• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • MammaAlex

Hej!

Måste bara göra lite reklam. Jag är med på en sajt som heter buzzador.se och därigenom får jag hem lite olika produkter som jag får dela ut till folk att testa.

Senast fick jag hem ett mellanmål fårn Neslté dom heter drikki (det är baserat på mjölk så mjölkalergiker kan tyvärr inte lyssna mer) Finns från 6 mån, 8 mån och 1 år. Innehåller frukt, mjölk och vete. Tycker det är ett kanon mellanmål särskilt nu på sommaren då man kanske kan vara lite orolig för att de inte får i sig tillräckligt med vätska när det är varmt. Kostar inte så mycket heller. ca 18 kr för tvåpack. Varje paket innehåller 200 ml och kan drickas både varmt och kallt.

Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • Emma

Sephiroth: Ja, då rä det ju bara att köra! Om du skulle få jobb, kommer karln din vara hemma då i höst eller?

Hur känner ni andra med dagisplats? Här är det så jävla fullt överallt så jag tror inte M kommer få någon plats nästa termin dessvärre. Vad gör man då liksom!? Om både Johan och jag måste jobba...

idamarja: Vad duktig du är som syr! Så duktig skulle jag också vilja vara. Jag har min mormor istället som syr och stickar lite kläder till mattias. Det är helt perfekt!

Idag vet jag nite vad som händer.. Jo, vi ska träffa den eventuella barnvakten till måndag Hon har en dotter som är 1½ månad äldre än mattias så hon ville kolla så att M inte är rädd för henne och se hur dom funkar ihop nu när det var ett tag sedan dom träffades. Förstår att hon vill kolla, fatta och stå där med två superledsna barn.

Va nyss upp och matade M med lite välling och hoppas på att han ska somna om igen. Om dom nya rutinerna ska funka så får han inte vakna före 7. Allra helst vid 7.30-8.

• Bubba80
    idamarja skrev 2010-06-16 21:44:47 följande:
    wow, eller nått, jag blir paff, vilka stora killar ni har :) eller, snarare vilken liten kille jag har, min lilla räka bär upp stl 68, har börjat rensa bort stl 62 nu, men vissa saker funkar ännu. han har en del 74 men det blir lite väl pösigt. vi dopar maten med rapsolja o minimax näringstillskott, men han gör av med så mkt, därför jag inte riktigt vill att han ska börja gå för tidigt, då gör dom ju av med ännu mer.
    men han mår ju bra nu o går ju upp sakta men säkert, så det e ju ingen fara :)

idag har ja sytt lite, så himla kul när man hinner göra något, eller jag har hållt på flera dagar, klippt ut en dag, sicksackat en dag o så sytt färdigt idag, några dregglisar o en trikåmössa. håller på med en likadan mössa som han har på bilden där han har kolt på sig. gör en med sommarfoder nu, han måste ha en ny fin mössa när vi ska till fjälls ju :)

annars e det stilla, gubben är fortfarande borta, och kommer väl på lördag, men då är vi på marknad i norge med min mamma, det blir en höjdare :)
    idamarja: Min lillskit använder oxå 68 i sina kläder. Har bgörjat gå över till en del 74, men det är mest t-shirts som inte gör så mycket att det är lite pösigt :)

Jag försöker oxå sy lite ibland...men tyvärr så har den tiden mest gått åt till att laga kläder sista tiden Obestämd Roligare kan man ha... men min 5-åring sliter säkert hål på 1 par knän i veckan... Billigt värre =(
    Senaste jag hann med att sy, var en tjockare dyna till Emils matstol. Som blev riktigt bra =) Jag har sytt den i vaxduk, så det är bara torka av den när det slabbats färdigt

Annars så kan jag säga att min deppdag igår avslutades på topp iaf Klippte mig och blev riktigt nöjd för en gångs skull (böt frissa till denna gång, vilket var mkt lyckat) Unnade mig dyra hårprodukter FÖR DET VAR JAG VÄRD
    Sen mötte en av mina bästa killkompisar upp mig o vi satt o tjattrade o fikade tills klockan blev alldeles för mycket....ooops Kom hem klockan 00.30 oooops igen

Idag skall jag småfixa lite här hemma o sen hämta storebror.

Ha en toppendag!
    (¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • Knubbe12
    Sephiroth: Oj, jag vet inte om det är den förkortade versionen eller inte. Det står ingenting i den, men den är på drygt 830 sidor om det är till någon hjälp...Flört När den är avverkad ska jag börja med Staden som försvann (som jag f.ö fyndade för typ en tjuga).

Tyvärr har vi inte så mycket i storlek 80 är jag rädd... Efter 74/80 på bodys övergick vi till 86, som han använder nu. Dock kan jag hojta till när jag upptäcker att han vuxit ur några plagg så kan du få dem till Loke.

Bubba80: Härligt att dagen slutade bra!

Åh, vad jag önskar att jag oxå kunde sy... Är helt jävla värdelös på det tyvärr och äger i dagsläget inte ens en symaskin. Avskydde textilslöjden i skolan (fast sticka, virka och brodera är rätt ok). Mardrömmen var när vi tvingades sy ett par fula brallor av något skumt tyg. Jag lyckades med bedriften att sy ihop båda byxbenen med varandra två gånger i rad...Tungan ute Kanske man i alla fall skulle skaffa sig en sådan där liten handsymaskin, så att man kan fålla upp barnens brallor och laga trasiga knän.

I dag är vi återigen bara hemma och hasar runt. Packar inför flytten. Dricker en kopp kaffe och tittar ut genom köksfönstret på en massa söta grabbar (i 19-årsåldern...) som håller på att gräva för fjärrvärme alldeles utanför vårt hus.
  • idamarja
    Bubba80 skrev 2010-06-17 10:02:24 följande:
    idamarja: Min lillskit använder oxå 68 i sina kläder. Har bgörjat gå över till en del 74, men det är mest t-shirts som inte gör så mycket att det är lite pösigt :)

Jag försöker oxå sy lite ibland...men tyvärr så har den tiden mest gått åt till att laga kläder sista tiden Obestämd Roligare kan man ha... men min 5-åring sliter säkert hål på 1 par knän i veckan... Billigt värre =(
    Senaste jag hann med att sy, var en tjockare dyna till Emils matstol. Som blev riktigt bra =) Jag har sytt den i vaxduk, så det är bara torka av den när det slabbats färdigt

Annars så kan jag säga att min deppdag igår avslutades på topp iaf Klippte mig och blev riktigt nöjd för en gångs skull (böt frissa till denna gång, vilket var mkt lyckat) Unnade mig dyra hårprodukter FÖR DET VAR JAG VÄRD
    Sen mötte en av mina bästa killkompisar upp mig o vi satt o tjattrade o fikade tills klockan blev alldeles för mycket....ooops Kom hem klockan 00.30 oooops igen

Idag skall jag småfixa lite här hemma o sen hämta storebror.

Ha en toppendag!
    då e dom två småräkor iaf :) n-j har ju inte så mkt att brås på heller, vi är så korta båda två.

lappa kläder är ju roligt, det är så himla tillfredställande att kunna laga o fortsätta använda kläder, jag gillar att lappa o byta dragkedjor :) men sy nytt är förstås ännu roligare, nu när vi har hus har jag eget syrum o det är verkligen skönt, då kan allt få ligga framme, annars hinner man inte sy, tar ju sån tid att plocka fram o plocka bort.
    vaxdukstyg är bra grejjer, brukar sy haklapparna av det. :)

balter77: jag hatade också syslöjden i skolan, jag o läraren drog inte riktigt jämt, hon ville att ja skulle göra som hon sa, medans ja ville göra efter eget huvud, trodde också ett tag att jag inte kan sy. men nu är jag utbildad inom traditionell slöjd och syr på beställning. :)
  • Bubba80
    idamarja skrev 2010-06-17 14:40:56 följande:
    då e dom två småräkor iaf :) n-j har ju inte så mkt att brås på heller, vi är så korta båda två.

lappa kläder är ju roligt, det är så himla tillfredställande att kunna laga o fortsätta använda kläder, jag gillar att lappa o byta dragkedjor :) men sy nytt är förstås ännu roligare, nu när vi har hus har jag eget syrum o det är verkligen skönt, då kan allt få ligga framme, annars hinner man inte sy, tar ju sån tid att plocka fram o plocka bort.
    vaxdukstyg är bra grejjer, brukar sy haklapparna av det. :)

balter77: jag hatade också syslöjden i skolan, jag o läraren drog inte riktigt jämt, hon ville att ja skulle göra som hon sa, medans ja ville göra efter eget huvud, trodde också ett tag att jag inte kan sy. men nu är jag utbildad inom traditionell slöjd och syr på beställning. :)
    Åååååå vad jag önskade att jag oxå hade ett syrum... lyckliga du E det nåt jag e kass på o tycker är svårt att få till så är det dragkedjor. Dom blir jag tokig på Tungan ute
    Förresten varifrån köper du din vaxduk? Svårt att få tag på fina mönster tycker jag... om man inte vill betala flera hundra för 1 meter förstås
    Förresten vilken rolig utbildning du har.

Balder: Oj vilket kap 20 spänn är ju som gratis... mera sånt vill vi ha...

Sephiroth: Aldrig hört om Duma Key... är den läskig? Tungan ute 

Jag beställde hem Shutter Island på pocket nu... tänkte läsa den innan jag ser filmen=)
    (¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • idamarja
    Bubba80 skrev 2010-06-17 16:24:16 följande:
    Åååååå vad jag önskade att jag oxå hade ett syrum... lyckliga du E det nåt jag e kass på o tycker är svårt att få till så är det dragkedjor. Dom blir jag tokig på Tungan ute
    Förresten varifrån köper du din vaxduk? Svårt att få tag på fina mönster tycker jag... om man inte vill betala flera hundra för 1 meter förstås
    Förresten vilken rolig utbildning du har.

Balder: Oj vilket kap 20 spänn är ju som gratis... mera sånt vill vi ha...

Sephiroth: Aldrig hört om Duma Key... är den läskig? Tungan ute 

Jag beställde hem Shutter Island på pocket nu... tänkte läsa den innan jag ser filmen=)
    ja det är en underbar utbildning, först gick ja lite olika slöjdkurser på universitetet innan ja vågade söka till sameslöjdslinjen, det bästa jag gjort, bonusen är väl att ja träffade den stora kärleken på skolan, han gick en annan utbildning på distans :)
    ja köper o beställer lite här o var, stoff o stil kan ha mkt fina vaxdukar, annars har jag inget fast ställe där jag brukar köpa. jysk brukar vara billig men där e det väl inte alltid man gillar utbudet
  • Emma

God morgon! Eller rättare sagt, bara morgon

Fy farao vilken dag det var igår. M sov mindre än en timme på förmiddagen. en halvtimme på eftermiddagen... Var bort till några vänner och grillade på kvällen och kom hem och lade M vid 20. Han somnade direkt efter välling och jag b lev överlycklig! Det trodde jag faktiskt inte... Men sen.... Vid 21.30 vaknade han och var superledsen. Inget hjälpte... Vi försökte med allt. Tillslut hjälpte det med mer välling, men oj vad oroligt han sov. Nu vaknade han nyss så jag gav mer välling och hoppas att han somnar igen. För han var bra svullen under ögonen. Men somna igen kommer han inte göra. Det bara vet jag.

Idag händer ingenting... Börjar snart regna också... BLÄ!!!

• Sephiroth
    Emma skrev 2010-06-17 06:44:47 följande:
    Sephiroth: Ja, då rä det ju bara att köra! Om du skulle få jobb, kommer karln din vara hemma då i höst eller?
    Nej får jag jobb kommer jag inte att börja förns tidigast i vinter, men förmodligen blir det nästa år. Sökte faktiskt dagisplats from i januari 2011. Därför har jag inte haft jättebråttom med att söka jobb ännu men känns som om att det börjar bli dags ändå.
    Knubbe12 skrev 2010-06-17 12:42:11 följande:
    Sephiroth: Oj, jag vet inte om det är den förkortade versionen eller inte. Det står ingenting i den, men den är på drygt 830 sidor om det är till någon hjälp...Flört När den är avverkad ska jag börja med Staden som försvann (som jag f.ö fyndade för typ en tjuga).

Tyvärr har vi inte så mycket i storlek 80 är jag rädd... Efter 74/80 på bodys övergick vi till 86, som han använder nu. Dock kan jag hojta till när jag upptäcker att han vuxit ur några plagg så kan du få dem till Loke.
    Staden som försvann är också såå bra! Barlow! <3 Jag är vampyrtorsk. Då har du den förkortade versionen. Jag har inte läst den fullständiga. =( De flesta böcker jag köper köper jag för fem kronor. =)

86 nu är verkligen stort! Loke kan ha något i 86 men de flesta blir alldeles för långa. Hur lång är Knubbvid?

Duma Key var absolut läsvärd. Inte särskilt läskig faktiskt, men lite. Var ett parti där det var riktigt spännande, sen blev den lite för mycket King. ;)

Idag kanske vi ska köpa bil! Beror helt på om gubben och farsan gillar den jag hittade igår. Far min hakar iaf på till västerås med karln ikväll och kollar på den. Han är kung på bilar så det är jäkligt tur att han är frisk nog att följa med.
  • Emma

Mattias har också 86 i kläder nu. Han är 77 cm lång.

Vet du om du kommer få dagisplats?

Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3