• DevilsDaughter

agnus castus, munkpeppar

Någon som vågat sig på agnus castus (munkpeppar)? Funderar att beställa det från nätet.. Någon?

• Svar på tråden agnus castus, munkpeppar
  • vinter11

hej,
    jag har provat munkpeppar i två månader i rad (innan ÄL) för att öka fertiliteten. Dessa två månader har jag fått starkt utslag på ÄL-test, men inte max. Jag brukar alltid få max-utslag. Kan munkpeppar tvärtom ha en dämpande effekt på ägglossning? Någon som varit med om det?

• Jijii

Provade ac droppar, 20 st morgon och kväll. Tog även mivi-total plus och lite rosenrot. Blev gravid på första försöket med detta kan ju vara annat som gjorde det också. Hade försökt i 8månader innan, utan resultat.

• L86

Blev gravid första månaden jag åt ac. Har lång cykel och ville korta ner den. Innan hade vi försökt 5 månader utan resultat.

Nu är det dags för syskonförsök. Har beställt en burk ac från vitaminbutiken och tar första tabletten när mensen drar igång! :) visst var det så att man skulle äta fram till äl?

• vinter11
    L86 skrev 2012-07-23 22:49:03 följande:
    Blev gravid första månaden jag åt ac. Har lång cykel och ville korta ner den. Innan hade vi försökt 5 månader utan resultat.

Nu är det dags för syskonförsök. Har beställt en burk ac från vitaminbutiken och tar första tabletten när mensen drar igång! :) visst var det så att man skulle äta fram till äl?
    ja, det var så jag gjorde..
  • PimPim1
    vinter11 skrev 2012-07-15 14:08:22 följande:
    hej,
    jag har provat munkpeppar i två månader i rad (innan ÄL) för att öka fertiliteten. Dessa två månader har jag fått starkt utslag på ÄL-test, men inte max. Jag brukar alltid få max-utslag. Kan munkpeppar tvärtom ha en dämpande effekt på ägglossning? Någon som varit med om det?

Hej
    Jag misstänkte att något var galet när mina äl test inte gav fullt utslag och min temp steg före äl...! 

Nu undrar jag verkligen varför många rekommenderar att munkpeppar tas före äl. Den ska ju reglera hypofysen så att omvandling av östrogen till progesteron sker. Dvs höja nivån progesteron. Det innebär ju att att östrogen nivån sjunker före äl, mindr lh hormon bildas och ägglossningen kanske inte blir alt skjuts upp. På mig stämmer ockå detta eftersom min temp före äl stiger (vilket den gör när progesteronet ökar). Progesterom behövs ju efter äl, inte före!!

Jag slutade ta dropparna eftersom min tem steg och utslag på stickorna uteblev. Nu har min cykel blivit rubbad och jag är jätteledsen att jag började ta det..

Här finns info om ac.. Man ska ta dem efter äl om man vill bli gravid..
    www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=...

• vinter11
    PimPim1 skrev 2012-07-29 19:24:57 följande:
    Hej
    Jag misstänkte att något var galet när mina äl test inte gav fullt utslag och min temp steg före äl...! 

Nu undrar jag verkligen varför många rekommenderar att munkpeppar tas före äl. Den ska ju reglera hypofysen så att omvandling av östrogen till progesteron sker. Dvs höja nivån progesteron. Det innebär ju att att östrogen nivån sjunker före äl, mindr lh hormon bildas och ägglossningen kanske inte blir alt skjuts upp. På mig stämmer ockå detta eftersom min temp före äl stiger (vilket den gör när progesteronet ökar). Progesterom behövs ju efter äl, inte före!!

Jag slutade ta dropparna eftersom min tem steg och utslag på stickorna uteblev. Nu har min cykel blivit rubbad och jag är jätteledsen att jag började ta det..

Här finns info om ac.. Man ska ta dem efter äl om man vill bli gravid..
    www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=...

det låter ju som en trolig förklaring till det jag upptäckte. hoppas att din cykel snart är ok igen!
  • PimPim1

Fick en cykel på 18 dagar, absolut ingen ÄL och hög temp genom hela cykeln. 

AC kan säkert hjälpa många men jag vill varna de som tänker ta dem före ÄL... ingen vill ha förhöjt progesteron då för då kan ju ÄL utebli :(

• greeneyes

Håller med, var försiktiga med munkpeppar. Om man googlar på det så ska det öka progestreon, som i sin tur ska motverka att äl sker. Däremot är progestreon bra efter äl.

(sen vore det ju kanon om det ändå hjälpt folk att bli gravida, men jag vill bara att ni som inte får äl ska förstå varför det kan bero på munkpeppar).

• Ohana 84

Vill bara berätta att jag blev gravid med hjälp av AC, innan dess hade vi försökt i 11 mån.. min menscykel kortades ned från 40-55 dagar till ca 30 dagar.

Vår lilla kille är idag 15månader och vi har tankar på att försöka få till ett syskon i vinter, det var därför jag tittade in i denna tråden igen =) Jag har nu en regelbunden cykel på 31 dagar så vi kommer försöka utan AC några månader..

Men vill bara säga att jag tror att AC kan hjälpa många (allt passar dock inte alla) som har oregelbunden/lång cykel.. innan jag testade AC hade jag ALDRIG haft äl-flytningar eller känt av någon äl, enligt gyn hade jag PCO så antagligen hade jag inte äl speciellt ofta..

Så det här att AC skulle motverka äl tror jag inte stämmer, som jag fattade det när jag läste på om det och använde det så var det att ACn stabiliserade hormonerna så det blev lagom mkt istället för för lite eller för mkt.. eftersom det även kan användas mot pms.. 
    Det finns ju inte mkt info på svenska (mest på tyska, där även doktorerna skriver ut AC mot barnlöshet) så jag kan ju ha missuppfattat..

Svar på tråden agnus castus, munkpeppar