• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • ebolms

Här är det lugnt än så länge. Ska till sjukhuset för mätning, ny notch och nya blodprov idag! hua! kommer med en uppdatering i eftermiddag! Hoppas det går bra för er andra!

Änglagosse, hur gick din mätning idag? Och hur har dagarna mellan mätningarna varit?

• SofieBerglund

På tisdag är det dags för mig och sätta in cerclaget, nervöst!

• giggle

Jag gjorde mätning i torsdags och tappen var 3,8cm (3 veckor innan var den 4,4). Men tydligen är de millimeterskillnaderna helt normalt och tappen kan lätt skifta några mm hit och dit på bara 10 minuter. Så nästa mätning är om 3 veckor igen.
    Jag måste säga att jag börjar kunna slappna av på ett helt annat vis nu. Går in i vecka 29 på fredag och nu överlever 9 av 10 som föds. Såklart vill jag ju att bebisen ska stanna minst till vecka 36. Men det är ju bara 7 veckor bort och det känns ju inte oöverkomligt alls!

Hoppas det går bra för er med mätningar idag. Uppdatera här så fort ni vet sen!

• ebolms

Min tapp är nere där cerklaget sitter nu, ca. 17mm, och det är större funneling! Och jag som bara ligger ner hela dagarna! Hur ska jag kunna vila mer än vad jag redan gör?! Men jag har inga sammandragningar eller ont av cerklaget än så hoppet är inte ute! Notch-UL var normalt idag och lillan växer på bra! Idag, 26+2, beräknas hon väga 1006g, vår stora lill-tjej! <3

Lycka till på tisdag Sofie! :)

• giggle

Härligt att hon är så stor, är de över 1 kg så ses det ju som jättebra och chanserna förbättras dramatiskt om de föds i den vikten.
    Sätter de in nåt bricanyl eller så nu då? Cerclaget borde ju hindra att tappen krymper mer och fungera som en stopp?!

Jag har blivit öm mellan benen de senaste 2 dagarna. Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är eller exakt var det sitter. Det är en lite blåmärkig känsla på nåt vis. Ena stunden tycker jag att det känns i underlivet och andra lite längre fram.

www.bebisgrejen.blogspot.com

• Änglagosse

Min tapp var oförändrad sedan i fredags. Dock så har jag legat ner sedan dess i princip. Har fortsatt sjukskrivning och mycket vila, vifta mycket på fötterna och ibland gå upp och röra på mig för att minska blodproppar. Hur ligger man ner så mycket när man har hund ensam hela veckorna?? :( 
    Varje dag är nu en bonus för oss. I morgon är lillasyster 2 veckor större (23+3),  än vad storebror Texas blev. Jag hoppas att hon stannar många veckor till. 

Jag håller tummarna för er alla. 

• ebolms

Giggle

Så länge jag inte har sammandragningar så får jag ju inget bricanyl. Det hjälper ju till att minska sammandragningar. Ja, cerklaget sitter som ett stopp just nu, vi har det att tacka för att hon är kvar i magen! Det sa t.o.m. läkaren som gjorde mätningen av tappen igår. Känns bra att han är så ärlig och vågar säga som det är till oss!

Men om du har en olustig känsla så åk in och be dom göra en koll bara. Bättre att du åker in och kan vara lugn än att du är hemma och är orolig!

Änglagosse

Men vad skönt att den är oförändrad! Men väldigt jobbigt att vara själv med en hund på veckorna. Har ni ingen som kan vakta vovven på veckorna?

Tog sista progesteron tabletten igårkväll också, läskigt! Nu är liksom en livlina borta känner jag. Men vi får se hur det går.

• giggle

Varför ska du sluta med progesteronet? Jag ska ta mitt till vecka 34.

• ebolms

Kuren var på 12 veckor så den är slut nu. Hur länge har du tagit det?

• giggle

Jag fick det direkt efter cerclaget vecka 15 men jag väntade nog 1,5-2 veckor innan jag började ta det för att ha läkt ordentligt först. Går in i vecka 29 imorgon.