agnus castus, munkpeppar
Någon som vågat sig på agnus castus (munkpeppar)? Funderar att beställa det från nätet.. Någon?
Någon som vågat sig på agnus castus (munkpeppar)? Funderar att beställa det från nätet.. Någon?
DevilsDaughter: Inga barn sen tidigare. Har bara testat ÄL-test i två månader och jag baserar mina problem med lutealfas på det. Eftersom det inte är längre försöksperiod med ÄL-test och jag slutade med p-piller för 4½ månad sen kan jag ju ha tur och det inte är problem varje månad kanske...
Pimpinellan: Jag uppskattar att du delar med dig av det du vet! Det känns som att du är väldigt insatt. Jag har ju bara försökt att bli gravid i 4½ månad (fem försök) så det känns inte som att jag kommer att få progesteronkräm utskrivet av läkare nu. Kommer man ens att få gå på läkarbesök liksom? Fast samtidigt... om man VET ett fel så behövs ju ingen större utredning som efter 1 års försök. Nån som vet hur det funkar? I vilket fall tänker jag vänta till sista cykeln i augusti/september innan jag ringer någon. Detta för att de då inte kan säga att det är p-pilleravslut det beror på då jag ringer. Låter det vettigt? Usch, känner som att jag inte kommer att få hjälp förrän tidigast mars i vilket fall... :(
Jag kom nu på att jag slutade med p-piller mitt i en karta... Kanske kan ha fuckat upp systemet lite mer än vanligt efter p-piller...? Nån som vet?
Jag fick aldrig en p-pillermens dock. Första blödningen var på fem dagar och den kom på dag 26 efter p-pilleravslut. Så kanske blev det messed up för mig ändå? Som sagt, jag fick inte ens en spotting innan dag 26.
Hittade detta på en hemsida:
Tack, Pimpinellan! För råd, information och uppmuntran! 
Har läst vidare lite på kvällen och tänkte dela med mig eftersom nån kan googla fram den här tråden om nån månad och hitta diskussionen om kort lutealfas och då delar jag gärna med mig av min surfning. 
Nu hittade jag detta: "When a woman does experience a luteal phase defect related to birth control pills, it generally lasted less than eight cycles, but if longer it is generally a problem which can be corrected. (...) A short luteal phase after birth control pills is not unheard of but if it lasts longer than nine months, the woman will definitely want to discuss treatment options with her medical professionals."
www.trying-to-conceive.com/fertility-treatment/short-luteal-phase-after-birth-control-pills/
Hoppet upp lite mer! (Precis som min sambo sa idag: "Men du har ju pratat om de där sex månaderna efter p-pilleravslut..." Jag: "Varav det gått 4½." han: "Alltså 1½ kvar innan du ens behöver BÖRJA oroa dig." I love him!!
)
Tror dock jag ringer privat gyn redan efter sju månader så får hon/han säga om jag ska vänta lite till eller inte. Min ålder (30+) borde ju också tas med i beräkningen då det gäller att försöka lösa problem snabbt.
Hmm. Gyn här då som är lite efter el? Enligt dem är en kort lutealfas något "naturligt" som man inte gör något åt!?
Ja, det låter jättekonstigt. Det tycks anses vara ett stort problem i alla fall på de engelskspråkiga sidor jag läst. Och det känns fullkomligt logiskt att det skulle vara problem med kort lutealfas enligt mig.
Men visst finns det folk här i Sverige som fått hjälp mot kort lutealfas också?