• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • ebolms

Linda

Det går bra. Tappen hade växt från 19mm till 22mm igår. Och flödet till lillasyster såg bra ut. Vi fick 7 st jättefina 3D bilder på henne också, så himla söt! Hon har storebrors mun <3

• lindaothomas
    ebolms skrev 2013-04-12 18:43:47 följande:
    Linda
    Det går bra. Tappen hade växt från 19mm till 22mm igår. Och flödet till lillasyster såg bra ut. Vi fick 7 st jättefina 3D bilder på henne också, så himla söt! Hon har storebrors mun <3
    skönt att tappen hade växt... håller alla tummar ja kan för er....!
    hur långt har ni gått nu?
    kram! 
  • giggle

Linda: Jo, jag tror att det tuffar på bra här oxå. Bebis är kvar i magen och jag har gått in i vecka 27. Nästa mätning av tappen är på torsdag.
    Skönt att mensen kommit igång! Nu är ni på startbanan igen liksom.

Ebolms: FAN VAD BRA!!! Fortsätt med denna vila så ska du se att du snart har en tapp på 4 cm igen!
    Varför gör de flödesmätningar på dig? Är det nåt man ska be om?

• ebolms

Giggle

Jag får flödesmätningar (kallas Notch) nu för att dom vill hålla koll på mig. Jag hade början till moderkakeavlossning med Wille. Så på notch mäter dom flödet från mig till moderkakan och från moderkakan till lillasyster. Dom uppskattar även vikt. Men du får ju snart gå på TUL om du är i v.27.

Har svårt att tro att min kommer bli 40mm igen, med funneling och allt. Första veckan med vila hade den ju krympt 6mm.. Men vi får se! Huvudsaken är att den inte går ner till cerklaget eller att jag får onda sammandragningar, blödning eller börjar läcka fostervatten!

Kram!

• giggle

Jag förstår verkligen hur du känner men jag var nere på 1,9 cm och hade funneling för ett gäng veckor sedan och min tapp var nu senast över 4 cm och mer stängd igen. Jag kan knappt tro det själv. Jag hoppas verkligen att det håller i sig och att den inte krympt igen på torsdag.

Aha, får alla TUL? Eller är det nåt man ska be om?

• ebolms

Giggle.

TUL får man, det är en rutingrej.

Dock fick vi reda på idag av vår läkare att jag hade lite motstånd i flödet från mig till moderkakan, vilket innebär att jag har en större risk för havandeskapsförgiftning och att lillasyster blir liten till storleken. Så nu om nästa orosmoment ist.. :/ Men tappen var stabil iaf, 22 mm denna veckan också! :)

• SofieBerglund

Idag var vi till specen. Vi fick se vår lilla bebis, vilken lycka! :) Allt såg bra ut. Min tapp var på 3 cm och stängd. Så massa bra info idag :) Dock fick vi ingen tid för ditsättning av cerclaget, men det ska göras om ca 2 veckor. Så underbart att veta att det är på riktigt, i höst ska vi äntligen få vår efterlängtade bebis

• lindaothomas

Hej på er!
    Glad gubbe på ägglossningstestet i helgen! Skönt! Både idag o igår.
    Hoppas kroppen är igång nu!

Igår va en hemsk dag, vi bara grät och grät om vartannat hela tiden.. As tungt! Inte kul alls. Usch! Man känner att huvudet inte hänger med.. Önskar ja kunde jobba lite mindre.. Men så e de!

Hur går de för er brudar?

• Änglagosse
    lindaothomas skrev 2013-04-22 11:51:43 följande:
    Hur mår ni brudar? :)
    Hej! Jag var på läkarbesök i fredags och mätning av tappen gjordes. Jag har legat runt 4.5cm hela tiden fram till nu, då hon fick den till ca 3.3 cm. Fick en återbesökstid redan på onsdag för en ny mätning, och hoppas att den inte minskat ytterligare. Jag är idag i vecka 23+0 och vill att lillasyster ska stanna ganska många veckor till. Jag har sedan igår börjar känna "mensvärk", tryck nedåt och stickningar i cerklaget. Också mer flytningar. Jag är sjukskriven sedan i slutet av februari tack vare tyngdkänsla och sammandragningar. 

Hoppas att du mår bra/bättre! Kram