• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • giggle

De jag har hört om som fått progesteron så verkar det som att alla ska ta det till vecka 34.

• ebolms

Ja, jag började med det i v.15.. 2-3 v efter jag fick cerklaget.

Jag skulle ju gärna fortsätta med progesteronet känner jag själv, men min läkare sa att jag inte behöver det. Men nu känner jag att jag nog måste skicka ett mail och fråga henne! Tack för att du berättade! Nu har jag nått att gå efter.

• giggle

Med tanke på att progesteron har starkare evidens för att det fungerar än cerclaget till och med (står bl.a. I läkartidningen) och det överhuvudtaget inte kan skada att ta det så ser jag inte varför man skulle sluta. Läkare verkar vara väldigt olika inlästa på de senaste studierna kring progesteron.

• ebolms

Ja, det verkar vara väldigt olika från sjukhus till sjukhus och t.o.m. mellan olika läkare. Men nu skickade min läkare nya recept så sambon får åka och hämta ut mer progesteron sen! :) så kan jag vara lite lugnare ett tag till! Skönt! Jag hade ju redan separationsångest när jag hämtade ut det sista paketet för några veckor sen. :P

• ebolms

Jag har en liten fundering.. Ni som har klippt ert cerklage, hur känns det? Gör det ont eller känns det ens?

• Bjooork

Hej! Skrev för några veckor sen, men har nu tappat bort mig i tråden;/ ang progesteron, det fick jag redan i v 7 denna gången:) det skadar ju inte sa läkaren o ska ha de till v 34! Men hur stor dos tar ni? Jag tar en halv till natten progesteron mic apl 400. Nu är jag i v 11. Ska in på nästa ul 7/5 är då i v 12+4 o då får jag tiden till cerklaget som sätts veckan efter de:) men hur går ett planerat cerklage till? Jag fick ju mitt akut förra gången då i v 23+4.

• lindaothomas

Hur går de?
    Hoppas ni mår bra tjejer!
    Tror min mens är på g nu igen :( hade hoppats på att de skulle ta sig men tydligen inte! :(

• SofieBerglund

I tisdags sattes cerclaget in och jag ligger kvar på sjukan eftersom det kom blod igår. Det slutade mer o mer och idag kommer det bara någon droppe. Så förhoppningsvis får jag komma hem idag. Jag har inte ont iaf. :)
    Min tapp var kort (3 cm) så de hade lite svårt att sätta dit det. Vad det innebär vet jag inte. Igår var det ju en röd dag

• Bjooork

Av skönt att de sitter förbi iaf Sofieberglund:) hoppas det slutar blöda, jag blödde i ungefär en vecka efter mitt akuta cerklage. Hur gick gick allt till nät du fick de o innan o efter, ska få mitt om ungefär två veckor nu o är jättenervös hur allt kommer gå till. O så va jag inne akut i lördag då jag kände tryck neråt va då i 11+1 o tappen va 3,2 bara så nu är jag nervös för de också:/

• giggle

Min tapp var 2,2 cm när det beslutades om cerclage och troligen ännu kortare när det sattes en vecka senare. Men det gick bra att sätta cerclaget ändå och sen började den öka tills den var ca 4,4 cm för några veckor sedan. Nu har den börjat krympa igen och var 3,4 cm förra veckan. Jag blev ju såklart jätteorolig igen men läkaren sa att med tanke på att jag går in i vecka 30 (29+0) på fredag så är 3,4 cm helt rimligt och hon betonade att allt över 2,5 cm är helt ok genom hela graviditeten. Så jag tycker att ni kan känna er ganska lugna ändå.