• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Bubba80
    Sephiroth skrev 2010-08-26 20:23:51 följande:
    Säg till när du tagit den så att jag kan ta bort bilden.
    Tusen tack Sephiroth {#emotions_dlg.flower} Fan vad gullig du är :)

Nu skall jag göra en liten förstoring på lilleman o sätta i en ram, så får det bli ist för kort när vi åker o hälsar på nästa vecka.

Dagens agenda har varit att hälsa på min gamla morfar o mormor som bor 7 mil bort och sen har kvällen gått åt till städ o plock här hemma. Och en sak till... Betalat räkningarna Kräks Det vidrigaste...men känns alltid skönt när det är gjort iaf.

Hoppas ni andra har haft det bra idag

Balder: har inte hunnit tittat på huset än...ska göra det i morgon.

Natti natt på er!
    N
    (¯`v´¯) Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`v´¯)
  • Knubbe12

Sephiroth: Har en massa idéer, fast i dagsläget har vi knappt en pinal på väggarna eftersom vi vet att vi blir här en så begränsad tid. Mycket är fortfarande kvar i flyttlådor, då går det lättare vid nästa flytt! Flört Har du kikat på StyleRoom (hittade ett barnkök i vitt där som jag bara måste bygga! Flört)? Där kan man få en massa inspiration. Bara att söka på "barnrum", "vardagsrum" eller vad man nu vill kolla närmare på. En sak som vi gjorde i förra huset var att måla garderobsdörrarna i dotterns rum med tavelfärg (lämnade en vit ram runt om). Mycket uppskattat! Då kunde hon måla på dem med tavelkritor och sedan är det bara att torka bort. Håller lite smått på att planera barnens kommande rum, för nu har vi skrivit på beställningen av HUSET!

Åsa: Arvid äter ungefär så här:

Frukost: Stor tallrik med gröt
    Mellis: Frukt/smörgås
    Lunch: Hemlagad eller burkmat motsvarande ca 200 gr.
    Mellis: Frukt/smörgås
    Middag: Likadant som lunchen
    Kvällsmål: En tallrik gröt alt. ca 200 ml välling

Han blir alltid förbannad när det tar slut och skulle nog kunna sätta i sig hur mycket som helst! Tungan ute

• Emma

Godmorgon!!

Inatt har han vaknat två ggr. Pratade nyss med bvc och hon sa att vi inte skulle ge välling för att han snabbt vänjer sig vid det. Bättre att ta upp och försöka trösta honom på andra sätt. Så då får vi se hur det går inatt. Nu är man ju så sjukligt trött så jag känner verkligen att jag har valt den enklaste vägen att gå här.

Vad kul med huset Balder!!! Det var ju ändå ett bra pris med tomt och allt! Hur lång tid tar det för dom att bygga? Vet ni vart det kommer att bli? Åååå så spännande!

Vi är ute efter en volvo v70 och jag ska ringa idag och höra om en som finns på blocket. Vi tänkte så ochså att den är ju ändå stor nog att rymma tre barn också. Men jag tänker lite så som du skrev balder, att man bara kan åka familjen då och barnen kan inte ta med sig kompisar. Det är ju nackdelen får man ju lov att säga.

Mattias äter:
    08,00: En skål gröt med någon frukt i
    09,30: Frukt eller välling beroende på hur trött han är
    12,00: Hel burk mat
    14,30: samma som 9,30
    17,00: samma som 12,00
    20,00 250 ml välling

Mattias har dock börjat äta lite mindre och är väldigt arg när ha äter så vi ska prova med att han äter själv.

Nu ska jag ner till BM eftersom jag inte känner trådarna i spiralen :-/

• Fatima89

Hejsan.. jag håller på att planerar barnens gemensamma kalas. men det står verkligen still i huvudet. min mamma har bokat en lokal för oss. jag vill gärna gå efter ett tema. men jag vet inte. måste ju hålla budget.
    tänkte något pojkigt. flygplan, bilar, spiderman etc,, liknande tänkte ta bilar och matcha med röd/svart dekor. men är rädd för att det blir för mörkt... el skall det bli flygplan (lägger in bild ex i mitt bild galleri). tallrikarna är typ dom teman som finns, men massa tillbehör till

• Fatima89

men det finns många motiv att välja mellan.. händige manny, nalle puh, bilar. nicke nyfiken, vanligt tema.
     la in bilder på dom 2 teman som ligger överst på min lista, och det är tema med bilen Rorri, då blir temat svart/röd, eller Flygplan, då blir det lite mer färger och mjukare....

• Knubbe12

Kul med kalas! Flört Hur gammal är storebror?

I dag har jag, dottern och hennes kompis/tremänning varit och shoppat hela eftermiddagen! Lillskrutten fick vara hemma med pappa och städa/tvätta Tungan ute Egentligen var jag på jakt efter byxor åt den äldre sonen, men jag kunde inte motstå en grön body med Kermit och ett par multirandiga velourbyxor till Arvid. Handlade dessa på Lindex, och jag måste säga att de verkligen fått in superfina kläder (om man som jag gillar färg)!

Emma: Hur slutade "Jakten på de försvunna trådarna"?!? Tungan ute Hoppas att det gick bra!

• Fatima89
    Knubbe12 skrev 2010-08-28 16:31:00 följande:
    Kul med kalas! Flört Hur gammal är storebror?

I dag har jag, dottern och hennes kompis/tremänning varit och shoppat hela eftermiddagen! Lillskrutten fick vara hemma med pappa och städa/tvätta Tungan ute Egentligen var jag på jakt efter byxor åt den äldre sonen, men jag kunde inte motstå en grön body med Kermit och ett par multirandiga velourbyxor till Arvid. Handlade dessa på Lindex, och jag måste säga att de verkligen fått in superfina kläder (om man som jag gillar färg)!

Emma: Hur slutade "Jakten på de försvunna trådarna"?!? Tungan ute Hoppas att det gick bra!
    storebror fyller 3år. det blev lite tajt mellan shad och yads datum... shad fyller den 11 sep. och yad den 17 sep. så det  är presis 2år mellan dom =)
  • pamsa

Hello girls!!!

Nu är det evigheter jag var inne och skrev med/till er!! Ska försöka hinna ikapp allt ni har varit med om .

Måste berätta flickor, jag har förlovat mig nu i sommar :), känns underbart. Sen har jag lyckats få ett nytt jobb som jag började nu i augusti och det känns kanon. Det bästa av allt är att mitt jobb ligger fem minuter härifrån och jag kan springa hem till min lilla skrutt på lunchen. Har ni valt förskola till era små? Jag har funderat länge på att börja besöka förskolor runt omkring, men jag vill att lillskrutt ska lära sig att gå innan hon får börja.

Har era små börjat gå? Min lilla tjej går och håller sig överallt här hemma, så fort hon inser att hon står själv får hon panik och sätter sig på en gång.

Kan ni förstå att våra små blir snart 1 år! Tiden går för fort enligt mig. Vi håller på att planera namngivningsceremoni och letar efter lokal. Går sådär kan jag säga, hon fyller år på valdagen så risk finns att många lokaler är uppbokade redan.

Förresten, började med för ca två veckor sen att lillskrutt sover i eget rum. Funka kanon fram till i fredags. Förr har det räckt att man säger god natt sov så gott, så har hon lagt sig till rätta. Nu skriker hon och slänger ut nappen ifall jag lämnar rummet. Hur sover era små? Hur gör ni med nattning. Kan behöva alla råd ni har. Blir så ledsen är hon somnar så ... 

• Emma

Balder77: Haha jakten på de försvunna trådarna är tyvärr inte slut än... Hon trodde att hobn såg dom, men sedan ändrade hon sig, jag fick mens precis den dagen också, men hon kollade ändå, hon sa att jag kanske blöder ut trådarna så jag ska dit den 9/9 igen och så ska hon kolla då. Annars så kommer jag få en tid för ultraljud så dom får titta om den sitter kvar. Jag själv tycker att det känns som att den sitter kvar iallafall. Jag hoppas att dom blöder ut för jag har inte tid att sitta och åka till uppsala bara för det nu när jag börjar jobba... Den lediga tid jag har vill jag ju tillbringa med Mattias. Så vi får se om en vecka om dom har blödit ut. Ska försöka känna igen själv innan jag går dit och så får vi se.

Pamsa: Va kul att se dig igen! Grattis till förlovningen och jobbet! Det måste kännas härligt! Har ni förlovat er i förberedelse för giftermål? Har ni bestämt datum isf? Vi har varit förlovade i 4½ år och pratar om att gifta oss nästa sommar. Får se hur det blir.
    Förskola har vi sökt till Mattias till januari. Har sökt både kommunal och privat. Har inte hört så mycket om den privata så jag ska mejla dom och kolla hur deras verksamhet funkar.
    Mattias går utefter möbler lite försiktigt. Än reser han sig inte utan stöd och jag tror att han är lite för feg. Men han har varit på väg flera gånger.
    När vi lägger Mattias så brukar vi ge honom välligt i sängen, sedan sätter vi igång mobilen så den spelar och då brukar han somna. Men han brukar oftast hinna röja runt i sängen och somna i dom konstigaste ställningarna. Men han brukar för det mesta somna själv. Ibland får man ta upp honom en gång och gosa lite, men annars brukar det inte vara några problem. Idag när jag skulle lägga honom att sova förmiddag så var det lite svårare att få honom att sova. Men tillslut var han så gosig att vi bara satt och kramades i en kvart. Huuuuur mysigt som helst!

Äntligen så har vi köpt en bil!!!! Jag och Johan var iväg igårkväll till Strängnäs och tittade på en V70 och den blev det! Mina föräldrar var barnvakt under tiden. Men vi var inte hemma förrän efter 22. Fick så dåligt samvete... Det tar 30 minuter för dom att åka hem också.. Men men, det gjorde inget sa dom. Nu kommer jag ha mer tid till er bara därför eftersom att billetandet är slut. Det är ju det som har tagit mycket tid härifrån
    Han var dock snål mot våran bil vi ville byta in. Vi blev bjudna 35000 för den. Vi köpte den för 59000 i oktober :-/

Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3