• Zusannah

Sänk abortgränsen!

Fram till vecka 22 får man - med särskilt tillstånd efter v 18 - göra abort i Sverige. Samtidigt har man också i Sverige räddat för tidigt födda barn som var födda i vecka 22, en del som fötts så tidigt överlevde helt utan men.

På samma sjukhus kan ett läkarteam utföra en abort på ett foster i 22:e veckan, samtidigt som ett annat läkarteam sätter in alla resurser för att rädda en lika gammal prematur bebis...

Info härifrån FL:
    Vecka 18:
    Fostret sväljer fostervattnet och kan till och med skilja mellan mammans intag av söt respektive besk föda. Om det är sött sväljer fostret mer vatten och om det är bittert så grimaserar det istället.

Vecka 19:
    Barnet ser ut som en färdig människa, i miniatyr.

Vecka 21:
    Fostret har nu alla sina kroppsdelar på plats och ligger och samlar på sig mer fett som näringsreserv. Hjärnan har i stort sett fått alla sina nervceller.

Vecka 23:
    Barnet reagerar på olika sorters ljud som musik och röster. Barnet ligger ofta och suger på sin tumme.

Älskar mina barn!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-09 19:05
    Jag ska bara förtydliga min trådstart så att verkligen ingen ska känna sig kränkt eller upprörd...

-Jag är alltså INTE emot fri abort!!
    -Jag tycker INTE att de som begått abort är dumma eller onda eller något annat!!
    -Jag har INTE som syfte att provocera någon och jag lovar att svara så gott jag kan på frågor och synpunkter! Känner du dig provocerad så be mig förtydliga i stället för att bli upprörd!
    -Så SNÄLLA FL kan jag få ha min tråd ifred den här gången tack??????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-11 22:41
    Om nån undrar varför jag inte svarat på frågor beror det på att jag är bortrest, men jag kollar min inbox så ni får gärna inboxa era frågor till mig. Jag hinner inte gå igenom hela tråden just nu.

Tack för alla kommentarer, roligt att det blev en debatt! Såna här frågor pratas det för lite om tycker jag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-12 19:54
    En sak som jag ofta funderat på är när fostret blir ett barn.

Ofta ställer jag också den frågan till abortmotståndare. NÄR är det INTE ok att döda ett foster, och varför? Varför är det t.ex mer OK i vecka 18, än i vecka 25?
    Ett vanligt svar är att barnet efter vecka 22-23 kan överleva utanför livmodern. Men jag undrar fortfarande varför just förmågan att andas själv är det enda kriteriet som avgör om ett foster är ett foster eller ett barn?

Alla är ju överens om att man inte får döda spädbarn. Inte bara för att det är förbjudet i lagen, men också av moraliska/etiska skäl. Spädbarn ska man ta hand om, det är djupt rotat i oss.

Men ett spädbarn är outvecklat. Synen är inte helt utvecklad, hjärnan är inte helt utvecklad (den blir färdigutvecklad i 25-årsåldern enligt ny forskning).
    Spädbarnet är helt beroende av andra, helt osjälvständigt. Det kan inte överleva på egen hand.

Är skillnaden egentligen SÅ väldigt stor mellan ett spädbarn och ett foster i vecka 20, bara för att fostret inte kan andas själv?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-14 14:52
    Svar angående problemet med "alla illegala aborter" som folk skulle "tvingas göra" om abortgränsen sänktes några veckor (enligt en vad några har befarat här i tråden):

Jag tror inte att illegala aborter skulle bli samma problem idag som det var förr i tiden, innan abort legaliserades.

Skillnaden är att det på den tiden var fullständigt otänkbart att en ogift kvinna blev gravid. Hon kunde mista sitt jobb, bli utstött ur familjen, förlora sina vänner och sin sociala status, aldrig bli gift osv osv.

Samtidigt var samhällets skyddsnät inte heller lika utbyggda, och att bli mamma var en dyr historia. Inga barnbidrag, ingen gratis sjukvård.
    En ogift kvinna kunde knappast klara att försörja sig och barnet på egen hand. Dagis fanns ju inte, så jobba kunde hon inte heller.

Många tvingades nog att ta den oerhörda risken (och kostnaden!) att göra illegal abort just av de skälen.

Idag har vi en helt annan situation. Idag finns bidrag och föräldrapenning, dagis och fri sjukvård. Dessutom är det ingen som tittar snett på ensamstående mammor (eller för den delen ogifta föräldrar. ) Unga mammor som tvingas hoppa av skolan för att föda barn kan lätt fullfölja sin utbildning när barnet fyllt ett år och börjat på dagis.

Jag tror faktiskt inte illegala aborter skulle bli ett problem i dagens Sverige ÄVEN om abortgränsen sänktes några veckor!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-14 18:31
    Här är lite länkar till en dokumentär om fostrets utveckling, flera har efterfrågat dem. Dokumentären (eller en mycket lik den) sändes på SVT för något år sedan (tror jag):

www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php

OBS att sajten jag länkar till inte tar ställning i abortfrågan.
  • Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Zusannah
    Dorian Ertymexx skrev 2010-03-13 10:58:58 följande:
    Zusannah skrev 2010-03-13 09:40:14 följande: Lite statistik från 2004, kanske inte helt up to date:(www.alltforforaldrar.se/forumarchive/forums/v...#)--------------------------År 1980 kunde läkarna rädda livet på för tidigt födda vid 27:e graviditetsveckan. 1990 var man nere vid 25:e. I dag kan man, som nämnts ovan, i enskilda fall i Sverige rädda barn som föds så tidigt som i 23:e graviditetsveckan. Amerikanska läkare vid Plantation Hospital och Miami Children´s Hospital i Florida, har i något enstaka fall lyckats rädda barn födda i 21:a och 22:a graviditetsveckan (Journal of Medical World News den 11 november 1985, full dokumentation redovisades i riksdagen den 27 oktober 1993, anförande 104). ----------------------------Flora var Sveriges minsta bebisNär Flora Wahlström föddes var hon minst i Sverige. Hon vägde bara 354 gram. Det är ungefär lika mycket som en liten ask Bregott som du brer på smörgåsen. Hon var så liten att läkarns trodde att hon skulle dö. Men nu har Sveriges minsta bebis fyllt fyra år. Hon bor i Timrå. Det finns bara några i hela världen som lever fast de var så små när de föddes. Floras mamma blev sjuk när Flora låg i magen. Läkarna kunde inte vänta på att Flora skulle födas som vanligt. De fick ta ut henne med kejsar-snitt. Då skär en doktor upp mammas mage med kniv och tar ut barnet. – Hon såg ut som en liten kycklingunge, minns pappa Totte. – Huden var alldeles genomskinlig, berättar mamma Anna. Det tog några dagar innan de vågade vara glada för att Flora blivit född. Både mamma och flora fick ligga på sjukhus flera månader. Och flora har fel på hjärtat än.Men annas är hon för det mesta glad, pratsam och sprallig. Hon har flera kamrater. Hon leker gärna med katten Alma och hunden Liv, som familjen lånar hem ibland. Och att bjuda in mamma och pappa på fika i den nya lekstugan är också roligt förstås.----------------------------------------ÖV ERLEVNADSCHANS för barn som föds för tidigt enligt svensk statistik åren 1991 - 2000:V 23 - 44%V 24 - 63%V 25 - 73%V 26 - 81%V 27 - 88%V 28 - Mer än 90% Jättefina siffror. Men vad har det med abortgräns vid v 18 att göra? Det är en hel månad mellan v 18 och v 23, sist jag kollade.
    Det var ett svar till någon, minns inte vem, som hävdade att nästan ingen som föddes i vecka 23 överlever.
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-13 14:25:36 följande:
    Hej! Är ni fortf igång? Hur är det bananerna, feminazismen och Gudrun?
    Jag har fortfarande inte hunnit läsa hela tråden, det skrevs typ 70 sidor medan jag var bortrest. Vad har Gudrun och bananer med det hela att göra? Feminazism var ett intressant ord. Vad är en feminazist? En kvinnlig Hitler?
    Älskar mina barn!!
  • HäxanSurtant3
    Zusannah skrev 2010-03-13 14:43:28 följande:
    Jag har fortfarande inte hunnit läsa hela tråden, det skrevs typ 70 sidor medan jag var bortrest. Vad har Gudrun och bananer med det hela att göra? Feminazism var ett intressant ord. Vad är en feminazist? En kvinnlig Hitler?
    du missade en väldiigt kul debatt härom kvällen...sök på inlägg runt 70-80 så ser du vad det rör sig om. Det dök upp ett UFo här som spårade ur helt och aklagade Gudrun Schyman för hela abortproblematiken samt anklagade samtliga folk itråden för feninazinsm och vara under kommunistiskt förtryck...Helgalet..
    debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
  • Zusannah
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-13 14:49:24 följande:
    du missade en väldiigt kul debatt härom kvällen...sök på inlägg runt 70-80 så ser du vad det rör sig om. Det dök upp ett UFo här som spårade ur helt och aklagade Gudrun Schyman för hela abortproblematiken samt anklagade samtliga folk itråden för feninazinsm och vara under kommunistiskt förtryck...Helgalet..
    Haha låter som att ni hade kul.   Annars är ju Gudrun en storm, det kanske var det han/hon syftade på.
    Älskar mina barn!!
  • Jagvetmest
    Fru U skrev 2010-03-13 13:59:49 följande:
    Om man anser att livet startar vid fusionen av ägg+spermie så blir ju spiral per se ett sätt att abortera, dvs avsluta ett liv.
    Jag vet att vissa fanatiker ser det så. Men då kanske de inte vet att ägg och spermier kan smälta ihop flera ggr utan att det leder till graviditet hos ett par som försöker bli gravida. Så länge embryot flyter omkring i äggledare/livmoder så kan inget graviditetshormon påvisas i kvinnans blod heller eftersom hon ännu inte blivit gravid i dess egentliga mening.
    Att kalla dagenefter-piller för abortpiller är däremot helt felaktigt då dessa piller endast består av gestagen som liknar kroppens eget progesteron som produceras mycket vid tex graviditet. Det skjuter upp ägglossningen, inget annat. Man kan aldrig avbryta en redan uppkommen graviditet med dagenefter-piller vilket många verkar tro (tex Dorian...). Alltså är det INTE något abortpiller.
  • Fru U

Man vet faktiskt inte exakt hur dagen-efter-piller fungerar men man antar att de fungerar för att de skjuter upp ägglossningen.

Så det går inte att utesluta att de medverkar till att ett befruktat ägg åker ut.

Svaren bor i hjärtat
  • M C
    Fru U skrev 2010-03-13 15:09:07 följande:
    Man vet faktiskt inte exakt hur dagen-efter-piller fungerar men man antar att de fungerar för att de skjuter upp ägglossningen. Så det går inte att utesluta att de medverkar till att ett befruktat ägg åker ut.
    Dagenefterpiller framkallar en utdrivning av ett ev befruktat ägg.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Jagvetmest
    Fru U skrev 2010-03-13 15:09:07 följande:
    Man vet faktiskt inte exakt hur dagen-efter-piller fungerar men man antar att de fungerar för att de skjuter upp ägglossningen. Så det går inte att utesluta att de medverkar till att ett befruktat ägg åker ut.
    VAR har du fått dom uppgifterna ifrån? Dagenefter-piller innehåller gestagen som är samma hormon som det finns i minipiller och som är detsamma som äggblåsan producerar i massor efter att en graviditet redan uppstått. Man använder tom gestagen som graviditetsSTÖD efter ivf. Det kan inte leda till abort, det är helt uteslutet. All information som du verkar ha fått kring detta är således BS.
  • Jagvetmest
    M C skrev 2010-03-13 15:12:30 följande:
    Dagenefterpiller framkallar en utdrivning av ett ev befruktat ägg.
    NEJ! Det är totalt fel. Det är inget abortpiller. Det stöter inte ut någonting, det skjuter bara upp en nära förestående ägglossning.
  • Fru U

Företaget som tillverkar dagen-efter-piller. Läs själv på deras websajt eftersom du inte tror mig.

Från patientinformation direkt från norlevos sida:

NORLEVO

® är ett akut-p-piller som kan förhindra att

en graviditet uppstår. NORLEVO

® har ingen effekt

om du redan är gr avid. Verkningsmekanismen är

inte fullständigt känd. Den viktigaste synes dock vara

att NORLEVO

® hämmar ägglossningen.

Svaren bor i hjärtat
Svar på tråden Sänk abortgränsen!