• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • lindaothomas

Okej. De e säkert så med progesteronet men min läkare vill inte skriva ut de så :/ kanske säger han annat om tappen blir kortare.. Får se. Han tycker de finns för lite bevis på att de skulle funka i Sverige! Å ja vet inget mera än de ni säger och sen måste ja lita på läkaren!

Än så länge känns de bra iaf! Tur de ;)
    Kollen gick bra och allt såg fint ut ;)
    Hoppas de fortsätter så ;)

• Medina 281

Jag försöker bli gravid nu, men inget än så länge. Och det är ok, det får ta den tiden det tar. Jag har haft samma problem med progesteron frågan, lyckades tjata till mig det från vecka 20. Men nu när jag var på semester i Montenegro så köpte jag ett antal pkt där. Dom är receptfria i jugeländerna och varför inte skaffa sig den extra försäkringen? Jag har både såna man tar oralt och vagitorier. Nu har det gått lite mer än ett år sen vi förlorade vårt andra bebis, september månad var svår, känns skönt att den är över. Kommer ofta hit och läser era inlägg, ge mig hopp när jag tvivlar. Hoppas ni får hålla era bebisar friska och krya snart. Kram på er alla och ta hand om er :)

• lindaothomas

Medina..
    Har du haft 2 sena missfall?
    Har du haft cerklage eller inte haft de innan?

Önskar ja kunde få progesteron men tyvärr så verkar de inte bli så. :/

Kram Linda

• Medina 281

Ja, jag har haft två sena missfall. Båda i vecka 20. Den sista var i septemeber förra året. Nej ingen cerclage, med nån av dom. Ska få det vid en framtida graviditet. Men som sagt inget som händer ännu. Men är väldigt orolig för hur det kommer att gå. Försöker att hålla modet uppe, men ibland känns det som att jag har en förbannelse på mig. Försöker att tänka positivt, men det går bättre vissa dagar än andra.

• lindaothomas

Medina281
    Usch... :/ hemskt. Stackare!
    Detta är min 5 graviditet.
    4 missfall varav 1 i v 18 de andra tidigare.
    Första med cerklage och sängliggande. Hoppas de hjälper!!

Lycka till när de tar sig för er!

• waris

Tänk att denna tråd finns kvar <3 Min räddning bland foglossningar o slappa tappar ;) Skrev då under ett annat nick dock.
    skrev här när jag väntade dottern 2011, idag ett yrväder på snart 2 år =)
    Har precis plussat igen och risken är väl överhängande att jag får cerklage igen.

Finns det nån här som vet om man får cerklage automatiskt vid ny graviditet?

Kram 

• giggle

Jag vet inte hur du känner men om jag blir gravid igen så kommer jag inte ta några risker överhuvudtaget utan kräva cerclage. Insatserna är liksom för höga för att jag ska våga chansa på att det kan funka utan. Och set verkar ju generellt som att om man har en svag tapp så är den det. Den har ju knappast blivit starkare av en graviditet och förlossning.

• Bjooork

Jag har fått tid till att klippa cerklaget nu, den 25 okt v 37+0! Hur långt tid har det tagit för er andra innan bebis har kommit?:)

• SofieBerglund

Idag klipptes cerclaget bort, snart är vi föräldrar! Känns så konstigt efter den här långa resan. Gjorde svinont men det gick fort tack o lov.
    Jag undrar också hur lång tid det tog för er innan det sattes gång? Har lite mensvärk i mage och rygg men det börjar att avta nu. Fick även veta att jag är öppen 2 cm, var ni öppna efter klippet?

• waris

Giggle, precis så tänker jag med, inget man chansar med...

Min dotter kom ca 2v efter klipp, efter (enligt mig kraftiga) värkar i 2dygn. Va då öppen 1,5cm...hmm... Dagen efter plockade läkarna ut henne då hjärtljuden var upp över 200.