• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • giggle

Linda: jag vet faktiskt inte. Eftersom jag opererat bort en stor bit av min så är den ju kortare ens när den är helt opåverkad. 3 cm är det längsta jag mätt (men innan grav var det ju ingen som mätte den). 3 cm är helt ok enligt mina läkare på SÖS, det är först när man hamnar under 2,5 som man blir aktuell för cerclage på SÖS och med tanke på att de lägger Max 5 cerclage per år där (och det är ju ett av Stockholms större sjukhus) så verkar det vara rätt ovanligt att den blir så kort.

Hoppas det går bra för dig imorgon och att du får de svar du behöver och att de lägger upp en plan för dig.

Hur funkar din kropp annars? Har den hunnit återhämta sig nåt?

• ebolms

Min tapp har minskat med 1 cm i veckan nu de senaste två mätningarna.. I början låg den på 5-4,5 cm vilket är det "normala" för en tapp som man inte har opererat bort något på. Men jag har nog inte vilat tillräckligt, förstår jag nu. Nu är det bara toabesök som får mig upp ur sängen, resten får personalen på sjukhuset och min pojkvän sköta! Vet inte hur länge jag blir kvar här heller..tror det är ganska mkt upp till mig. Men just nu vågar jag inte åka hem! :(

• giggle

Bra att du är inlagd, kollar de infektionsvärden på dig?
    Jag tror att det kommer att göra susen att du ligger ner och vilar och tappen kommer att växa på sig igen.
    Hur var det med progesteron, får du det?

• ebolms

Jag har åkt hem på permission nu, skönt faktiskt. Och eftersom alla läkare sa att det ser ju faktiskt fortfarande bra ut, eller så bra som det kan se ut, så känner jag mig ganska lugn, men det var skönt att sova på sjukhuset en natt iaf och veta att dom tar min oro på allvar! Och så länge jag inte får ont så kan jag nog hålla mig någorlunda lugn, och ert pepp-talk hjälper faktiskt! :) så nu håller vi tummarna och vilar massor!! Och progesteron har jag också, det är några veckor kvar på den behandlingen.

Kram på er!!

• giggle

Ebolms: Härligt!! Det kommer gå superbra detta för oss, det känner jag på mig. Jag tror att progesteron och sängläge är det bästa receptet! Min tapp hade växt ytterligare nu (till över 4 cm) när jag var hos läkaren idag och jag ligger/halvligger mer eller mindre hela tiden. Men jag har stödstrumpor och ser till att röra på fötter och ben mycket under dagen (pga blodproppsrisk). Min tapp har växt mer än det dubbla sen vecka 20 typ. Så det kan din oxå göra om du låter den vila tror jag.
    Jag ser till att komma hemifrån en gång per vecka och åker då till min mamma och pappa och ligger i deras soffa istället och sover kvar där för att få miljöombyte.

Linda: hur har det gått för dig idag?

• lindaothomas

Hej !
    De har gått skapligt bra.
    Överläkaren ja träffade var kanon bra! La verkligen ner tid på oss...
    Tyvärr sa han att man kan inte se om man har försvagad livmodertapp. Finns inga mätningar/undersökningar som visar det.
    Så han vet ju inte säkert. Men han tror de beror på det..
    Så i ca v 12 kommer ja få ett cerklage inopererat och bli 100% sjukskriven från då.
    Annars kändes de okej...vi ska ju till nästa privata Gyn läkare nu den 3/4 så de blir skönt att få ännu mera svar på alla frågor!!
    Se om hon säger likadant!!
    Han frågade även hur vi mådde och sa att ingen ska behöva gå igenom de ni gjort. Så han va verkligen omtänksam.
    Sa även att under nästa graviditet kommer vi ta de säkra före de osäkra och göra precis allt vi kan!! Så de kändes skönt!!

Va glad ja blir att ni bryr er! Gulliga ni!
    Allt går fortfarande upp å ner. Känns mera jobbigt Ena dagen och "lättare" andra. Så de pendlar väldigt!
    När kände ni att ni mådde okej?

GIGGLE: kul att tappen växt!! ;) skönt!
    Mår du bra annars??

EBOLMS: skönt att komma hem lite. Mår du bra nu ?

Stor kram till er alla

• ebolms

Linda, det låter som en jättebra läkare! Vad skönt för er!

Vågade sova hemma inatt också, har bara vart uppe för att gå på toa och en sbabbdusch nu på morgonen. Snart ska vi tillbaka till DS för undersökning och utskrivnings. Vet inte om jag ska göra undersökningen eller inte, jag vill ju inte gå in och reta tappen i onödan. Och så länge jag inte får onda sammandragningar så kommer dom ju ändå bara ordinera vila. Får diskutera med läkaren.

Det där med att börja må okej är så olika.. Men jag kan väl känna att bag började må någorlunda efter 4-5 månader, så kom det tyvärr ett bakslag vid 6 månader.. Men kuratorn har hjälpt mig mkt! Och att träffa och prata med andra änglamammor, för mig har det varit en jättehjälp!

Giggle, vilken duktig tapp du har som växer på sig så bra!! :) hoppas min också gör det!

Kram på er!! Och glad påsk! :)

• lindaothomas

Ebolms:
    läkaren va kanon bra. Men ja tycker de e konstigt att man inte kan ta reda på om det beror på försvagad livmoder eller inte...
    Vet ni att de inte går? Eller hur fick ni alla reda på det? Tycker de låter så konstigt!!

• lindaothomas

Precis håller med... De går ju upp o ner hela tiden!! Vi ska till kuratorn och sen till våran privata läkare nu den 3/4..
    Ska bli Jätteskönt att prata lite igen!

De va hemskt i torsdags när vi var hos läkaren och behövde komma till korridoren igen där vi var och försökte få igång allt och vårat rum och allt,,, :( usch! Inte kul!

Vill bara bli gravid!!!
    Tar ni nått "hjälpmedel" som hjälpte er att bli gravida snabbare?

• giggle

Jag har ju inte förlorat något barn så jag har inte gjort någon sådan utredning. Men jag misstänkte att jag skulle ha försvagad tapp eftersom jag opererat tappen och tagit bort en stor bit. Så jag fick gå på kontroller där man mätte tappen från vecka 13-14. Redan vid andra mätningen hade tappen krympt till under 2,5 cm (vilket är det kortaste den bör vara så tidigt). Så då konstaterades att jag hade en svag tapp. Men att se det i efterhand är nog svårt.

Sa de nåt angående abdominellt cerclage? Jag har tänkt att jag ska kolla upp det till nästa graviditet.