• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • SofieBerglund

Ett jättestort grattis till dig Kaffemaja! Hoppas att allt har gått bra! :)

Lindaothomas
    Här är det lugnt, händer inte mycket. Men man går runt och känner efter hela tiden och hoppas att det snart är dags.

Giggle
    Tack! Önskar att jag själv trodde mer på det här, har varit en sån lång och jobbig resa. Men nu sitter vi här, och han får komma när han vill. Och att gå ut bland folk och visa upp magen känns jättemysko! Man är så van att ligga inne och inte se människor. Känns som det är nu graviditeten börjar på "riktigt". Alla blickar man får hehe! Kul att man hinner uppleva lite av graviditeten iaf :)

• Kaffemajja

Hej! Allt har gått bra, har inte riktigt förstått att han är vår hur går det för er? Har det kommit någon bebis än? Om inte annat så ligger du snart o snusar bebis! Ha det så bra! Kram

• SaraDK

Hej!
    Hoppar in här!
    Har skrivit lite här innan när jag väntade barn nr 3 för ca 3 år sen.
    Har bf 4 juni och är i v 7.

Flicka nr 1 (1999), v 22+0, överlevde bara några minuter.
    Flicka nr 2 (2001), v 28+3, lever. Fick en hjärnblödning och sitter i rullstol, frisk mentalt.
    Flicka nr 3 (2011), föddes på bf, v 39+6, fullt frisk.

Med flicka nr 3 hade jag cerklage...

Var på vul idag på spec.mödravården och det såg bra ut. Fick till och med se ett litet hjärta som fladdrade...
    Kommer att få cerklage denna gången också och det är bokat till den 2/12. Blir spännande denna gången med en vild 2,5-åring här hemma...

Nån mer här som är såhär i början av graviditeten?  

• lindaothomas

Sara dk
    Kul att höra att de kommer nya med cerklage. Jag är o v 19+4 idag. Vet inte va du räknar som tidigt? De e nog nästan bara vi två som har cerklage just nu.
    Hoppas verkligen det går vägen denna gång.
    Skönt med cerklage. Känns ju ändå tryggt!

Hur långt måste man gå för att de ska försöka få barnet att överleva?
    Blev osäker på hur länge det är.

• SaraDK

lindaothomas:

Tror de börjar försöka rädda i v 24...
    Har du barn sen innan och får man fråga varför du har cerklage?    

• lindaothomas

SaraDk

Ja fick ett "missfall" i v 18 i mars.
    Då ja kom in akut med ont i magen och var då öppen 4 cm med 7 cm buktande hinnblåsa som hängde i slidan.
    Så de fanns inget de kunde göra. De hade gått för långt.. Fast ja redan några dagar innan bett om att få komma in pga molvärk i magen.. Men de va ju normalt...
    Så tyvärr miste vi våran lilla tjej då.

Så de misstänkte försvagad livmodertapp.
    Vilket antagligen stämde för när de satte Mitt planerade cerklage i v 13 så hade jag redan öppnat mig nästan 2 fingrar.
    Så därför har ja cerklage idag.
    Är i princip helt sängliggandes.
    Förutom när ja duschar, äter o går på toan..
    Lagar lite mat ibland men försöker ta de lugnt..

Långa dagar men sist ja mätte tappen va de lång och fin. Ska på koll på fredag igen.

Så vi har 4 missfall bakom oss. 1 sent och 3 tidiga. Så detta hoppas ja kommer bli vårat första!

Vilken vecka är du i när du får cerklaget?
    Hur levde du sist?

Kram Linda

• SofieBerglund

Ingen bebis här än, känns som man går på övertid även om jag bara är i v 37+3. Men vi har ju varit redo ett tag nu. Är så trött på graviditeten nu och vill bara att det ska sättas igång :)

Hoppas att allt är bra med er!

• SaraDK

lindaothomas:

Jag beklagar! Måste kännas jättesvårt fortfarande eftersom det inte är så länge sedan ni förlorade er dotter. Smärtan försvinner aldrig, men den blir lättare att leva med...
    Vilken tur att du fick cerklage denna gången, speciellt som du redan var öppen. Håller tummarna för dig! Oddsen är ju väldigt mycket högre när man har fått cerklage, så det kommer säkert att gå perfekt denna gången!

Går in i v 8 imorgon, så när jag får cerklaget i december så är jag i v 14 (13+4). 
    Sist tog jag det väldigt lugnt. Inga tunga lyft, inget sex och mycket liggande på soffan o kolla tv-serier. (Skönt att man har Netflix denna gången och en massa serier jag vill kolla...) Försökte lyssna på kroppen bara. Om jag rörde på mig mer en dag, försökte jag kompensera med att ta det lugnare i några dagar efter.

Var bor du och hur gammal är du? (om man får fråga)
    Kram       

• lindaothomas

Sara dk.

Ja fy de e tungt.. Känns så skönt att prata med alla ni tjejer här som gått igenom samma sak! Lättare att förstå då tror ja.
    Blir väldigt mycket serier som sagt! :)

Klart man får fråga! :)
    Bor i Östergötland ;) några mil utanför Norrköping. Jag är 27 år Thomas är 26 år!
    Själv?

Kram Linda