• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Sephiroth
    Sephiroth skrev 2010-09-08 08:47:00 följande:
                                           §§§--<<<Hipp Hipp Hurra för dagens ettåring Saga!>>>---§§§

Här har det hänt massor senaste veckan. Loke härmar melodier, ljud och ord för fullt, även om det såklart inte blir helt rätt med orden alla gånger. *s* I helgen sa han "klappa pappa". Hahhahaa. Sötunge. =) Tidigare sa han ju "hej mamma" till Johnny också. En ny tand är också på väg i nerekäken, men de verkar växa långsammare än i överkäken?

Något barn (BARN?? snyft) som fått sina hörntänder?

Idag ska jag göra en musikvideo till Loke. Hoppas mitt videoprogram fungerar bara, har vart strul med det där.

Hoppas alla har en dunderfin dag!
    Hm, det nya som hade hänt fick jag ju inte med. Han har börjat gilla böcker äntligen. Sitter och pekar och så får man berätta. >Tidigare har det bara vart äta böcker och klättra springa klättra kasta. ;)
  • pamsa

Hello girls!

Måste bärja med att säga grattis Saga på 1-årsdagen!

Tack flickor för gratulationen,känns jättekul. Vi har inte planerat nåt giftemål. Men vem vet det kanske kommer det med ;)

Sephirot: Vad roligt att lilla Loke börja gilla böcker :). Måste säga Sephirot, har sett bilderna på fb på din lilla skrutt. Han är ju så sööööööööt!

Nu flickor har vi börjat planera Sagas namngivning för fullt här. Vi har bokat lokal och skickat inbjudan. Vi kommer att ha namngivning och kalas samtidigt. Min syster kommer hålla i namngivningen och min andra syster ska spela musiken med sitt band. Jag hoppas på att det blir lyckat :S. 

Den här veckan har vi sjukstuga hemma, Saga är febrig och jag har problem med mina öron som vanligt. Men imorgon har jag tänkt att gå till jobbet :/ , ser inte fram emot det.

Vad ska ni å göra för roligt idag?

Här är det städning som står på schemat...wooohoo vad kul...not 

• Knubbe12

Grattis Saga!{#emotions_dlg.flower}

Arvid har också börjat härmas mer, fast pratar inte lika mycket som Loke ännu. Mest är det "Ooompa ooompa" (från "Tänk om jag hade en liten..."), "dä", "pappa", "boff boff" (voff voff) och "mamma". Fy tusan, nu kan han peka ut alla i familjen, inklusiva hunden, men när man frågar  "var är mamma?" så pekar han alltid i taket på en lampa... Tungan ute Han har börjat säga "a a" också, dvs aj aj. När han är på väg att ge sig på något han vet att han inte får röra stannar han upp, säger "a a" och hytter med pekfingret. Så sött!

Sephiroth: Vad är det för video du ska göra? Hoppas på att få se resultatet! Flört

Hur tusan ska man rösta egentligen? Hur resonerar ni? Det är ju alltid någon ståndpunkt som man inte håller med om (och fan, vad jag skriver "man" hela tiden...Tungan ute). Jag har uteslutit Moderaterna och SD, men nu står det still...

I dag kommer min pappa och min styvsyrra på besök. Sedan ska vi och handla på eftermiddagen. Barnen ska på två kalas till helgen och så måste vi såklart köpa något åt vår egen lillskrutt som fyller år! Det blir nog bara någon enstaka leksak, då vi istället satt in pengar på hans konto.

Är ni noga med att köpa leksaker anpassade efter deras ålder? Nu menar jag såklart inte att det är lämpligt att köpa smålego eller Polly pocket, men de flesta grejer för 12 månaders är inte särskilt upphetsande tycker jag. När jag valde leksaker sist hittade jag knappt något i den ålderskategorin som jag trodde att Arvid skulle gilla. Leksaker som kan vara farliga eller innehålla smådelar undviker vi naturligtvis, men man blir ju så väldigt begränsad. Stod och höll i en leksaksfjärrkontroll som han förmodligen skulle älska, men det stod 24 m på den, så jag struntade i att köpa den till slut. Antar att den märkningen iofs bara åsyftade hur pass komplicerad leksaken var att använda, men jag blev ändå lite nojig och lät bli. Nåväl, vi får se vad vi hittar åt lillskrutten!

• pamsa
    Knubbe12 skrev 2010-09-08 10:31:09 följande:
     när man frågar  "var är mamma?" så pekar han alltid i taket på en lampa...  
    Hur tusan ska man rösta egentligen? Hur resonerar ni? Det är ju alltid någon ståndpunkt som man inte håller med om (och fan, vad jag skriver "man" hela tiden...Tungan ute). Jag har uteslutit Moderaterna och SD, men nu står det still...

Är ni noga med att köpa leksaker anpassade efter deras ålder? Nu menar jag såklart inte att det är lämpligt att köpa smålego eller Polly pocket, men de flesta grejer för 12 månaders är inte särskilt upphetsande tycker jag. När jag valde leksaker sist hittade jag knappt något i den ålderskategorin som jag trodde att Arvid skulle gilla. Leksaker som kan vara farliga eller innehålla smådelar undviker vi naturligtvis, men man blir ju så väldigt begränsad. Stod och höll i en leksaksfjärrkontroll som han förmodligen skulle älska, men det stod 24 m på den, så jag struntade i att köpa den till slut. Antar att den märkningen iofs bara åsyftade hur pass komplicerad leksaken var att använda, men jag blev ändå lite nojig och lät bli. Nåväl, vi får se vad vi hittar åt lillskrutten!
    hahahaahah...min skrutt gör samma grej, var är mamma och pekar på lampan. 
    När det gäller valet har jag ingen aning fortfarande vem jag ska rösta på. Jag fick höra att det finns ett test på nätet. Om man svarar på frågorna skulle man få veta vilket parti man ligger närmast till. Tänkte köra den ikväll och se.

När det gäller leksaker så beror det på vad det är, vissa leksaker följer jag rekommendationerna. Då är det mest för att det är så mycket små små saker som kan lossna.
    Jjag har köp en liten leksaksmobil till min skrutt som var från 24m. Jag tror att det är som du skriver, att vissa leksaker är ålderanpassade. Men men, skrutt vill ju bara ha massa knappar och trycka på så det funkar för oss Skrattande 
  • Sephiroth

Klart videon kommer upp när den blir klar. Om jag får igång videoprogrammet!! Hatar att krångla med program och har verkligen inte råd att köpa ett för flera tusen. =(

• idamarja

älgjakt älgjakt älgjakt...det e bara första veckan men jag är redan less, enda gången man får mms eller sms är när en älgkrake har stupat. är fortfarande hemma hos min familj, min äldsta syster jagar också älg så hon är här med sina två barn. full rulle från morgon till kväll, n-j fullkomligt älskar det o lär sig så himla mkt nytt hela tiden av dem, både bra o mindre bra saker förstås :) men nästa vecka får vi väl vara ensamma hemma, p-n bor ute i skogen hela månaden.

n-j fick en massa leksaker anpassade för 1åringar nu när han fyllde år, han verkar gilla det mesta, han fick klossar av en av sina mostrar, det var verkligen roligt o nu försöker han också bygga, även om det inte lyckas så har han fattat poängen.

n-j vet inte hellere riktigt när man frågar var mamma är, antar att det är för att man inte pekar på sig själv på samma sätt som på saker. annars händer det mkt, han går om man håller honom i en hand, o flyttar sig mellan möbler. :)

• idamarja

föresten så är det n-j´s dopdag idag :) ett år sedan lillräkan döptes, tänka sig :)

• Strimma

Hej hej
    Förlåt att jag inte hunnit med er det sista...typ hela sommaren. Jag bestämde mig för att ta tag i mitt liv och göra något drastiskt åt det. Så nu har det hänt en hel del positiva förändringar i mitt liv. 

Miliam är under sk inskolning på dagis. Han börjar nästa vecka, på samma avdelning som syster sin :)

Hur går det för alla er??? Har ni börjat jobba än?? Dagis??
    Ingen som börjat om bebisverkstaden än??? Det är väl dags att göra nr2 för många av er ;)

På tal om älgjakt, imorse när jag kom ut på altanen stod det 3 älgar 20 meter i från mig som stirrade lika häpet på mig, som jag på dem... Lite småkul faktiskt för en fd stadsbo som mig...

• Knubbe12
    Strimma skrev 2010-09-08 19:36:13 följande:
    Hej hej
    Förlåt att jag inte hunnit med er det sista...typ hela sommaren. Jag bestämde mig för att ta tag i mitt liv och göra något drastiskt åt det. Så nu har det hänt en hel del positiva förändringar i mitt liv. 

Miliam är under sk inskolning på dagis. Han börjar nästa vecka, på samma avdelning som syster sin :)

Hur går det för alla er??? Har ni börjat jobba än?? Dagis??
    Ingen som börjat om bebisverkstaden än??? Det är väl dags att göra nr2 för många av er ;)

På tal om älgjakt, imorse när jag kom ut på altanen stod det 3 älgar 20 meter i från mig som stirrade lika häpet på mig, som jag på dem... Lite småkul faktiskt för en fd stadsbo som mig...

Välkommen tillbaka!

Vi fick plats åt Arvid fr.o.m 9/9 på den förskola som var vårt förstahandsval, men efter att ha funderat lite bestämde vi oss från att avstå. Vi tackade nej och har sökt in honom på nytt och hoppas nu på att han får en plats där i januari.

Lillskrutten fyllde 1 år igår! Hjärta Helt otroligt vad fort det känns som att tiden går! Här blir det nog ingen fler bebisverkstad, då det känns som att tre barn är rätt lagom. Flört Maken påpekade dock för någon dag sedan att det skulle vara rätt mysigt med en till... Förvånad Annars har det inte hänt så mycket nytt för vår del. Vi har sålt vårt hus och bor just nu i en lägenhet i väntan på vårt nya hus som beräknas stå inflyttningsklart i januari.

Pamsa: Jepp, jag har sett dessa test och gjort flera stycken. Dessvärre får jag olika resultat varje gång, men man får väl i alla fall en liten fingervisning. Just nu funderar jag på Vänsterpartiet eller Feministiskt initiativ. Jäkligt svårt det här...

För alla er som har småskruttarnas födelsedagar framför er kan jag rekommendera ett besök på Toys´r´us! Superrea (antar att det även gäller butikerna söderut)!  Sedan vill jag också tipsa om en sida som heter Wordle.net. Där kan man göra alla möjliga fina saker med bokstäver, färg och form. Jag har gjort några tavlor som ska hängas upp i Arvids rum.
  • Bubba80

Oj här har det hänt lite. Kula att Strimma o Pamsa skrivit igen

Själv har jag legat på sjukhus i några dagar Hemskt... Åkte in akut förra helgen med hemska magsmärtor. Första tanken var ju blindtarmen, men eftersom det kom lika fort som en blixt från en klar himmel, så blev jag lite osäker. Blev inlagd med dropp o morfin och efter lite tester visade det sig att jag hade en cysta som hade spruckit Förvånad Jag visste inte ens att jag hade en?
    Så där fick jag ligga några dagar och inte nog med det så fick jag dela rum med Agda o Hulda 100 år som låg o hosta o harkla ständigt, så nån sömn vart det inte tal om. Så jag tjatade mig hem till mina älsklingar Hjärta
    Å nu när jag kom hem så har jag dragit på mig en hemsk förkylning o feber.

När jag låg inne så började Emil knata runt... 8 steg som mest och så idag på 1 årsdagen går han från rum till rum. Duktig kille

Vi skall inte fira honom idag utan i morgon... då blir det lite kalas iaf.

Tyvärr så orkar jag inte läsa igenom så mycket nu.
    Hoppas ni andra har haft det bra iaf och ett STORT GRATTIS till dom lillskruttar som fyllt Hjärta

(¯`v´¯) Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`v´¯)
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3