• Zusannah

Sänk abortgränsen!

Fram till vecka 22 får man - med särskilt tillstånd efter v 18 - göra abort i Sverige. Samtidigt har man också i Sverige räddat för tidigt födda barn som var födda i vecka 22, en del som fötts så tidigt överlevde helt utan men.

På samma sjukhus kan ett läkarteam utföra en abort på ett foster i 22:e veckan, samtidigt som ett annat läkarteam sätter in alla resurser för att rädda en lika gammal prematur bebis...

Info härifrån FL:
    Vecka 18:
    Fostret sväljer fostervattnet och kan till och med skilja mellan mammans intag av söt respektive besk föda. Om det är sött sväljer fostret mer vatten och om det är bittert så grimaserar det istället.

Vecka 19:
    Barnet ser ut som en färdig människa, i miniatyr.

Vecka 21:
    Fostret har nu alla sina kroppsdelar på plats och ligger och samlar på sig mer fett som näringsreserv. Hjärnan har i stort sett fått alla sina nervceller.

Vecka 23:
    Barnet reagerar på olika sorters ljud som musik och röster. Barnet ligger ofta och suger på sin tumme.

Älskar mina barn!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-09 19:05
    Jag ska bara förtydliga min trådstart så att verkligen ingen ska känna sig kränkt eller upprörd...

-Jag är alltså INTE emot fri abort!!
    -Jag tycker INTE att de som begått abort är dumma eller onda eller något annat!!
    -Jag har INTE som syfte att provocera någon och jag lovar att svara så gott jag kan på frågor och synpunkter! Känner du dig provocerad så be mig förtydliga i stället för att bli upprörd!
    -Så SNÄLLA FL kan jag få ha min tråd ifred den här gången tack??????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-11 22:41
    Om nån undrar varför jag inte svarat på frågor beror det på att jag är bortrest, men jag kollar min inbox så ni får gärna inboxa era frågor till mig. Jag hinner inte gå igenom hela tråden just nu.

Tack för alla kommentarer, roligt att det blev en debatt! Såna här frågor pratas det för lite om tycker jag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-12 19:54
    En sak som jag ofta funderat på är när fostret blir ett barn.

Ofta ställer jag också den frågan till abortmotståndare. NÄR är det INTE ok att döda ett foster, och varför? Varför är det t.ex mer OK i vecka 18, än i vecka 25?
    Ett vanligt svar är att barnet efter vecka 22-23 kan överleva utanför livmodern. Men jag undrar fortfarande varför just förmågan att andas själv är det enda kriteriet som avgör om ett foster är ett foster eller ett barn?

Alla är ju överens om att man inte får döda spädbarn. Inte bara för att det är förbjudet i lagen, men också av moraliska/etiska skäl. Spädbarn ska man ta hand om, det är djupt rotat i oss.

Men ett spädbarn är outvecklat. Synen är inte helt utvecklad, hjärnan är inte helt utvecklad (den blir färdigutvecklad i 25-årsåldern enligt ny forskning).
    Spädbarnet är helt beroende av andra, helt osjälvständigt. Det kan inte överleva på egen hand.

Är skillnaden egentligen SÅ väldigt stor mellan ett spädbarn och ett foster i vecka 20, bara för att fostret inte kan andas själv?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-14 14:52
    Svar angående problemet med "alla illegala aborter" som folk skulle "tvingas göra" om abortgränsen sänktes några veckor (enligt en vad några har befarat här i tråden):

Jag tror inte att illegala aborter skulle bli samma problem idag som det var förr i tiden, innan abort legaliserades.

Skillnaden är att det på den tiden var fullständigt otänkbart att en ogift kvinna blev gravid. Hon kunde mista sitt jobb, bli utstött ur familjen, förlora sina vänner och sin sociala status, aldrig bli gift osv osv.

Samtidigt var samhällets skyddsnät inte heller lika utbyggda, och att bli mamma var en dyr historia. Inga barnbidrag, ingen gratis sjukvård.
    En ogift kvinna kunde knappast klara att försörja sig och barnet på egen hand. Dagis fanns ju inte, så jobba kunde hon inte heller.

Många tvingades nog att ta den oerhörda risken (och kostnaden!) att göra illegal abort just av de skälen.

Idag har vi en helt annan situation. Idag finns bidrag och föräldrapenning, dagis och fri sjukvård. Dessutom är det ingen som tittar snett på ensamstående mammor (eller för den delen ogifta föräldrar. ) Unga mammor som tvingas hoppa av skolan för att föda barn kan lätt fullfölja sin utbildning när barnet fyllt ett år och börjat på dagis.

Jag tror faktiskt inte illegala aborter skulle bli ett problem i dagens Sverige ÄVEN om abortgränsen sänktes några veckor!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-14 18:31
    Här är lite länkar till en dokumentär om fostrets utveckling, flera har efterfrågat dem. Dokumentären (eller en mycket lik den) sändes på SVT för något år sedan (tror jag):

www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php

OBS att sajten jag länkar till inte tar ställning i abortfrågan.
  • Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Plutteli
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-14 16:38:41 följande:
    Men beroendeställningen fortsätter ju efter förlossningen...inget spädbarn överlever utan sina föräldrar och barn kan inte försörja sig själva heller förrän de blir vuxna och kan jobba.....så vad är egentligen skillanden? De fysiska? att embryon och foster lever INNUTI en kvinna? och spärbarn och barn utanför?
    Precis, fostret är ENBART beroende av mamman, är barnet förr kan vem som helst se till att det överlever, det måste inte vara de biologiska föräldrarna, vill de inte veta av barnet efter förlossningen kan nån annan bara ta över.
  • Triskele
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-14 18:03:27 följande:
    Klart det är en egennytta döda fostret. Aborten kommer endast kvinna till nytta-hon slipper en oönskad graviditet och slipper 18 års ansvar för ett barn. Det är väl egennytta om ngt! Fostret ber ju varken om att få födas eller bli dödat. Det bryr sig ju inte alls. Såvida det inte föds och blir tillfrågat då det är låt säga 17 år-vill du leva eller skulle du velat vara ofödd-det svaret lär ju bli "jag är tacksam för mitt liv". Självklart har man olika etiska uppfattningar-och olika moral. Min moral säger mig att det FÖR MIG  är fel abortera undantaget om barnet är livsodugligt eller om mitt eget liv är i fara. Det är ju pga olika etiska ställningstagande som folk tycker så olka ang detta heta ämne. Frågan är hur regeringen ska hantera detta- ska man överlåta det etiska ställningstagandet ända fram till v 18 till den gravida kvinnan? Som lagen ser ut idag så görs det. Jag kan tycka att man kan diskutera etik och fosters egevärde då det gått mer än 9 veckor och organogenesen är klar...skall man då fortfarande som gravid få hela ansvaret? Vad är fel låta en kvinna som vill abortera prata med en barnmorska innan? Och förklara varför man vill göra abort? Jag känner på ngt vis att det är möjligt rädda fler liv /undgå fler aborter om man tänker mer etiskt kring foster och deras egenvärde och har det i bakhuvudet innan man hoppar i säng helt huvudlöst som ju en del faktiskt gör.(kanske mest tonåringar) I dagens preventivmedelsundervisning i högstadiet ingår vad jag vet inte ngn undervisning om fosterutveckling...
    Då brister faktiskt din förståelse för ordet egennytta/självändamål.
    Fostret är det som nyttjar kvinnans kropp alltså är det upp till kvinnan om detta ska fortgå eller avslutas.
    Dagens gräns är uppenbarligen bra, lagstiftningen är avpassad för att se till att livsdugliga foster inte aborteras.
    Den ger kvinnor människovärde och rätt till självbestämmande.
    Ansvaret kan inte ligga på någon annan. Inte utan att frånta kvinnor människovärde.
    Dom flesta träffar en barnmorska eller en läkare när man bekräftar graviditeten och mäter dess längd. Vill man prata med en samtalskontakt finns det möjlighet till det. Men det är frivilligt, precis som vård ska vara.
    Iaf i Stockholm skriver man under ett papper att ingen tvingar en till aborten. Alltså i enrum med vårdpersonal.
    Varför blandar du in sex överhuvudtaget?
    Varför skulle fosterutveckling ingå i preventivmedelsrådgivningen?
    Du blandar in saker som inte har med saken att göra då.
  • Plutteli
    Plutteli skrev 2010-03-14 18:16:08 följande:
    Precis, fostret är ENBART beroende av mamman, är barnet förr kan vem som helst se till att det överlever, det måste inte vara de biologiska föräldrarna, vill de inte veta av barnet efter förlossningen kan nån annan bara ta över.
    Är barnet FÖTT ska det stå så klart!

Sen säger jag samma sak igen: Ett barn som är fött kan tas om hand av vem som helst, blir barnet då sjukt/skadat eller av annan orsak hamnar i ett tillstånd efter födseln (oavsett ålder) som gör att barnet måste leva fysiskt på någon annan så har barnet igen ingen nyttjande rätt, dör barnet av normal omvårdnad så dör det, ingen kan tvingas att ge upp sin kropp för att det födda barnet skall överleva. Varför skall det då gälla annat för ett foster? Varför skall fostret ha större rätt att nyttja någons kropp än vad en född människa har?
  • Plutteli
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-14 18:03:27 följande:
    Klart det är en egennytta döda fostret. Aborten kommer endast kvinna till nytta-hon slipper en oönskad graviditet och slipper 18 års ansvar för ett barn. Det är väl egennytta om ngt! Fostret ber ju varken om att få födas eller bli dödat. Det bryr sig ju inte alls. Såvida det inte föds och blir tillfrågat då det är låt säga 17 år-vill du leva eller skulle du velat vara ofödd-det svaret lär ju bli "jag är tacksam för mitt liv". Självklart har man olika etiska uppfattningar-och olika moral. Min moral säger mig att det FÖR MIG  är fel abortera undantaget om barnet är livsodugligt eller om mitt eget liv är i fara. Det är ju pga olika etiska ställningstagande som folk tycker så olka ang detta heta ämne. Frågan är hur regeringen ska hantera detta- ska man överlåta det etiska ställningstagandet ända fram till v 18 till den gravida kvinnan? Som lagen ser ut idag så görs det. Jag kan tycka att man kan diskutera etik och fosters egevärde då det gått mer än 9 veckor och organogenesen är klar...skall man då fortfarande som gravid få hela ansvaret? Vad är fel låta en kvinna som vill abortera prata med en barnmorska innan? Och förklara varför man vill göra abort? Jag känner på ngt vis att det är möjligt rädda fler liv /undgå fler aborter om man tänker mer etiskt kring foster och deras egenvärde och har det i bakhuvudet innan man hoppar i säng helt huvudlöst som ju en del faktiskt gör.(kanske mest tonåringar) I dagens preventivmedelsundervisning i högstadiet ingår vad jag vet inte ngn undervisning om fosterutveckling...
    det finns inget som heter preventivmedelsundervisning ens en gång. Det finns sexualkunskap och i den ingår preventivmedel, kroppens utveckling samt hur en graviditet är (vi fick se en film med bilder innifrån livmodern på hur ett barn växer i magen), samt för och nackdelar med sex och relationer.
  • Zusannah

Här är lite länkar till en dokumentär om fostrets utveckling, flera har efterfrågat dem. Dokumentären (eller en mycket lik den) sändes på SVT för något år sedan (tror jag):

www.ehd.org/movies.php?mov_id=28
    www.ehd.org/movies.php?mov_id=43
    www.ehd.org/movies.php?mov_id=51
    www.ehd.org/movies.php?mov_id=71
    www.ehd.org/movies.php?mov_id=76
    www.ehd.org/movies.php?mov_id=80

OBS att sajten jag länkar till inte tar ställning i abortfrågan.

Älskar mina barn!!
  • Fru U

Jag ser inget problem med att döda något som lever, vi gör det dagligen. Det är en del av att leva

Svaren bor i hjärtat
  • Zusannah
    Fru U skrev 2010-03-14 18:35:12 följande:
    Jag ser inget problem med att döda något som lever, vi gör det dagligen. Det är en del av att leva
    Jag tycker det är skillnad på människor, vi är värda mer än djur och växter. Som jag ser det.
    Älskar mina barn!!
  • Fru U
    Zusannah skrev 2010-03-14 18:37:35 följande:
    Jag tycker det är skillnad på människor, vi är värda mer än djur och växter. Som jag ser det.
    Vi dödar människor varje dag också.
    Svaren bor i hjärtat
  • Zusannah

Och jag tycker det är fel att döda människor. Oavsett om det är ett dödsstraff, eller krig, eller aktiv dödshjälp, eller abort.

Älskar mina barn!!
  • Dorian Ertymexx
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-14 16:49:27 följande:
    det är skillad på celler och celler- en cancerböld innehåller okontrollerade växande cller vars syft är att ta död på sin värd och därmet sig själv...totalt meningslöst.ett embryo innehller perfekta celler som kommer växa till ngt livgivande och positivt-en människa. Det är helt markabert jämföra cancer och graviditet-jag gillar de ev cancersjuka som läser detta kommer ta en aningens illa vid sig...
    Och syftet med den växande könscellen är att växa till sig okontrollerat och ta död på all näring den kommer över. Du vet, såsom vi människor gör.

Inte alls makabert. Enda skillnaden är att cancern aldrig kommer dreggla, bajsa, hamna i tonåren eller rösta på Sverigedemokraterna. Allt som allt måste jag nog säga att det talar till cancerns fördel. Plus att ingen sate gnäller om cancercellernas rätt till liv om man vill ta ihjäl skiten. Extra bonus, faktiskt.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
Svar på tråden Sänk abortgränsen!