• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Knubbe12

Förresten, jag glömde ju att fråga om det är någon fler än jag som fortfarande är orolig för psd? Jag är nog onormalt orolig skulle jag tro. Jag har väckt lillskrutten flera nätter då jag vrålat och ruskat i honom för att jag fått för mig att han inte andas. Maken börjar bli irriterad på mig...Tungan ute

• idamarja
    Bubba80 skrev 2010-08-16 13:28:31 följande:
    Usch så hemskt det låter Kan inte ens föreställa mig vad ni gått igenom...Men nog är det väl en solskenshistoria trots allt? Nu när man läser om N-js framsteg Verkligen en tuff kille!
    ja vi har verkligen blivit bönhörda :)
    Sephiroth skrev 2010-08-16 13:43:30 följande:
    Åh, så duktig han är! Han kommer säkert börja gå när som helst låter det som tycker jag. =)

Mjo kanske i vissa fall att vi har bra vård, men inte när det gäller den mentala biten så att säga. Där är Sverige inte på topp direkt! Det är bara piller piller piller till alla och inte den minsta terapi eller annan riktig hjälp! Dessutom är väntetiderna så sjuka att man får magsår. :-S
    jag vet inte något om den saken och säger inget om det, tror absolut på det ni säger. menar bara att man inte ska dra all vård över en kant. det är hemskt när det inte fungerar och man inte får den hjälp man behöver, det är oförsvarbart i ett land som sverige.

n-j är som en vippdocka, lägger man honom ner så sätter han sig upp. han sover två gånger per dag, han kan sova 4 timmar sammanlagt på dagen, o sen ca 11 timmar på natten, så han sover nästan för mkt, men dom (läkarna) säger att det är okej för honom.

igår bakade jag o städade, o på kvällen hann ja till o med sitta vid symaskinen lite, laga kläder o sy haklappar, o så började jag med en ny mössa till n-j, han har vuxit ur sin som ja sydde i juni, fast den satt rätt precis när den var ny iofs. idag åker p-n, så nu blir det inte så mkt gjort på ett tag. vi hade föresten frost i natt, nu börjar det bli höst, skönt :)
  • Bubba80
    idamarja skrev 2010-08-17 15:45:15 följande:
    ja vi har verkligen blivit bönhörda :)
    Sephiroth skrev 2010-08-16 13:43:30 följande:
    Åh, så duktig han är! Han kommer säkert börja gå när som helst låter det som tycker jag. =)

Mjo kanske i vissa fall att vi har bra vård, men inte när det gäller den mentala biten så att säga. Där är Sverige inte på topp direkt! Det är bara piller piller piller till alla och inte den minsta terapi eller annan riktig hjälp! Dessutom är väntetiderna så sjuka att man får magsår. :-S
    jag vet inte något om den saken och säger inget om det, tror absolut på det ni säger. menar bara att man inte ska dra all vård över en kant. det är hemskt när det inte fungerar och man inte får den hjälp man behöver, det är oförsvarbart i ett land som sverige.

n-j är som en vippdocka, lägger man honom ner så sätter han sig upp. han sover två gånger per dag, han kan sova 4 timmar sammanlagt på dagen, o sen ca 11 timmar på natten, så han sover nästan för mkt, men dom (läkarna) säger att det är okej för honom.

igår bakade jag o städade, o på kvällen hann ja till o med sitta vid symaskinen lite, laga kläder o sy haklappar, o så började jag med en ny mössa till n-j, han har vuxit ur sin som ja sydde i juni, fast den satt rätt precis när den var ny iofs. idag åker p-n, så nu blir det inte så mkt gjort på ett tag. vi hade föresten frost i natt, nu börjar det bli höst, skönt :)
    Nej usch fy för höst Och frost!? Nu deppar jag ihop.... Vill ha sommar mera Tungan ute
    (¯`v´¯) Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`v´¯)
  • idamarja

neej sluta nu, hösten är ju underbar! :) det var så skönt igår när man kände lukten av höst ute. Sommaren är bara jobbig o varm, mygg o knott och annat elände.

• Bubba80
    idamarja skrev 2010-08-17 16:40:02 följande:
    neej sluta nu, hösten är ju underbar! :) det var så skönt igår när man kände lukten av höst ute. Sommaren är bara jobbig o varm, mygg o knott och annat elände.
    Nix kan inte....RYSER av bara tanken
  • Sephiroth
    Knubbe12 skrev 2010-08-17 14:01:27 följande:
    Har skummat igenom inläggen lite. Jag har inte hunnit skriva på ett tag. Maken har börjat arbeta och är bortrest, så jag har haft fullt upp Flört

Såg att tråden fått en till anhängare. Välkommen! Jag har tre barn och Arvid är den yngsta. Ca 78-79 cm lång skulle jag tro och väger nästan 13 kg. Nu har två tänder tittat fram i överkäken, så totalt har det kommit 5 stycken än så länge. Han vinkar ("hä-hä"), räcker ut tungan, klappar händerna, smackar med tungan, säger mamma, pappa, "dä" osv. Kan peka på lampan, vovven etc. Han vandrar längs möbler och kan stå själv i några sekunder, men är lite småfeg... Världens charmtroll är han. Väldigt social av sig och glad för det mesta.

I natt gjorde han "en Loke". Han vaknade kl. 02.00 (jag hade precis lyckats somna...) och höll igång i ca 1,5 timme. Helt klarvaken. Första gången det hänt tror jag, annars brukar han knorra då och då så vi får gunga honom, men han brukar inte vakna och vara klarvaken.

Jag håller med om att Sveriges psykvård är under all kritik. Helt värdelös. Däremot tror jag, precis som Idamarja skriver, att neonatalvården/barnsjukvården är mycket bra. Trist att du inte fick någon hjälp direkt Sephiroth. Vad händer nu? Fick du en remiss vidare, eller vad? Trivs ni i nya lägenheten? Hittat några gardiner ännu? Flört

Hur mycket sover era små dagtid nu? Lillskrutten sover fortfarande två gånger per dag, ca 1 timme varje gång. Till helgen blir det kanske till att lämna bort honom över natten för allra första gången. Känns sådär... Förskoleplatsen är uppsagd. Vi ska söka in honom till i januari istället. Jag pallar inte att lämna bort honom ännu... 
    Att göra en Loke är inte bra! *skratt* Hoppas vi slipper det ett tag nu.

Här trivs vi allihopa jättebra hittills iaf. ingne röklukt, ingen konstig käring som bor under oss. Perfa! Vi har inte hittat gardiner ännu dock, men det kommer kanske i helgen då vi kanske ska till IKEA äntligen! Måste göra fint här om jag ska ha ettårskalas! ^^

idag blir Loke elva månader. Jösses jises jeebles!

Vi kanske ska ha Loke på dagis snart och det känns inte ett dugg roligt, men vad gör man? Vi hade barnvakt för första gången någonsin idag och det gick som tur var helt smärtfritt. =) Ja för Loke iaf jag var hypernervös! Var mindre än en timme men iaf!

Nu ska jag fönstershoppa på IKEAs hemsida. ;)
  • Knubbe12
    Sephiroth skrev 2010-08-18 16:48:41 följande:
    Att göra en Loke är inte bra! *skratt* Hoppas vi slipper det ett tag nu.

Här trivs vi allihopa jättebra hittills iaf. ingne röklukt, ingen konstig käring som bor under oss. Perfa! Vi har inte hittat gardiner ännu dock, men det kommer kanske i helgen då vi kanske ska till IKEA äntligen! Måste göra fint här om jag ska ha ettårskalas! ^^

idag blir Loke elva månader. Jösses jises jeebles!

Vi kanske ska ha Loke på dagis snart och det känns inte ett dugg roligt, men vad gör man? Vi hade barnvakt för första gången någonsin idag och det gick som tur var helt smärtfritt. =) Ja för Loke iaf jag var hypernervös! Var mindre än en timme men iaf!

Nu ska jag fönstershoppa på IKEAs hemsida. ;)
    Samma visa inatt; klarvaken precis samma tid. Skumt...

Låter toppen! Här har vi tyvärr både röklukt och lite småkonstiga grannar som skrålar finska visor till långt in på nätterna. Tungan ute Härligt att det fungerade bra med barnvakten! Vem fick äran? Oftast är det nog värst för föräldrarna Flört

Längtar till helgen när jag får lite avlastning. Sonen har en sovkompis som stannar till i morgon kväll och så lovade jag att vara barnvakt är dotterns kompis imorgon. Har man inte jobb så skaffar man sig... Lillgubben har varit lite kinkig i dag. Jag skyller på tänderna Flört.... På fredag ska lillskrutten sova hos svärisarna för första gången. Ska bli sååå skönt med sovmorgon!
  • Sephiroth
    Knubbe12 skrev 2010-08-18 20:14:25 följande:

Låter toppen! Här har vi tyvärr både röklukt och lite småkonstiga grannar som skrålar finska visor till långt in på nätterna. Tungan ute Härligt att det fungerade bra med barnvakten! Vem fick äran? Oftast är det nog värst för föräldrarna Flört

Längtar till helgen när jag får lite avlastning. Sonen har en sovkompis som stannar till i morgon kväll och så lovade jag att vara barnvakt är dotterns kompis imorgon. Har man inte jobb så skaffar man sig... Lillgubben har varit lite kinkig i dag. Jag skyller på tänderna Flört.... På fredag ska lillskrutten sova hos svärisarna för första gången. Ska bli sååå skönt med sovmorgon!
    Ja det är underligt det där! Och jobbigt om man ska börja ha dem på dagis och jobba. Hur ska mamma eller barn orka med dagen då? :-S

Myart fick den stora äran. ;) Loke och olle fick leka och han hade inte vart ledsen alls så. =) Känns jävlilgt skönt faktiskt.

Det låter jäkligt körigt det där! Hoppas att du får sova läääänge på lördag!
  • Bubba80
    Knubbe12 skrev 2010-08-18 20:14:25 följande:

Oj oj...Har man inte jobb så skaffar man sig Tungan ute 

Hoppas ni ska göra nåt kul på fredag o att det blir en lååång sovmorgon på lördag.

Nej nu e det dax för ett kvällsbad för lilleman....kikar in senare
  • Fatima89

hejsan igen.. skriver lite om vad som hänt sedan sist.

vi var hos neo-läkaren med yad, allt ser bra ut. hon tyckte att han borde sitta själv nu och kanske ta sig mot stående. men inga krav då han presis lärt sig ta sig fram på mage... . han är välldig duktig på att äta tycker hon, gått upp fint, kommit in på kurvan (ligger på tredje strecket under "normal" strecket) härlig, men hon tyckte att han kunde klättra ett streck till sedan e det bra. dock så fick hon inte samma respons på reflexerna i benen. han böjer fötterna, så vi diskurera fot skena, el sjukgymnast,, kanske om en månad, så han får ha hårda skor dygnet runt.

igår blev alla sjuka. store bror shad, lille yad och jag, fast jag och shad klarar oss bra, en lätt förkylning., men yad fick någo t konstigt, fick ont och gal skrek, stackarn fick nog ont i magen, och kräktes en del. idag mår han bätte hade 38 men är pigg och glad....

Sitter här och skriver och regnet bara öser ner. ush. jag som tänkte gå ut imån....

Håller ni er frisk i höstvädret som kommer smygandes???

Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3