• DevilsDaughter

agnus castus, munkpeppar

Någon som vågat sig på agnus castus (munkpeppar)? Funderar att beställa det från nätet.. Någon?

• Svar på tråden agnus castus, munkpeppar
  • helena29
    aaaa skrev 2010-07-09 11:07:48 följande:
    Jag har varit utan pillre sen slutet av februari. Jag vet inte om jag fick ÄL direkt efter eftersom jag som tonåring aldrig hade ÄL-känningar och inte heller hade det (känningar)  förrän jag testade rr förra cykeln och AC denna. Med AC kändes det mer än med rosenrot. Har enbart hållit på med ÄL-tester i två cykler.

Anledningen att jag började med AC var för att förhoppningsvis förlänga min lutealfas som ÄL-testerna visat ligger på ca 9 dagar bara. :(
    På vilken cykeldag har testerna visat utslag på ÄL?
  • aaaa

Dag 18 denna cykel (räknat med ÄL dag 19) och dag 21 (ÄL dag 22) förra cykeln.

Kom också på att jag vill försöka minska mina spottings och därför börjat med AC. Enbart en dags spottings denna månad! (Tre-fem i vanliga fall. Om man kan säga "vanliga" då alla cykler hittills varit inom ramen för de sex månader som folk brukar säga att det kan ta för allt att normaliseras efter p-pilleranvändande. Aldrig mer p-piller kan jag i alla fall säga...)

• DevilsDaughter

Jag har aldrig haft spottings innan men med AC så får jag spottings den dag som jag i vanliga fall får mens och så får jag den "riktiga" mensen ca 2 dagar senare.  Med min korta lutealfas så är ju detta något positivt. Jag har tagit AC från mens till ÄL, denna gången tar jag hela cyklen. Tror ni att mina spottings kan försvinna och att mensen sjuts upp 2 dagar utan spottings om jag tar hela cyklen? Eller är det troligast att det inte spelar någon roll om man tar hela cyklen eller halva?

• helena29
    DevilsDaughter skrev 2010-07-09 12:50:14 följande:
    Jag har aldrig haft spottings innan men med AC så får jag spottings den dag som jag i vanliga fall får mens och så får jag den "riktiga" mensen ca 2 dagar senare.  Med min korta lutealfas så är ju detta något positivt. Jag har tagit AC från mens till ÄL, denna gången tar jag hela cyklen. Tror ni att mina spottings kan försvinna och att mensen sjuts upp 2 dagar utan spottings om jag tar hela cyklen? Eller är det troligast att det inte spelar någon roll om man tar hela cyklen eller halva?
    Tror inte att du ska sluta vid Äl utan köra hela månaden och sluta så fort du fått pluss. Om det är nån gång man ska ha uppehåll så är det under mensen, då kroppen ska rensa utan tillskottt av annat. Men det är bara vissa som säger så. De flesta säger att man ska ta det hela tiden och sluta vid graviditet.

Tror säkert att du kan bli av med dina spottings. AC balanserar ju hormonsystemet och har MEST effekt på andra delen av cykeln, dvs lutealfasen som du hade problem med. I förlängningen gör det ju att du kan ha lättare för att bli gravid!
  • aaaa

De flesta engelskspråkiga sidor ute på nätet talar också om att riktig effekt kan komma först efter två-tre månader så det gäller att ge det tid också. Synd bara att man är över trettio och alltså inte har all tid i världen. Om jag hade varit runt 28 hade jag inte alls varit lika oroad över dteta med spottings och lutealfas som nu.

• helena29
    aaaa skrev 2010-07-09 13:51:20 följande:
    De flesta engelskspråkiga sidor ute på nätet talar också om att riktig effekt kan komma först efter två-tre månader så det gäller att ge det tid också. Synd bara att man är över trettio och alltså inte har all tid i världen. Om jag hade varit runt 28 hade jag inte alls varit lika oroad över dteta med spottings och lutealfas som nu.
    Jag vet, man ska ju ge det tid, men man är ju otålig. Jag blir 30 i januari, så man är ju inte purung...
    Men jag började ju med AC direkt när jag slutade med pp, så jag hoppas att min kropp kommer ifas snabbt. Dag 30 idag efter pillermensen. Ingen mens i sikte!
    Fick du igång någorlunda regelbunden mens direkt feb - juni?
    Jag vet ju inte när jag ska testa gravtest eftersom jag inte vet hur lång min cykel är! Inte för att jag har några som helst förhoppningar på att vara gravid...
    Hur många år över 30 är du?
  • aaaa

Jag är 33 år.

Fick ingen pillermens (slutade mitt i kartan dumt nog, men hade spottings VARJE dag med p-piller och blev less). Sen slut med p-piller har jag haft mens fem gånger (inkluderat nu). Första tre gångerna med 26 dagars cykel. Min teori är att jag inte hade ÄL då utan att kroppen körde på nåt sorts minne. Cykel 4 var på 31 dagar. Första gången sen p-piller jag kände av ÄL. Körde med rosenrot. Cykel 5 var på 28 dagar. Körde med AC. Kände av ÄL med BESKED. Som mensvärk typ.

Båda cyklerna med rr och AC har jag dessutom haft det jag antar är ÄL-flytningar. Det hade jag inte innan dess. Gick över til AC frånl rr eftersom det (rr) inte gjorde något alls för mina spottings, snarare värre, vilket AC verkar ha gjort -- mindre spottings alltså.

Om jag inte plussar denna cykel blir det progesteronkräm som tillägg för mig! Nu jävlar!! Skrattande

Kan väl vara vettigt att köra ett gravtest var fjortonde dag eller nåt sånt ändå? Iom att du inte har en aning om vad som händer. Då riskerar du ju inte att äta AC för länge i onödan heller.

• helena29
    aaaa skrev 2010-07-09 14:12:09 följande:
    Jag är 33 år.

Fick ingen pillermens (slutade mitt i kartan dumt nog, men hade spottings VARJE dag med p-piller och blev less). Sen slut med p-piller har jag haft mens fem gånger (inkluderat nu). Första tre gångerna med 26 dagars cykel. Min teori är att jag inte hade ÄL då utan att kroppen körde på nåt sorts minne. Cykel 4 var på 31 dagar. Första gången sen p-piller jag kände av ÄL. Körde med rosenrot. Cykel 5 var på 28 dagar. Körde med AC. Kände av ÄL med BESKED. Som mensvärk typ.

Båda cyklerna med rr och AC har jag dessutom haft det jag antar är ÄL-flytningar. Det hade jag inte innan dess. Gick över til AC frånl rr eftersom det (rr) inte gjorde något alls för mina spottings, snarare värre, vilket AC verkar ha gjort -- mindre spottings alltså.

Om jag inte plussar denna cykel blir det progesteronkräm som tillägg för mig! Nu jävlar!! Skrattande

Kan väl vara vettigt att köra ett gravtest var fjortonde dag eller nåt sånt ändå? Iom att du inte har en aning om vad som händer. Då riskerar du ju inte att äta AC för länge i onödan heller.
    Jag ska ta ett gravtest om en vecka om inte mensen kommit tänkte jag. Vågar man typ ta nåt glas vin och dricka kaffe....?
    Vad skönt att du iaf kände av ÄL med AC. Jag vet inte om jag gjort det. Jag har haft som molvärk hela tiden tycker jag och ibland har jag haft stickningar i äggstockarna. men det kan ju vara hormonerna efter pp....
    Men konstigt att du hade spottings hela tiden med pp...?
    Jag har inte sett något ÄL-sekret och det bekymrar mig lite. Jag har ju ätit AC i en månad.... Men iofs kanske det är trögare eftersom jag nyss slutat med pp. Det finns ju nån metod att känna på livmodertappen också...har du testat?
    Jag har inte förstått det här med spottings, varför är det inte bra?
  • aaaa

Ja, lev ditt liv som vanligt! Det gör jag. Kan omöjligt påverka embryot med ett glas vin eller två en kväll i mycket tidig graviditet.

Om du har molvärk hela tiden så finns det ju en chans att du är gravid... :) Det blir bra om du testar om en vecka, tror jag.

Enligt min BM kan man "vänja" sig vid p-piller. Jag hade haft samma sort i tretton år och då är det tydligen inte ovanligt med spottings och mellanblödningar för att kroppen vant sig vid hormonet på nåt vis.

Det med livmodertappen känns för komplicerat för mig. Testar med ÄL-stickor från dag 8 i cykeln. Ett himla testande blir det ju, men jag har vant mig... :)

Teorin är att spottings inte är bra eftersom man för tidigt börjar blöda ut slemhinna vilket skulle kunna försvåra för ägget att fästa. Tror jag. :) Pimpinellan är nog den som vet mest om detta här. (Det finns dock många som har problem med spottings innan mens som blivit gravida. Jag vill dock maximera mina chanser ASAP p.g.a. min ålder.)

Svar på tråden agnus castus, munkpeppar