pga att ja redan varit med om detta förtidig förlossning.. :/
    Men konstigt att ni får de?

Känns himla skönt att ha blivit undersökt och "godkänd" till att börja försöka igen när vi orkar! De blir 100% sjukskrivning från cerklaget och de känns skönt! Och de kommer ta allt de säkra före de osäkra och förhoppningsvis går allt bra denna gång då ja kan ta de lugnt mera! Hoppas de! :)

• giggle

Jo, de säger ofta så men enligt denna artikel i läkartidningen så finns det stark evidens för att progesteron har effekt. cerclage däremot har man inte kunnat bevisa att det har effekt på samma sätt. Det är därför man lägger så få numera. på SÖS så lägger de max 5 per år. det är ganska lite dör ett stort sjukhus i sthlm. www.lakartidningen.se/07engine.php

• giggle

Konstigt, hälften av texten försvann.

Jag skrev iaf att i USA finns det studier som visar progesteronets effekt och i Sverige används det vid IVF och de som har upprepade tidiga missfall.

Överläkaren sa att jag kunde få progesteronvagiatorer eftersom det kunde ju iaf inte skada.

• ebolms

Giggle

Jag har en kudde under rumpan när jag ligger ner, känns bättre än att inte ha det! Det finns ju inget som säger att det hjälper men jag mår psykiskt bättre om jag vet att jag gör allt jag kan! Och progesteron har jag ju haft sen v. 15 ungefär..

Vet inte vad testet heter, men dom tog en liten topps och stoppade in i slidan och sen tog det en kvart innan man fick svar. Tydligen så utsöndrar man någon protein i flytningarna innan förlossningen ska starta. Visste inte heller att det testet fanns, men nu ska vi ta det varje vecka tror jag! Tycker ju också att vi ned svaga livmoderhalsar borde få göra det testet regelbundet! Jag menar vad kan det kosta sjukvården? Typ inget! Och det kan rädda många små liv!!!

Vad gäller progesteron så fick jag det som extra åtgärd, det skadar ju inte ty di har det sa läkaren till mig. Dom ville ge mig både hängslen och livrem! Och då hade min läkare också tagit fram info från USA och progesteronet. Man har inte använt det så mkt i Sverige på ett tag men nubbar man börjar ta upp det igen. Och det finns inget som skulle skada bebis, vad jag vet!?

• ebolms

Förlåt min fula stavning på inlägget innan, skriver på telefonen. Det ska ju såklart stå att nu börjar man använda progesteron i Sverige igen.