• DevilsDaughter

agnus castus, munkpeppar

Någon som vågat sig på agnus castus (munkpeppar)? Funderar att beställa det från nätet.. Någon?

• Svar på tråden agnus castus, munkpeppar
  • Pimpinellan
    DevilsDaughter skrev 2010-07-06 09:30:42 följande:
    Hmm. Gyn här då som är lite efter el? Enligt dem är en kort lutealfas något "naturligt" som man inte gör något åt!?
    De har fel-självklart måste det åtgärdas. Och går alltså åtgärda också! Det kan ju ta uppåt tio dar för ägget att fästa och har det precis fäst innan mensen kommer hinner inte kroppen stoppa mensen och man får missfall.
  • Vårflickan84
    Pimpinellan skrev 2010-07-07 19:06:09 följande:
    De har fel-självklart måste det åtgärdas. Och går alltså åtgärda också! Det kan ju ta uppåt tio dar för ägget att fästa och har det precis fäst innan mensen kommer hinner inte kroppen stoppa mensen och man får missfall.
    kan preogesteron hjälpa att förlänga lutealfasen? har läst om progesteronkrämer... undrar om detta hjälper?
  • längtan87
    Vårflickan84 skrev 2010-07-07 21:32:20 följande:
    kan preogesteron hjälpa att förlänga lutealfasen? har läst om progesteronkrämer... undrar om detta hjälper?
    Det undrar jag med!
  • ekke

tog första tabletten precis, nu ska jag läsa tråden från början. återkommer med frågor.

• aaaa

Är det någon som upplevt en annorlunda menstruation av AC? Jag trodde att min mens skulle sluta igår (femte dagen) eftersom jag hade blött lite (mängdmässigt) på dag 4. Mindre än vanligt t.o.m.. Brukar ha mens 5-6 dagar, men mycket lite de sista två dagarna. Men på dag 5 satte det igång med klarrött blod igen på e.m./kväll (hade nästan inte blött alls på f.m.) och det sitter kvar idag dag 6. Fortfarande inte mycket blod, men klarrött som sagt då det i vanliga fall brukar börja att avta och bli mer rödbrunt för mig. (Ursäkta detaljerna!)

Iofs har jag blött väldigt lite sen p-pilleravslut så detta kanske är positivt, men det känns ändå lite konstigt...

• helena29
    aaaa skrev 2010-07-09 09:34:49 följande:
    Är det någon som upplevt en annorlunda menstruation av AC? Jag trodde att min mens skulle sluta igår (femte dagen) eftersom jag hade blött lite (mängdmässigt) på dag 4. Mindre än vanligt t.o.m.. Brukar ha mens 5-6 dagar, men mycket lite de sista två dagarna. Men på dag 5 satte det igång med klarrött blod igen på e.m./kväll (hade nästan inte blött alls på f.m.) och det sitter kvar idag dag 6. Fortfarande inte mycket blod, men klarrött som sagt då det i vanliga fall brukar börja att avta och bli mer rödbrunt för mig. (Ursäkta detaljerna!)

Iofs har jag blött väldigt lite sen p-pilleravslut så detta kanske är positivt, men det känns ändå lite konstigt...
    Jag ser det bara som positivt! Kroppen har rensat. Eftersom blodet är klarrött, utan klumpar?
    Om blodet är klarrött är din livmoder "ren" och ett barn trivs bättre. Om mensblodet är brunt och kanske klumpigt så innebär det att det är rester som kommer ut. Man kan få ökad mensblödning med AC, men det är inget som är negativt. (Förutom att det är jobbigt att blöda). Detta sa min zonterapeut som rekommenderade AC tbill mig.
    Har du märkt av några andra skillnader med AC? Kortare, längre cykel? Märkt av ÄL mer?
    Lycka till nu!
  • aaaa

Tack för svar!! Phew! Skönt att det är positivt. Nej, det är inga klumpar utan har denna cykel varit mest ljusrött och klarrött. Det var brunt den fjärde dagen (det lilla som kom på f.m.), men det kanske var AC:n som gjorde att kroppen fattade att den inte var "klar" än och därmed började det igen på dag fyra e.m.. Då ska jag tolka det positivt!

Första månaden med AC kom mensen (och ÄL) tre dagar före cykeln innan. Det som jag reagerade mest på var dock att jag verkligen kände av min ÄL denna gång.Så jo, ett par-tre förändringar har det blivit redan på cykel 1. Ska bli spännande att se vad som händer framöver...

• helena29
    aaaa skrev 2010-07-09 10:30:42 följande:
    Tack för svar!! Phew! Skönt att det är positivt. Nej, det är inga klumpar utan har denna cykel varit mest ljusrött och klarrött. Det var brunt den fjärde dagen (det lilla som kom på f.m.), men det kanske var AC:n som gjorde att kroppen fattade att den inte var "klar" än och därmed började det igen på dag fyra e.m.. Då ska jag tolka det positivt!

Första månaden med AC kom mensen (och ÄL) tre dagar före cykeln innan. Det som jag reagerade mest på var dock att jag verkligen kände av min ÄL denna gång.Så jo, ett par-tre förändringar har det blivit redan på cykel 1. Ska bli spännande att se vad som händer framöver...
    Hur länge har du varit utan pp? Fick du Äl första cykeln efter pp eller vad var främsta orsaken till att du började me AC?
  • aaaa

Jag har varit utan pillre sen slutet av februari. Jag vet inte om jag fick ÄL direkt efter eftersom jag som tonåring aldrig hade ÄL-känningar och inte heller hade det (känningar)  förrän jag testade rr förra cykeln och AC denna. Med AC kändes det mer än med rosenrot. Har enbart hållit på med ÄL-tester i två cykler.

Anledningen att jag började med AC var för att förhoppningsvis förlänga min lutealfas som ÄL-testerna visat ligger på ca 9 dagar bara. :(

Svar på tråden agnus castus, munkpeppar