• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • SofieBerglund

Skönt att höra att 3 cm inte är helt åt fanders! Jag ska vila mycket nu och ta det lugnt, men jag måste upp och röra på mig ibland tanke på proppar. Men jag vågar inte gå så mycket, verkar som att vila är det bästa för tappen om man ska se vad andra skriver. Ska till spec mvc den 23/5 då får vi se hur tappen beter sig.
    Fick äntligen komma hem igår, har slutat blöda. Jag fick även se vår bebis igår som var väldigt livlig i magen, verkar inte ha blivit påverkad av operationen. Skönt!

Bjooork:
    Vi förlorade vår dotter augusti förra året i v 19+0. Jag varken kände något eller blödde när jag öppnades och därför beslutades det redan då att ett cerclage skulle sättas dit vid nästa graviditet. Vi har svårt att bli gravid (är uppe i 3 år nu) vet inte om även det påverkade beslutet. Så nu när vi lyckades bli gravida igen så skickade en läkare från mvc en remiss till spec mvc och vi fick tid snabbt. Och därifrån fick vi tid till operationen. Vanligtvis blir man nedsövd vid ingreppet men tanke på min astma fick jag ryggbedövning, men det gick bra.
    Redan nästa dag fick jag komma upp ur sängen och även det var lugnt, hade inte ont. Men det sved som fan när jag gick på toa och skulle sen torka mig! Tack och lov minskade det drastiskt vid varje toalettbesök. Det kom även blod men det minskade också. Idag blöder jag ingenting och det har gått 3 dagar.
    Vet inte riktigt hur jag ska bete mig efteråt nu. Vila mycket, men gå lite grann här hemma. Vi får se hur min tapp beter sig i och med att bebisen blir tyngre.

Hur kommer det sig att du fick ett akutcerclage och att du behöver det nu?

• Bjooork

Sofieberglund:
    Beklagar verkligen att nu miste er dotter, det ska ingen förälder behöva göra:( jag har också astma men fick sövas första gången. Ska till läkaren på tisdag o gå då tiden till cerklaget. Förra graviditeten lades jag in i v 20+1 då jag öppnat mig o tappen kortats. I v 23 va jag öppen 2 cm med buktande hinnor. Då skickades jag akut till Lund cerklage sattes men då jag va så pass öppen att dom inte hade fått dit cerklaget men dom lyckades stänga iaf, o tappen va nån mm stängd, så fick liggakvar i Lund med totalt sängläge. Hemsjukhuset kunde inte ta hand om barn förre v 29+0 men i v27 frågade dom om jag ville pröva progesteron med. O få började tappen växa lite. Så v 29+0 kom o jag fick flytta till baka till Karlskrona:) o i v34 föddes vår son:) efter att jag slutat med progestrom och adalat. Ingen läkare sa att detta va möjligt, jag skulle få ett sent missfall sa dom. Men det gick p idag har vi världens underbaraste son:) va på samtal ett tag efter förlossningen o då va de Ingen tvekan om att jag skulle ha cerklage! Då min livmoderhals är försvagad. Hoppas allt går bra för dig denna gången! Vilket sjukhus tillhör du?

• Bjooork

Skickade för fort;) det är skönt att denna gruppen finns då de inte finns många som förstår en sån här situation:/ jag blödde som sagt också efter cerklaget sättes men det försvann sen!

• giggle

Jag fick ett cerclage som var en blandning mellan akut och planerat. Jag hade ju förkortad tapp men utan buktande hinnor och så, och jag hade inte öppnat mig direkt så men hade lite funnelling.
    Till mig sa de att det inte var ett alternativ att sövas om man inte nödvändigtvis måste utan att det var mycket bättre med ryggbedövning.
    Så jag var vaken och så här i efterhand känner jag att jag önskar att jag bett att min sambo skulle fått vara med. Vet inte om det alls går men jag upplevde operationen som väldigt läskig och traumatisk och jag kände mig väldigt ensam trots att det var typ 9 personer i rummet. Så jag grät hela tiden.

Men jag tror att i mitt fall så var jag så hemskt oförberedd på vad som skulle hända och det gick så fort (detta är min första graviditet). Jag tror att jag inte alls kommer uppleva det som så traumatiskt till nästa gång. Men denna gång var det liksom ingen som sa alls vad det rörde sig om utan sa bara att jag skulle få ett cerclage så fort som möjligt. Så jag fick googla mig till allt och då får man oxå fram alla skräckhistorier.

• SofieBerglund

Skönt att höra att det gick bra för er även om det var kämpigt!
    Jag upptäckte vår sista natt i Grekland när jag gick på toaletten att det var något som var på väg ut. Jag kände med handen på utsidan av underlivet, mycket riktigt det var något som buktade ut. Total panik och ambulans in. Flögs hem kvällen efter och las in på Danderyds sjukhus (Sthlm) som vi även går till nu.
    Var väldigt jobbigt att komma in på avdelningen där vi förlorade vår dotter, personalen kände igen oss. Blev också väldigt berörd på operationsbordet, låg bara och skakade. Jag var inte rädd för själva ingreppet utan minnena från sist fanns i huvudet hela tiden. Jag vill och kan inte förlora ett till barn!!
    Måste hålla med om att det är jätteskönt och ha ett forum att prata ut. Ingen i vår närhet vet hur det är, alla pluppar ut ungar som ingenting. Man får ju för sig att vi är dom enda som har problem. Men nu jäklar ska de gå för oss alla här! :)
    När är ni beräknade förresten?

• Bjooork

Det verka va lite olika från sjukhus till sjukhus ang sövning eller inte. Ska se vad min läkare säger nu, fick ju som sagt mitt i Lund förra gången, o nu på mitt hemsjukhus:) Upplevde också allt traumatiskt, akut ner till Lund, kom ihåg att när jag vaknade ur narkosen skrek jag! Denna gången är jag så rädd att hamna på sjukhus igen, det va väldigt traumatiskt för mig, o få fortfarande kuratorhjälp för de. Allt blev kaos mellan mig o min sambo. Han mådde skit. O denna gången har jag vår lille prins hemma ju! Google är både bra o dåligt, kollade med runt överallt:/ förra gången fick jag även en infektion efter cerklageinsättandet, sänkan va uppe på 119 o jag fick intravenöst antibiotika. Kanske de va för jag va så mkt öppen..?
    Sofieberglund: måste va hemskt att va i ett annat land när de händer. Nä de känns inte som nån fattar, alla kommentarer om att de blir bättre denna gången, o hur vågar du de, tänk om du hamnar på sjukhus igen, osv.. Du tycker jag de är bättre dom är tysta.. Idag är jag i v 12+1 så är beräknad den 15/11 två veckor innan prinsens tvåårsdag:)

• ebolms

28+0 imorgon! Så kommer hon nu så behöver vi inte åka till KS längre, utan nu kan DS hjälpa oss igen! Känns bra. Fast hon ska ju stanna inne minst 8 veckor till!! Lillasyster är beräknad till 28/7.

Linda. Nej, skit! Hoppas nästa månad blir bättre för er! Varm kram! <3

Sofie, jag kanske har frågat förut men vem går du till på DS? Jag går ju också där! Ska dit på onsdag igen för spec.ul med mätning och TUL!

• ebolms

Sofie. Jag kanske har frågar det innan, men vem går du till på DS? Jag går ju också där. På onsdag ska vi till UltraGyn för mätning och TUL. Vi går dit varannan vecka nu :)

• SofieBerglund

Ebolms:
    Jag går på spec mvc på DS, Eva heter hon hag träffar. När cerclaget sattes in gjordes det på kk avdelning 14. Var gjorde du det?
    Jag ska till spec mvc den 23/5 igen, känns ganska långt bort. Men de sa att det var en bra tid efter operationen. Kan man någonsin sluta noja?!