• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • IVFmamma

Ni som använder systemet blöja + pulbyxa, när byter ni strl i pulbyxan? Alltså byter ni när eran unge har kommit upp i de kilona som anges eller går ni efter nått annat?

• annbom
    IVFmamma skrev 2010-09-07 08:56:42 följande:
    Ni som använder systemet blöja + pulbyxa, när byter ni strl i pulbyxan? Alltså byter ni när eran unge har kommit upp i de kilona som anges eller går ni efter nått annat?
    När byxan börjar kännas för trång har jag bytt till större storlek
  • IVFmamma
    annbom skrev 2010-09-07 09:52:52 följande:
    När byxan börjar kännas för trång har jag bytt till större storlek
    För min stora dotter väger ca. 12 kg, och har fortfarande pulbyxor 9-12 kg och jag får utan problem runt dem i midjan men jag tycker att blöjan mer och mer sticker ut,långt upp på ryggen har hon blöja utan att pulbyxan täcker den osv. Skulle ni byta då?
  • Loreena

Hurra för tygblöjan!! :D
    Nu har jag och lilla Milo börjat få in snitsen på dethär. Vikblöjorna suger bara bättre och bättre för varje tvätt. jag köpte en fleecefilt på Jysk för 12.50 och klippte till fuktstoppare och det funkar superbra. Sedan jag övergått helt till tygisar så har Milos blöjexem försvunnit. Det enda vi behöver som hudvårdsprodukt är lite potatismjöl och ibland lite babyolja. jag har Minimundus vikblöjor och ullrikes formsyffa frotté. Vikisarna är perfekta för dagen och ullrikes på natten. Jag föredrar vikisarna för de torkar snabbast efter tvätten.

Vad gäller tvätten så tvättar vi med neutal eller skona eller liknande parfymfritt flytande.  Jag tvätter med handdukar och lakan och toppfyller maskinen. Är jag trött så torktumlar jag, men då efter att extracentifugerat så tumlingen går snabbt. Jag skulle vilja tvätta varnnan dag, men ibland blir det var tredje om tvättstugan är uppbokad. Jag sköljer inte blöjorna innan utan slänger bara ner dom i en Ullaredskasse på golvet.

• IVFmamma

2 blöjbarn och mina formsydda IV räcker inte, jag hinner inte tvätta lika fort som de kissar. Nu till frågan, vad är miljövänligast/bäst att göra? Torktumla tygisar eller använda engångs i dygn innan tygisar hinner torka.

• yrväder
    IVFmamma skrev 2010-09-08 12:29:00 följande:

2 blöjbarn och mina formsydda IV räcker inte, jag hinner inte tvätta lika fort som de kissar. Nu till frågan, vad är miljövänligast/bäst att göra? Torktumla tygisar eller använda engångs i dygn innan tygisar hinner torka.

Jag skulle torktumla, vet inte om det är mer miljövänligt, men hellre det än fulblöjor Eller så köper du fler.
  • annbom
    IVFmamma skrev 2010-09-07 14:00:32 följande:
    För min stora dotter väger ca. 12 kg, och har fortfarande pulbyxor 9-12 kg och jag får utan problem runt dem i midjan men jag tycker att blöjan mer och mer sticker ut,långt upp på ryggen har hon blöja utan att pulbyxan täcker den osv. Skulle ni byta då?
    Då känns det nog som om det kanske är dax att byta till större storlek
    IVFmamma skrev 2010-09-08 12:29:00 följande:

Du kan ju använda gamla handukar också, men byta lite oftare alternativt köpa fler blöjor.
  • Llimen

Sitter här hemma med sex veckor kvar till BF och funderar starkt på tygblöjor. Känns egentligen som enda alternativet (kombinerat med engångs vid resor). Men det är ju en hel djungel att förstå sig på.

Om jag har förstått det hela rätt så tänker jag mig att använda blöjbyxa med vikblöjor inuti eftersom dessa tydligen torkar snabbare/lättare. Då tänker jag att man kan slippa torktumla/ hänga i torkrummet. Stämmer detta?

Funderar också på hur mycket man ska köpa från början? Behöver man lika många blöjbyxor som blöjor (byter man båda lagren varje gång)?
    Något annat som ni rutinerade tycker att man ska tänka på som nybörjare?

tacksam för svar... /L

• annbom
    Llimen skrev 2010-09-08 16:48:31 följande:
    Sitter här hemma med sex veckor kvar till BF och funderar starkt på tygblöjor. Känns egentligen som enda alternativet (kombinerat med engångs vid resor). Men det är ju en hel djungel att förstå sig på.

Om jag har förstått det hela rätt så tänker jag mig att använda blöjbyxa med vikblöjor inuti eftersom dessa tydligen torkar snabbare/lättare. Då tänker jag att man kan slippa torktumla/ hänga i torkrummet. Stämmer detta?

Funderar också på hur mycket man ska köpa från början? Behöver man lika många blöjbyxor som blöjor (byter man båda lagren varje gång)?
    Något annat som ni rutinerade tycker att man ska tänka på som nybörjare?

tacksam för svar... /L
    Använder du vikisar och blöjbyxor så behöver du 3-4 st i varje storlek. Ska du använda pockets så byts allt varje gång och då behöver du betydligt fler.
  • Giraff
    annbom skrev 2010-09-08 20:55:17 följande:
    Använder du vikisar och blöjbyxor så behöver du 3-4 st i varje storlek. Ska du använda pockets så byts allt varje gång och då behöver du betydligt fler.
    Det finns ju ett 3:e alternativ också, fast det är lite ovanligare (här i Sverige i alla fall)

Blöjor av samma typ som  Bumgenius Flip och Ittibitti d'lish snap in one - blöjor där inlägget knäpps fast. 
Svar på tråden Tygblöjetråden 24