• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • fröken sol

hejsan jag kör tygblöjor, vikisar och är väldigt nöjd, men jag skulle vilja ha ngt att lägga dom i när man är iväg. hur gör ni då eller kör ni engångs? jag tycker det känns trist att behöva köra engångs. just nu kör jag i vanlig plastpåse, men det känns så onödigt. skulle vilja ha en plastgympapåse typom ni fattar. men det kanske finns ngt för ändamålet...

• fröken sol

hm hittade på imsevimse men 105kr känns lite dyrt ändå

• johlinn

Fröken sol - jag har pulpåsar, men ibland (harkel - ofta) glömmer jag dem hemma. Då ser jag till att ha en begagnad plastpåse med mig, typ en systempåse, liten påse från hm eller åhlens eller en påse som man fått hem blöta kläder från dagis i.

• fröken sol

hm jo jag kör också sådana påsar eller fruktpåsar om det bara är en blöja. Åh jag är så lycklig att jag börjat med tygblöjor, min sambo säger att jag är galen och att jag ett tag bara pratade om tygblöjor (Det var när jag höll på att leta nya storlekar, å försökte komma på va vi skulle ha) då tyckte han iaf att jag skulle göra en kalender med tygblöjor...
    haha allstå han är värsta veteranbils nörden och tycker nu att jag är tygblöjenörd. men det känns helt okej :D

p.s han byter och diggar tygblöjor med allstå...men är väl inte riktigt lika lyrisk...

• johlinn

fröken sol - haha, vi är nog flera som känner igen sig i din beskrivning. Jag kan bli helt lycklig när jag hänger tvätt och ser hur fina de är och tänker på hur mycket sopor jag besparat världen ifrån. Sambon är inte riktigt lika fanatisk

• Ekorrfamiljen

På Jysk (tror jag) eller möjligen RUSTA finns det hopfällbara plastkorgar.. eller ååhh, jag kan inte förklara! De är mjuka, i plast (som deras flergångskassar) och går att platta ihop. Sen är det dragkedja på.. Dem har jag att lägga använda tygblöjor i på sta'n! Ska leta bild så ni förstår mitt svammel..

Gud hjälper den som hjälper sig själv.. Inte f*n blev jag med barn för det!
  • johlinn

bejbi - de är färdiga att användas, blir dock bättre med en omgång ullkur först om man orkar Behöver då inte tvättas först, bara blötas upp och ullkuras

Svar på tråden Tygblöjetråden 24