• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Thalis
    Schäfer skrev 2010-09-13 18:20:57 följande:

Ang. hinnseparationen, vet inte så mycket mer än att det alltså är hinnorna som släpper från moderkakan och då bildas det en blödning där emellan.

Den låga moderkakan hade inget med blödningarna att göra just nu i alla fall så hoppas att det inte ska ställa till nått längre fram heller.

Det enda som klingar i mitt huvud ang. lågt sittande moderkaka är att om den inte växer uppåt måste jag förlösas med snitt!? Kan det stämma?

Jag är livrädd för snitt...vill inte och kommer göra allt i min makt för att slippa snitt... Tycker det låter hur läskigt som helst med en stor bukoperation

Men det ska jag inte oroa för nu!

Vad glad jag blir över att du snart får ditt cerklage!!! Det kommer att gå bra!
    Om den fortsätter att vara låg så blir det snitt men moderkakan brukar för det mesta stiga upp.
    Jag förstår dig är också livrädd för snitt men vad är alternativet? Det kommer att gå hur bra som helst,eller har jag inte haft rätt hittills?
    Snart mamma- igen!!
  • Thalis

Lanie: Hej gumman!
    Välkommen,härligt att ha dig här även om jag inte hade önskat att du behövt gå igenom allt detta!!
    Kram

Snart mamma- igen!!
  • Thalis
    tigerkaka skrev 2010-09-13 14:02:48 följande:
    vilka goda nyheter =)! men vad är en hinnseparation? aldrig hört talas om, vid lågt sittande kaka vet jag att man blöda rätt så mycket fram tills den flyttat upp sig =). har en kompis som hade det, hon blödde rätt mycket långt in i graviditeten, men ingen fara ut kom en frisk liten flicka.

ny tid för cerklage sättning med =D , strålande ! vem kmr sätta det? du kmr va på ks va?

hur mår ni andra?

själv är de ok för nu , har min envisa uvi kvar som dom inte riktiigt få bukt med. men ha mår bra där inne o växer , så de är ju fint. våga mig utanför dörren i helgen o var o handlade lite småsaker när mamsen var på besök. har inte vågat gå ut innan eller handla ngt för den delen då allt varit upp o ner. fick sota för de på kvällen sen, men nu är de ok igen. händer o fötter har börjat svullna lite, mindre skönt. men en fis i rymden jämfört med vad man gått igenom redan.

hoppas ni alla mår fint !

pussar o styrkekraamar
    Hej kakan!!
    Skönt att det är bättre nu! Vad handlade du?
    Ha fötterna hög så blir svullnaden mindre.
    Kram
    Snart mamma- igen!!
  • Thalis
    MagdaA skrev 2010-09-13 18:40:42 följande:
    Hej på er!

Efter dagislämningen i morse åkte jag till mitt "vanliga" jobb på jordbruket. Har inte varit där på ett tag, har helt enkelt inte orkat. Har suttit med lite datajobb, listor, schema mm. SÅ skönt att bara tänka på annat hela dagen! Träffa lite folk och tiden gick så fort! Jobbade 4 timmar innan det var dax att hämta Alex på dagis igen, så dagen har  rusat iväg!

I morgon dax för läkarbesök igen. Hoppas allt ser lika bra ut som sist. Eller ja.... en del av mig säger att det kanske vore "bra" med lite försämring, så att beslut tas om cerklage... samtidigt som jag såklart är glad om jag skulle slippa det. vansinigt kluven måste jag säga. Nån som förstår vad jag menar?
    Jag tror att vi alla förstår,jag tror att vi alla vill helst slippa behöva ha cerklage.
    Lycka till imorgon.

Tokis: Hur mås det?
    Snart mamma- igen!!
  • tigerkaka
    Schäfer skrev 2010-09-13 18:15:57 följande:
    tigerkaka: vet inte vem som kommer sätta cerklaget. Vet bara att jag skulle räkna med att vara kvar på ks i ett par dagar efteråt...
    Jag måste rätta mig själv också. Hade tänkt att jag skulle skriva till dig. Jag läste igenom mina gamla noteringar från förra graviditeten och det var från v.32 jag skulle upp och börja röra på mig. Dvs samma som för dig nu!
    Sen var det från v.34 som man inte längre skulle stoppa förlossningen om den ville starta!
    Så jag hoppas att jag inte gett dig onödigt bekymmer pga mitt dåliga minne... Skönt att din lille är kvar och jag förstår att du måste ha det kämpigt! All heder till dig som orkar ensam - vet inte om jag skulle göra det faktiskt... *kram*
    mig ville dom ha upp v.28 först, vägrade, sen v 30 igen ,vägrade , sen v 32 gav jag me mig o nu är de snart v 34, puh =)
    tar dagen som den kmr . tror inte dom kmr stoppa mig om de sätter i gång nu. ska till dr lennart  på torsdag så får se vad han säger. haft riktigt ont i helgen men de gick över sån tur va.
    Schäfer skrev 2010-09-13 18:20:57 följande:

Ang. hinnseparationen, vet inte så mycket mer än att det alltså är hinnorna som släpper från moderkakan och då bildas det en blödning där emellan.

Den låga moderkakan hade inget med blödningarna att göra just nu i alla fall så hoppas att det inte ska ställa till nått längre fram heller.

Det enda som klingar i mitt huvud ang. lågt sittande moderkaka är att om den inte växer uppåt måste jag förlösas med snitt!? Kan det stämma?

Jag är livrädd för snitt...vill inte och kommer göra allt i min makt för att slippa snitt... Tycker det låter hur läskigt som helst med en stor bukoperation

Men det ska jag inte oroa för nu!

har för mig att finns risk för snitt om den inte flyttar på sig, men vi får hoppas att det inte blir så =), dom lär ju håll stenkoll på det i allafall och vara ute i god tid så du får veta och hinner smälta vad det nu blir i slutändan.. men oroa dig inte för mkt över det nu, det kmr ordna sig till det bästa =) ! snart är det cerklage dags! hurra!!
    MagdaA skrev 2010-09-13 18:40:42 följande:
    Hej på er!

Efter dagislämningen i morse åkte jag till mitt "vanliga" jobb på jordbruket. Har inte varit där på ett tag, har helt enkelt inte orkat. Har suttit med lite datajobb, listor, schema mm. SÅ skönt att bara tänka på annat hela dagen! Träffa lite folk och tiden gick så fort! Jobbade 4 timmar innan det var dax att hämta Alex på dagis igen, så dagen har  rusat iväg!

I morgon dax för läkarbesök igen. Hoppas allt ser lika bra ut som sist. Eller ja.... en del av mig säger att det kanske vore "bra" med lite försämring, så att beslut tas om cerklage... samtidigt som jag såklart är glad om jag skulle slippa det. vansinigt kluven måste jag säga. Nån som förstår vad jag menar?
    förstår precis vad du menar, hoppas det blir ett beslut snart så du slipper oroa dig alltför mkt o att du slipper att det ev. måste sättas i ett akut skede.
    hoppas allt ser fint ut inför i morron i allafall ! håller tummarna =)
  • tigerkaka
    Thalis skrev 2010-09-13 19:01:02 följande:
    Hej kakan!!
    Skönt att det är bättre nu! Vad handlade du?
    Ha fötterna hög så blir svullnaden mindre.
    Kram
    hey! blev säng med tillbehör, skötbord o lite annat, i veckan blir det vagn. läskigt! inte vågat köpa ngt överhuvudtaget tills i helgen så nu är jag smått nojig hehe =).

är allt bra me dig och magen? kram !
  • Thalis
    tigerkaka skrev 2010-09-13 19:30:25 följande:
    hey! blev säng med tillbehör, skötbord o lite annat, i veckan blir det vagn. läskigt! inte vågat köpa ngt överhuvudtaget tills i helgen så nu är jag smått nojig hehe =).

är allt bra me dig och magen? kram !
    Det var inte lite det!!
    Här mår vi alla bra
    Snart mamma- igen!!
  • TikTok

Thalis:
    Jodå, jag mår bra nu, är uppe & går & ligger inte så mkt. Läkaren ringde idag & berättade att Operationen hade gått så bra den bara kunde & att han hade satt cerklaget nästan så långt upp som det bara gick & det kändes skönt. Sen sa han att det sista jag skulle göra va ligga på soffan hela tiden för man skulle vara uppe & försöka ha ett så vanligt liv som vanligt förutom att jag inte skulle jobba. Än så länge är ju bebisen inte tung så nu går det bra, frågan är hur man tänker i vecka 19-20, iaf med dom dåliga erfarenheterna jag har i bagaget. Men så länge dom håller koll på tappen så får man utgå därifrån.

• Lanie

Dallis: Tack! en hel del inlägg har det blivit, men det känns nästan lite som om jag känner er, även om jag inte minns allt, eller vem som sagt vad osv, men det har varit spännande läsning må jag säga!

Grazila: känns tryggt att veta att det inte bara är jag som känner mig splittrad till allt som händer o sker. tänk vilken stöttning ni som varit med från början har gett/ger för oss andra som kommer nu, ni har gjort ett fint arbete!

Thalis: Tack! o tack igen för att du visade mig hit.

till er allihopa: hur ser era bakgrunder ut? har ni änglar i bagaget? akut sättning av cerklage? någon som fått cerklage preventivt i första graviditeten? kommer ni alltid o behöva cerklage i alla framtida graviditeter? fler som gjort konisering o fått konstaterad försvagad livmodertapp efter det? jag vet att en del av er har skrivit svar på många av mina frågor i tidigare inlägg, men som sagt, har ju inget superminne så kommer ju inte ihåg allting :)

• MagdaA
    Lanie: För mig började det med att vi förlorade vår första dotter i vecka 20. Jag åkte in för koll, av vad de via telefon misstänkte var en svampinfektion, jag hade så rikliga flytningar, ringde in och fick komma in på koll, kom in och var då redan öppen med buktande hinnor, några dagar senare föddes vår lilla tjej. Nästa graviditet fick jag gå på täta kontroller och blev sjukskriven från start. Eftersom de var osäkra på om jag behövde cerklage eller ej avvaktades till vecka 20 då det sattes. Inte direkt akut, men inte heller preventivt. Tappen hade börjat mjukna och kortas av, var öppen lite både innifrån och utifrån, men läget var inte akut. Nu är jag gravid igen och hade blivit "lovad" ett cerklage i vecka 14-15, men läget är så annorlunda att läkarna har valt att avvakta. Tappen är mycke längre, hård och helt stängd. går på koll varje vecka. Är nu i vecka 17+3 och fortfarande inget cerklage. Ska på ny koll i morgon. läkarna undrar fortfarande om det var en infektion el en försvagning som startade igång allt första gången. inget vet. ingen vet heller hur det hade gått utan cerklage förra graviditeten... man hade önskat att man fick med en instruktionsbok när man föddes, eller åtminstone när man flyttade hemifrån.
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
Svar på tråden Cerclage?