• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • yrväder
    Giraff skrev 2010-09-08 20:59:51 följande:
    Det finns ju ett 3:e alternativ också, fast det är lite ovanligare (här i Sverige i alla fall)

Blöjor av samma typ som  Bumgenius Flip och Ittibitti d'lish snap in one - blöjor där inlägget knäpps fast. 
    Fast jag upplever när jag kollat runt på info efter liknande system att folk tycker dom funkar dåligt till amningsbajs. Att det ändå läcker på skalet och att man då likfullt måste byta allt.

Jag var sugen på att sy ullbyxor med snap-ins, men efter att jag läst det så struntar jag i det iaf från början och kör på formsydda samt prefolds med ytterbyxa.
  • BunnyBrown
    IVFmamma skrev 2010-09-08 12:29:00 följande:

2 blöjbarn och mina formsydda IV räcker inte, jag hinner inte tvätta lika fort som de kissar. Nu till frågan, vad är miljövänligast/bäst att göra? Torktumla tygisar eller använda engångs i dygn innan tygisar hinner torka.

Torktumla stryktorrt (=mjuka) + köp några till
  • Ronjas mamma
    yrväder skrev 2010-09-08 21:25:34 följande:
    Fast jag upplever när jag kollat runt på info efter liknande system att folk tycker dom funkar dåligt till amningsbajs. Att det ändå läcker på skalet och att man då likfullt måste byta allt.

Jag var sugen på att sy ullbyxor med snap-ins, men efter att jag läst det så struntar jag i det iaf från början och kör på formsydda samt prefolds med ytterbyxa.
    det var också den variant vi syntes var den sikreste når de var nyfödda om inte den formsydda fångade amningsbajset så gjorde byxan det tyvärr hade vi mycket läckage med AIO som kändes bäst efter de fått lite hull ;)
    Kommer inte ihåg om jag sagt grattis men annars grattis
  • yrväder
    Ronjas mamma skrev 2010-09-11 21:28:14 följande:
    det var också den variant vi syntes var den sikreste når de var nyfödda om inte den formsydda fångade amningsbajset så gjorde byxan det tyvärr hade vi mycket läckage med AIO som kändes bäst efter de fått lite hull ;)
    Kommer inte ihåg om jag sagt grattis men annars grattis
    Tack

Kanske är lika med att inte köra för många olika system, kanske slutar med att sambon sätter en extra ullbyxa på snap-in-onen eller oxå glömmer ullbyxa på de formsydda
  • Ronjas mamma
    yrväder skrev 2010-09-12 10:31:46 följande:
    Tack

Kanske är lika med att inte köra för många olika system, kanske slutar med att sambon sätter en extra ullbyxa på snap-in-onen eller oxå glömmer ullbyxa på de formsydda
    Haha ja hoss oss är där också jag som skiftar mellan systemen och manden som använder AIO enbart
  • sarahl

Jag får inte till det här med vikblöjor, har både rutvävda och flanell. pojken är 5 månader och jag vill helst slippa engångsblöjor. Har 4 st AIO blöjor oxå och de är ju så smidiga.... Men dyra i inköp om man inte köper begagnade.

tips på hur jag skall komma överens med vikisarna. tycker det är svårt just runt benen att få in allt i blöjbyxan liksom.

• emindy
    sarahl skrev 2010-09-13 08:48:00 följande:
    Jag får inte till det här med vikblöjor, har både rutvävda och flanell. pojken är 5 månader och jag vill helst slippa engångsblöjor. Har 4 st AIO blöjor oxå och de är ju så smidiga.... Men dyra i inköp om man inte köper begagnade.

tips på hur jag skall komma överens med vikisarna. tycker det är svårt just runt benen att få in allt i blöjbyxan liksom.
    Jag viker någon slags förenklad variant av miriels magiska vik, sätter på blöjbyxan och drar till den lite så den inte korvat sig på mitten men om det sedan sticker ut lite blöja petar jag helt enkelt in den innanför benresåren. Jag gör det inte konstigare än så.
    Sambon snurrar till mer enligt miriels magiska vik och då är det i princip aldrig något som vill rymma, det blir helt enkelt tajtare runt benen så om du inte testat den kan jag verkligen rekommendera!
  • Svampp

Hej!
    Jag behöver köpa en hel del microfiberduk för att göra boosters till vikisarna och inlägg till några pocketblöjor som saknar inlägg i vettig stl. Vad ska man tänka på? Finns ju så himla många varianter på trasor i microfiber. Funkar vissa sorter bättre än andra? Har kollat lite på Clas Ohlson. Kan något av detta vara bra?

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =147215311

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =148070305

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =152536777

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =152331037

Skiljer nåt i lämplighet till detta användningsområde utom priset?

• Ekorrfamiljen
    sarahl skrev 2010-09-13 08:48:00 följande:

Har du testat Miriels magiska vik? Tror att det finns länk i ts eller början av denna tråd. Annars kan jag gärna visa dig nångång. Jag tycker att det funkar kanon när bebbarna är ganska små och smala!
    Gud hjälper den som hjälper sig själv.. Inte f*n blev jag med barn för det!
Svar på tråden Tygblöjetråden 24