• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MagdaA

nån mer än jag som ugglar här en fredagkväll? eg sitter jag inte vid datorn. men va tvungen att slänga in en fråga till er, mina kloka vänner!

Jag har varit förkyld nu hela veckan, är fortfarande snorig och hostig, man känner ju i hela kroppen att man spänner sig när man hostar, och det känns "där nere"... nån som vet om hosta vid ex förkylning kan påverka tappen? Vet att det säkert låter som en skitlöjlig fråga, men jag måste fråga iaf. Nån som kanske frågat sin läkare el bm om detta?

nästa koll är inte förns på torsdag, tycker dagarna går segt..... man får så mycke tankar och funderingar nu när det är just kring de läskiga veckorna när allt dåligt har hänt i tidigare graviditeter.

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Schäfer

Hej vänner, nu är jag hemma igen! Operationen verkar ha gått bra, men det hade inte varit helt lätt att sätta cerklaget då jag hade mycket ärrbildning från mina två tidigare cerklage... Nu vill jag att det ska läka utan problem, har intagit soffan!

Magda: jag känner precis som dig att om jag hostar eller nyser så känns det där nere! Jag har inte frågat själv, men en kompis fick berättat att det kunde påverka om man hade kraftig hosta under längre tid! Kanske vore bra med en riktig hostmedicin?

• Dallis
    Magda: Det finns inga löjliga frågor!  :) Jag vet inte om det påverkar, men ring din bm och hör :)

Själv så är jag inlagd på BB, fast Plutt är kvar i magen.
    fick åka in till förlossningen igår, för jag hade regelbundna sammandragingar. Blev uppkopplad mot en CTG och det var KRAFTIGA sd. Mätaren var över 80 flera gånger. Fick en Bricanyl spruta och poff så var de borta. Doktorn gjorde även ett vul och tappen var 23mm och stängd. Han gjorde ett vanligt ul också och Plutt låg fint och det var gott om vatten.
    En snäll bm bekräftade könet på Plutt. VI hade pratat lite innan doktorn kom och vi sa att vi hade fått veta, men den bm kunde inte säga 100% säkert. Så nu vet vi till 100% vad det är för en filur i magen :)

Har fått tillbaka en del sd nu ikväll, så de avvaktar lite för att se om jag ska få en spruta till och isf blir det även kortison.
  • TikTok
    Dallis: Oj va jobbigt med SD men skönt att du kan få bricanylsprutor så dom lugnar sig lite. Vilken vecka är du i nu? Sitter cerklaget fortf som det ska? Har du haft ont i tappen el kännt ngt av det?
    Skönt att Plutt mår bra & har gott om vatten. Detta går bra ska du se. Kram om
  • Dallis
    TikTok skrev 2010-09-26 20:58:37 följande:
    Dallis: Oj va jobbigt med SD men skönt att du kan få bricanylsprutor så dom lugnar sig lite. Vilken vecka är du i nu? Sitter cerklaget fortf som det ska? Har du haft ont i tappen el kännt ngt av det?
    Skönt att Plutt mår bra & har gott om vatten. Detta går bra ska du se. Kram om
    Jag är i v33+1 idag. Cerclaget sitter där det ska, men jag har kännt av det väldigt mycket sen igår. Lite mindre idag, men igår var det hemskt.
    Tack för kramen! Det värmer :)
  • Schäfer
    Dallis: ojoj, hur känns det idag? Är du kvar på sjukhus? Förlossningen eller antenatalen?
    Håller tummarna för att plutt får stanna några veckor till i magen *kram*
  • Thalis

Schäfer: Härligt att allt gick så bra!!! Hur blir det nu framöver?
    Många kramar

Dallis: Men jösses,starkars dig! Det kommer att gå hur bra som helst,det är nog mest jobbigt med sd och det onda!
    Kramar

Snart mamma- igen!!
  • Schäfer
    Thalis skrev 2010-09-27 11:01:09 följande:
    Schäfer: Härligt att allt gick så bra!!! Hur blir det nu framöver?
    Många kramar
    Tack för att du frågar, nu är det sängen och soffan som gäller... Redan uttråkad Obestämd
    Jag tycker den här "läknings tiden" är jobbig. Jag känner mig öm och kan inte känna skillnad på sammandragningar och "trög mage"
  • Thalis
    Schäfer skrev 2010-09-27 11:33:10 följande:
    Tack för att du frågar, nu är det sängen och soffan som gäller... Redan uttråkad Obestämd
    Jag tycker den här "läknings tiden" är jobbig. Jag känner mig öm och kan inte känna skillnad på sammandragningar och "trög mage"
    Jag vet,jag spyr när jag tänker på allt det lugna men vi får ju en rejäl belöning så det är värt allt!
    Har du kvar dessa sd,be om bricanyltabletter då vet du vad som är vad.
    Snart mamma- igen!!
  • Dallis

Hej alla!

Idag fick jag åka hem, men det var på håret. Läkaren kom in vid nio imorse och frågade om jag ville hem. Självklart sa jag! Hon ville dock ha en CTG-kurva först bara för att kolla. Tänkte att det var inga problem eftersom jag inte hade haft några sd sedan sön em. Jag fick dock vänta rätt länge innan jag blev uppkopplad för de behövde maskinen till en med trillingar i magen. Gick en liten sväng på avdelningen och passade på att gå utanför dörrarna, så att jag kunde ringa efter skjuts.
    Blev uppkopplad mot maskinen vid tio tiden och tjoff, så fick jag massa sd! Täta och kraftiga. SUCK
    Bm skulle ringa till läkaren för konsultation och vid halv två hade jag fortfarande inte hört ngt. Frågade en annan bm, men hon visste inte eftersom det inte var hon som hade hand om mig. Ytterligare väntan...
    Hörde personalskiftet vid halv tre, fortfarande inga besked.
    Kvart över tre tröttnade jag och larmade igen. In kommer en supertrevlig usk som hade fått rapport på att jag inte skulle hem. Nehepp, inte det. Frågade om jag inte kunde få åka hem ändå eftersom jag inte hade haft några sd efter att CTG:n blivit bortkopplad.
    Hon hämtade bm som hade tagit över och hon kollade med läkaren.
    Tjoff, så fick jag åka hem. läkaren tyckte att jag verkade vara en klok tjej och hon litade på att jag skulle vila hemma och komma in direkt om jag kände något mer :)
    Skönt att vara hemma. Jag kan ju lika gärna slöa på vår sköna soffa som att slöa i deras osköna sängar.
    Dessutom är det koll i Lund imorn, så jag känner mig trygg :)

Oj, vad långt det blev.

Svar på tråden Cerclage?