• Zusannah

Sänk abortgränsen!

Fram till vecka 22 får man - med särskilt tillstånd efter v 18 - göra abort i Sverige. Samtidigt har man också i Sverige räddat för tidigt födda barn som var födda i vecka 22, en del som fötts så tidigt överlevde helt utan men.

På samma sjukhus kan ett läkarteam utföra en abort på ett foster i 22:e veckan, samtidigt som ett annat läkarteam sätter in alla resurser för att rädda en lika gammal prematur bebis...

Info härifrån FL:
    Vecka 18:
    Fostret sväljer fostervattnet och kan till och med skilja mellan mammans intag av söt respektive besk föda. Om det är sött sväljer fostret mer vatten och om det är bittert så grimaserar det istället.

Vecka 19:
    Barnet ser ut som en färdig människa, i miniatyr.

Vecka 21:
    Fostret har nu alla sina kroppsdelar på plats och ligger och samlar på sig mer fett som näringsreserv. Hjärnan har i stort sett fått alla sina nervceller.

Vecka 23:
    Barnet reagerar på olika sorters ljud som musik och röster. Barnet ligger ofta och suger på sin tumme.

Älskar mina barn!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-09 19:05
    Jag ska bara förtydliga min trådstart så att verkligen ingen ska känna sig kränkt eller upprörd...

-Jag är alltså INTE emot fri abort!!
    -Jag tycker INTE att de som begått abort är dumma eller onda eller något annat!!
    -Jag har INTE som syfte att provocera någon och jag lovar att svara så gott jag kan på frågor och synpunkter! Känner du dig provocerad så be mig förtydliga i stället för att bli upprörd!
    -Så SNÄLLA FL kan jag få ha min tråd ifred den här gången tack??????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-11 22:41
    Om nån undrar varför jag inte svarat på frågor beror det på att jag är bortrest, men jag kollar min inbox så ni får gärna inboxa era frågor till mig. Jag hinner inte gå igenom hela tråden just nu.

Tack för alla kommentarer, roligt att det blev en debatt! Såna här frågor pratas det för lite om tycker jag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-12 19:54
    En sak som jag ofta funderat på är när fostret blir ett barn.

Ofta ställer jag också den frågan till abortmotståndare. NÄR är det INTE ok att döda ett foster, och varför? Varför är det t.ex mer OK i vecka 18, än i vecka 25?
    Ett vanligt svar är att barnet efter vecka 22-23 kan överleva utanför livmodern. Men jag undrar fortfarande varför just förmågan att andas själv är det enda kriteriet som avgör om ett foster är ett foster eller ett barn?

Alla är ju överens om att man inte får döda spädbarn. Inte bara för att det är förbjudet i lagen, men också av moraliska/etiska skäl. Spädbarn ska man ta hand om, det är djupt rotat i oss.

Men ett spädbarn är outvecklat. Synen är inte helt utvecklad, hjärnan är inte helt utvecklad (den blir färdigutvecklad i 25-årsåldern enligt ny forskning).
    Spädbarnet är helt beroende av andra, helt osjälvständigt. Det kan inte överleva på egen hand.

Är skillnaden egentligen SÅ väldigt stor mellan ett spädbarn och ett foster i vecka 20, bara för att fostret inte kan andas själv?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-14 14:52
    Svar angående problemet med "alla illegala aborter" som folk skulle "tvingas göra" om abortgränsen sänktes några veckor (enligt en vad några har befarat här i tråden):

Jag tror inte att illegala aborter skulle bli samma problem idag som det var förr i tiden, innan abort legaliserades.

Skillnaden är att det på den tiden var fullständigt otänkbart att en ogift kvinna blev gravid. Hon kunde mista sitt jobb, bli utstött ur familjen, förlora sina vänner och sin sociala status, aldrig bli gift osv osv.

Samtidigt var samhällets skyddsnät inte heller lika utbyggda, och att bli mamma var en dyr historia. Inga barnbidrag, ingen gratis sjukvård.
    En ogift kvinna kunde knappast klara att försörja sig och barnet på egen hand. Dagis fanns ju inte, så jobba kunde hon inte heller.

Många tvingades nog att ta den oerhörda risken (och kostnaden!) att göra illegal abort just av de skälen.

Idag har vi en helt annan situation. Idag finns bidrag och föräldrapenning, dagis och fri sjukvård. Dessutom är det ingen som tittar snett på ensamstående mammor (eller för den delen ogifta föräldrar. ) Unga mammor som tvingas hoppa av skolan för att föda barn kan lätt fullfölja sin utbildning när barnet fyllt ett år och börjat på dagis.

Jag tror faktiskt inte illegala aborter skulle bli ett problem i dagens Sverige ÄVEN om abortgränsen sänktes några veckor!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-14 18:31
    Här är lite länkar till en dokumentär om fostrets utveckling, flera har efterfrågat dem. Dokumentären (eller en mycket lik den) sändes på SVT för något år sedan (tror jag):

www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php

OBS att sajten jag länkar till inte tar ställning i abortfrågan.
  • Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Gaby 01

Hur många % är det egentligen som aborteras efter v12? Och efter v18? Är det inte oftast så i de fallen (v18) att något har upptäckts på rutinultraljudet och vidare undersökningar visar att det är något som är fel på bebisen?

• Mei
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 15:54:01 följande:
    trist om du känner du alltid har läkarrocken på dig även i privatlivet...jag ser inget hinder att vara privatperson till 100% oavsett vilket yrke jag har.Ingen av de läkare jag umgås med (och det är många) ser sig som läkare då de är lediga, då är de privatpersoner.
    Beror nog på var man bor. I en mindre stad så träffar man sina patienter när man handlar, när man är på föräldrarmöte osv. Jo jag har alltid läkarrocken på på ett sätt. Går jag ut på krogen finns där patienter eller potentiella patienter. Skriver jag en insändare i tidningen så läses den av patienter. Jag skulle aldrig lägga upp ett foto på en dejtingsida etc. Tyvärr på ett sätt. Naturligt på ett annat. Det är lättare att utöva sitt yrke om man är hyfsat anonym vad gäller privatlivet än om ens patient sitter med huvudet fullt av "men det är ju hon som var full och dansade på bardisken på Harry's i fredags...."
  • HäxanSurtant3
    Mei skrev 2010-03-11 15:57:12 följande:
    Ahh... nu tassar jag försiktigt för att inte trampa någon på tårna. Dessutom har jag ju inte läst särskilt många inlägg i tråden eftersom jag avskyr att fastna i de vanliga svartvita abortdiskussionerna.Jo om någon kallade sitt barn parasit så skulle jag undra hur de tänkte. Stod det för en känsla skulle jag bli orolig.Om någon försökte använde det som en liknelse för att förklara embryots förhållande till kvinnan så skulle jag nog fatta poängen även om jag kanske inte skulle använda ordet själv pga des dåliga klang.
    Jag har tolkat det som folk (fler stycker som skrivit i denna tråd och i tidigare aborttrådar) har kallat embryot parasit och samtidigt framhävt de saknade en känsla för fostret eller mådde illa av att känna deras kroppar var "invarderade" . Då är det enligt mig inte helt friskt....

Men det får man tydligen inte tycka enligt dessa personer..men det gör jag! oavsett yrke så har jag den åsikten..

Sedan så ser jag inte läkare som några högre stående personer som måste agera expemplariskt på sin fritid-de är vanliga Svensson som alla andra-läkaryrket är som vilket jobb som helst och inte längre ngt status yrke.

Därmed kan de få fula sig bäst de vill på sin fritid..
    debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
  • Reglementet
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 16:02:48 följande:
    Jag har tolkat det som folk (fler stycker som skrivit i denna tråd och i tidigare aborttrådar) har kallat embryot parasit och samtidigt framhävt de saknade en känsla för fostret eller mådde illa av att känna deras kroppar var "invarderade" . Då är det enligt mig inte helt friskt.... Men det får man tydligen inte tycka enligt dessa personer..men det gör jag! oavsett yrke så har jag den åsikten.. Sedan så ser jag inte läkare som några högre stående personer som måste agera expemplariskt på sin fritid-de är vanliga Svensson som alla andra-läkaryrket är som vilket jobb som helst och inte längre ngt status yrke. Därmed kan de få fula sig bäst de vill på sin fritid..
    Varför skulle det inte vara friskt?
  • HäxanSurtant3
    Mei skrev 2010-03-11 16:02:09 följande:
    Beror nog på var man bor. I en mindre stad så träffar man sina patienter när man handlar, när man är på föräldrarmöte osv. Jo jag har alltid läkarrocken på på ett sätt. Går jag ut på krogen finns där patienter eller potentiella patienter. Skriver jag en insändare i tidningen så läses den av patienter. Jag skulle aldrig lägga upp ett foto på en dejtingsida etc. Tyvärr på ett sätt. Naturligt på ett annat. Det är lättare att utöva sitt yrke om man är hyfsat anonym vad gäller privatlivet än om ens patient sitter med huvudet fullt av "men det är ju hon som var full och dansade på bardisken på Harry's i fredags...."
    äh  trams...jag har sett jätteduktiga läkare vara otrogna helt öppet på krogen med en kollega, spy i hinkar efter en kräftskiva, och göra en massa pinsamheter helt offentligt då de är lediga. läakre är bara männsikor de med....
     de får också göra bort sig. Så länge de sköter sitt jobb bryr jag mig inte.
  • HäxanSurtant3
    Reglementet skrev 2010-03-11 16:04:12 följande:
    Varför skulle det inte vara friskt?
    jag tycker,oberoende av yrke, att om man alienerar sig så kraftigt att man totalt förtränger alla ev anknytningskänslor till det embryo/foster man har inom sig eller sitt levande barn på 17 år och mår illa av att det finns,inkräktar på en kropp/liv så mår man inte helt bra. Det är för mig tecken på ngt är grundäggande fel.
  • Reglementet
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 16:08:12 följande:
    jag tycker,oberoende av yrke, att om man alienerar sig så kraftigt att man totalt förtränger alla ev anknytningskänslor till det embryo/foster man har inom sig eller sitt levande barn på 17 år och mår illa av att det finns,inkräktar på en kropp/liv så mår man inte helt bra. Det är för mig tecken på ngt är grundäggande fel.
    Du tycker inte att det är den minsta skillnad i upplevelse med ett embryo eller foster som man har inom sig, än en 17-åring? Eller ens någon som är född?
  • Mei
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 16:02:48 följande:
    Jag har tolkat det som folk (fler stycker som skrivit i denna tråd och i tidigare aborttrådar) har kallat embryot parasit och samtidigt framhävt de saknade en känsla för fostret eller mådde illa av att känna deras kroppar var "invarderade" . Då är det enligt mig inte helt friskt....Men det får man tydligen inte tycka enligt dessa personer..men det gör jag! oavsett yrke så har jag den åsikten..Sedan så ser jag inte läkare som några högre stående personer som måste agera expemplariskt på sin fritid-de är vanliga Svensson som alla andra-läkaryrket är som vilket jobb som helst och inte längre ngt status yrke.Därmed kan de få fula sig bäst de vill på sin fritid..
    Åh nu är vi OT men jag har inte den synen pga någon statusaspekt utan mer för att de där mjuka kvaliteterna i arbetet med terapeutiska samtal, placebo, positiva projektioner etc kan få sig en törn om jag framträder som privatperson istället för yrkesperson. Dvs jag hämmas i mitt jobb. Men det är delvis självvalt som förhållningssätt. Trots att det begränsar mitt handlingsutrymme privat så maximerar det i mina ögon förutsättningarna för mitt yrkesutövande.

Men eftersom jag på FL vill känna mig hyfsat fri att vara onyanserad och tycka lite hit och dit brukar jag försöka undvika att vara öppen med mitt yrke. Utom i undantagsfall.
  • siamusen
    Gaby 01 skrev 2010-03-11 16:00:55 följande:
    Hur många % är det egentligen som aborteras efter v12? Och efter v18? Är det inte oftast så i de fallen (v18) att något har upptäckts på rutinultraljudet och vidare undersökningar visar att det är något som är fel på bebisen?
    Tror det är 92% som aborteras innan v. 12. Hur manga som sen aborteras efter fanns nagonstans i traden. Var det 0.9%?

Och jo, de efter v. 18 är nâstan alltid sjuka foster.

De mellan v. 12 och v. 18 är bland annat de sjuka foster som upptâckts pa FVP eller MKP.
  • HäxanSurtant3
    Mei skrev 2010-03-11 16:13:01 följande:
    Åh nu är vi OT men jag har inte den synen pga någon statusaspekt utan mer för att de där mjuka kvaliteterna i arbetet med terapeutiska samtal, placebo, positiva projektioner etc kan få sig en törn om jag framträder som privatperson istället för yrkesperson. Dvs jag hämmas i mitt jobb. Men det är delvis självvalt som förhållningssätt. Trots att det begränsar mitt handlingsutrymme privat så maximerar det i mina ögon förutsättningarna för mitt yrkesutövande. Men eftersom jag på FL vill känna mig hyfsat fri att vara onyanserad och tycka lite hit och dit brukar jag försöka undvika att vara öppen med mitt yrke. Utom i undantagsfall.
    jag förstår.. men jag har aldrig mött några problem i mitt yrke för att jag har vissa åsikter på ett familjeforum som  privatperson.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!