• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • idamarja
    Fatima89 skrev 2010-08-22 13:45:27 följande:
    Yad har oxå kräkts n hel del. men då har det varit kanske var 10de min. varge gång han ätit, bar honnom, spände sig. etc ,,,
    fast han har kräkts hela sitt liv. vi har ju dietist hjälp. tiddigare hade han Colagen och enfamil i sin mat,
     (Göder regält) vi fundera om han hade reflux, så det är som många barn, omognad. men efter hans OP så vände allt , han börga kräkas mindre. idag kräks han ett fåtal gånger per dag. och behåller maten,, det hjälpte oxå att börga ge honnom gröt, och byta ut allt flytande...

det är sååå mycket det kan vara ibland, vi låg innen en vecka på sjukhuset då han hade kräkts kaskad kräkningar. o det kan jag lova det va heeemskt. flera gånger så låg han ner i babysitterna och det kommer flygandet ut över honnom och långt ut på golvet.. flera gånger kräks han så mycket att han badade i kräks i baby sittern, det kom såå mycket på en gång, helt otroligt. det var bara och ta yad dusha av honnom.. sedan ösa ut spyan i wcn... .. tror man skall ta kräkningar på allvar,, allmän tillstånd etc... vi sitter alltid och räknar hur stor mängd han behåller och kräcks. idags läget behåller han mer änn helften...

tänk vilka tider man går igenom. men till vilket bättre det blir. tack gud för den sjukvård vi har och all hjälp man kan få.....
    Ger ni något tillskott till honom nu? n-j har också haft calogen, infantrini och duocal, inget riktigt hjälpte o duocal spydde han av. nu har han minimax, det hjälper och är lätt att använda, nu ska ja höra av våran dietist om han kan börja få minimax med smak.

ja det är riktigt jobbigt när dom kräks så där mkt, känner igen det, n-j spydde som en gris verkligen, hela tiden och hur mkt som helst, ungefär som du beskriver, det bara sprutar. inge vidare.
  • Fatima89
    IDAMARJA

Colagen och enfamil, är ju för att gå upp i vikt. men det vi fick som Yad fick, var Thick´n´Easy (tjock & lätt) det är ett förtjockningsmedel, man kan ta i dosering hur man sj känner, den gör bara matten vällingen, ersättningen tjockare, den var rena drömen för oss. idags läget ger vi inte honnom något extra. Vi har en massa hemma, men vi ger inget, han går upp fint i vikt. och då behövs inte medicinerna.. det som var vändningen med kräckandet för yad, det var efter operationen. han hade ljumskbrock som han hade välldigt ont av, då dom operera bort det, så börga han stiga i vikt, kräcktes mindre, så mina egna tankar är att det kanske var det som klämde, kanske på nån nerv el så.

Tänkte om du är orolig för att han kräks mkt.. har dom gort Passage röntgen, eller 24h ph mätning? du kan be om detta då kan man iallafall utesluta Reflux. Reflux kan man leva med, men det är inget vidare att få kräckningar livet ut. men man kan operera det.
    Yads diettist, trode ett tag att tarmarna inte fungera som dom skulle och då fick han ett typ laxerings medel (medicin) har ni fått det?
  • Bubba80

Heeeelllllt sluuuuut!!!!! Emil har gjort en "Loke" 3 nätter i rad nu. Trodde han hade kommit ifrån det där

Här finns en tatuering som införskaffades runt 18- års dagen. Vill gärna ha fler. Nåt som symboliserar mina barn? Gärna på foten :) Vi får se om det blir fler nån gång... min gubbe gillar inte tatueringar Men det gör jag....och det är MIN kropp.... mohahahahaha

Nej nu ska jag iväg till en arbetskamrat o fika lite...kikar in senare... Ciao!

(¯`v´¯) Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`v´¯)
  • Knubbe12

Här tjorvas det också på nätterna. Arvid vaknar stup i ett och då är det bara att bära. Kl 5 i morse tyckte han att det var dags att stiga upp... Vet inte vad det beror på. Tänderna var min första tanke (mycket som skylls på gaddarna...), men i fredags sov han hos svärisarna och då hade han sovit "sååå bra hela natten", så då verkar det ju konstigt om det skulle vara gaddarna...

Är så ohyggligt trött. Har varit hos läkaren på fm pga en envis huvudvärk som har kommit och gått de senaste veckorna. Trodde först dte var bihåleinflammation. Inget konstigt visade sig på den neurologiska undersökningen i alla fall. Han tror att det beror på stress och spänningar och jag blev ordinerad avslappningsövningar och massage. Åh, vad maken ska njuta av att få sitta och massera mig om kvällarna...Tungan ute 

• Sephiroth
    Knubbe12 skrev 2010-08-24 13:39:38 följande:
    Här tjorvas det också på nätterna. Arvid vaknar stup i ett och då är det bara att bära. Kl 5 i morse tyckte han att det var dags att stiga upp... Vet inte vad det beror på. Tänderna var min första tanke (mycket som skylls på gaddarna...), men i fredags sov han hos svärisarna och då hade han sovit "sååå bra hela natten", så då verkar det ju konstigt om det skulle vara gaddarna...

Är så ohyggligt trött. Har varit hos läkaren på fm pga en envis huvudvärk som har kommit och gått de senaste veckorna. Trodde först dte var bihåleinflammation. Inget konstigt visade sig på den neurologiska undersökningen i alla fall. Han tror att det beror på stress och spänningar och jag blev ordinerad avslappningsövningar och massage. Åh, vad maken ska njuta av att få sitta och massera mig om kvällarna...Tungan ute 
    Jag rekommenderar spikmatta till alla stackars bäbis-bärare! Fick en av karln och den är supertrevlig för ryggen och man slappnar av ordentligt. Brukar ligga på den en stund på kvällen innan vi ska sova.

Loke har börjat somna själv i sin säng nu sen några dagar tillbaka, och jag är överlycklig! Hoppas att det inte  är något tillfälligt för det är så skönt att slippa vagga, buffa och bära i timmar!! Jag hoppas verkligen att Arvid börjar somna själv så småningom. Inte ensam kanske, men av sig självt iaf. =)

Hoppas det mås bättre för alla i tråden, jag är grymt förkyld och är öm i hela kroppen. Suck!
  • Knubbe12
    Sephiroth skrev 2010-08-24 14:13:07 följande:
    Jag rekommenderar spikmatta till alla stackars bäbis-bärare! Fick en av karln och den är supertrevlig för ryggen och man slappnar av ordentligt. Brukar ligga på den en stund på kvällen innan vi ska sova.

Loke har börjat somna själv i sin säng nu sen några dagar tillbaka, och jag är överlycklig! Hoppas att det inte  är något tillfälligt för det är så skönt att slippa vagga, buffa och bära i timmar!! Jag hoppas verkligen att Arvid börjar somna själv så småningom. Inte ensam kanske, men av sig självt iaf. =)

Hoppas det mås bättre för alla i tråden, jag är grymt förkyld och är öm i hela kroppen. Suck!
    Heja Loke, fortsätt så!

Ja, en spikmatta kanske jag skulle införskaffa. Vilket märke har du? Borde väl finnas i en hälsokostaffär kanske?! Jag är spänd som en fiolsträng i hela kroppen. Värst i axlar/nacke. Har förbaskat svag rygg, så det bidrar väl också till eländet. Sedan är jag nog en sådan som är extremt stressad inombords och liksom går på högvarv fast det inte händer så mycket utåt Tungan ute Har glömt bort hur det känns när man är avslappnad...

Usch för förkylning... Tryck i dig en massa vitlök och ingefära. Krya på dig! Har Loke klarat sig från att bli sjuk?
  • Bubba80

Ja spikmatta is the shit Fick låna en sån där yantramatta eller vad den nu hette? Den var grym... tyvärr var jag tvungen att lämna tillbaks den...men jag ska absolut köpa en egen... tummen upp för den

Sephiroth: Skönt att Loke somnar själv...det underlättar helt klart.
    Här vaggas ej el så, men han vill gärna ligga i famnen när han somnar och eftersom det oftast bara tar nån minut innan han sover, så har jag ej lagt nån energi på det än Ganska mysigt oxå faktiskt.
    Hoppas du kryar på dig fort

Balder: Ja här skyller vi oxå det mesta på gaddarna Tungan ute Hoppas din huvudvärk ger med sig snart och att du njuter av din massage

(¯`v´¯) Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`v´¯)
  • Emma

idamarja: Då är det lååååångt upp i landet Jag är jättenyfiken på naturen däruppe och måste någon gång åka på semester dit! Jo, visst är det mysigt med bär och svampplock och potatisintagning, men det tråkiga blir i oktober-november när alla löv fallit av träden och allt bara är grått... suck.

Balder77: Va kul med nytt! Man blir ju inte ett dugg sugen själv Får man fråga vad det kommer kosta? Det var ju jättefint det huset du länkade till. Planlösningen är ju helt underbar! Mattias har inget eget rum än. Vi har inget rum som han kan få som sitt heller om vi inte vill sova på skilda våningsplan. Och det vill vi inte. Men vi måste försöka lösa det snart för han är sååå lättväckt om nätterna. Det räcker med att man rör sig lite för mycket själv i sin egen säng så vaknar han... Inte alls roligt. Vi får ge honom välling 1-2 ggr på natten för att han ska somna om.
    Vitt och limegrönt är ju bara sååååå fint! Jag älskar dom färgerna. Är det fler än jag som förresten blir tokig på att alla utgår från att man vill att sitt barn ska ha mkt blått bara för att det är en kille eller bara rosa för att det är en tjej?

Sephiroth: Jag har ingen tatuering och är nog för feg för att skaffa en också. Johan skulle vilja ha Mattias namn intatuerat, men han vet inte hur eller var.
    Det är fint med färg! Kul när det lyser upp.

Bubba80: Stackare. Det där lät inte alls kul. M sover också oroligt, verkar vara något närmare-1-års-syndrom kanske

Här blir det som vanligt en uppsats, har skrivit flera gånger men då har internet slutat funka och tagit bort det jag har skrivit. Så nu har jag lärt mig att kopiera allt jag skriver innan jag klickar på posta.

Vi var och provkörde bil i måndags. Jag ringde och hörde lite om den och frågade hur den var i lacken och den var helt okej, inte ny, men det räknar man ju inte med när det är en 03:a. Kommer dit och hela bilen är en enda stor repa...
    Ni som har tre barn balder, vad har ni för bil?

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Knubbe12
    Emma skrev 2010-08-25 07:06:20 följande:
    idamarja: Då är det lååååångt upp i landet Jag är jättenyfiken på naturen däruppe och måste någon gång åka på semester dit! Jo, visst är det mysigt med bär och svampplock och potatisintagning, men det tråkiga blir i oktober-november när alla löv fallit av träden och allt bara är grått... suck.

Balder77: Va kul med nytt! Man blir ju inte ett dugg sugen själv Får man fråga vad det kommer kosta? Det var ju jättefint det huset du länkade till. Planlösningen är ju helt underbar! Mattias har inget eget rum än. Vi har inget rum som han kan få som sitt heller om vi inte vill sova på skilda våningsplan. Och det vill vi inte. Men vi måste försöka lösa det snart för han är sååå lättväckt om nätterna. Det räcker med att man rör sig lite för mycket själv i sin egen säng så vaknar han... Inte alls roligt. Vi får ge honom välling 1-2 ggr på natten för att han ska somna om.
    Vitt och limegrönt är ju bara sååååå fint! Jag älskar dom färgerna. Är det fler än jag som förresten blir tokig på att alla utgår från att man vill att sitt barn ska ha mkt blått bara för att det är en kille eller bara rosa för att det är en tjej?

Sephiroth: Jag har ingen tatuering och är nog för feg för att skaffa en också. Johan skulle vilja ha Mattias namn intatuerat, men han vet inte hur eller var.
    Det är fint med färg! Kul när det lyser upp.

Bubba80: Stackare. Det där lät inte alls kul. M sover också oroligt, verkar vara något närmare-1-års-syndrom kanske

Här blir det som vanligt en uppsats, har skrivit flera gånger men då har internet slutat funka och tagit bort det jag har skrivit. Så nu har jag lärt mig att kopiera allt jag skriver innan jag klickar på posta.

Vi var och provkörde bil i måndags. Jag ringde och hörde lite om den och frågade hur den var i lacken och den var helt okej, inte ny, men det räknar man ju inte med när det är en 03:a. Kommer dit och hela bilen är en enda stor repa...
    Ni som har tre barn balder, vad har ni för bil?
    God morgon! I natt har skrutten sovit riktigt bra. Jag fick söva om honom vid 04-tiden, men förutom det har han sovit bra! Det kan vara så att han är hungrig nattetid, men jag vet inte om vi vågar ge honom välling på natten. Är lite rädd att han ska lägga på sig några kilon till...Flört Mattias äter på natten läste jag. Är det några fler av våra små som gör det?

Ja, visst är det hemskt det här med kön och färger?! Jag gillar färgglade kläder och Arvid klär allra bäst i rosa tycker jag Tungan ute Äldsta sonen hade en period när han var kring 3-4 år då han bara skulle ha rosa, och gärna glitter... I natt sov Arvid i storasysters avlagda rosa pyjamas. Han var så fin så! Skrattande

Javisst får du fråga vad husbygget kostar! En stor fördel med ÄH är att du får en fast offert. Vi bokade tid med en säljare i början av sommaren och han kom hem till oss och hade gjort en fullständig offert som vi gick igenom. Alla andra husleverantörer vi surrat med har varit lite "hala" och inte specificerat det vi begärt osv. Orkar inte tjafsa och ringa runt och fixa entreprenörer själva. Har varken tid eller ork... Vi fick en totalkalkyl på rubbet (tomt, hus, el, VA, finplanering av tomt osv) på drygt 1 950 000 sek. Då är allt fixat och klart. Det vi kommer att göra själva är att byta ut vissa vitvaror, lägga eget golv så småningom etc. En bekant har byggt en jättefin mindre modell (3 sovrum) och landade på 1,6 när garage, förråd, tomt osv var klart.

Vi bytte bil i somras. Har nu en vit Toyota Avensis, en 05:a tror jag att det är om jag inte minns fel. Kanonskick! Det enda som vi har gjort är att maken har bytt kamrem, annars var det inget som behövde åtgärdas. Det är en diesel och den drar otroligt lite, ligger på 0,59 i snitt har jag för mig. Vi ryms fint och även barnvagn och hund får plats utan problem! Den enda nackdelen är att vi inte kan pressa in någon fler när vi åker allihop, dvs. barnen kan inte ta med sig någon kompis. Hade tänkt oss en 7-sitsig först, men vi tänkte om...

Funderar på att boka ett besök hos någon för en rejäl genomgång av skruttkroppen, så att jag får hjälp med min nacke. Vem ska man gå till egentligen? En naprapat, kiropraktor, eller?
  • Sephiroth

Skönt att Arvid sov bra i natt. =) Här äter Loke inte på natten då han tar det som vana hur fort som helst. Jag har märkt att ger vi mat på natten då vill han ha det jämt, och får han inte mat på natten äter han mer på dagen och inget på natten natten efter. ;) Ungefär så. Tycker han är för stor för att äta på natten nu plus att det är viktigt att alla får sin sömn såklart.

Vet inte vilket märke det är på spikmattan, men det är en sådan svart med vita rundlar med plastspikar i. Finns på de flesta hälsokostaffärer och även på flera andra ställen. Såg en på rusta också i helgen faktiskt.

Att Loke somnar själv underlättar inte bara, utan det räddar hela mig och mitt humör. Det tär nå fruktansvärt att försöka få en gallskrikande bäbis att somna i flera timmar varje varje varje dag i flera månader. Fy fan säger jag! Börjar han med det igen kör jag nästan femminutersmetoden.

Nu har jag fått "hjälp" iaf! Från läkare osv. Jag har fått en läkartid om min medicin! Ja just ja, om en månad är tiden. Starkt jobbat sjukvården. Vi har iof skickat in om dagis till Loke nu. En dispensansökan. Får se om han får någon plats snart.

Har du ont ska du gå till vårdcentralen så får du remiss till rätt ställe. =)

Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3