Inlägg från: MrsMumrik |Visa alla inlägg
  • MrsMumrik

Utteröga - jag är en LCHF freak så det är bara att fråga på Som Flingan skrev ät mat som ligger på under 5 gram kolhydrater per 100 gram. En bra regel är att inte äta mer än 20 gram kolhydrater total om dagen. Det funkar för mig när jag vill hålla vikten (då kan jag tillåta mig själv grönsaker, mörk cholklad, grädde, vin etc.). När jag vill gå ner måste jag hålla mig under 5 gram kolhydrater totalt om dagen. Dvs nästan bara protein och fett. Ett varnande finger bara, utan att få det att låta som att LCHF är en sekt, men det är inte en diet utan en livsstil. Om man tokkör LCHF i några månader och går ner 20 kg och sen börjar äta pasta, ris och socker igen så kommer du gå upp allt och lite till. Det är jobbigt första veckorna, men sen vänder det och helt plötsligt kan man sitta och fika med folk som trycker i sig semlor och tårta och annat gott medan man själv sitter och tänker på broccoli Jag har en gammal ätstörning i bagaget och LCHF har räddat mig från den genom att TA BORT SUGET, vilket var det jobbigaste för mig.

Anyway... jag kan mala på hur länge som helst, men om du är intresserad så har jag massor med länkar och recept. Jag hänger mest på http://kolhydrater.ifokus.se För några år sedan trodde folk att man var knäpp när man pratade om LCHF och nu så finns det en miljard bloggar, hemsidor och kokböcker om LCHF.

En sak till bara... när du börjar läsa om LCHF kommer du hitta MASSOR med människor med mycket högre freakfaktor än mig. Sånna som hellre skulle dö än att dricka ett glas cola light eller äta något med E-nummer etc. Dessa är överkursare som oftaste har svåra sjukdomar och som använder LCHF som medicin. Man behöver inte annamma varenda gren av LCHF för att det ska fungera som "sug-dödare" och viktminskare. Tänkte bara säga det så du inte blir livrädd när du börjar läsa... Själv dricker jag lightläsk, äter mat med E-nummer flera gånger i veckan och fuskar varje söndag och jag har ändå fått alla positiva hälsoeffekter av LCHF och gått ned 10 kg på två månader.

Oj vad långt det blev. Sorry alla andra i tråden för OT! Lycka till Utteröga!

• MrsMumrik

Flingan - tror tyvärr det... sen kan man ju såklart äta mycket mer fritt när man inte försöker gå ned i vikt, men om man går ned och sen sätter igång med bubbel, donken, pizza och scones igen (som jag gjort) så kommer vikten tillbaka.

• MrsMumrik

Utteröga - ang. Berrocca. Kolla att det inte är massa socker i bara om du ska köra low carb diet för då stoppar det viktminskningen.

LillaT - vet inte om jag hänger med imorrn på konserten. Känner mig lite skruttig och frusen idag. Vilken tid började den?

Flingan - hur mår G?

• MrsMumrik

Mina förkylningssymptom visade sig vara visdomstandsdsvärk... Har knappt sovit i natt HOPPAS, HOPPAS, HOPPAS det går tillbaka för jag har nyss varit hos tandläkaren och det är ju mitt livs största skräck... Idag blir det flytande kost och alvedon och målning i stilla mak för mig. Hoppas du fick mitt sms Therese!

• MrsMumrik

Utteröga - mörk choklad! I 70% mörk choklad är det typ 33% kolisar per 100 gram, men om du bara äter 10 gram så gör det ju ingen större skillnad. Ofta räcker det också för att mörk choklad är så mustig. Jag har annar ett bra recept på chokladmuffins a la LCHF som det bara är ca 1 gram kolisar i per styck. Det är ju bättre att fuska med något tillåtet och kännas sig nöjd än att späka sig in i absurdum och sen slutar det med att man vräker i sig en pizza och 15 kexchoklad! Håller tummarna för dig! You can do it!

Ego - jag har köpt en proteindrink (vilket LCHF fanatikerna skulle dö om de hörde) och börjar ersätta frukost och mellanmål med och jag har gått ned 2 kg denna vecka!

• MrsMumrik

Flingan och LillaT - jag hänger också gärna med på kursen. Selma varken vänder sig eller försöker krypa

• MrsMumrik

LillaT - jag kan inte på tisdag. Då har jag babymassage och sen lunch, men jag hänger gärna med nästa gång!

Btw, har vi kommit på vart vi ska ta vägen den 5:e?

• MrsMumrik

Primavilma - nä, men fy vad otäckt! Stackars er! Hoppas hon piggar på sig snabbt och att det inte är svininfluensan.

Flingan - Nej vad tråkigt! Kan du inte ställa in de andra grejerna ? Jag dricker tripple protein med en tsk kokosolja. En hel skopa på morgonen och en halv på eftermiddagen.

Ang. IKEA frukost så kan jag på torsdag nästa vecka och onsdag och torsdag nästa vecka.

Ha en bra dag tjejer! Nu ska jag sätta igång med målningen igen!

Svar på tråden järfällatråden 9