• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • ebolms

Näe, det finns inget som kan visa på om man har en svag livmoderhals eller inte tyvärr..

Vi förlorade vår prins och då märkte vi att min livmoderhals var svag, fast läkarna var ändå inte säkra. Cerklaget fick jag ju denna gången för att vara på den säkra sidan. Och nu är jag så himla glad att dom valde att sätta cerklaget på mig, för vem vet hur det hade sett ut nu om jag inte hade haft det! Idag är vi i v.22+5, lillasyster är alltså två dagar äldre än vad Wille blev nu och det är så stort för mig!! Snart försöker dom rädda henne om hon föds, men det ska hon inte!! Hon får komma i sommar! :)

Vi använde inga hjälpmedel när varken Wille eller lillasyster blev till, vi har haft en väldig tur att det har gått så lätt som det har gjort för oss. Men det är ju också så olika, hoppas ni lyckas snart!

Kram!

• lindaothomas

Giggle.
    De ville inte testa abdominellt cerklage. De gör dom så Otroligt sällan i princip aldrig sa han.. Så de va inte Aktuellt! :/

Ebolms och giggle.
    Hoppas verkligen de tar sig. Känns just nu som den ända trösten i denna hemska sorg.... :(

• ebolms

Än så länge är allt lugnt här hemma! Har legat i sängen hela helgen, och stannar gärna här om det betyder att lillasyster stannar i magen! 23+0 idag, så om något sker så tar Karolinska emot oss nu, men vi vill inte dit! Vi vill till förlossningen på Danderyd i sommar ist! Hoppas vilan har hjälpt tills mätningen på onsdag!

Hur mår ni andra?

Kram!!

• lindaothomas

Ebolms..
    Skönt att du mår bättre!
    Har du nått ont alls nu?
    Tur de ger effekt! Och tur att de nu finns hjälp att få.. Får man alltså hjälp från v 23+0?

Hoppas påskhelgen varit superbra!

På onsdag ska vi till andra läkaren.. Längtar!! ;) hoppas på bra svar!!

Men usch va tung helgen varit nu.. :( vi har gråtit Såå mycket... Längtar så efter ett barn...

• ebolms

Vi vet ju inte om vilan har haft någon effekt på längden på tappen än, men den lär ju inte ha blivit så mkt kortare iaf för då hade jag nog fått väldigt ont där nere, av just cerklaget. Men än så länge har jag inga sammandragningar, inga blödningar och inget läckande fostervatten! Och det är huvudsaken! Aa, från 23+0 försöker dom rädda om bebisen kommer för tidigt! Dock har inte alla sjukhus så tidig neonatalvård men oftast blir man skickad vidare isf. Det är ju bara 2-3 år sen man började rädda så tidigt, innan så var det v.28+0.

Hoppas läkaren ger er någon bra svar på onsdag!

Kram!

• Bjooork

Hej! Har skrivit i denna tråd tidigare, men ser att det är rätt många nya här, så här kommer en liten presenation:) I aug 2011 när jag i v 20+1 va jag hos läkaren på mödravården, sa att jag länge hade haft tryck neråt och även sökt för de o blödningar många ggr, men inget fel, men den dagen hos läkaren va inte allt ok, va öppen o hade funneling.. Blev skickad in till gyn där dom trodde bebisen skulle komma när som, fick bricanyldropp för att stoppa värkar som kom, men fick hela tiden höra att de inte såg bra ut, bebisen mådde bra hela tiden o växte på, i v 22+0 fick jag komma ner till förlossningen istället, då mitt barn räknades som just barn... Allt hade varit lugnt några dagar, men i v 22+3 gjordes ett nytt vul o då va jag öppen 2 cm med buktande hinnor..:( blev ambulans ner till Lund för fortsatt vård, och som tur va hade jag fått kortisonsprutorna några dagar innan! I Lund sätts ett akutcerklage på mig dagen efter, som misslyckas för livmoderhalsen va mjuk som smör sa dom, men på nåt sätt lyckas dom stänga iaf, så då är den några mm lång. Så det blir fortsatt sängläge 20 mil hemifrån.. Får rätt mkt brickanyl injektioner första dagarna men sen är de lugnt, i v 27+0 får jag börja med progesteron vagitorier o tappen börja sakta men säkert växa o i v 29 får jag komma till mitt hemsjukhus:)) i v 32+ får jag komma hem o äntligen vila hemma:) o i v 34+0 slutar jag med medicinerna då dom inte längre stoppar upp förlossningar i vårt landsting! Allt förändras med en gång när jag slutade med dom o i v 34+5 föds vårat mirakel:) o mår jättebra:) idag är han 16 månader och ska bli storebror runt sin tvåårsdag:) är bara i v 8 men är redan sjukskriven och har börjat med progesteron! Och i v 13-14 sätter dom mitt cerklage:) allt är så nervöst just nu, hoppas få en så normal graviditet som möjligt denna gpngen!

• Felicia78

Hej på er. Har har ju skrivit en del här inne men mest läst:) Ville bara berätta att förra måndagen den 25/3 klipptes mitt cerklage. Var obehagligt o gjorde ont men gick ändå bra. Efter de klippts sa läkaren till mig att jag skulle gå omkring nån ca 45 min o se om sammandragningar skulle starta, vilket de inte gjorde. Men på vägen hem (6 mil) fick jag vansinnigt ont i magen o trodde vi skulle behöva vända om o att bebis skulle komma. Men sen lugnade de sig. Fick dock mycke förvärvar o ont på nätterna efter de. På onsdagskvällen, 2 dagar efter klippet fick jag regelbundna sammandragningar men gjorde inte direkt ont. Kom me 10 min mellanrum i 1,5 timme. Plötsligt vid 22 tiden bär jag stod i köket o åt en macka så bara knäppte de till i underlivet, var vattnet som gick. Skum känsla:) jag kände verkligen hur nåt brast o hörde ljudet:) åkte in o mer o mer värkar kom igång o kl 06.16 föddes vår lilla prins. 48 cm lång o 2870 gram:) föddes v 36 +4. Kram o lycka till alla här inne!

• giggle

Felicia: Wow grattis!! Det är så vansinnigt skönt att läsa dessa framgångshistorier och få lite hopp. Just nu knarkar jag överlevnadsstatistik för prematurer men jag börjar nu (24+5) våga börja tro att det faktiskt kan gå bra detta.
    Kändes det bra eller dåligt att det satte igång så snart efter klippet?

Bjooork: det kommer gå bra denna gång oxå, nu har du alla rätta förutsättningar redan från start ju. Din förra graviditet är ju ett riktigt mirakel och nu kommer du börja med allt innan det ens börjar närma sig det minsta lilla akut. Blir du sjukskriven efter cerclaget? Behövde du själv driva att få cerclage denna gång eller var det klart redan från början?
    Progesteron verkar ju verkligen fungera fantastiskt bra. Jag tycker att det är extremt konstigt att det inte används i alla fall med tanke på vad studier i USA visar. Jag fick själv propsa på att jag skulle få det och till slut sa läkaren att "ja, det skadar ju inte iaf" och sen jag började med det har min tapp växt till det dubbla!!
    Men det känns obehagligt varje gång jag ska sätta in dem trots att jag tagit dem i över 2 månader. Inte så att det alls gör ont men man är rädd att göra fel på nåt sätt.

• Bjooork

Grattis Felicia78:)
    Giggle: det va självklart attrahera skulle få cerklaget denna gång! Det sa min läkare redan förra grav. Och så va jag på samtal i sept, då vi började bli sugna på syskon:) men progerstotonet fick jag säga till om själv, så va på tidigt ul förra veckan o då sa han att jag lika gärna kan börja med med en gång då det va som de va förra ggr. Ska in i v 12 igen på ul o då förjaga tid till cerklaget:) Sjukskriven kommer jag va hela graviditeten! Just nu är min störta oro o hamnapå sjukhus igen o va ifrån min lille pojk:/
    Vad är din historia Giggle?
    Skriver från mobilen så ser lite konstigt ut:)