agnus castus, munkpeppar
Någon som vågat sig på agnus castus (munkpeppar)? Funderar att beställa det från nätet.. Någon?
Någon som vågat sig på agnus castus (munkpeppar)? Funderar att beställa det från nätet.. Någon?
Hittade detta på en sida:
"Note:
With its emphasis on long-term balancing of a woman's hormonal system, Agnus Castus is not a fast-acting herb. For premenstrual syndrome or frequent or heavy periods, Agnus Castus can be used continuously for four to six months. Women with amenorrhea and infertility can remain on Agnus Castus for twelve to eighteen months, unless pregnancy occurs during treatment."
Så man kanske inte ska få upp hoppet på en gång med pillren...
Hur snabbt har ni som fått resultat (mindre PMS, spottings, kanske t.o.m. gravid) märkt skillnad efter att ni börhat med munkpeppar?
Sorry för dubbelposten. Har googlat en del på agnus castus på engelska sidor och upptäckt att många där undrar om AC kan starta spottings och göra mensen längre (två-tre veckor läste jag att nån hade). Någon som har negativa erfarenheter av AC? Eller är det ändå värt att prova för att se hur det funkar på just mig? Nån gång måste det väl går ut ur blodet om det inte skulle passa mig? Det kan väl inte ändra hela systemet för alltid?
De säger att de blöder mycket längre tid och att spottings börjat iom AC. I alla fall kopplar de ihop det med AC-användandet. tycker också det låter konstigt. Borde inte googla så jäkla mycket... :)
Nu har jag ätit AC i ca 11/2 vecka. Precis slutat med pp och har inväntat pillermensen. Idag kom den 1-2 dagar tidigare än väntat och med "stor kraft". Kände av att den var på väg, vilket jag aldrig gjort tidigare. Även mycket större blödning och riktigt rött, vilket tyder på att kroppen/livmodern har rensat det gamla! Så visst tror jag att AC har gett effekt! Hoppas bara att det ger ÄL och att jag får mens igen om 28 dagar. Eller helst bli gravid förståss!
För mig hade AC verkan direkt t.o.m trots svaga piller i början. Lite mer mens,men det är också positivt-tyder på bra slemhinna. Absolut noll spottings denna gång vilket jag haft i flera år innan!