• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Saga09

Godmorgon,

Här sover Saga en gång om dagen numer... oftast blir det som nu kring 9.30 - 11.00 ungefär och sedan är hon helt färdig när klockan närmar sig 18.30 och då är det godnatt..

Här har vi också fasta rutiner gällande mat och sovande.. det funkar jättebra för oss och Saga blir van med att det är mat vid samma tider varje dag.

Ja nu är det 6 dagar kvar tills Saga blir 1 - herregud var tog året vägen?????
    Vi kommer bara att ha våra föräldrar och syskon här och helt otroligt så kunde alla komma på onsdagen när hon fyller.. hade ju tänkt att ha det på lördagen först men det passade uppenbarligen sämre.. nåja..
    Så nu är vi i valet och kvalet över vilken typ av tårta vi ska ha... vi vill göra nåt särskilt på första födelsedagen såhär även om Saga själv inte kommer uppskatta det lika mycket kanske... :)
    Kanske en tårta med en bild på henne på... vi får se :)

Idag kommer det tapetprover hit.. ska äntligen få tapetserat i sovrummet - det är anskrämligt fula tapeter som är fulla med rivmärken efter tejp ( hur nån kan vara så dum fattar jag inte... ) men nu ska det bli fixat.. såååååå skönt.

Nu ska jag ta och dricka kaffe i lugn och ro en stund men jag hoppas att alla får en toppendag :)

• Sephiroth
    Fatima89 skrev 2010-09-01 20:26:58 följande:
    OJ skall dom sova såå mkt redan. jag vet att shad (store bror) somna runt 10 och sov då hela natten. till 8. men yad njaae. vet inte riktigt, det är så olika dag till dag, han har ingen direkt rutin,, och det känns hemskt. men det har inte gått änn. han brukar väll sova lite på kvällen, sedan brukar jag väll räkna att kvällsmaten är runt 10:30. då somnar han. får välling runt 12 då vi går och lägger oss. och sedan sover han hela natten till ca7-8 . dåliga dagar så kan han vakna runt 4-5 och vill ha välling. jag vill få in en rutin på honnom snart. iallafall så han kan hålla sig vaken fr 6 och somna kl 10 och sova för natten. kanske en välling flaska kl 12. men det gör inget.. det kommer väll snart. men om vi räknar idag. så har han sovit lite på dagen runt 12. sedan lite i bilen.. sedan har han varit vaken... och nu kl 8 så däcka han pladask på golvet. får se om han sover länge. hmm kanske inte är bra att somna 8 nu. 9 hade varit okey.... stora killen sover 7-7:30 varge dag och går upp mellan 7 och 8 men han är 3år strax.

TIPS på hur jag får yad att sova kl 22:00. kanske testa en hela dags rutin. med måltider och en uppsatt tid han inte får sova efter...
    Klockan tio är inte så bra tid att lägga barnen säger dem. Det bästa är att ta natt 6-7 när de är såhär små, och det fungerar iaf här.

Ingen mat på natten alls efter ca 19 (beroende på när han får kvällsmat) kör vi på. Vaknar han på natten är det minimalt med mat och det bara efter att vi försökt lägga om honom på alla andra möjliga sätt.

Hålla barnen vakna på kvällen tror jag är en jättedålig ide då han bara kommer bli övertrött och sova sämre på natten, sämre dagen efter och sedan sämre i det stora hela. Men det är min tanke. =)
  • Sephiroth

Alltså, vaknar Loke och vägrar somna om vad vi än gör kanske han får en 90ml eller mindre så att han blir halvnöjd och somnar, annars äter han sämre på dagen och så är onda cirkeln igång.

Kanske ska testa att skriva ett schema och sen hålla er till det oavsett vad? Lär ju bli en hel del tjuriga dagar men sen kanske rutinen faller på plats och allt blir bättre?

Loke har börjat ha sovrutiner så det är underbart. Ibland är det en timme hit eller dit men oftast så sover han middag en gång och tar natt vid 18,30-19.

• Fatima89
    Sephiroth skrev 2010-09-02 20:21:34 följande:
    Klockan tio är inte så bra tid att lägga barnen säger dem. Det bästa är att ta natt 6-7 när de är såhär små, och det fungerar iaf här.

Ingen mat på natten alls efter ca 19 (beroende på när han får kvällsmat) kör vi på. Vaknar han på natten är det minimalt med mat och det bara efter att vi försökt lägga om honom på alla andra möjliga sätt.

Hålla barnen vakna på kvällen tror jag är en jättedålig ide då han bara kommer bli övertrött och sova sämre på natten, sämre dagen efter och sedan sämre i det stora hela. Men det är min tanke. =)
    jo jag vet att det är dålig att somna sent. jag vet inte varför jag inte fått in någon sutin. han har alltid sovit så mycket. så någon rutin har inte varit aktuellt förän nu. han är mellan 6-9mån i utveckling.. hur sov era små vide den åldern. jag vet att jag sköt med 1tim i veckan (några dagar) med store bror då han var 8 månader. det började med 11. och gick sakta neråt.. och då han var 1år så sov han kl 9 och sov hela natten. nu e han 3 år och sover mellan 7-8. då han går upp kl 8. han sover inget på dagen. yad sover en del på dagen. men som sagt nu får han inte sova efter 4 (testar) och hoppas på nattning kl 8-9. 8 vore ju suveränt. men idag däcka han 7, och har varit lite orolig. men somnat om. för en stund sedan fick han välling. och sover jätte gott.
  • Knubbe12

Sådär, då var ett av årets möten på banken avklarade! Sååå trist... Vi hann gå igenom i princip allt, utom pensionssparande. Ska ta ett separat möte för det om någon vecka. Det är ju ruggigt hur dålig koll man (jag...) har. Visst inte ens vilka fonder jag valt... Flört Hur har ni gjort med sparande till barnen? Sparar ni hela barnbidraget till dem?

Maken var bortrest måndag och tisdag, kom hem och var hemma en kväll i onsdags, repade med bandet i går kväll och i kväll har de en spelning. Kul. Känns så jäkla trist att nästan alltid vara ensam vuxen i hushållet. Nu är det ju inte såhär exakt varje vecka, men ganska ofta. Önskar att jag bara hade en enda kväll för mig själv så att man i alla fall hann läsa en bok... I går ringde min morsa och skällde som vanligt. Jag vet inte riktigt vad det är jag har gjort/inte gjort, men det går hur som helst inte att diskutera med henne då hon slår ifrån sig allt man säger och avfärdar det som lögn... Blä.

Här klättras det hej vilt! Tungan ute Som tur är har han inte ramlat ordentligt ännu, men det är väl bara en tidsfråga. Han hinner precis överallt och drar ut allt han får tag i. Arvid klarar att stå själv ca en minut, men han ramlar om han försöker gå utan stöd.

• idamarja

nu ska ja försöka hinna skriva o skicka iväg det här meddelandet, har varit in på fl några gånger senaste veckan, men ja hinner aldrig både skriva o posta hehe.
    idag har vi haft 1-årskalas! såklart händer allt på en o samma dag, p-n var tvungen att åka tidigt på morgonen, ja innan det var morgon egentligen o göra klart boplatsen till älgjakten, sen var det möte med samebyn, o sen när han trodde att han skulle få komma hem o fira sin son så är det rengärde! så han var hemma lite efter 18, just när vi hade bytt t pyjamas.n-j´s farmor o farbror hann bara slänga i sig tårtan o sen fara iväg på rengärdet, samma med faster o hennes familj, ungarna hann leka lite m lillkusinen sen fick dom också pysa. men det var nog för lillkillen, han tyckte det var kul o öppna en present, sen var han helt ointresserad av resten av paketen :)

det är så mkt känslor en sån här dag, tänk att ett år har gått sen han föddes, ett natt fick vi ha honom hos oss innan hela den ofattbara karusellen satte igång, då visste vi inte om vi skulle se honom vid livet igen när vi skildes från honom 1½ dygn gammal, men det fick vi, o ett år har gått o vi har en 1åring som vilken annan som helst :)

min pappa o syster som jagar älg kom också upp idag så i morgon åker vi hem till min hemby o stannar där ett tag, p-n flyttar till skogen mer eller mindre den här månaden, älgjakt för hela pengen. så ja o n-j tar nog oss också dit några dagar när vädret är okej :)

här är det nattning vid 7-8, n-j sover två gånger på dagen, nu vill han inte sova middag i sängen, så det är vagn utomhus som gäller, men när det regnar blir det besvärligt, då brukar jag få lura honom, sätta på honom en tunn mössa så han tror att vi ska ut, funkar ibland. han vaknar mitt på natten, mellan 2-4 o ska upp till oss, nu ska ja hämta en bättre spjällsäng från min mamma, den vi har nu är så djup så vi når inte ner o ge tex. hitta tutten eller nappflaskan om den hamnat nånstans i sängen, varken ja elr p-n är ju så långa :)
    annars e det nattätande för fullt här o det är bara till hans fördel m tanke på vikten men lite jobbigt m den där vällingen hela tiden. sen vaknar vi mellan 5.30 o 6.30, ja föredrar det senare :P 7 måste vi vara uppe hur som helst då han har morgonmedicinerna, o före 23 e det ingen idé att sova, då ska han ha nattmedicinen,som han själv tack o lov kan ta i sömnen.

• Emma

Hej på er!

Här har det varit fullt upp med jobb och umgänge.

Är helt slut idag kan jag säga. Jäklar vad mycket det är som ska tryckas in ihuvudet. Ska faktiskt ta mig min bok och gå upp och lägga mig i sängen och läsa snart och bara slappa. Men Mattias lär ju hinna somna ordentligt först. Jag känner iallafall att jag kommer trivas på jobbet och det är jätteskönt!

Bilen går också bra hittills.

När jag kom hem idag så blev Mattias jätteglad och jag blev så varm i mammahjärtat!

Hur känner ni med era partners såhär i småbarnslivet? Det känns som att vi glider ifrån varandra tycker jag. Det känns inte som att vi gör något tillsammans längre... Jättetråkigt tycker jag.

Mattias traskar på bra när vi håller i honom och han går bra utefter möbler. Han har släppt någon gång och stått och lutat sig mot något, men inte mer än så. Vi får väl se när han vågar. Rätt vad det är så släpper det!

Ha en trevlig kväll!

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Knubbe12
    Emma skrev 2010-09-06 20:04:38 följande:
    Hej på er!

Här har det varit fullt upp med jobb och umgänge.

Är helt slut idag kan jag säga. Jäklar vad mycket det är som ska tryckas in ihuvudet. Ska faktiskt ta mig min bok och gå upp och lägga mig i sängen och läsa snart och bara slappa. Men Mattias lär ju hinna somna ordentligt först. Jag känner iallafall att jag kommer trivas på jobbet och det är jätteskönt!

Bilen går också bra hittills.

När jag kom hem idag så blev Mattias jätteglad och jag blev så varm i mammahjärtat!

Hur känner ni med era partners såhär i småbarnslivet? Det känns som att vi glider ifrån varandra tycker jag. Det känns inte som att vi gör något tillsammans längre... Jättetråkigt tycker jag.

Mattias traskar på bra när vi håller i honom och han går bra utefter möbler. Han har släppt någon gång och stått och lutat sig mot något, men inte mer än så. Vi får väl se när han vågar. Rätt vad det är så släpper det!

Ha en trevlig kväll!
    Härligt att du trivs på arbetet (och att bilen rullar...Flört)!

Ja, alltså det här med förhållandet och småbarn... Jag kan säga att jag packade väskan flera gånger när vi fick första barnet, fast jag gjorde aldrig slag i saken, vilket jag såklart är glad för nu... Jag minns att jag kände mig väldigt ensam då och jag kände knappt igen maken längre. Var också väldigt ledsen för att jag tyckte att han inte engagerade sig tillräckligt mycket i sonen. När han väl var hemma verkade han mest tycka att han var besvärlig. Jag var ju helt uppslukad av honom, han var hela min värld, medan maken hade en massa annat vid sidan av (rep och spelningar med bandet, höll på att doktorera osv). När vi har pratat om det såhär i efterhand ser man saker lite på ett annat sätt. Maken menar att han fick en total chock när sonen föddes och inte riktigt visste hur han skulle bete sig. Han hade inte riktigt räknat med den omställning det blev att bli pappa. När sonen var ca ett år började det som tur var vända, annars hade vi aldrig varit tillsammans idag. Nu är han världens bästa pappa och engagerar sig i barnen till 100% när han är hemma.

Med tre barn har vi knappt någon "ensamtid" med varandra, utan vi umgås och hittar på grejor allihop. När barnen har somnat på kvällen har vi typ en timme tillsammans innan det är dags att sussa. Ofta ligger vi bara i soffan. Jag pratar och maken sover. Passionerat värre...Tungan ute

Vi ska försöka ta oss ut åtminstone en gång per månad. Äta middag, gå på bio etc. Vi har oftast tillgång till barnvakt om vi behöver, men vi kanske är lite dåliga på att nyttja den möjligheten.

Ja, det blev en hel uppsats som vanligt!

Allvarligt; vad har hänt med Bubba?! Ett tag sedan hon skrev...
  • Fatima89

hejhej. kikar in så här på kvällen. ville säga hej. och önska er alla en trevlig vecka. imån skall vi åka till universeum. och titta på hajar.. passa på att gå en andra gång innan shad fyller 3år =)

• Sephiroth
                                           §§§--<<<Hipp Hipp Hurra för dagens ettåring Saga!>>>---§§§

Här har det hänt massor senaste veckan. Loke härmar melodier, ljud och ord för fullt, även om det såklart inte blir helt rätt med orden alla gånger. *s* I helgen sa han "klappa pappa". Hahhahaa. Sötunge. =) Tidigare sa han ju "hej mamma" till Johnny också. En ny tand är också på väg i nerekäken, men de verkar växa långsammare än i överkäken?

Något barn (BARN?? snyft) som fått sina hörntänder?

Idag ska jag göra en musikvideo till Loke. Hoppas mitt videoprogram fungerar bara, har vart strul med det där.

Hoppas alla har en dunderfin dag!
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3