• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Dallis
    TikTok skrev 2010-09-20 09:49:36 följande:
    Är det nån härinne som har liite svårigheter med att kissa? Känns som man ibland inte kan "släppa till" haha. Nej va fan, vilken beskrivning haha. Känns märkligt iaf.
    Sen ibland att det sticker till i tappen. Jag opererades för en 10 dagar sen så det är ju rätt nytt fortf dock.
    SÅ känner jag väldigt ofta. I mitt fall beror det nog på att Plutt trycker på blåsan och på så vis lurar mig. Det hände enstaka gånger tidigt i graviditeten också.
    Efter min op (tror det var några veckor) stack det till väldigt ofta i tappen, speciellt när jag skulle kissa. Jag tog upp det med läkaren och fick rådet att lämna en urinodling om det inte gick över. Lämnade en odling och efter det så försvan det....
  • MagdaA

Det blev en tur till sjukan idag. haft sammandragningar i natt, ömt över magen och bakåt ryggen. Blivit tillsagd att ringa så fort det är nått, och nu märktes det att läkaren skrivit in i min journal att jag ska få komma in när jag ringer. Nemas problemas. De va bara å komma. Fanns ingen läkartid men dom skulle meddela jourläkaren att jag skulle komma så fick han ta en kik och mäta cervix.

Hade tur. Jourläkaren idag var min ordinarie läkaren Skönt att inte behöva berätta hela långa historien varje gång, han kan mig ju utan och innan Bara å skutta upp i gynstolen så att säga Allt såg fint ut. Cervix lika lång som sist och helt sluten. Han sa att jag är väldigt lättundersökt. På vissa ligger cervix lite knepigt, men min ligger visst väldigt bra till och är lätt att mäta.

Sen en kik på bäbis Har tid för Rul på onsdag men det tänkte nog inte läkaren på så han tog en kik iaf. Kollade hjärtat ordentligt, navelsträngen, flödet, urinblåsan, mätta hit å dit å överallt. Allt såg fint ut. När han mätte urinblåsan försökte jag kika men lyckades inte se vad som gömmer sig där inne, han kollade inte där så länge. Ska fråga bm på onsdag om hon kan se. Sen fick jag även se en snabbis i 3D. De va läckert. Såg små söta händer som grejjade med navelsträngen framöver ansiktet. Snacka om att man får en annan bild.

Nästa cervixmätning på torsdag nästa vecka. Gick inte att få nån tid tidigare, han är så fullbokad.

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Grazila
    Thalis skrev 2010-09-19 11:04:26 följande:
    Nej,de upptäckte inte det och jag var liggrädd att min tapp hade blivit söndersliten under förlossningen.
    När jag tog ut biten så ringde jag kvinnokliniken och fick en akuttid för kontroll.
    Läkaren försökte med att det var omöjligt att det var en cerklagebit och försökte få mig att tro att det var något annat(som vad?, jag brukar inte stoppa in grejer i muffen som inte ska vara där).

Men hon blev tyst när jag tog upp en fryspåse med cerklagebiten ha ha ha ni skulle ha sett hennes sura min när hon var tvungen att erkänna att det var en bit av cerklaget,som var runt 10 cm lång.
    Omfg. Är här på återbesök i kära tråden och som vanligt trillar ögonen ut vid läsning!

Låter som Dr. Einstein gjorde som min tänkte göra: klippa av hela knuten istället för att dra i en av "tamparna". Så totalkorkat. Undrar om vissa köpt leg på Toys R Us :) 
  • TikTok
    Dallis skrev 2010-09-20 09:56:31 följande:
    SÅ känner jag väldigt ofta. I mitt fall beror det nog på att Plutt trycker på blåsan och på så vis lurar mig. Det hände enstaka gånger tidigt i graviditeten också.
    Efter min op (tror det var några veckor) stack det till väldigt ofta i tappen, speciellt när jag skulle kissa. Jag tog upp det med läkaren och fick rådet att lämna en urinodling om det inte gick över. Lämnade en odling och efter det så försvan det....
    Va skönt med fler som känner så.
  • Dallis
    MagdaA skrev 2010-09-20 13:41:03 följande:
    Det blev en tur till sjukan idag. haft sammandragningar i natt, ömt över magen och bakåt ryggen. Blivit tillsagd att ringa så fort det är nått, och nu märktes det att läkaren skrivit in i min journal att jag ska få komma in när jag ringer. Nemas problemas. De va bara å komma. Fanns ingen läkartid men dom skulle meddela jourläkaren att jag skulle komma så fick han ta en kik och mäta cervix.

Hade tur. Jourläkaren idag var min ordinarie läkaren Skönt att inte behöva berätta hela långa historien varje gång, han kan mig ju utan och innan Bara å skutta upp i gynstolen så att säga Allt såg fint ut. Cervix lika lång som sist och helt sluten. Han sa att jag är väldigt lättundersökt. På vissa ligger cervix lite knepigt, men min ligger visst väldigt bra till och är lätt att mäta.

Sen en kik på bäbis Har tid för Rul på onsdag men det tänkte nog inte läkaren på så han tog en kik iaf. Kollade hjärtat ordentligt, navelsträngen, flödet, urinblåsan, mätta hit å dit å överallt. Allt såg fint ut. När han mätte urinblåsan försökte jag kika men lyckades inte se vad som gömmer sig där inne, han kollade inte där så länge. Ska fråga bm på onsdag om hon kan se. Sen fick jag även se en snabbis i 3D. De va läckert. Såg små söta händer som grejjade med navelsträngen framöver ansiktet. Snacka om att man får en annan bild.

Nästa cervixmätning på torsdag nästa vecka. Gick inte att få nån tid tidigare, han är så fullbokad.
    Vad skönt att allt såg bra ut! Det gillar vi Skrattande

Grazila: Vad kul att du tittade inom en sväng. Hur går det för dig?
  • Schäfer
    Magda: vad skönt att allt såg bra ut!!! Läskigt när man får ont så där... Så ni ska ta reda på kön? Spännande
  • MagdaA
    Schäfer skrev 2010-09-21 07:00:21 följande:
    Magda: vad skönt att allt såg bra ut!!! Läskigt när man får ont så där... Så ni ska ta reda på kön? Spännande
    Om det går att se så vill vi gärna veta. Men vi kommer nog hålla det för oss själva Jag har fått för mig att det är en tjej, och vi vill SÅ gärna ha en flicka på jorden. Jag är SÅ rädd att bli besviken om det kommer ut en pojke till. Men får jag veta att det är en pojke och kan förbereda mig så går det nog bättre. Just nu jämför jag graviditeterna, och det är så mycke som är likt grav med Ebba, inte alls likt grav med Alex, därför jag har fått för mig att det är en tjej.
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Schäfer

Magda: ok, ja då får vi se! Hoppas du får din önskan igenom!

• Thalis

Schäfer: Var det inte denna vecka du får ditt gummiband?

Snart mamma- igen!!
  • Schäfer
    Thalis skrev 2010-09-21 09:34:54 följande:
    Schäfer: Var det inte denna vecka du får ditt gummiband?
    Jo, på torsdag! Ska på narkoskonsultation imorgon och inskrivning... *nervös*
Svar på tråden Cerclage?