• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MagdaA
    Dallis: skönt att du fick åka hem! Å lyssna nu på vad läkaren sa, var en klok tjej och VILA! Hoppas kollen i morgon går bra!
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Dallis
    MagdaA skrev 2010-09-27 22:27:55 följande:
    Dallis: skönt att du fick åka hem! Å lyssna nu på vad läkaren sa, var en klok tjej och VILA! Hoppas kollen i morgon går bra!
    Jag ska göra mitt bästa!
    Mannen är hemma imorn, så han kommer hålla koll på mig. Han har hotat med att kedja fast mig i soffan om jag inte tar det lugnt :)
  • MagdaA
    Schäfer: du har gjort det förr, du klarar det igen Som Thalis skrev, även om det är sjukt jobbigt när man är mitt i det s är det nått gott vi får ut av det! Kommer det bli liggläge hela graviditeten precis som förra gången el får du vara uppe lite? Hur känns det efter op? Känner du av cerklaget mycke?
  • Schäfer
    Dallis: vad skönt att du fått komma hem!!! Håller med om att det är pest att ligga inne... Det är en av drivkrafterna att hålla mig i soffan här hemma - så jag inte riskerar att hamna på sjukhus! (ja förutom förtidsbörd såklart).
    Säger som Magda, var nu en klok tjej Avlasta tappen, vila och tänk positiva tankar!!!
    Hoppas det går bra på undersökningen idag!

Magda: jo jag borde ju veta... Och jag kommer faktiskt ihåg att första veckorna är dom värsta - innan man kommer in i det... Så jag ska försöka komma ihåg att det blir lättare!
    Min "tröga mage" har kommit igång lite, har börjat äta kiwi, så nu känns det bättre.
    Känner av cerklaget när jag hostar hårt eller tar i med magmusklerna så försöker undvika det i möjligaste mån. Annars så känns det ok nu, blöder inte längre och igår kände jag en spark
    Enligt plan ska jag vara liggande till v.32+0 så det är det jag är inställd på...
    Hur mår du annars? Allt lugnt? Hostan?
  • MagdaA
    Schäfer: Hostan är mycke bättre tack! Rädd att det ska ha påverkat tappen men vi får väl se på torsdag då jag ska på nästa koll. I övrigt är det lugnt, utom i magen då där det är full rulle Jag vet hur det är, första tiden är värst! Nu är jag ju inte sängliggandes, men ska ta det lugnt, å första 2-3 veckorna var det svårt. Man glömmer bort sig hela tiden. Van att kunna göra vad man vill när man vill. Skönt att det inte blöder mer, alltid jobbigt även om man vet att det är "normalt" efter op.

Just nu är nästan det värsta att inte få va riktigt intim med min man. Jag drömmer om sex flera nätter i veckan! Men, de går väl över...hoppas jag.
  • Schäfer
    Magda: ja...det ökade blodflödet i kroppen gör det verkligen inte lättare att hålla sig i skinnet med mannen Obestämd 
    Så du har "sex-förbud" även om du inte har cerklage?
    Skönt att hostan gett med sig!
    Min kompis tapp blev som sagt kortare, men så fort hon blev frisk och slutade hosta så blev den längre igen!
    Håller tummarna för torsdag!
    Själv tycker jag just nu att det är alldeles för långt kvar tills jag ska på koll... 2 veckor
  • MagdaA
    Schäfer: här har vi själva valt att avstå sex redan från start iom att jag vid alla 3 grav fått blödningar i samband med sex. Sen har även läkaren sagt att dom avråder från sex i sånna här fall, men för oss är det som sagt ett eget val från start.
    Vet du hur mycke kortare din kompis tapp blev? hade hon en försvagning el var hon "normalt gravid"?
    2 veckor kan kännas länge, speciellt när man bara ligger. Minns hur det var första tiden efter op när jag väntade Alex. Man tyckte de va evigheter till första kollen! Jag hade den 3 v efter op. Läkaren ville inte göra nån undersökning tidigare för risk att störa läkningen.
  • MagdaA

var iväg å jobbade några timmar idag. jag har ju väldigt flexibelt schema. världens bästa chef som låter mig ha väldigt fria händer, vilket känns skönt nu när allt är som det är. jag kan jobba när jag känner att jag vill och orkar själv. brukar försöka åka dit 2 dagar/vecka, men nu har det varit lite mindre då jag varit sjuk. Fick nytt sjukintyg av läkaren förra måndan och har inte hunnit lämna det på jobbet än. Vi har en pärm på kontoret där vi sätter in dom. Sa till chefen idag att jag satt in det där, "jaja, de är bra de, då vet jag vars det är om jag behöver det..." sa han bara å skrattade. han litar på mig till 100, känns skönt. Idag har jag bara suttit på en stol 3 timmar på jobbet och diskuterat foder med en gubbe från Lantmännen, lökigt värre

• tigerkaka

hej på er allihopa !

hur är det med er ?
    här händer det grejer har jag läst =)

schäfer - grattis till cerklaget =), hoppas du slipper problem o får må bra. håller tummar o tår!
    dallis: ujuj va jobbigt, tur att det gick bra och att du nu fick åka hem =), bo på sjukhus
    är ingen höjdare. skönt att du ska till lund för koll snart med.
    magda: hoppas förkylningen går över snart och att det ser fint ut på nästa kontroll, håller tummarna =)
    fint att du får jobba så flexibelt att du får  bestämma själv, sånt är guld värt!
    thalis: hur går det för dig?
    grazila: är allt bra?

här går de framåt men uj uj va långsamt =). ska ta bort cerklaget på måndag, smått nervös, de sitter ju inte där
    riktigt men bort ska det i allafall. vem kunde tro att de skulle gå så här långt. läkarna är mycket förvånade och
    öven jag =o. vad kan man vänta sig på måndag? kmr nog göra lite ont i allafall =).

annars går min sjukskrivning ut på måndag så får se om man får förlängt, nån som har nån erfarenhet av det?
    är ju v.37 nästa vecka. har grym foglossning kan knappt ta mig upp från sängen, gå på toa eller sitta på en stol.
    när jag vänder mig i sängen smäller de till i bäckenet sådär härligt ajaj =/. sen min långa sjukhusvistelse så är jag riktigt svag i kroppen med, stå upp i 10 min är jäkligt kämpigt, så gå är nästan ännu värre, gå i en trapp går absolut inte. längtar tills han kommer ut så jag kan börja träna upp mig smått igen, för nu orkar jag ingenting, även fast jag försöker vara uppe lite. sammandragningarna slutar inte heller, men inget har satt i gång ännu. har gått upp en hel del med så det är klar att
    kroppen inte hängt med på den ökade belastningen då jag legat platt fall så länge. i övrigt mår jag fint. hoppas de håller sig till tisdag i allafall för ta bort cerklaget efter förlossningen känns ajajaj inge roligt =D
     oj nu vart de långt, hoppas nån orkar läsa.

någon pratade om sex med, ja de har man inte haft sen i januari, så det enda man drömmer om är sex i massor, tror jag kmr bli en sexgalning sen =), tänk om man skulle bli gravid på en gång igen, hmm va snopet de skulle va, näe de får inte hända på ett tag i allafall haha =).

massa kramar till er alla!
    hoppas ni mår bra =)

• MagdaA

jag HATAR den här ovissheten! är så less nu så jag sitter med gråten i halsen. Haft lite sammandragningar i em/kväll. eg inget märkvärdigt, gjorde inte speciellt ont el så, men det lämnade ett obehagligt tryck neråt och en ömmande känsla kring tappen. är garanterat bara hjärnspöken som förvärrar allt men det är så jobbigt när man inte vet. 1 vecka mellan kontrollerna är verkligen max för mig, blir det längre dyker alltid sånna här grubblerier upp! förra kollen var mån förra veckan, nästan inte förns på tors. ska ringa i morgon å se om jag kan få komma in i morgon, om det finns nån stackars läkare som kan göra en snabb mätning.

blä. less. nu lägger jag mig på soffan och låter maken passa upp resten av kvällen. KRAM på er!

Svar på tråden Cerclage?