• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • lindaothomas

Kaffemajja.
    Sjukt egentligen om man går över tiden ju när man är så känslig innan när bebisen väger mindre :) men de verkar ju ofta vara så.. Många som har cerklage alltså.

Men va spännande med 38..
    Så nu är de inga mera koller än hos bm?
    Och när de drar igång?
    Kram kram

• giggle

Min lilla bebis kom v. 38+6 så man måste ju inte gå över tiden. Tydligen kommer de flesta bebisarna ut inom 14 dagar efter cerclageklipp.

Ang. konditionen så grubblade jag oxå över det men jag hade ordentliga värkar i 25 timmar (de kom igång typ 18 timmar efter att vattnet gått) och stod upp typ 95% av tiden. Och det gick utan problem.

Och nu lider jag inte alls av det. Det enda som jag känner att jag begränsats fysiskt är när jag ska resa mig upp från att ha suttit på huk. Då är det som att benen inte riktigt orkar.

• lindaothomas

Giggle.
    Va skönt att du ändå mår så bra och så nu! Och att allt gick bra!

Imorn e de läkarbesök igen. Blir spännande att se hur tappen ser ut.
    Hoppas den är lång och fin fortfarande! :)

De e så segt att bara ligga hemma. Självklart e de värt de men fy de bara kryper i hela kroppen.... :/

Va hittade ni på?
    Kram

• lindaothomas

Är de ingen på denna sida som har cerklage just nu?
    Eller ska alla klippas snart eller redan klippta?
    Kram

• lindaothomas

Okej ;) skönt! När ska du klippas?
    Mår du bra? Hur lugn har du varit under cerklage tiden?

"typiskt" att alla är så långt gångna..
    Ingen som är så kort som jag?
    Tiden står stilla :/
    Kram till er alla fina!

• Bjooork

Ja skönt att man har kommit så här långt nu! Ska till läkaren imon på vul och ul, och hoppas då får klipptid:) jag har tagit det rätt så lugnt, så lugnt det går med en vild snart tvååring hemma;) fast han har varit på dagis ungefär 4 timmar om dagen när sambon jobbat, så jag har kunnat vila! Men har har även fått progesteron och bricanyl, som jag slutade med i Tors i v 33+0! Och märker stor skillnad utan dom.

Hur är det med dig?

• lindaothomas

Bjooork..
    Aha.. :) kul att du kommit så långt som sagt!! :) skönt!
    Har du tagit bricanyl nu senare under graviditeten asså? Har du haft sammandragningar?
    Ja har inte fått nått..
    Får inte progesteron heller.
    Läkaren vill inte ge mig de eftersom de inte är bevisat i Sverige att de funkar säger läkaren..

Ja mår bra. Är väldigt nervös hela tiden. Svårt att avgöra hur lungt man "måste" ta de.. de kryper i benen och hela kroppen.
    Är jätterädd att de ska dra igång hela tiden.
    Ska på vul imorn med och se hur cerklaget sitter och hur de ser ut.. Hoppas inget hänt! :/ skraj....

• lindaothomas

Allt såg bra ut på kontrollen :)
    Skönt att de rullar på ändå ;) även om man är hemskt uttråkad..
    Men underbart att se bebis ;)

• Bjooork

Yes har tagit bricanyl Depot 7.5mg morgon och kväll och progesteron till natten:) jag fick progesteronet redan i v 7 det skadar aldrig att börja tidigt med de sa läkaren! Till och från har jag haft sammandragningar! Tycker du ska säga till din läkaren att kolla upp det mer, för det finns mkt bevisning på att det funkar, förra graviditeten fick jag de då dom inye fick dit mitt akuta cerklage, och min tapp växte flera cm från har varit öppen.. Min kontroll idag gick bra, tappen har vuxit från en cm från sista kollen o är nu 4 cm trots att jag slutat med medicinen förra veckan:) och bebis beräknas väga 2359 gram:) förstår att du är nervös, minns själv hur man va i dom kritiska veckorna:( hur gick din koll idag?