• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Knubbe12

Emma: Härligt att ni hittat en bil! Bilaffärer är förmodligen en av de allra sämsta affärer man kan göra tyvärr... Vi köpte en sprillans ny bil för två år sedan. När vi bytte in den nu fick vi ynka 70 000:-. Förlorade ca 80 000. Urk... Nu satsade vi på ett mer välkänt märke än det vi hade tidigare, med bättre andrahandsvärde. Dumt att vi inte tänkte på det förra gången...

Pamsa: Såg på fb att ni förlovat er! Grattis igen, och dessutom grattis till nya arbetet! {#emotions_dlg.flower} Vi bär Arvid till sömns fortfarande. Lägger vi ner honom gråter han så hjärtskärande och vi vill inte att han ska somna så... När han börjar bli riktigt trött får han sin snuttefilt och somnar i famnen.

Igår och idag ahr varit riktiga skrikdagar. Han har varit så missnöjd. Naturligtvis är maken bortrest och jag ensam, till råga på allt. Om det inte blir bättre snart tar vi nog med honom till bvc så att de får kolla öron, hals osv. Så jobbigt när de inte kan berätta vad det är. Han är verkligen en liten klätterapa och är precis överallt hela tiden!

• Saga09

Hej tjejer,

Pamsa: Stort grattis till förlovningen :) vad mysigt *s*
    Min Saga går inte men ställer sig upp mot allt just nu.. hon kan ta små steg längs med soffan så jag antar att det kommer mer inom kort *s*

Emma: Skönt med ny bil... jag önskar jag hade en bil - det skulle göra saker lite lättare när man ska åka nånstans med Saga.. tur i oturen att man bor i Stockholm då...

Ego: Idag har vi varit hos fotografen för en 1 års fotografering :) lilla tjejen var sååååå snäll och duktig och krånglade inte en endaste gång *stolt mamma* haha.. ska bli så kul att se korten sen om 2 veckor.

Förresten gällande sovandet så lägger vi Saga själv och sedan kan hon ibland knöla och böka runt en liten stund för att sedan somna eller så gör hon som idag och somnar på en gång utan bekymmer.

Nu är det te dags

• Emma

Godmorgon!

Balder: Ja, så önskar jag att vi tänkte i oktober förra året. Att vi skulle ha köpt en större bil på en gång... Men men.
    Jobbigt med skrikdagar... Hoppas att idag blir en bättre dag!

Åsa1976: Kul med fotografen! Jag måste få tummen ur och ribnga till våran fotograf för att se om bilderna är färdiga. Kom på att jag nog inte lämnade mitt nummer till honom...

Usch jag har världens ångest... Jag är verkligen jätteglad att jag har fått det här jobbet! Men jag kommer att vara borta 11 timmar per dag. DET känns inte roligt... Föreslog för sambon att vi kanske skulle köpa en billig dieselbil för bara ngn tusenlapp men det var inte han så sugen på tyvärr... Men är man mitt inne i det så går det säkert jättebra, det är bara nu man mår dåligt. Får se hur det blir i december sen när det dras in en massa avgångar. Ska kolla hur det är med bussarna också, men de tar mycket längre tid. Men jag ska kolla och se.

Idag när vi ätit frukost ska vi hämta vinterdäcken till våran bil hos mina föräldrar. Ska ju lämna med dom med bilen imorgon. Sedan ska vi bara ha en hemmadag. Ska bli så otroligt skönt! Vad ska ni andra göra idag?

• Sephiroth

Godmorgon! Jobbigt att börja jobba Emma, men skulle Johan.vara hemma nu? Eller dagis? Är det någon sök ska sätta de små på dagis nu egentligen? Ja förutom eventuellt vi dvs. Idag vet jag inte vad vi ska göra. Någon som har något bra tips på vad man kan göra inomhus med de minsta? Loke blir uttråkad inne och skriker och gnäller nästan hela dagarna. Låter som Arvid beskrevs tidigare. Grymt tjurig så fort man inte bär runt på honom vilket jag vägrar göra hela ti den. Han är Fan för tung. :)

• Emma

Jag tänkte nästa efterlysa dig Sephiroth
    Johan blir hemma tre dagar i veckan och jobbar två. Jag kommer jobba tre och vara hemma två. Vi har sökt dagis från och med januari.

Mattias blir också rätt rastlös inomhus, men vi brukar  krypa runt på golvet och jag jagar honom, ni kanske kan göra lika fast när Loke går? Sen har vi gömt undan en massa leksaker som vi tar fram om någon vecka, då blir det ju som nya och då kan han sitta och dona ett bra tag. Annars vet jag inte om jag har så många tips. Iochmed att Mattias inte kan gå än så älskar han när man håller i honom och han får gå. Då går han jämt och sätter sig i duschen. Han älskar att duscha

• Sephiroth
    Emma skrev 2010-09-01 07:19:13 följande:
    Jag tänkte nästa efterlysa dig Sephiroth
    Johan blir hemma tre dagar i veckan och jobbar två. Jag kommer jobba tre och vara hemma två. Vi har sökt dagis från och med januari.

Mattias blir också rätt rastlös inomhus, men vi brukar  krypa runt på golvet och jag jagar honom, ni kanske kan göra lika fast när Loke går? Sen har vi gömt undan en massa leksaker som vi tar fram om någon vecka, då blir det ju som nya och då kan han sitta och dona ett bra tag. Annars vet jag inte om jag har så många tips. Iochmed att Mattias inte kan gå än så älskar han när man håller i honom och han får gå. Då går han jämt och sätter sig i duschen. Han älskar att duscha
    Jodå, jagis har vart populärt sen krypartiden. *s* Han springer dock hejvilt när man jagar honom (helst ska johnny jaga honom) och har ramlat och slagit i munnen. Det känns inte så roligt, så jag jagar lite fegare än Johnny. Kanske därför han är roligare. *s*

Helst ska Loke klättra upp överallt fortfarande. Igår gick jag ut i köket i ca fem sekunder, hörde ett ljud från vardagsrummet och sprang dit. Tro på fan Loke STOD UPP i soffan och hade fått tag i datormusen? Fan om han hade ramlat ner och tex slagit i rumsbordet. Jikes!
    pamsa skrev 2010-08-29 20:23:43 följande:
    Hello girls!!!

Nu är det evigheter jag var inne och skrev med/till er!! Ska försöka hinna ikapp allt ni har varit med om .

Måste berätta flickor, jag har förlovat mig nu i sommar :), känns underbart. Sen har jag lyckats få ett nytt jobb som jag började nu i augusti och det känns kanon. Det bästa av allt är att mitt jobb ligger fem minuter härifrån och jag kan springa hem till min lilla skrutt på lunchen. Har ni valt förskola till era små? Jag har funderat länge på att börja besöka förskolor runt omkring, men jag vill att lillskrutt ska lära sig att gå innan hon får börja.

Har era små börjat gå? Min lilla tjej går och håller sig överallt här hemma, så fort hon inser att hon står själv får hon panik och sätter sig på en gång.

Kan ni förstå att våra små blir snart 1 år! Tiden går för fort enligt mig. Vi håller på att planera namngivningsceremoni och letar efter lokal. Går sådär kan jag säga, hon fyller år på valdagen så risk finns att många lokaler är uppbokade redan.

Förresten, började med för ca två veckor sen att lillskrutt sover i eget rum. Funka kanon fram till i fredags. Förr har det räckt att man säger god natt sov så gott, så har hon lagt sig till rätta. Nu skriker hon och slänger ut nappen ifall jag lämnar rummet. Hur sover era små? Hur gör ni med nattning. Kan behöva alla råd ni har. Blir så ledsen är hon somnar så ... 
    Grattis så mycket pamsa! Önskar er alla lycka. =)

Vi har valt förskolor till Loke men inte fått placering ännu. Jag har tänkt att ringa skolverket idag och checka läget. Vill helst få in honom på "svalan" då jag har hört mycket gott om det dagiset.

Loke knallar omkring sen några månader tillbaka. Han har sen ca en månad tillbaka slutat krypa helt den lilla räven.

Sådär med sömnen har Loke krånglat också sedan ca 7 månader. Nångång, men han har äntligen börjat somna av sig självt! Inte alltid det fungerar på kvällarna, men oftast på dagarna (pepparkvarn deluxe) och det är ju det som är viktigast eftersom jag är själv med honom då. Som idag var han jättetrött på morgonen för han vaknade redan kl 6, så jag la om honom ca halv åtta och han låg och babblade och hade sig tills kl 8 då däckade han. Hoppas han sover till iaf 9. =)
  • Knubbe12

Inatt sov skrutten från 21.00 till 06.30 (han vaknade tydligen till så Magnus hade gett honom nappen, men det hörde inte jag...). Så jäkla skönt! Jag var dock upp vid 04 och lyssnade och kände lite på honom då jag trodde att han kolat av då han var så tyst. Han sov dessutom i sin egen säng, det ni! Flört 

Ja, vad brukar vi göra inne egentligen... När vi leker med honom (eller bär...) så är han helnöjd, men han är inte så bra på att leka själv. Tog nyss fram  en leksaksspis med en massa kastruller, slevar osv. till honom. Han var helivrig i 5 minuter, men sedan var det inte så roligt längre. Helst vill han att jag är med honom precis hela tiden, så det är svårt att få något annat gjort här hemma. Äldsta sonen var precis likadan när han var liten, medan dottern var lite bätre på att leka själv. Arvid verkar tycka att det suger när bara mamma är hemma och blir på mycket bättre humör när storasyskonen kommer hem från skolan. I går grinade och gnällde han nästan hela dagen och det tycks bli en likadan dag idag...

• Fatima89

OJ skall dom sova såå mkt redan. jag vet att shad (store bror) somna runt 10 och sov då hela natten. till 8. men yad njaae. vet inte riktigt, det är så olika dag till dag, han har ingen direkt rutin,, och det känns hemskt. men det har inte gått änn. han brukar väll sova lite på kvällen, sedan brukar jag väll räkna att kvällsmaten är runt 10:30. då somnar han. får välling runt 12 då vi går och lägger oss. och sedan sover han hela natten till ca7-8 . dåliga dagar så kan han vakna runt 4-5 och vill ha välling. jag vill få in en rutin på honnom snart. iallafall så han kan hålla sig vaken fr 6 och somna kl 10 och sova för natten. kanske en välling flaska kl 12. men det gör inget.. det kommer väll snart. men om vi räknar idag. så har han sovit lite på dagen runt 12. sedan lite i bilen.. sedan har han varit vaken... och nu kl 8 så däcka han pladask på golvet. får se om han sover länge. hmm kanske inte är bra att somna 8 nu. 9 hade varit okey.... stora killen sover 7-7:30 varge dag och går upp mellan 7 och 8 men han är 3år strax.

TIPS på hur jag får yad att sova kl 22:00. kanske testa en hela dags rutin. med måltider och en uppsatt tid han inte får sova efter...

• Emma

Jag tycker att Mattias sover mkt bättre om han sover bra på dagen... Sover han inte på dagen så sover han jätteoroligt och kan vakna flera gånger på natten och vara ledsen för att han är trött. Gör som en rutin med godnattsaga och lite mys och sen lägga ner i sängen. Då får han ju närhet innan ni lägger honom och somnar kanske bättre. Det är väl typ det tips jag har

Idag ska vi till en kompis och äta lunch och sen ska vi hämta bilen! Men jag är sjukt nervös som vanligt... Tänk om den brakar på vägen hem...

• Knubbe12

Här blir det totalt kaos utan rutiner. Precis som Mattias så sover Arvid oroligt under natten om han sovit för lite under dagen. Sista dagarna har han sovit 10-11 på fm och sedan mellan 15 & 16. Vi har försökt få honom i säng senast 21 på kvällen. Naturligtvis måste man ju kunna vara lite flexibel ibland, men det märks direkt på Arvid när vi inte följer hans "mat- och sovklocka" Flört Det kommer att bli en stor förändring sedan när han börjar i förskolan efter jul, i alla fall när det gäller sovtiderna. Storasyskonen somnade vid matbordet vid 18-snåret flera gånger efter en heldag på förskolan...

Emma: Lycka till med bilen! Hoppas ni blir nöjda!

Sephiroth: Jag upptäckte att jag inte direkt kom med några svar på vad vi brukar göra inomhus Tungan ute Kurragömma är poppis, likaså "titt-ut" och andra liknande lekar. Senaste dagarna har vi börjat innebandyträningen (hittade syskonens gamla miniklubbor) Flört. Sedan älskar han att hålla på med deg! Han brukar vara med när storasyster pysslar med sin deg, och det kan han sitta och göra länge. Däremot får man ju vara ruggigt uppmärksam så att inget åker i munnen. Lyssna på musik och "sjunga" gillar han också. Har Loke någon Bobbycar? Han som är så pass motoriskt utvecklad borde ju kunna glida fram på en sådan med lätthet! Flört 

Bara en vecka kvar tills lillskrutten fyller ett år! Vi kommer att ha kalaset nästa helg istället för på torsdagen. Maken är bortrest på torsdag och det känns dessutom inte så lockande att ha det en vardagskväll.

Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3