• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • gedansk
    MammaEmilie skrev 2011-01-02 13:52:46 följande:
    Glömde fåga om ni har tipps för bra inköpsställen,
    nya tygisar.
    Kolla gärna på www.sjalbarn.se där har de omdömmen om vad folk tyckt om sina tygisar, sedan är det alltid olika för barn till barn ; )
    Ett tips till är att prova olika sorter så att man hittar rätt.
    Ps förköp dig bara inte, det har jag lyckats göra lite grand : )
    Jag älskar mina tygisar och äntligen slipper jag smörja in rumoprna på mina barn titt som tätt. det enda jag inte lyckats med är att hitta rätt form av inlägg till nattblöjan än.
  • MammaEmilie

Tack jo jag tänkte köpa lite av varje för att prova.
    Gum genius, Mini-maxi, Fuzzi Bunz, Gum genius AIO en av varige för att prova och se innan jag köper flera ;)

• Tygtiiger
    gedansk skrev 2011-01-03 14:26:41 följande:
    Kolla gärna på www.sjalbarn.se där har de omdömmen om vad folk tyckt om sina tygisar, sedan är det alltid olika för barn till barn ; )
    Ett tips till är att prova olika sorter så att man hittar rätt.
    Ps förköp dig bara inte, det har jag lyckats göra lite grand : )
    Jag älskar mina tygisar och äntligen slipper jag smörja in rumoprna på mina barn titt som tätt. det enda jag inte lyckats med är att hitta rätt form av inlägg till nattblöjan än.
    Det GÖR inget om man förköper sig, man kan alltid sälja vidare och vem vet, man kanske får fler barn? Säger jag som handlade som en tok och som kommer att glatt köpa fler sorter till nästa som tittar ut. Och det gör han (med största sannolikhet en kille) i mitten av maj så nu har jag börjat snoka igen! Någon som kan rekommendera en pocket med bra benresår - på engelska kallas det jag är ute efter gussets, ni vet en sådan där extraflärp som tex finns på Imses blöjbyxor? (Det blir en bunt nya imse soft till nya bebisen för övrigt, de var verkligen bra!) Jag gillade fuzzies men de var INTE bra till löst bajs.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • emindy

tack för svar, både ni som svarat nu och ni som svarat tidigare

Det blir Imses AIO, som tygtiger säger kan jag ju sälja vidare om de inte funkar så bra men jag behöver en snabb, enkel lösning för vi har bara 7 pockets kvar i livet av totalt 13st. Och då har jag bara sorterat bort de där benresåren gett upp...

• yrväder

Tygtiger
    De enda pockets jag sett med gussets är myllymuksuts. Vet dock inte om dom är bra.

• Emmelinan

Jag tycker det ar klurigt att hitta nagon tygbloja som rekommenderas at nyfodda... nagot tips? (i mitt fall soker jag en enkel losning sa att varken jag eller maken ger upp innan vi riktigt fatt chansen att borja... )

• Ronjas mamma
    Emmelinan skrev 2011-01-04 03:08:12 följande:
    Jag tycker det ar klurigt att hitta nagon tygbloja som rekommenderas at nyfodda... nagot tips? (i mitt fall soker jag en enkel losning sa att varken jag eller maken ger upp innan vi riktigt fatt chansen att borja... )
    Det enda jag tyckte funkade bra var bjöjbyxor med formsydda eller vikblöjor sant sagt att det kanske inte är den lättaste variant men i början ligger babyen ju stilla när man bytar på dem inte som när de blir lite äldre och håller på att krypa från en

Vi hade IV aio och en BG pocket men jag tyckte de läckte hela jäkla tiden när de var ny födda handlar kankse också om hur stor nyfödd man får våra flickor låg begge på under 3 kg..
  • emindy
    vikblöjor är inte så svårt som man kan tro men även formsydda med bra benresår torde funka. Tricket ligger i att hitta en bra ytterbyxa tror jag.
  • Tygtiiger
    Vi tyckte att ullrikes formsydda och en imse-soft-byxa utanpå var fantastiskt bra och lättanvänt. Enda nackdelen är att de inte torkar utan tumlare eller torkskåp. Jag skulle tro att de kan ersättas av en liten totsbotsblöja som torkar fortare. Vikblöjor är annars förvånansvärt enkelt!
    Krupke, we've got problems of our own!
  • madde10

Vet inte om det finns nåt intresse, men babyland hade rea på tygblöjor, vikisar,aio, blöjbyxor mm. mellan 30-50%. Jag var på den i Haninge så vet inte om det är på alla. Fast det fanns mest  små storlekar, jag knep den sista blöjbyxan i storlek L.
    OBS inte min butik!

Svar på tråden Tygblöjetråden 24