• Zusannah

Sänk abortgränsen!

Fram till vecka 22 får man - med särskilt tillstånd efter v 18 - göra abort i Sverige. Samtidigt har man också i Sverige räddat för tidigt födda barn som var födda i vecka 22, en del som fötts så tidigt överlevde helt utan men.

På samma sjukhus kan ett läkarteam utföra en abort på ett foster i 22:e veckan, samtidigt som ett annat läkarteam sätter in alla resurser för att rädda en lika gammal prematur bebis...

Info härifrån FL:
    Vecka 18:
    Fostret sväljer fostervattnet och kan till och med skilja mellan mammans intag av söt respektive besk föda. Om det är sött sväljer fostret mer vatten och om det är bittert så grimaserar det istället.

Vecka 19:
    Barnet ser ut som en färdig människa, i miniatyr.

Vecka 21:
    Fostret har nu alla sina kroppsdelar på plats och ligger och samlar på sig mer fett som näringsreserv. Hjärnan har i stort sett fått alla sina nervceller.

Vecka 23:
    Barnet reagerar på olika sorters ljud som musik och röster. Barnet ligger ofta och suger på sin tumme.

Älskar mina barn!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-09 19:05
    Jag ska bara förtydliga min trådstart så att verkligen ingen ska känna sig kränkt eller upprörd...

-Jag är alltså INTE emot fri abort!!
    -Jag tycker INTE att de som begått abort är dumma eller onda eller något annat!!
    -Jag har INTE som syfte att provocera någon och jag lovar att svara så gott jag kan på frågor och synpunkter! Känner du dig provocerad så be mig förtydliga i stället för att bli upprörd!
    -Så SNÄLLA FL kan jag få ha min tråd ifred den här gången tack??????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-11 22:41
    Om nån undrar varför jag inte svarat på frågor beror det på att jag är bortrest, men jag kollar min inbox så ni får gärna inboxa era frågor till mig. Jag hinner inte gå igenom hela tråden just nu.

Tack för alla kommentarer, roligt att det blev en debatt! Såna här frågor pratas det för lite om tycker jag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-12 19:54
    En sak som jag ofta funderat på är när fostret blir ett barn.

Ofta ställer jag också den frågan till abortmotståndare. NÄR är det INTE ok att döda ett foster, och varför? Varför är det t.ex mer OK i vecka 18, än i vecka 25?
    Ett vanligt svar är att barnet efter vecka 22-23 kan överleva utanför livmodern. Men jag undrar fortfarande varför just förmågan att andas själv är det enda kriteriet som avgör om ett foster är ett foster eller ett barn?

Alla är ju överens om att man inte får döda spädbarn. Inte bara för att det är förbjudet i lagen, men också av moraliska/etiska skäl. Spädbarn ska man ta hand om, det är djupt rotat i oss.

Men ett spädbarn är outvecklat. Synen är inte helt utvecklad, hjärnan är inte helt utvecklad (den blir färdigutvecklad i 25-årsåldern enligt ny forskning).
    Spädbarnet är helt beroende av andra, helt osjälvständigt. Det kan inte överleva på egen hand.

Är skillnaden egentligen SÅ väldigt stor mellan ett spädbarn och ett foster i vecka 20, bara för att fostret inte kan andas själv?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-14 14:52
    Svar angående problemet med "alla illegala aborter" som folk skulle "tvingas göra" om abortgränsen sänktes några veckor (enligt en vad några har befarat här i tråden):

Jag tror inte att illegala aborter skulle bli samma problem idag som det var förr i tiden, innan abort legaliserades.

Skillnaden är att det på den tiden var fullständigt otänkbart att en ogift kvinna blev gravid. Hon kunde mista sitt jobb, bli utstött ur familjen, förlora sina vänner och sin sociala status, aldrig bli gift osv osv.

Samtidigt var samhällets skyddsnät inte heller lika utbyggda, och att bli mamma var en dyr historia. Inga barnbidrag, ingen gratis sjukvård.
    En ogift kvinna kunde knappast klara att försörja sig och barnet på egen hand. Dagis fanns ju inte, så jobba kunde hon inte heller.

Många tvingades nog att ta den oerhörda risken (och kostnaden!) att göra illegal abort just av de skälen.

Idag har vi en helt annan situation. Idag finns bidrag och föräldrapenning, dagis och fri sjukvård. Dessutom är det ingen som tittar snett på ensamstående mammor (eller för den delen ogifta föräldrar. ) Unga mammor som tvingas hoppa av skolan för att föda barn kan lätt fullfölja sin utbildning när barnet fyllt ett år och börjat på dagis.

Jag tror faktiskt inte illegala aborter skulle bli ett problem i dagens Sverige ÄVEN om abortgränsen sänktes några veckor!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-14 18:31
    Här är lite länkar till en dokumentär om fostrets utveckling, flera har efterfrågat dem. Dokumentären (eller en mycket lik den) sändes på SVT för något år sedan (tror jag):

www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php

OBS att sajten jag länkar till inte tar ställning i abortfrågan.
  • Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • HäxanSurtant3
    Dorian Ertymexx skrev 2010-03-14 19:31:55 följande:
    Detta är en enkel sanning: Ett foster som aborteras slipper en helvetas massa lidande och skit. Ett som blir ett barn och föds kan glatt räkna med en helvetes massa lidande och skit. Första andetaget inkluderat. Så åsikten att det skulle vara bättre att födas ser jag enbart som en raffinerad form av sadism. Dör gör man oavsett, förr eller senare. Frågan är hur mycket lidande man hinner med mellan de tu. Som född oönskad är oddsen goda att man hinner med mer.
    Det är inte en enkel sanning du kommer med- det är din egna vinklade personliga uppfattning som får stå för dig. Den är inte allmängiltig.

Jag har många vänner som var "oönskade graviditeter" från början med nu lever lyckliga liv.
    debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
  • Jagvetmest
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-14 19:54:02 följande:
    Det är inte en enkel sanning du kommer med- det är din egna vinklade personliga uppfattning som får stå för dig. Den är inte allmängiltig.Jag har många vänner som var "oönskade graviditeter" från början med nu lever lyckliga liv.
    Redigerar lite eftersom någon tog åt sig...
    Håller med dig till fullo! Som vanligt
    Funderar på om det finnas ett samband mellan att inte värdera sitt eget liv så högt och att inte tillmäta fostrets existens något värde?
  • VulgusProfanum
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-14 17:42:09 följande:
    Så etiken säger då ,enligt vad vissa i denna tråden tycker, att så länge ett foster/embryo är beroende av att leva fysikst på en kvinna så är det kvinnans vilja som avgör. Medan ett spädbarn kan tas om hand av vem som helst och därmed har ett egenvärde? Så värdet grundar sig utifrån om kvinna är "tvingad" ta han dom fostret elelr inte? så ett foster i v 24 som eg inte skulle ha fötts tillåts överleva därför att kvinnan kan stöta ut det och det då överlever i en kuvös istället? så enligt er, är det avgörande om kvinnan ska behöva bära fostret eller inte.....hmm...
    Nej så länge som det handlar om ett embryo eller väldigt ungt foster så går kvinnans vilja och möjligheter före embryot/fostret. I och med att det handlar om ett livsdugligt foster (egentligen även innan den tidpunkten så som lagstiftningen ser ut) så finns inte möjligheten till abort längre kvar.

Vem är det som har påstått att det skulle gälla hela graviditeten?
  • VulgusProfanum
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-14 19:15:58 följande:
    Nu föll inlägget bort som skulle kommenterar men det rörde som om att ovan debattör anser att foster som är oönskade kommer bli bråkstakar och kriminella hela bunten. Den grova generaliseringen håller inte. Det adopteras många barn från olika delar av världen. Jag har flera vänner som har underbara,välanpassade fina barn som säkert hade aborterats om det varit tillåtet i de länder de kommer ifrån.
    Se gärna dokumentären Bulgariens övergivna barn som går på tv4+ den 16/3
  • Jagvetmest
    VulgusProfanum skrev 2010-03-14 21:10:33 följande:
    Menar du att övergivna barn skulle vara ett bevis för att sena aborter på friska foster är att föredra?
  • VulgusProfanum
    Jagvetmest skrev 2010-03-14 21:20:25 följande:
    Menar du att övergivna barn skulle vara ett bevis för att sena aborter på friska foster är att föredra?
    Nej inte alls utan bara en påminnelse om att det inte alltid är så rosenrött att födas som övergivet barn.
    Se gärna den dokumentären för den är absolut sevärd.
  • HäxanSurtant3
    VulgusProfanum skrev 2010-03-14 21:10:33 följande:
    Det finns föräldralösa barn i Afrika också, jag har sett gatubarn där i flera olika länder under olik resor.. Det rättfärdigar inte att fullt friska normala kvinnor i I-länder drar till med en abort i v 13 för att " jag vill inte bli fet och jag har en termin kvar på min utbildning".
  • VulgusProfanum
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-14 21:42:51 följande:
    Det finns föräldralösa barn i Afrika också, jag har sett gatubarn där i flera olika länder under olik resor.. Det rättfärdigar inte att fullt friska normala kvinnor i I-länder drar till med en abort i v 13 för att " jag vill inte bli fet och jag har en termin kvar på min utbildning".
    Fast nu var det ju inte det du tog upp till att börja med och inte heller det jag svarade på utan ditt inlägg gällande adoption, eller hur?
  • HäxanSurtant3
    VulgusProfanum skrev 2010-03-14 21:44:16 följande:
    Fast nu var det ju inte det du tog upp till att börja med och inte heller det jag svarade på utan ditt inlägg gällande adoption, eller hur?
    varför ska man se dokumentärern om bulgariens gatubarn? det räcker väl ha rest runt i världen själv och sett den enda misären efter den andra.

Vet inte vad syftet med den dokumentären är-vet inte vad den handlar om och hur den är realterad till adoptioner...

Jag har en positiv livssyn och anser att i ett I-land som Sverige med ett bra socialt skyddsnät finns det sällan ngt socialt skäl abortera om man inte är gravt handikappad/psykiskt sjuk (gravt) ,missbrukare....vanliga Svensson kan klara ett barn.Flera barn...

Tycker fortf att de som skyller på bristande p-medel nog har förvrängt sanningen en del för att de skall orka facea en abort och jag tror också de flesta inte vet hur ett foster i v 18 ser ut egentligen...

I u-länder kan abort vara mkt mer förståligt-men i Sverige..nja ok en tonåring som klantar sig men de som har jobb/utbilding bostad osv...
  • Dorian Ertymexx
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-14 19:50:44 följande:
    mne det där är ju DIN egen syn på livet- en mkt pessimistisk sådan. Vi andra kanske är människor som UPPSKATTAR och NJUTER av livet TROTS ett visst lidande periodvis?Jag är personligen oerhört glad över mitt liv och det jag upplevt hittils, både lidande och njutning ,kärlek,svek,sorg,glädje.Skulle någon fråga mig om jag velat vara ofödd hade svaret blivit tveklöst NEJ.Man kan inte basera abortfrågan på sin egna pessimistiska livssyn-det är ju helt uppåtväggarna.Bara för att du tycker människor förgör varandra och jorden så kanske inte ditt ofödda barn tycker så....
    Exakt. Men om DIN syn på livet ska få påverka, så måste ju MIN syn också få göra det, eller hur? Eller har du något slags gudomlig status jag inte är medveten om?
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
Svar på tråden Sänk abortgränsen!