• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • ebolms

Sofie. Eva Östlund? Henne har jag! :) jag fick mitt cerklage på ds också. 23/5 låter som en bra tid mellan op och nästa titt! :) har du eller ska du få progesteron också? Jag fick det runt v.16 och ska ha det till v.34.

• SofieBerglund

Haha aa, henne har jag också ð??? Försökte ta upp det här med progesteron men ingen verkar vilja ta det vidare. Vem fick du det av? När jag tog upp det i samband med cerclaget (kommer ej ihåg vad läkaren heter) så sa hon att vi skulle ta det dagen efter, men jag träffade inte henne sen. Så jag tänkte kolla med Eva sen, men kommer då vara i v 18, kanske borde försöka fixa det tidigare?

• ebolms

Världen är bra liten! I början hade jag två läkare. Den ena var med när vi förlorade Wille men han är ganska upptagen så jag blev tilldelad Eva och det var dom två som valde att ge mig progesteron. Nu träffar jag bara Eva. Du kan ju alltid maila Eva och höra med henne vad hon tycker, men v.18 är inte försent att börja.. Men det är klart man själv vill börja med det så snabbt det går :) hoppas du känner dig trygg med Eva, jag känner mer och mer för henne för varje gång vi ses..i början var det sisådär för mig men. Nu känner jag att jag kan lita på henne :) hon kan sin grej! :)

• Bjooork

Nu har jag fått tid till mitt cerklageinsättande, Tors den 16/5 blir de, o jag kommer sövas. Tappen va i tisdags 3.8 o böjd då den gick inte o mäta redigt, så den va säkert lite längre sa han:) o så kommer jag få ligga kvar några dagar! De va en livlig liten bebis vi fick se:)

• SofieBerglund

Hur mår ni?
    Har en fundering till er som har cerclaget på plats. Känner ni av det något? Känner ni något när tappen har minskat?
    Jag känner inte av cerclaget alls och det gör det svårt att ligga ner mycket. Känns som man är frisk och kry och vill bara upp och göra något. Man har ju i huvudet att cerclaget sitter där och ska alltså vila mycket. Hänger ni med vad jag menar, flummigt skrivet...
    Men idag känner jag av lite stickningar, någon som känner igen sig? Kan inte riktigt sätta fingret på exakt var det sticker, är rädd för att det är tappen. Trött på all oro!

Hoppas att det är bra med er, heja oss! :)

• ebolms

Sofie.

Vi mår bra. 29+4 idag, trodde aldrig att vi skulle komma såhär långt! Och hon bökar på duktigt i magen! Och allt är stabilt på våra koller på DS. På TUL:et sist vägde hon 1378g!! +6%, hon får gärna växa på så bra om hon nu ska komma v.36 :) läkarna har sagt att det är cerklaget som gör att lillan är kvar och att det antagligen kommer gå fort när dom väl klipper det.

Den sista tiden har jag dock börjar tänka jättemkt på vår lilla William. Jag saknar honom så det gör ont, riktigt ont i hjärtat! :'( har ju inte kunnat gå till kuratorn nu när jag har vart sängliggandes..

Hur mår du?

Och till dina frågor. Jag har inte känt av när tappen har minskat och jag känner inte av cerklaget heller. Hade lite stickningar för ett par veckor sen men nu har det varit lugnt, peppar peppar! Försökte förklara för Eva och fråga vad det var, men det är ju så svårt att förklara hur det känns! :P men jag tror att det var cerklaget jag kände av lite iaf.

Hoppas allt är bra med dig och att cerklaget gör sitt jobb! Heja dig! :)

• lindaothomas

Ingen ägglossning denna månad heller. Ja skjuter bort allt! Blir tokig! :(
    Gråter ihjäl mig!
    Varför Kan ja inte bara släppa allt! :(

• SofieBerglund

Ebolms:

Skönt att det växer på, är så härligt o höra att cerclaget gör sitt jobb :)
    Stickandet jag kände av förra veckan har avtagit. Hoppas verkligen att tappen sköter sig, på torsdag är första kollen efter operationen. Nervöst!
    Vad fick du för instruktioner efter operationen, tanke på att du gjorde det på DS? Jag ska inte vara helt sängliggandes men ändå ta det väldigt lugnt.
    Du skrev att du går till kurator, är det också på DS?

• ebolms

Linda.

Håller tummarna för att det går vägen för er snart!!

Sofie.

Fick inte så mkt restriktioner.. Men det "vanliga", alltså inget sex, inget bad och ta det lugnt. Jag levde ganska mkt som vanligt ända fram till v.22+ då tappen hade minskat till 25 mm. Men jag gick inga långa sträckor innan, inga promenader eller så. Sen känner nog kroppen efter själv vad det klarar av att göra. Kommer inte ihåg om du har sagt det men är du sjukskriven? Jag har varit sjukskriven 100% sen jag fick cerklaget. Kuratorn är på DS också, har gått regelbundet sen vi förlorade Wille i september, går hos Carin. Hoppas jag kan gå på ett samtal snart igen!

Hoppas det går bra på torsdag! Det tror jag att det gör! :) vilken v. är det då?

• giggle

Sofie: Jag har känt en hel del hugg och stick i tappen både före och efter cerclaget sattes. Tror dock inte att det bara betytt nåt dåligt eftersom jag känt så även när tappen ökat. Men jag tror att det är när den är påverkad på ett eller annst sätt.
    Jag har varit sängliggande sen cerclaget sattes också.
    Sen kan du be din läkare kolla om du har åderbråck i underlivet. Tydligen har jag fått flera stycken långt in på både höger och vänster sida och de gör ont till och från (trodde först att det var tappen också även om det faktiskt kändes annorlunda och mer liksom i "väggarna".

Nu de senaste veckorna har jag börjat röra på mig mer. Min tapp började öka i längd ca 2-3 veckor efter cerclaget lagts och som mest har den varit 4,4cm (1vecka efter cerclaget var den 1,9 och sen ökade den hela tiden upp till 4,4). Sen jag börjat röra på mig mer har den börjat krympa igen och var nu sist 3,2 (fortfarande helt ok dock).

Min läkare sjukskrev mig helt efter op men sa inte direkt att jag behövde ligga hela tiden men vila M y c k e t. Dock läste jag mig snabbt till att evidensen för att sängläge fungerade var starkare än cerclage så jag tog inga risker och låg typ hela tiden fram till för 4 veckor sen (är i vecka 32 nu).
    Sen såg man ju snabbt sambandet mellan de som det gått mindre bra för och de som gått långt/hela vägen med sin graviditet efter cerclaget. De som tog progesteron och var sängliggande klarade sig mer eller mindre alltid bra.

www.bebisgrejen.blogspot.com