• DevilsDaughter

agnus castus, munkpeppar

Någon som vågat sig på agnus castus (munkpeppar)? Funderar att beställa det från nätet.. Någon?

• Svar på tråden agnus castus, munkpeppar
  • aaaa

Hittade detta på en sida:
    "Note:
    With its emphasis on long-term balancing of a woman's hormonal system, Agnus Castus is not a fast-acting herb. For premenstrual syndrome or frequent or heavy periods, Agnus Castus can be used continuously for four to six months. Women with amenorrhea and infertility can remain on Agnus Castus for twelve to eighteen months, unless pregnancy occurs during treatment."

Så man kanske inte ska få upp hoppet på en gång med pillren...

Hur snabbt har ni som fått resultat (mindre PMS, spottings, kanske t.o.m. gravid) märkt skillnad efter att ni börhat med munkpeppar?

• aaaa

Sorry för dubbelposten. Har googlat en del på agnus castus på engelska sidor och upptäckt att många där undrar om AC kan starta spottings och göra mensen längre (två-tre veckor läste jag att nån hade). Någon som har negativa erfarenheter av AC? Eller är det ändå värt att prova för att se hur det funkar på just mig? Nån gång måste det väl går ut ur blodet om det inte skulle passa mig? Det kan väl inte ändra hela systemet för alltid?

• helena29
    aaaa skrev 2010-06-09 22:02:36 följande:
    Sorry för dubbelposten. Har googlat en del på agnus castus på engelska sidor och upptäckt att många där undrar om AC kan starta spottings och göra mensen längre (två-tre veckor läste jag att nån hade). Någon som har negativa erfarenheter av AC? Eller är det ändå värt att prova för att se hur det funkar på just mig? Nån gång måste det väl går ut ur blodet om det inte skulle passa mig? Det kan väl inte ändra hela systemet för alltid?
    Förstod inte riktigt.... Har folk skrivit att de fått längre cykel och spottings?
    Vad jag förstår så jobbar AC MED kroppen, till det rådande klimatet och försöker balansera kroppen så mycket som möjligt. Sänker det som är för högt och höjer det som är för lågt. Tror inte det finns några negativa biverkningar!
  • aaaa

De säger att de blöder mycket längre tid och att spottings börjat iom AC. I alla fall kopplar de ihop det med AC-användandet. tycker också det låter konstigt. Borde inte googla så jäkla mycket... :)

• helena29
    aaaa skrev 2010-06-09 22:28:20 följande:
    De säger att de blöder mycket längre tid och att spottings börjat iom AC. I alla fall kopplar de ihop det med AC-användandet. tycker också det låter konstigt. Borde inte googla så jäkla mycket... :)
    Om du hittar vad du läste det får du gärna länka här! Ökad menstruation kan ju förståss vara en biverkning, men det är ju bara bra för då rensar det gammalt som ligger i livmodern. Men spottings kan man ju vara utan!
  • Ohana 84
    aaaa skrev 2010-06-09 22:02:36 följande:
    Jag tar dropparna o där står det med att det ska vara i samband med måltid.. men jag tar det inte alltid när ja ätit.. eftersom jag äter frukost o sen tar dropparna vid tandborstningen så blir det ju vid måltid.. men tex den omgång droppar ja tar på kvällen tar ja när jag går o lägger mej och då har jag oftast inte ätit nånting på några timmar..

Och du frågade hur snabbt resultat av AC.. Min anledning till att jag började med AC var att jag har PCO och väldigt sällan äl och cyklar på oftast över 50 dagar.. förra månaden va min första månad med AC och jag hade äl på dag 21 och cykeln blev på 34 dagar!!! Mensvärken var betydligt mindre än vanlig, men mensen höll i sej ett par dagar extra (vilket iofs kan bero på att jag hade äl denna månad).. så jag fick effekt på en gång=).. men det beror nog på varför man tar det..

Och ja, ja tror ac går ur blodet snabbt när man slutat med det!!
  • helena29

Nu har jag ätit AC i ca 11/2 vecka. Precis slutat med pp och har inväntat pillermensen. Idag kom den 1-2 dagar tidigare än väntat och med "stor kraft". Kände av att den var på väg, vilket jag aldrig gjort tidigare. Även mycket större blödning och riktigt rött, vilket tyder på att kroppen/livmodern har rensat det gamla! Så visst tror jag att AC har gett effekt! Hoppas bara att det ger ÄL och att jag får mens igen om 28 dagar. Eller helst bli gravid förståss!

• Pimpinellan

För mig hade AC verkan direkt t.o.m trots svaga piller i början. Lite mer mens,men det är också positivt-tyder på bra slemhinna. Absolut noll spottings denna gång vilket jag haft i flera år innan!

• helena29
    Pimpinellan skrev 2010-06-10 15:10:13 följande:
    För mig hade AC verkan direkt t.o.m trots svaga piller i början. Lite mer mens,men det är också positivt-tyder på bra slemhinna. Absolut noll spottings denna gång vilket jag haft i flera år innan!
    Det är verkligen fantastiskt att något äntligen ger effekt! Vissa grejer man provar ger ju effekt efter typ ett halvår eller ingen effekt alls! Jag har nästan inte haft någon mens med p-piller, men nu denna gång kom det mer och jag känner av molvärk. Hoppas att min cykel fortsätter vara stabil nu efter pp-avslut och att ÄL kommer igång som det ska. Eftersom jag snart ätit AC i två veckor, började sista veckan, på p-piller så vet jag ju inte hur det hade sett ut om jag inte tagit AC. Hoppas hoppas! Vet du hur AC ökar fertiliteten mer än att ge en jämnare cykel? Det sätter igång ÄL va? Något mer?
    Berättar du för din läkare att du tar AC nu?
  • Pimpinellan
    helena29 skrev 2010-06-10 15:38:08 följande:
    Det är verkligen fantastiskt att något äntligen ger effekt! Vissa grejer man provar ger ju effekt efter typ ett halvår eller ingen effekt alls! Jag har nästan inte haft någon mens med p-piller, men nu denna gång kom det mer och jag känner av molvärk. Hoppas att min cykel fortsätter vara stabil nu efter pp-avslut och att ÄL kommer igång som det ska. Eftersom jag snart ätit AC i två veckor, började sista veckan, på p-piller så vet jag ju inte hur det hade sett ut om jag inte tagit AC. Hoppas hoppas! Vet du hur AC ökar fertiliteten mer än att ge en jämnare cykel? Det sätter igång ÄL va? Något mer?
    Berättar du för din läkare att du tar AC nu?
    Ja,jag har haft bara noll effekt eller usel effekt av annan hälsokost så detta fortsätter jag med. Min läkare säger ingenting än så länge,har bara meljat och sagt att jag kör med detta och berättat vad den gjort.
    De effekter AC kan ha är många:
    äl ifall man inte har
    starkare äl
    kortare cykel
    längre cykel
    inga spottings
    ingen PMS
    Har även läst om en som fick massor sänkt FSH på bara två månader och sänkt FSH= större chans att bli gravid. Det är den effekten jag är ute efter!
Svar på tråden agnus castus, munkpeppar