• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • idamarja
    Sephiroth skrev 2010-06-26 19:21:28 följande:
    Måste få skryta lite med två videos. Är ju såå stolt. <3

" target="_blank">

" target="_blank">

Grattis till första tanden Theo! Hoppas verkligen att det inte var så jobbigt för honom att få den. Och superduktigt att börja stå!

Lokemannen är snart klar med den här tandomgången. Fyra tänder är framme nu, två nya. Två kvar som är på väg igenom sen hoppas vi på ett lååååångt lugn. =)

Hoppas ni alla har haft kanonfin midsommar!
    hehe så söt och duktig han är :) klart man blir stolt över deras framsteg :)

n-j är helvild, han vägrar att gå från sittande till krypläge på golvet för han har fattat att golvet är hårt, i sängen däremot är det inga gränser där vältrar han sig fram och klättrar på oss. han vill gå hela tiden, helst vill han att vi ska släppa, men han e inte helt redo ännu :)

här kom 6e tanden fram för någon dag sedan, det har varit rena vårfloden från munnen, o gnäll o bök, sambons faster som är tandsköterska sa att man kan köpa nån bedövningssalva på apoteket, att man kan fråga dem så vet dom vad det ska vara, tydligen nått tandvården använder på barn. men ja tycker ändå det har gått hyfsat utan bedövningssalvor o häxbrygder

på tal om apoteket är jag vansinnig på dem, dom har missat att göra i ordning en beställning jag har gjort för säkert 10 dagar sedan, inte första gången det händer. när jag hade förklarat att medicinen måste komma nu till veckan, och att det inte var första gången det här slarvet uppstod sa kvinnan ja pratade med "jag ska skriva upp att vi måste skärpa oss" jag visste inte om ja skulle skratta eller skrika, bra att dom tar till sig kritiken men hur kan apoteket vara så slarviga.
  • Knubbe12
    Emma: Oj, jag tycker inte alls som att det låter att Mattias sover för mycket, men nu arbetar jag ju inte inom sjukvården... Arvid sover också så flera dagar i veckan och vi har aldrig känt att det är något oroväckande. Är de pigga och nöjda i övrigt tror jag inte att det är någon fara, men naturligtvis kan det vara bra att höra med någon läkare/bm om man känner sig orolig.

Beklagar sorgen. Vad fruktansvärt tråkigt...

Usch för spricka i handleden. Har själv fått en spricka i armbågen en gång och det gjorde förjävla ont. Knallade runt med mitella i några veckor.

Radeklev: Ja, om Arvid är riktigt trött så funkar det att bara lägga ner honom i sängen och sitta bredvid i någon minut, men vi lägger aldrig ner hoonm och går därifrån och låter honom somna ensam.

Idamarja: Usch för slarviga apotek! Demon
  • Sephiroth
    Emma skrev 2010-06-27 20:36:23 följande:
    Hej på er.

Mattias vaknar ca 7.00 sedan sover han från 9-10.30, sedan 12.30-14.00 sedan 15.30 till 16.30.

gipsad arm har jag också. fått en spricka i handleden så nu är jag sjukskriven

Skriver inte så mkt nu. Är väldigt ledsen för min plastkusin på 21 år har dött. påkörd av en full förare på vattenskoter. det hände igår och dom hittade honom inte förrän idag.
    Oj, vi skrev visst samtidigt. =( Tråkigt som attans det där, jag beklagar verkligen!
    MammaAlex skrev 2010-06-27 21:45:12 följande:
    Vad tråkigt att höra Emma! Blekagar sorgen och skickar en kram till dig!

Är det några pluttar som somnar själv i sängen? Just nu vill Alex varken somna själv eller somna i famnen... Det går bra om maken tar honom eftersom han orkar hålla emot mer än mig när han försöker ta sig ur famnen.....

Grattis till stegen Loke! Här verkar det vänta lite till... vilket jag tycker är ganska skönt=)
    Nej det har Loke slutat med helt. Han har somnat helt själv en gång de senaste månaderna. Suck!

Jag tycker det är störtroligt att han tagit några steg. Det är ju inte som om att han har börjat springa runthela lägenheten. *s* Han har inte börjat ställa sig utan stöd så.
  • Bubba80
    Emma skrev 2010-06-27 20:36:23 följande:
    Hej på er.

Mattias vaknar ca 7.00 sedan sover han från 9-10.30, sedan 12.30-14.00 sedan 15.30 till 16.30.

gipsad arm har jag också. fått en spricka i handleden så nu är jag sjukskriven

Skriver inte så mkt nu. Är väldigt ledsen för min plastkusin på 21 år har dött. påkörd av en full förare på vattenskoter. det hände igår och dom hittade honom inte förrän idag.
    Vad tråkigt Emma Beklagar verkligen. Sänder oxå över varma kramar Hjärta
    (¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • Bubba80

Förresten stackars dig Emma som har en spricka... Är Johan hemma från jobbet nu då? Tänkte du behöver ju hjälp med Mattias?

Tycker inte heller M sover ovanligt mycket? Förstår inte... vissa barn fodrar ju lite mer sömn bara. Emil sover 2 timmar på fm o 2 timmar på em oftast Ibland mer, ibland mindre. Beror lite på hur mycket han sovit på natten och så.

Här somnas det inte heller själv. Här skall vaggas o mysas i mammas famn, vilket iofs är väldigt mysigt, men om det tar lång tid blir det jobbigt.

Hur äter era nu när det är varmt? Emil äter verkligen jättedåligt nu =(  Men dricker bra, så det är iaf skönt. Men matmässigt så får han i sig max en ½ PORT av allt när det är mat. Inte ens en hel flaska välling...han som kunde äta 2 flaskor på rad förut  

Vad ska ni göra idag? Här skall städas efter midsommar... Måste skura o torka, ser för taskigt ut just nu Men kul var det, så det var det värt

• Knubbe12

HJÄLP! Nu har vi fått in lillgubben på den förskola vi önskade (när vi ringde sa de att det var nästintill helt omöjligt då det var så lång kö, så vi var inte direkt beredda på detta..).

9 september börjar inskolningen. Fy tusan, jag vet inte o jag klarar det. Han fyller ju 1 år precis den dagen och han är ju fortfarande sååå liten... Jag har god chans att få ett hyfsat vik då och maken röstar för att vi låter honom börja på förskolan då, men jag känner mig villrådig. Skulle egentligen vilja vänta t.o.m januari, men då förlorar vi platsen och måste förmodligen välja en annan förskola + att jag kommer att ha svårare att få arbete. Pest eller kolera...Obestämd

I dag har en kompis och hennes barn varit här på besök. Skönt med en paus i alla flyttförberedelser!Flört 

Bubba80: Arvid käkar som vanligt trots värmen. I går kväll ratade han dock middagen för allra första gången...Tungan ute

• Emma

Tack hörni.

Johan är hemma på heltid nu i två veckor. Sen jobbar han en vecka (då får jag hj'lp av min mamma, syster och svägerska), efter det har han fyra veckors semester.

Det är skönt att ha honom hemma och att han får göra precis allt.

Balder: Jag skulle ha tagit dagiset och jobbet, men det skuulle inte ha kännts riktigt bra, men samtidigt så hjälper det ju er så mycket i övrigt.

Mattias somnar själv om radion är på och inställd på rockklassiker

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Bubba80

Emma: Skönt att J är hemma så du får hjälp. Kan vara skönt att se nån annan göra allt oxå

Balder: Hade nog oxå tagit platsen, eftersom att det är den ni vill ha o dagisplatser växer inte på träd tyvärr...särskilt inte där man vill. Men håller med om att det är tidigt.

• lupin84

Emma - Sänder massa kramar ill dig!

Balder - Eftersom ni vill ha en plats där så skulle jag ta den! Kanske ni kan lösa så de inte blir så långa dagar/ myckt tid i början?

Theo äter oftast bra (väldigt bra) Men sedan finns de dagar då han äter sämre...

• idamarja
    Knubbe12 skrev 2010-06-28 20:43:02 följande:

HJÄLP! Nu har vi fått in lillgubben på den förskola vi önskade (när vi ringde sa de att det var nästintill helt omöjligt då det var så lång kö, så vi var inte direkt beredda på detta..).

9 september börjar inskolningen. Fy tusan, jag vet inte o jag klarar det. Han fyller ju 1 år precis den dagen och han är ju fortfarande sååå liten... Jag har god chans att få ett hyfsat vik då och maken röstar för att vi låter honom börja på förskolan då, men jag känner mig villrådig. Skulle egentligen vilja vänta t.o.m januari, men då förlorar vi platsen och måste förmodligen välja en annan förskola + att jag kommer att ha svårare att få arbete. Pest eller kolera...Obestämd

men tänk efter, tiden med barnen kommer aldrig tillbaks, dom är små bara en gång, och det är inte rätt att sätta en ettåring på dagis, om man inte måste, då måste man. jobb växer ju inte på träd och inte dagisplatser heller överallt. jag skulle inte göra det, om jag inte verkligen var på ruinens kant ekonomiskt. jag förstår att man kan vara tvungen att göra det, förstår verkligen att det är ett svårt val för dig.

idag har här bakats, tunnbröd och limpor så det står härliga till, men nu önskar jag mig verklig en sån där köksmaskin med degkrok så ja slipper knåda! bakandet fortsätter i morgon, gäller att fylla frysen nu så det finns något när man kommer hem igen. :)
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3