Inlägg från: Stora syster |Visa alla inlägg
  • Stora syster

järfällatråden 9

Godmorron girls!

Tur att man har semester ngr dar denna vecka, tror det behövs om man ska hinna med allt...

Var iaf iväg till Kista igår och hittade det mesta jag letat efter, stövlar, jacka och lite smågrejer! Sen när jag skulle slänga in allt i garderoben så insåg jag att det e så himla mkt skit i min klädkammare att kläderna inte fårr plats! Så nu ska stora garderoben ut ur klädkammaren, och små hyllor ska in, så blir det nog till att fräscha upp färgen därinne också, samt en tjock fluffig matta som täcker hela golvet! Det kommer bli jättefint! Med plats bara för mina kläder och skor!!

*drömmer om sånadär stora amerikanske walk-in-closets med skorna  på rad*

Jonta har ju fått ett kontor, så då får han banne mig härbärgera allt extra skit i sina gömmor! Hahah!!

så kommer byggchefen hit i fm, ev måste hela taket rivas och göras om! Suck och dubbelsuck!!

Hade ju tänkt att det skulle bli klart nu, så vi kan satsa på att få in luftvärmepump och lite mattor och göra fint... blä...

just det, ang kampsport, tanken är ju att barnen ska få lära sig kroppskontroll, och lite disciplin! Kampsport handlar ju så mkt om att fokusera! Våra småkillar har varit väldigt fysiska från början, just därför vi tänkte kampsport av nåt slag. Loke testade för ett drygt år sen, men det var fel åldersgruppp, fanns inga bra grupper i hans ålder. Tänkte testa nu igen på annat ställe. Judo exempelvis är ju väldigt likt gymnastik i den där åldern, mest kullerbyttor och kramar! Jga har tyvärr sett rätt dåliga exempel på gymnastik, mkt elittänkande redan från start... Jobbigt om man som förlder och barn kanske bara vill köra för att det e kul... Men vet dock inget om de här i Järfälla....

• Stora syster

Tycker inte man ska blanda ihop högerpolitik med de där galningarna i SD! De står för nånting som varken högern eller vänstern i Sverige vill fatta sig med! Tyvärr så verkar det ju som att de kommer in i riksdagen nu! fruktansvärt att man i ett demokratiskt land kan få kandidera med ett så ickedemokratiskt parti överhuvudtaget! Iofs tycker jag att det är skrämmande att Ohly, som kallar sig kommunist också kan va så populär! Tänker på att miljoner människor som fallit och fortfarande faller offer för kommunismen!

• Stora syster

Nja, det enda som det parats om är ju att han är kommunist. Och tyvärr hejar ju sveriges alla kommunister på honom i vilket fall... Abortfrågan är jag inte särskilt insatt i, tycker att det är bra som vi har det typ... Att man är främlingsfientlig är ju hemskt, oavsett om märket på mössan är ett "SD" eller ett "v"! Samma skrot och korn, nazister och kommunister, masslakt av folk, odemokratiska styrsätt och storhetsvansinne klarar man sig utan! Så!

Som min kloka dotter sa nyss, apropå att så många röstade på piratpartiet i skolvalet; att det känns dumt att slösa sin röst på ett parti som bygger på fildelning, det är knappast det viktigaste i landet, när man får vänta fyra år till på nästa gång! Ha ha!

• Stora syster

Tycker den verkar bra! men inte var den billig? Men man skulle kanske vilja klämma lite på materialet  för att se att den inte e sådär stel som vissa kan va, verkar ju obehagligt för ungarna och att det ser så svårt ut när de ska röra sig... Finns den i affären också?

• Stora syster

Haha, man måste väl få diskutera politik en lördag såhär nära valet! ;)

Jag vill att mina barn ska anstränga sig, få betyg tidigt och bli nåt! Har höga tankar om dem, och de vill själva ha betyg!

skolmaten har fan aldrig varit bra!

Jag tycker inte alls att man ska styra ett helt samhälle efter mottot att ta från de rika och ge till de fattiga, jag är för det fria valet, vill man plugga, satsa allt på en utbildning för att kunna tjhäna mkt pengar ska man banne mig kunna göra det! Vill man jobba som kassabiträde så får man kanske förstå att det inte kommer ge en villa på Djursholm...

Ok om alla som var hemma på A-kassa eller sjukbidrag verkligen var så sjuka att de inte kunde jobba, eller hade sökt typ hundra jobb i veckan, då kanske det känns hopplöst för dem, visst. Men tyvärr är en stor del av Sveriges befolkning en samling latoxar, som har blivit alldeles för bekväma med att va hemma och låta oss skattebetalare betala deras hyra... Tycker inte att det är en rätt att få jobb, det e ju fan en skyldighet!

Jag vill inte att sossarna eller nån annan bestämmer hur jag ochh Jonta ska dela på vår föräldraledighet, eller vart vi ska gå om vi blir sjuka, osv, jag tror att människor måste anses som fria individer, fria att göra sina egna val! Och sen måste man ju få stå för de valen också! Vad det än handlar om!

Alla partier är överens om att man måste göra nåt åt att var tionde elev inte är behörig till gymnasiet! jag tror på mer disciplin i klassrummet, efter allt jag ser och hör hur det är i framförallt högstadiet nu...

Jag tror på att det var ett bra sätt att få svverige ur krisen att skapa massor av jobb genom ROT- och RUT avdragen! Känner många som både startat eget och nu kan leva på sin firma tack vare detta, och vi skulle varken ha haft råd att renovera eller haft städhjälp utan avdragen.

Jag tror på sänkta skatter, som en del i ledet att öka konsumtionen, företagandet, och så vinsten för staten= oss.

Man ser ju till sig själv, jag kommer rösta så att det passar min situation bäst, även om det såklart inte är allt man håller med om.

• Stora syster

Det är ju det jag menar, tyvärr får de som behöver hjälp ingen pga att folk utnyttjar systemet, och där måste det bli hårdare tag!

Förr hade man alltid stora klasser, men sverige hade bra betyg och tyst i klassen ändå!

Nä, landstinget (min arbetsgivare dessutom) sköts inte bra, har aldrig gjort heller. De helt privata alternativen (där man får betala helt själv alltså)är väldigt få, och jag lovar att det tyvärr är riktigt illa för både rika och fattiga inom psykiatrin och behandlingsvården. Har sett alldeles för mkt av den världen, och har därför valt att sluta jobba där. jag ser dock många förbättringar iochmed att det kommit fler entreprenörer inom vården och omsorgen, med mkt nytänkande, bort från de gamla tänkandet om förvaring istället för behandling... Inom de företagen som numera är väletablerade inom ex vården, ges bättre löner, mer inflytande för de anställda, ofta bättre lokaler mm. De anstränger sig ofta kanske mer också att följa de regler som finns, just för att de annars skulle förlora entreprenaden hos kommunen eller landstinget annars.

Det är trots allt en relativt liten grupp av de snuskigt rika, och de hemskt fattiga i landet, och jag tycker inte att man kan basera sin politik på att, eller fokusera på de grupperna i första hand, det måste ju handla om de allra flesta, som jag, med vanlig lön, ska väl kunna klara sig på sin lön! Inte att mna ska straffas för att man ex har villa och då måste betala fastighetsskatt! Jag tycker att den som vill tjäna pengar måste ska kunna göra det, och vänsterpartierna har alltid haft ett förakt mot det!

Apropå Ohly, nej, han kan inte få stå till svars för vad all världens kommunister har gjort, och ff gör i världen! Men att man sympatiserar med ett sånt förtryck är ju lika hemskt som att sd sympatiserar med nazister!

• Stora syster

MiaEd, det är ju inte så att vi badar i pengar på nåt sätt! vi hade inte haft råd att bo i hus om inte fastighetsskatten tagits bort i den form den var förr! Ioch med att jag fått ca 1500 kr mer i månaden i skatteavdragen så klarar vi av att bo här! Och jag kan jobba som sjuksköterska, med den usla lön man har. Men man ska ju tänka på att det är klart att ju mer man tjänar, desto mer skatt betalar man ju, rent procentuellt, men även som det är nu, i extra inkomstskatt! Lika för alla måste väl isf va att man bara har den procentuella skatten!?

sen är det mkt som skulle kunna prioriteras bort i samhället, ex kan jag bli förbannad på att man ska betala miljoner för konst i tunnebanan.

Det viktigaste är ändå att det ska löna sig att jobba! Ända tills för ngr år sen har det aldrig lönat sig för mig att jobba! Jag har pluggat, och jobbat extra, då har dagisräkningen stigit i samma takt som lönen kommit in. Csn säger nej till att jobba för mkt, då blir det straff. bostadsbidraget var ju det enda sättet att få det att gå runt. Men om jag jobbade så försvann det med. Jag tjänade mer på att sitta på rumpan och bara pluigga och leva på staten! Trots det har jag ändå jobbat i snitt halvtid! jag vill fan ha nåt tillbaka för att man har slitit, sliter nu, och kommer göra det ett bra atg framöver! Då kan jag konsumera mer, och staten får ändå in skatten, men jag vill bestämma själv vad jag vill lägga mina pengar på! Precis som att man får välja vad man ska jobba med, eller vart man ska bo.

• Stora syster

om det blir som innan, som de talat om, bllir det återigen en stor ökning av skatten på huset för alla, även oss vanliga. Eller de stackars pensionärer som har hus sen 50 år tillbax, och helt plötsligt ska beskattas bara för att de äntligen betalat av alla lånen ock kanske kan leva något drägligare liv på pensionen...

• Stora syster

Skulle aldrig gå med i a-kassa! Håller med att det är alldeles för dyrt! Men jag riskerar inte heller att bli arbetslös... Som sagt, man röstar ju efter egen ficka... Och min ficka blir tyvärr mer fylld av en borgerlig regering. Att de sen skulle strunta i skolan är ju bull! särskilt kd och fp har ju skolan som sina viktigaste valfrågor! Jag tycker man kan höja bensinskatten, jag väljer att inte ha bil, det är för dyrt. Jag väljer att gå till jobbet, för dyrt att åka buss. Mitt val lixom. Om jag istället väljer att ta ett jobb där jag inte får ihop penagr så det täcker mina utgifter, kan  alla andra betala mina räkningar? Snacka om orättvist! Hur ska man få folk att utbilda sig och slita om det inte lönar sig?

Självklart tycker jag att det är viktigt att det blir ordning på skolan, men jag tror att det viktigaste där är att ge makten tillbaka till lärarna! att lära ungarna att de ska respektera lärarna och sina klasskamrater!

• Stora syster

Oki, tror att dagens politiska debatt blannd mammorna i tråden får göra ett uppehåll för lite nachos och lördagsgodis! Imorgon smäller det!! Tjohooo på er, grönmössor, svampplockare, bensinälskare och rödtottar!! ,)

Svar på tråden järfällatråden 9