• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • SaraDK

lindaothomas:
    Jag mår lite illa ungefär varannan dag, men inte så farligt. Mådde illa och kräktes med de första två flickorna, men under förra graviditeten mådde jag inte heller så illa... Är annars mest tröttare än vanligt bara. Själv?

• lindaothomas

Sara dk..
    Ja mår bara bra. Trött i kroppen av allt liggande. Annars försvann illamåendet och kräkningar i v 15. Och även tröttheten i v 15-16.
    Så nu mår ja toppen på det sättet!
    Önskar ju bara man kunde njuta mera av graviditeten och vistas på stan ...
    Men får ta igen de om man orkar efter cerklageklippet och sen när bebis är ute :)

Skönt med helg när mannen är hemma å ledig! :)
    Kommer de inte bli svårt för er båda alltså både WARIS och dig som har barn sen innan? Alltså att ligga ner?

Kram// Linda

• waris

Gokväll,
    Jag mår bra, lite växtvärk mest o trött som en jagvetintevad Tungan ute 
    Har haft turen att inte må särskilt illa med nåt av barnen. Däremot haft foglossning deluxe med bägge!
    Första barnent va ju inget cerklagebarn, utan det blev vid nästa grav då jag hade svåra cellförändringar o dem fick ta bort en hel del, vid 2 operationer (konisering) mellan barnen.
    Fasar lite för hur hur det kommer bli sedan med liggläget och en liten som vill ha uppmärksamhet o så. Jag får ägna så mkt jag kan till henne nu med lek o pussel o sitta på golvet o greja. Men hon kommer nog få vara på dagis fulltid då (tyvärr) men man får intala sig att hon har det roligare där, o det tror jag hon har Solig  än med en mamma som bara vill sova o har ont. EN får hoppas på en kall vinter så man kan umgås inne o mysa o titta på bra filmer.
    Hoppas ni alla haft en underbar helg, så vackert ute nu med alla färger....Glad 

Kram på er 

• lindaothomas
    waris skrev 2013-10-20 21:41:31 följande:
    Gokväll,
    Jag mår bra, lite växtvärk mest o trött som en jagvetintevad Tungan ute 
    Har haft turen att inte må särskilt illa med nåt av barnen. Däremot haft foglossning deluxe med bägge!
    Första barnent va ju inget cerklagebarn, utan det blev vid nästa grav då jag hade svåra cellförändringar o dem fick ta bort en hel del, vid 2 operationer (konisering) mellan barnen.
    Fasar lite för hur hur det kommer bli sedan med liggläget och en liten som vill ha uppmärksamhet o så. Jag får ägna så mkt jag kan till henne nu med lek o pussel o sitta på golvet o greja. Men hon kommer nog få vara på dagis fulltid då (tyvärr) men man får intala sig att hon har det roligare där, o det tror jag hon har Solig  än med en mamma som bara vill sova o har ont. EN får hoppas på en kall vinter så man kan umgås inne o mysa o titta på bra filmer.
    Hoppas ni alla haft en underbar helg, så vackert ute nu med alla färger....Glad 

Kram på er 
    skönt att ändå må bra att slippa illamåendet... men jobbigt med foglossning..

har du o SARADK  BF samtidigt typ då eller?
    hoppas de då kan ni ju följas åt.. de e ju rätt skönt att kunna prata under tiden. :)
    men ni båda blir heltidssjukskrivna från cerklaget är satt?

kram

• SaraDK

Mannen ska kolla om han kan gå ner i arbetstid och hämta på dagis kl 15:30 istället för kl 17:30. Blir lite väl lång dag från kl 7:30 annars och går det att lösa, så är det ju toppen.
    Det blir klart tuffare denna gången, med en liten som inte riktigt förstår varför inte mamma kan bära och leka så mycket. Känner lite ångest själv för att jag kommer att missa så mycket bl a pulkaåkning, lekland...  Men får göra en massa lugna lekar istället som att göra snölykta, snöänglar, läsa saga, måla, pussla och liknande.

Jag blir sjukskriven från den 2/12 när jag får cerklage. Normalt sett blir man sjukskriven tills v 37 (när cerklaget tas), och man räknas som fullgången. Kommer dock inte ihåg hur jag var sjukskriven sist, eftersom jag har ett jobb som innefattar en massa lyft på ca 35 kg (samordnarassistent till min stora dotter). Är ju inte riktigt bra att lyfta så mycket när man är höggravid direkt... Är det nån föräldrapeng man tar då kanske..?

lindaothomas: När har du bf? 

• lindaothomas

Sara dk.

Förstår att de blir tungt att inte kunna leka på de sättet med ditt/dina andra barn..

Ja har BF 6/3 och Jag är sjukskriven 100% ända fram tills dess.
    Inte tills cerklage klipp. Varför har du inte blivit de längre? Konstigt! :)
    Kram Linda

• waris

Jag har BF enl fl-appen 15/6 förra gången blev jag ss 2v i stöten i samband med kontroller. Va väl sista månaderna de blev längre. Skönt o bli ss direkt på 100% hoppas jag blir det denna gång... Jag går hos bm i Nyköping. Lindaochtomas, vilket landsting tillhör du? SaraDK, har du varit på inskrivning och fått tid redan? jag har det den 21/11... Superlänge kvar ju! :/

• SaraDK

lindaothomas:
    Min "cerklage-läkare" sätter 100% ss tills v 37, för då räknas man som fullgången och kan föda. Men denna gången tänker jag säg att jag kanske bör vara ss tills förlossningen, då jag har ett tungt jobb...

Waris:
    Jag har varit på spec.mv på besök inför cerklage och fick då ett vul. Har inskrivning på "vanliga" mv den 14/11. Nästa besök på spec.mv är op-dagen... Skönt att ha fått op-tiden i god tid. Måste fixa en massa med assisansen till min dotter, eftersom jag inte får hjälpa till att bl a lyfta till toa längre då. Måste ha två assistenter här då, tills mannen kommer från jobb...

• lindaothomas

WARIS: jätteskönt med sjukskrivning ända fram och allt på en gång! Och inga problem med fsk än. Så de e skönt!!
    Går hos bm i Finspång där vi bor och sen läkarkontroll på vrinnevi i Norrköping.
    Kommer du gå på kontroll varannan vecka hos läkare?

SaraDk: kommer du gå på kontroll varannan vecka med?

• SaraDK

lindaothomas:
    Har för mig att jag gjorde det sist, så blir nog varannan vecka nu också...