• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • SofieBerglund

Hej hej!

Var till spec.mvc igår. Här går det segt, det har gått ungefär 2,5 vecka sen de klippte bort cerclaget och ingen bebis här än. Men det visade sig att jag är öppen 4 cm nu och att det snart bör sättas igång. Om inte annat så ska jag sättas igång slutet av nästa vecka, så snart är han här hos oss. Vill bara ha ut honom nuuu, vi har ju varit beredda så länge nu! Han är beräknad nästa lördag, inte trodde jag att jag skulle lyckas ta mig så här långt! Helt overkligt.

Hoppas att ni andra mår bra!

• lindaothomas

Sofie!
    Va roligt att höra att du är 4 cm öppen iaf. Att de händer nått. Känner du nått i mage o rygg?
    Håller du på som vanligt nu efter cerklage klippet? Full fart eller?
    Hoppas de startar nu i helgen!!
    Kram

• SofieBerglund

Linda

Känns ganska frustrerande att jag är så pass öppen och att det ändå inte händer något. Känns även ironiskt om man ska behöva bli igångsatt när vi har kämpat att han ska stanna kvar i magen, envis liten kille! :)
    Jag rör på mig jättemycket. Springer o tvättar, dammsuger och en massa annat, får till och med träningsvärk haha! Får lite mensvärk i rygg o mage men inget som håller i sig. Hoppas att det smäller till snart.
    Hur är allt med dig?

• lindaothomas

Sofie.
    Förstår de. Segt!!
    Men varför blir du igångsatt? Eftersom du inte gått över tiden väl?
    Lustigt att kroppen håller tillbaka när man som sagt kämpat åt andra hållet förut :)

Jodå ja mår bra. V 21+1 idag. Så de känns bra. Börjar närma mig v 25 vilket känns skönt. Men känns såååå långt kvar. :/
    Tungt o jobbigt!
    Man blir ju rädd o nervös o omgångar lixom :/

• SofieBerglund

Linda
    Jag förstår dig att det känns långt kvar. Tyckte veckorna mellan 20-30 var oändliga, tog aldrig slut! Nu efter v 30 har det gått betydligt snabbare. Så håll ut!
    Vad jag förstår så vill de sätta igång mig pga att jag är så pass öppen och inte kan gå runt så hur länge som helst. Även mitt blodtryck har gått upp, lät som att det också var en orsak. Är beräknad den 2 november, alltså om en vecka (!) och blir det igångsättning så blir det i slutet av nästa vecka. Så väldigt tajmat :)

• lindaothomas

Sofie!
    Spännande!!! Snart har du din lilla plutt hos dig ju :) mysigt!

9 v kvar till v 30... Längtar....
    Efter jul känns de som man vågar börja slappna av lite iaf! Kanske röra sig lite mera!
    Längtar tills dess med. Har väntat så många år nu...

• SofieBerglund

Linda
    Förstår att du längtar, och längtan blir inte mindre ju närmare man kommer ;)
    Får man fråga hur länge ni har försökt och varför det har tagit så lång tid? Du kanske har skrivit det tidigare och jag inte kommer ihåg, är och har varit lite mycket i hjärnan.
    Vi har också försökt länge, närmare bestämt 3,5 år och det känns lite konstigt att det snart är över. Det har alltid kännts som att vi ska kämpa om ett barn och alla andra lyckas, men snart är vi inte ofrivilligt barnlösa. Märklig känsla!

• lindaothomas

Sofie!
    Klart du får fråga! :)
    Vi har försökt i ca 3.5 år oxå.
    Vi började försöka efter vårat bröllop i maj 2010.
    Sen har vi haft 3 tidiga missfall och sen de sena i v 18. Så
    De ända de kunde hitta är att ja vägde för mycket och skyllde på det under de 3 tidiga missfallen. Så sen gick ja ner 55 kg och då kom de sena missfallet sen :/
    Nu hoppas vi som sagt att de håller kvar!

Själv?
    Förstår att du längtar!
    Känner du nått mera?

• SofieBerglund

Idag var vi till spec.mvc och om inget händer så sätts jag igång på fredag. Wow, nu är det nära! :) Nu var det mest upp till mig om jag ville bli igångsatt eller inte, jag känner mig så färdig med den här graviditeten så nu vill jag ha honom hos oss. Åååh, vad jag längtar!

Linda:
    Så du har ingen diagnos? Måste vara jobbigt och inte riktigt veta vad det beror på. Och att du sen fick ett sent missfall efter viktnedgången var bara brutalt!
    Jag har Pco-s, vilket innebär att jag inte får ägglossning som andra, jag får det kanske 1-2 ggr per år. Så jag har tagit mediciner för att framkalla både mens och ägglossning, men det har inte hjälpt. Vi ställde oss i kö för IVF förra året och det upptäcktes då att jag var gravid. Det var ett jäkla bakslag när vi förlorade vår dotter i v 19+0 efter 2 års försökande. Men på något sätt triggades min kropp igång på graviditeten och jag lyckades bli gravid igen ungefär 5-6 månader igen och han ligger nu kvar i magen och mår bra. Och även denna gång stod vi i kö för IVF och det är så skönt och slippa gå igenom den karusellen!

• lindaothomas

Sofie.

Ingen diagnos på de tidiga missfallen. Utan bara att de tror de beror på övervikten. Men som du skrev att du inte hade äl så hade ja inte heller äl på flera månader. Så fort ägget släppte tog de sig men flera månader hade ja inte heller äl. Men de sa inget om pco eller nått sånt.

Men de sena missfallet beror på försvagad livmodertapp eftersom ja redan i v 13 hade börjat öppnat mig..
    Men som sagt nu hoppas vi att de håller sig kvar våran lilla skrutt :)

Gu va skönt med igångsättning på fredag..
    Men fick du bestämma de själv med igång sättning? Får man de alltid?
    Har du inga känningar än?

Kram Linda