TikTok skrev 2010-09-14 00:24:01 följande:
Thalis: Tycker det e så konstigt att inte alla får samma restriktioner, men det e ju klart kanske, den ena är inte den andra lik, men ändå... Okej, jag får inte heller bada, ha sex & allt det där. Men man skulle vilja ha en manual alla kunde följa hehe.
Känner jag mig själv rätt blir det mkt sängläge sen när man kommer lite längre, typ 18-19 däromkring när bebisen börjar bli lite tung. Bara vecka 14 ännu så...
Hur ofta går ni andra på kontroller el VUL?
Fast egentligen är det inte så konstigt om man tänker efter! Det farliga är ju när vi här i tråden börjar jämföra utan att egentligen veta varandras sjukdomshistorier till 100%.
Jag frågade min läkare i går hur det var med cerklage och om jag var "normal". För det första sa hon ju att cerklage inte är så vanligt, men just på Karolinska sätter dom ganska många eftersom det är ett så stort sjukhus.
Sen var jag långt ifrån normal, det normala är att man lever hyfsat normalt med cerklage (med undantag för läkningen direkt efter insättandet).
Eller som hon sa "man sätter cerklage för att kvinnan ska kunna leva så normalt som möjligt och SLIPPA vara sängliggande!
Sen finns det ett fåtal, som jag tillhör, som behöver både ock - dvs. cerklage OCH sängliggande!
Jag gör kontroller, mätning av cervix med vul, var annan vecka och träffar efter varje mätning min läkare. Det är de kontroller jag med 100% får. Sedan kan det tillkomma undersökningar under resans gång... I förra graviditeten gjorde jag även ett tillväxtultraljud i senare graviditet då mitt första barn var tillväxthämnat när hon föddes/dog.
Magda: bläääää, få så trist

Hoppas att din bm kan följa med som stöd!!! Kram till dig!