• DevilsDaughter

agnus castus, munkpeppar

Någon som vågat sig på agnus castus (munkpeppar)? Funderar att beställa det från nätet.. Någon?

• Svar på tråden agnus castus, munkpeppar
  • Pancake84

Jag har precis börjat med AC, jag tar 20 droppar 3 ggr dagligen. Jag har alltid haft oregelbunden mens typ 2 ggr per år, förra månaden fick jag en spontan mens efter 17 kg viktminskning. Varit hos gyn och ingen pco, bara överviktig! Så idag landar mitt BMI på 31,8 så jag har några kg kvar tills gyn hjälper mig med ägglossning. Tänkte att jag ger detta ett försök samtidigt som jag försöker nå min målvikt! Håller er uppdaterad!

• mowgli

Jag verkar få sälla mig till skaran av er som har regelbunden cykel och tydlig äl UTAN ac men som får problem med ac

Jag har tagit dropparna från cd2 till ca cd11, brukar ha tidig äl cd 12 ungefär. NU har jag haft äl-känslor sedan cd 10 och är på cd 16 och det blir ingen ägglossning. Har ständig värk åt äggstocken och känner mig varm så in i bomben. Finnar har jag fått också. Gissar att ac snarare stjälpt än hjälpt i mitt fall... vete fåglarna om jag får äl alls denna cykel?

• EllieW86
    Pancake84 skrev 2012-08-26 09:16:10 följande:
    Jag har precis börjat med AC, jag tar 20 droppar 3 ggr dagligen. Jag har alltid haft oregelbunden mens typ 2 ggr per år, förra månaden fick jag en spontan mens efter 17 kg viktminskning. Varit hos gyn och ingen pco, bara överviktig! Så idag landar mitt BMI på 31,8 så jag har några kg kvar tills gyn hjälper mig med ägglossning. Tänkte att jag ger detta ett försök samtidigt som jag försöker nå min målvikt! Håller er uppdaterad!
    Hur har det gått för dig? Glad
  • Mizzii
    greeneyes skrev 2012-08-22 15:36:30 följande:
    Nån som vet om det avråder från att ta agnus castus innan mens?
    AC ska man ta från mensens FÖRSTA dag fram till ÄL.
    mowgli skrev 2012-09-17 20:03:07 följande:
    Jag verkar få sälla mig till skaran av er som har regelbunden cykel och tydlig äl UTAN ac men som får problem med ac

Jag har tagit dropparna från cd2 till ca cd11, brukar ha tidig äl cd 12 ungefär. NU har jag haft äl-känslor sedan cd 10 och är på cd 16 och det blir ingen ägglossning. Har ständig värk åt äggstocken och känner mig varm så in i bomben. Finnar har jag fått också. Gissar att ac snarare stjälpt än hjälpt i mitt fall... vete fåglarna om jag får äl alls denna cykel?

Varför tar du AC om du redan har regelbunden cykel?
  • mowgli
    Mizzii skrev 2013-01-10 05:49:57 följande:
    AC ska man ta från mensens FÖRSTA dag fram till ÄL.

Varför tar du AC om du redan har regelbunden cykel?
    För att jag vill bli gravid och hoppas att AC ska ge mig en bättre ägglossning. Jag har åldern emot mig och lågt amh-värde. :-/
  • greeneyes

Uppdatering: För mig sabbade AC totalt ägglossningen den cykeln jag testade ta dropparna från mens. Den uteblev helt enkelt.
    Sedan har jag läst på ganska mycket om det , och tydligen ska AC stimulera progesteronet. Och progesteron får man efter ägglossning, och det ser till att mens inte kommer - men håller även ägglossning borta. Så det kanske inte var så konstigt.... Med de erfarenheterna i bagaget så skulle jag avråda från AC.  

• mowgli
    greeneyes skrev 2013-01-17 12:04:31 följande:
    Uppdatering: För mig sabbade AC totalt ägglossningen den cykeln jag testade ta dropparna från mens. Den uteblev helt enkelt.
    Sedan har jag läst på ganska mycket om det , och tydligen ska AC stimulera progesteronet. Och progesteron får man efter ägglossning, och det ser till att mens inte kommer - men håller även ägglossning borta. Så det kanske inte var så konstigt.... Med de erfarenheterna i bagaget så skulle jag avråda från AC.  
    Japp, du har nog rätt. För nu har jag testat AC ännu en gång, från CD2 till och med CD8 (tänker att jag tar det som man tar pergo  ungefär) och jag ser inte röken av ägglossning. :-/

Nåja, nu har jag testat det för sista gången. Funkar uppenbarligen för vissa med oregelbunden cykel men för mig och dig så strular det bara till allt. Ska bli intressant att se när jag får mens.  
  • mowgli
    greeneyes skrev 2012-08-22 15:36:30 följande:
    Nån som vet om det avråder från att ta agnus castus innan mens?
    Jag vet inte, men tanken har slagit mig också, att det kanske är då man borde ta dropparna, för att förstärka lutealfasen!?

Förra gången jag testade AC blev jag väldigt påverkad och blev väldigt kåt kring ägglossning. Denna gång har jag känt mig helt frigid. 
  • ser91

Hej! Hoppas jag får hoppa in här. Har börjat med munkpeppar nu i januari. Fick tyvärr avbryta kuren strax efter start pga att jag råkade ut för en mindre olycka och blev inlagd på lasarett. Idag kom mensen dag 31 i cykeln. Har regelbunden äl+mens varje månad. Oftast 26-28 dagar men kan ibland sträcka sig ett par dagar till. Har genomgått ett ivf-försök som fick avbrytas pga obefruktade ägg (har därmed fortfarande 3 landstingsbetalda försök kvar). Vill helst slippa fler ivf försök och vill därför ge munkpeppar en chans. Min sambo och jag är oförklarligt barnlösa. Någon som har erfarenhet av att munkpeppar hjälper även vid regelbunden äl+mens? :) tacksam för svar.

Svar på tråden agnus castus, munkpeppar