• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Emma

Bubba80: Usch. Det lät inte alls bra.. Krya på dig!

Balder77: Fy vad jobbigt det måste vara att ha en sådan relation med sin mamma. Varför är hon så mot dig?

Grattis alla som har blivit ett år!!

Vi köpte ett par gummistövlar till Mattias i födelsedagspresent. Sen ska vi köpa något mer. Men vi resonerar lite som så att han får ju allt han behöver när han behöver det av oss, och änsålänge så förstår han ju inte riktigt det där med födelsedagar. M fyller på torsdag och vi ska ha kalas på lördag. Torsdagen ska vi fira genom att jag ska till uppsala på ackis för att fortsätta "jakten på de försvunna trådarna" som Balder så fint uttryckte det

Lupin 84: Hoppas att ni lyckas nu då! Vi kommer nog försöka längre frammåt vintern/våren som det känns nu. Jag vill egentligen inte ha så lång tid mellan barnen, men samtidigt så känner jag nu att jag inte är sugen på en till just nu iallafall.

Ha en trevlig kväll brudar!

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Sephiroth
    lupin84 skrev 2010-09-11 19:27:26 följande:
    Var länge sedan jag var här inne och skrev. Men tiden har bara rusat fram. Jobbar och Theo är hemma med pappa.
    Idag fyller han 1 år...fattar inte vart tiden tagit vägen..?=/
    Hade barnkalas förra helgen - var lyckat, fint väder så vi satt ute på altanen!
    Idag var det kalas med pappa och hans fru, min farmor, Makens föräldrar och syster med pojkvän. Theo har fått massa fint!
    På tisdag är de kalas med min mormor, mamma och mina syskon!
    Tror dagen vart lyckat och att Theo är nöjd!

Grattis till de andra små som fyllt!
    Grattis till förlovningar och annat! =)

På månbdag börjar Theo sin inskolning på förskolan. Ha har fått plats på en småbarnsavdelning - kommer bli toppen tror jag. Mannen kommer ta hand om inskolningen - då jag inte kommer ifrån på jobbet, har själv två inskolningar nu ...

Som sagt vi har ju planer på syskon (försöker), grejen är att min mens nu är sen.. men vågar ej köpa test... vill ej bli besviken...

Nej, nu ska vi ha en lugn mys kväll. Och Theo ska snart sova...

Theo springer utmed möbler och väggar - vågar inte släppa. Eller idag har han tagit både 4 , 3 och 6 steg =O
    6 tänder har tittat fram...han är lite snorig, hoppas de blir bättre snarast då de är inskolning på G och BVC = spruta på måndag!

Många duktiga små som går och fixar =)
    Duktiga Theo! Har du tagit ett test ännu? Vi håller tummarna för dig. =) Vi vill gärna ha en till bäbis men får lov att vänta tills jag jobbat ett år eller så. Annars har vi faktiskt inte råd. (Trots att karln tycker det, haha.)

q§§ tycker Loke.

Tand sju är uppe nu. Så skönt! Och vi slapp tandbajs även om det var mycket oftare än vanligt. Han har ätit som en häst också! Hur mycket äter era små om de sitter och äter hemlagat själva? Loke äter och äter och äter tills man tar bort maten. :-S Han skulle lätt trycka i sig tio femton köttbullar om han fick det.

Igår fick han oxpytt med grönsaker. Toppfavorit tydligen! Rekommenderas då det är perfekta äta själv bitar redan från start.

Stort grattis iaf till alla som hunnit fylla ett!!

Vi testade Lokes bil han hade som gåvagn förut, och han kunde åka bakåt på den men knappt framåt. Får se om det fungerar bättre med bobbycaren. Får hoppas någon av besökarnas barn kan visa hur man gör.
  • Knubbe12

Åh, så underbart för alla er som har fler graviditeter/småbarnsår framför er! Flört Sååå underbart! Jag har ju i och för sig redan haft mina tre små och är så nöjd med det, men ändå... Maken har börjat surra om en till. Från början trodde jag att han skojade, men det ligger nog ett uns allvar i det har det visat sig. Jag känner mig dock klar på bebisfronten.

lupin: Har du testat ännu?! Förstår inte hur du klarar att hålla dig. Själv testade jag ca 4 dagar innan bim alla gångerna Tungan ute Lycka till!{#emotions_dlg.flower}

Sephiroth: Arvid äter också tills vi tar bort maten. Han blir alltid förbannad när det tar slut, det spelar liksom ingen roll hur mycket han ätit.

Emma: Jag frågar mig samma sak. Varför min mamma är så mot mig alltså. Det vette f-n. Jag känner i alla fall att jag inte orkar med att bli hackad på mer, nu får det fan vara nog. Mår mycket bättre när jag inte träffar henne, så det är nog så det får bli. Barnen måste naturligtvis få träffa henne (typ 1 gång/månad som det varit hittills och då bor hon ändå i samma stad...). Har försökt prata med henne, men det är omöjligt då hon slår ifrån sig precis allt man säger och visar noll medkänsla. Hon har vräkt ur sig så många hemska saker genom åren. Försökte prata med henne om att hon gör mig ledsen och att hon kanske kan fundera över hur hon uttrycker sig, men det är liksom ingen idé.

Vad ska ni andra göra i dag? 

• Bubba80

Hej tjejer!

Här känner man sig lite piggare iaf Karln har ju börjat jobba igen så nu är det till att klara sig själv igen.
    Vi hade ett litet kalas i helgen. Då det blev tårta, bullar kakor o lite paketöppning i allafall.

Även Emil fick en Bobby Car med släp. Visserligen hade vi redan en, men jag ville att han skulle få en egen. Jag fick bara ärvda leksaker när jag var liten.

Sephiroth: Här är det oxå baklängesåkning som gäller... tror det är rätt vanligt.

Nu går Emil så gått som hela tiden... han är precis överallt...puhFlört Precis som det ska vara...

Läser mer när jag har mer tid... Stort GRATTIS till alla söta 1 åringar Hjärta

Kram på er!

(¯`v´¯) Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`v´¯)
  • Bubba80
    Knubbe12 skrev 2010-09-14 09:37:43 följande:
    Åh, så underbart för alla er som har fler graviditeter/småbarnsår framför er! Flört Sååå underbart! Jag har ju i och för sig redan haft mina tre små och är så nöjd med det, men ändå... Maken har börjat surra om en till. Från början trodde jag att han skojade, men det ligger nog ett uns allvar i det har det visat sig. Jag känner mig dock klar på bebisfronten.

lupin: Har du testat ännu?! Förstår inte hur du klarar att hålla dig. Själv testade jag ca 4 dagar innan bim alla gångerna Tungan ute Lycka till!{#emotions_dlg.flower}

Sephiroth: Arvid äter också tills vi tar bort maten. Han blir alltid förbannad när det tar slut, det spelar liksom ingen roll hur mycket han ätit.

Emma: Jag frågar mig samma sak. Varför min mamma är så mot mig alltså. Det vette f-n. Jag känner i alla fall att jag inte orkar med att bli hackad på mer, nu får det fan vara nog. Mår mycket bättre när jag inte träffar henne, så det är nog så det får bli. Barnen måste naturligtvis få träffa henne (typ 1 gång/månad som det varit hittills och då bor hon ändå i samma stad...). Har försökt prata med henne, men det är omöjligt då hon slår ifrån sig precis allt man säger och visar noll medkänsla. Hon har vräkt ur sig så många hemska saker genom åren. Försökte prata med henne om att hon gör mig ledsen och att hon kanske kan fundera över hur hon uttrycker sig, men det är liksom ingen idé.

Ha ha samma här 4 dagar innan bim
    (¯`v´¯) Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`v´¯)
  • Sephiroth
    Knubbe12 skrev 2010-09-14 09:37:43 följande:

Känns som hur min styvmor var förut. Eller var är fel ord, men nu ignorerar jag henne när hon dummar sig. Önskar att man kunnat det tidigare. Det är samma med svärmor, henne kan man inte säga åt hur man än försöker. Det slutar bara med att hon blir ledsen och snackar skit om en samt inte kommer över. Fast det är ju skönt. hahaah.

Tex en sak som jag fortfarande stör mig på som de sa när de ville vara barnvakt. Det var att på dagis får man minsann inte sitta kvar då slänger de ut en? Alltså att oavsett hur ledset barnet är så skickar de iväg en?  Det tror  jag knappast och det hade jag inte accepterat. Klart man förlänger inskolningen om barnet inte känner sig redo ännu?
  • Knubbe12
    Sephiroth skrev 2010-09-14 12:22:42 följande:
    Känns som hur min styvmor var förut. Eller var är fel ord, men nu ignorerar jag henne när hon dummar sig. Önskar att man kunnat det tidigare. Det är samma med svärmor, henne kan man inte säga åt hur man än försöker. Det slutar bara med att hon blir ledsen och snackar skit om en samt inte kommer över. Fast det är ju skönt. hahaah.

Tex en sak som jag fortfarande stör mig på som de sa när de ville vara barnvakt. Det var att på dagis får man minsann inte sitta kvar då slänger de ut en? Alltså att oavsett hur ledset barnet är så skickar de iväg en?  Det tror  jag knappast och det hade jag inte accepterat. Klart man förlänger inskolningen om barnet inte känner sig redo ännu?
    Ja, precis! Flört För mig känns det som en tyngd har lyft från axlarna när jag vet att hon förmodligen inte kommer att dyka upp på ett tag. Någon hjälp och stöd i svåra tider har hon aldrig varit. Han jag mått dåligt någon gång har det låtit "Men varför ringer du hit? Jag är ingen läkare och jag kan inte hjälpa dig.  Jag orkar inte lyssna på det här, hör av dig när du har något roligt att berätta" eller "Det är dina egna negativa tankar som får dig att må så här. Man bestämmer själv över sina tankar och hur man ska må. Ryck upp dig." Jag menar jag förstår väl att hon inte kan "bota" mig, men kanske orka lyssna i 10 minuter, men det är tydligen för mycket begärt av sin egen mamma. När jag tog upp att jag tyckte att detta kändes trist lät det "Men så har jag aldrig sagt, det är ren och skär lögn" osv. Då går det liksom inte att komma vidare... Favoriten är tydligen att hacka på mig inför andra, typ på julafton eller andra större tillställningar. Jättekul. 

Hur som helst har jag fan fått nog. Jag har alltid ställt upp för henne både praktiskt och på det "känslomässiga" planet, men man får ingenting tillbaka, bara en jävla massa elaka kommentarer. Hon är helt jävla kall.

När det gäller inskolningen så får man självklart förlänga denna om det visar sig att barnet behöver det. De flesta små barn vrålar ju rätt rejält i början precis när de blir lämnade, men det brukar gå över fort. Om barnet däremot gråter och är otröstligt flera gånger under dagen så är det ju något man måste se över. Usch, jag minns när äldsta sonen skulle börja förskolan. Han skrek som en stucken gris och jag brukade försöka vara kvar och trösta honom, men det blev bara värre ju längre jag stannade. Personalen sa då åt mig att de inte ville att jag skulle stanna utan bara lämna honom snabbt, så då fick jag/vi göra så (hade naturligtvis kunnat vägra också). Det gjorde ont i hjärtat  när man gick därifrån, men han lugnade sig fort när jag väl gått. Första veckorna ringde jag varje dag (jobbig förälder Flört) en stund efter jag lämnat honom och hörde hur det var med honom.

Självklart kan de inte tvinga dig att lämna honom om du inte vill och utkastad kommer du knappast att bli Tungan ute. Det kan ju vara så att han faktiskt kan bli hjälpt av att bli tröstad och av att du stannar kvar ett tag. Nu låter det som att vi förutsätter att han ska vara jätteledsen när han ska lämnas, men det kanske inte blir några problem alls?! Känns det som att det kommer att bli en jobbig inskolning känslomässigt? Har du fått tag i något arbete? Här i norr ser det fortfarande dystert ut på arbetsmarknaden...´
  • Sephiroth
    Knubbe12 skrev 2010-09-14 13:38:42 följande:
    Ja, precis! Flört För mig känns det som en tyngd har lyft från axlarna när jag vet att hon förmodligen inte kommer att dyka upp på ett tag. Någon hjälp och stöd i svåra tider har hon aldrig varit. Han jag mått dåligt någon gång har det låtit "Men varför ringer du hit? Jag är ingen läkare och jag kan inte hjälpa dig.  Jag orkar inte lyssna på det här, hör av dig när du har något roligt att berätta" eller "Det är dina egna negativa tankar som får dig att må så här. Man bestämmer själv över sina tankar och hur man ska må. Ryck upp dig." Jag menar jag förstår väl att hon inte kan "bota" mig, men kanske orka lyssna i 10 minuter, men det är tydligen för mycket begärt av sin egen mamma. När jag tog upp att jag tyckte att detta kändes trist lät det "Men så har jag aldrig sagt, det är ren och skär lögn" osv. Då går det liksom inte att komma vidare... Favoriten är tydligen att hacka på mig inför andra, typ på julafton eller andra större tillställningar. Jättekul. 

Hur som helst har jag fan fått nog. Jag har alltid ställt upp för henne både praktiskt och på det "känslomässiga" planet, men man får ingenting tillbaka, bara en jävla massa elaka kommentarer. Hon är helt jävla kall.

När det gäller inskolningen så får man självklart förlänga denna om det visar sig att barnet behöver det. De flesta små barn vrålar ju rätt rejält i början precis när de blir lämnade, men det brukar gå över fort. Om barnet däremot gråter och är otröstligt flera gånger under dagen så är det ju något man måste se över. Usch, jag minns när äldsta sonen skulle börja förskolan. Han skrek som en stucken gris och jag brukade försöka vara kvar och trösta honom, men det blev bara värre ju längre jag stannade. Personalen sa då åt mig att de inte ville att jag skulle stanna utan bara lämna honom snabbt, så då fick jag/vi göra så (hade naturligtvis kunnat vägra också). Det gjorde ont i hjärtat  när man gick därifrån, men han lugnade sig fort när jag väl gått. Första veckorna ringde jag varje dag (jobbig förälder Flört) en stund efter jag lämnat honom och hörde hur det var med honom.

Självklart kan de inte tvinga dig att lämna honom om du inte vill och utkastad kommer du knappast att bli Tungan ute. Det kan ju vara så att han faktiskt kan bli hjälpt av att bli tröstad och av att du stannar kvar ett tag. Nu låter det som att vi förutsätter att han ska vara jätteledsen när han ska lämnas, men det kanske inte blir några problem alls?! Känns det som att det kommer att bli en jobbig inskolning känslomässigt? Har du fått tag i något arbete? Här i norr ser det fortfarande dystert ut på arbetsmarknaden...´
    Usch jag känner med dig även om det inte hjälper dig ett skit. Vet hur det är med sånt där men på min front är det mer att jag inte får något svar alls om jag berättar hur jag mår. Går liksom inte att nå fram hur man än försöker. Jag känner ofta att det är så med alla i min närhet. Har några få bra kompisar som faktiskt lyssnar på vad jag säger men de andra är som att tala med en vägg.

Jag stöttar iaf helt i ett beslut att skita i tanten! Annars är nog det enda som hjälper att din karl eller dina barn säger ifrån till henne när hon klankar ner på dig. Ett välriktat "Nu får du sluta klaga på min fru, hon är en jävlogt bra fru ska du veta" eller liknande kanske biter? Annars är det som sagt bäst att skita i käringa.

Nej det där med inskolning känns inte så skoj nfaktiskt. Men jag tänker kräva att köra inskolning tills han inte bryr sig om att jag går. Visst om han gråter en snabb sväng och lugnar sig när jag är utom synhåll men inga längre gråtperioder för då förlänger vi inskolningen. Har ännu inte fått tag i något jobb, men ska sätta igång ännu mer när vi väl är klara med inskolningen. Känns som om att det är bäst att man kan börja ganska omgående när man söker. Dessutom funderar jag på att ta truckkort men det ska man ju ha råd med då också. :-S
  • Knubbe12
    Sephiroth skrev 2010-09-14 14:10:12 följande:
    Usch jag känner med dig även om det inte hjälper dig ett skit. Vet hur det är med sånt där men på min front är det mer att jag inte får något svar alls om jag berättar hur jag mår. Går liksom inte att nå fram hur man än försöker. Jag känner ofta att det är så med alla i min närhet. Har några få bra kompisar som faktiskt lyssnar på vad jag säger men de andra är som att tala med en vägg.

Jag stöttar iaf helt i ett beslut att skita i tanten! Annars är nog det enda som hjälper att din karl eller dina barn säger ifrån till henne när hon klankar ner på dig. Ett välriktat "Nu får du sluta klaga på min fru, hon är en jävlogt bra fru ska du veta" eller liknande kanske biter? Annars är det som sagt bäst att skita i käringa.

Nej det där med inskolning känns inte så skoj nfaktiskt. Men jag tänker kräva att köra inskolning tills han inte bryr sig om att jag går. Visst om han gråter en snabb sväng och lugnar sig när jag är utom synhåll men inga längre gråtperioder för då förlänger vi inskolningen. Har ännu inte fått tag i något jobb, men ska sätta igång ännu mer när vi väl är klara med inskolningen. Känns som om att det är bäst att man kan börja ganska omgående när man söker. Dessutom funderar jag på att ta truckkort men det ska man ju ha råd med då också. :-S
    Nu känns det lite bättre i alla fall! Flört Ja, jag skiter nog helt enkelt i henne. Det är ju inte som att det blir någon förlust direkt. Antar att jag borde sagt ifrån tidigare. Det är väl tacksamt att hacka på någon som inte säger emot, utan bara håller käften... Dagen min mesmake säger åt min morsa kommer nog tyvärr aldrig att komma, men det hade säkert fått henne att knipa igen för en tid! Tungan ute

Spännande med truckkort! Hur ligger det kostnadsmässigt, som ett "vanligt" (B) körkort, eller?

Här upptäckte jag precis att jag/vi missat Arvids ettårskontroll + vaccination igår. Första gången det händer, men det känns ändå taskigt. Var helt säker på att dte var den 19:e (som f.ö tycks vara en söndag...). Har mailat bm och bett om ursäkt och bett att få en ny tid, så jag hoppas vi får tid senare i veckan.

Har ni förresten fått era journaler från förlossningen? De flesta kanske ber att få med sig en kopia när de lämnar BB, men visst kan man väl be dem skicka den i efterhand?
  • idamarja

om n-j sla slå till med en brakmiddag så äter han en hel fiskbulle o lite potatis, men för det mesta äter han max en halv fiskbulle eller motsvarande annan mat då. varmkorv gillar han rätt stort, nångång har det hänt att han ätit i princip en hel varmkorv, då var vi glada. önskar att jag hade samma problem, att han åt i åt...här är det tvärtom, idag blev jag helt knäckt, han åt i princip inget, drack lite näringsdryck...o spyr sen...luften gick ur mig...
    annars älskar han sånt som inte innehåller nå näring alls i princip, vatten, rån, majskrokar...men det blir man ju inte stor o stark av.
    nu har vi fått operationstid igen, ska ner i början av oktober o operera mjuka gommen o sätta in knapp på magen på räkan, känns inte så roligt att han ska tillbaks i sondträsket igen :/
    Vad stora är era 1-åringar? n-j ligger just kring 7 kg, är väl 67 cm lång

Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3