• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • lupin84

Har inte testat ännu... men funderar på att köpa hem ett test och prova i helgen...=S

• Bubba80
    lupin84 skrev 2010-09-15 22:17:03 följande:
    Har inte testat ännu... men funderar på att köpa hem ett test och prova i helgen...=S
    Ååååå vad spännande Tyst Hållar alla tummar o tår för att det är ett Plus 
    Jag är oxå sugen till tusen att skaffa en till, men får nog vänta ett tag till innan gubben går med på en tredje

Emil är fortfarande dålig så vi fick ställa in vaccinationen. Blir i slutet av månaden istället.

Balder: Ja jag fick med mig en kopia från BB. Tycker inte att det borde vara nåt problem att få tag i den i efterhand. Det är väl bara ringa o be dom skicka den :)

Nej nu går ögonen i kors snart Natti natt
    (¯`v´¯) Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`v´¯)
  • Sephiroth
    idamarja skrev 2010-09-15 21:16:55 följande:

om n-j sla slå till med en brakmiddag så äter han en hel fiskbulle o lite potatis, men för det mesta äter han max en halv fiskbulle eller motsvarande annan mat då. varmkorv gillar han rätt stort, nångång har det hänt att han ätit i princip en hel varmkorv, då var vi glada. önskar att jag hade samma problem, att han åt i åt...här är det tvärtom, idag blev jag helt knäckt, han åt i princip inget, drack lite näringsdryck...o spyr sen...luften gick ur mig...
    annars älskar han sånt som inte innehåller nå näring alls i princip, vatten, rån, majskrokar...men det blir man ju inte stor o stark av.
    nu har vi fått operationstid igen, ska ner i början av oktober o operera mjuka gommen o sätta in knapp på magen på räkan, känns inte så roligt att han ska tillbaks i sondträsket igen :/
    Vad stora är era 1-åringar? n-j ligger just kring 7 kg, är väl 67 cm lång

Usch det förstår jag inte är roligt. Jag tycker att det är bra och roligt att Loke äter så mycket det var inte så att jag tycker han äter för mycket om det kanske lät så. Däremot så har han börjat äta mer av ALLT, även gröt och sånt. Hoppas allt går bra med Nils-John och operationen sedan. Men jag hoppas och antar att du uppdaterar oss. =)

Ta ett test NU Lupin!!

Jag fick en kopia av förlossningsjournalen hemskickad tror jag? Eller om det var av min barnmorska? Iaf så har jag en.

Synd att din karl är en fegis Balder, men vad gör man? Antar att du redan fått tjata på honom om det där så. Truckkort går på ca 5000 så lägger jag ut det för en kurs så vill a´jag helst vara garanterad jobb. Känns inte som några pengar vi har liggandes när jag snart går ner på nolll i inkomst. =(
  • Knubbe12
    idamarja: Usch, det låter jobbigt... Förstår att man blir orolig. Arvid ligger nog på ca 13 kg och kanske 79 cm i längd skulle jag tro. Får se vad de säger på bvc när vi får en ny tid för ettårsbesöket. Han har verkligen varit rund som ett bowlingklot tidigare, men de sista månaderna har han börjat plana ut. Han är fortfarande stor dock, men inte överdrivet. Han äter det mesta. Fisk är ingen favorit, men det åker ner i alla fall!

Men lupin, hur klarar du av att vänta?! Vi är nyfikna! Tungan ute 

Sephiroth: Nä, det är klart att man vill veta att man har arbete... Har du inte rätt att stämpla i nödfall? Eller plugga? Åh, vad jag önskar att jag hade kunnat fortsätta plugga... Tror att jag i alla fall ska läsa in lite mer medicin så att jag får ut min undersköterskaexamen också. Det gäller att vara garderad! Flört 
  • Sephiroth
    Knubbe12 skrev 2010-09-16 09:28:03 följande:
    idamarja: Usch, det låter jobbigt... Förstår att man blir orolig. Arvid ligger nog på ca 13 kg och kanske 79 cm i längd skulle jag tro. Får se vad de säger på bvc när vi får en ny tid för ettårsbesöket. Han har verkligen varit rund som ett bowlingklot tidigare, men de sista månaderna har han börjat plana ut. Han är fortfarande stor dock, men inte överdrivet. Han äter det mesta. Fisk är ingen favorit, men det åker ner i alla fall!

Men lupin, hur klarar du av att vänta?! Vi är nyfikna! Tungan ute 

Sephiroth: Nä, det är klart att man vill veta att man har arbete... Har du inte rätt att stämpla i nödfall? Eller plugga? Åh, vad jag önskar att jag hade kunnat fortsätta plugga... Tror att jag i alla fall ska läsa in lite mer medicin så att jag får ut min undersköterskaexamen också. Det gäller att vara garderad! Flört 
    Nej jag får inte stämpla. =( Plugga blir det i värsta fall ja, men då vill jag hitta en utbildning där man är så gott som garanterad jobb efteråt. Typ it-tekniker eller liknande hade jag gärna jobbat med.

Vi var förresten på sista föräldragruppen idag. Var ganska trevligt. =) Vi tjejer som dök upp böt iaf nummer så vi kan gå och fika tillsammans någon dag. Vi skulle ha vägt och mätt Loke imorgon men valde att göra det idag istället när vi ändå var där. 11555 vägde han och är numer 78cm lång. Förut låg han två hela kurvor över på längden medans han idag inte ens ligger en över. Är det vanligt? Hon sa inte något om det när jag frågade tanta.

Imorgon måste jag storstäda och dona i lägenheten inför kalaset på söndag. HInner ju inte städa på lördag då vi ska kalasa hos farsan. Urgh! Och jag kan säkert lura karln att städa och dona också, men det är min dumma kalasidé och mest mina kompisar som kommer så det känns som om att jag får skylla mig själv lite. :-S Det kommer bli kaos det här! Har bjudit ganska många, för man kan ju inte bjuda bara vissa kompisar. Tur att iaf några har sagt att de inte kan komma. ;)
  • idamarja

men säger dom inte att barnen brukar plana ut lite viktmässigt när dom börjar gå, det går väl åt så mkt energi för dem då, o även om dom inte börjar gå riktigt så e dom ju väldigt rörliga när dom håller på o lära sig gå.

n-j är så extremt mammig just nu, helt makalöst, han ska vara i famnen precis hela tiden, han kan leka själv på golvet om jag står o diskar i samma ställning hela tiden, men gör jag en avstickare o öppnar ett skåp, då är det kört, då blir han störd o ska upp i famnen, blir lite svårt när man är ensam hela tiden, man hinner ingenting alls, eller det gör man ju men inte speciellt mkt.

idag fick jag post från dietisten, nu föreslår hon gelékost till n-j, hon har ordinerat pannacotta till honom, hehe, ska göra det nån dag, idag provade vi gelé på fruktsoppa o matolja, mums...han åt lite iaf, nu har jag gjort gelé på gröt o matolja, skeptisk själv men han får väl avgöra, det är iaf lätt att svälja.

i morgon åker vi till kiruna m min mamma, mina småsyskon som går på gymnasiet bor där, så vi ska vara hos dom helgen, jag ska till frissan i morgon, har inte varit dit på snart ett år, var o klippte mig på umeå sjukhus när vi låg på neo där. ska iaf bli trevligt :)

lupin84: spännande! håller tummarna för er =)

jag har inte nån bb-juornal, har inte tänkt på det. men juornaler kan man alltid be om att få se

• Knubbe12
    Sephiroth skrev 2010-09-16 18:02:30 följande:
    Nej jag får inte stämpla. =( Plugga blir det i värsta fall ja, men då vill jag hitta en utbildning där man är så gott som garanterad jobb efteråt. Typ it-tekniker eller liknande hade jag gärna jobbat med.

Vi var förresten på sista föräldragruppen idag. Var ganska trevligt. =) Vi tjejer som dök upp böt iaf nummer så vi kan gå och fika tillsammans någon dag. Vi skulle ha vägt och mätt Loke imorgon men valde att göra det idag istället när vi ändå var där. 11555 vägde han och är numer 78cm lång. Förut låg han två hela kurvor över på längden medans han idag inte ens ligger en över. Är det vanligt? Hon sa inte något om det när jag frågade tanta.

Imorgon måste jag storstäda och dona i lägenheten inför kalaset på söndag. HInner ju inte städa på lördag då vi ska kalasa hos farsan. Urgh! Och jag kan säkert lura karln att städa och dona också, men det är min dumma kalasidé och mest mina kompisar som kommer så det känns som om att jag får skylla mig själv lite. :-S Det kommer bli kaos det här! Har bjudit ganska många, för man kan ju inte bjuda bara vissa kompisar. Tur att iaf några har sagt att de inte kan komma. ;)
    Inget konstigt alls att han planar ut vare sig det gäller längd eller vikt tror jag. Jag sitter precis med äldsta sonens bcv-journal framför mig och jag ser här att han nästan var exakt som Loke både vad gäller vikt och längd (1 år: 11610 gr. och 78 cm lång). oj nu vaknar skrutten...
  • Bubba80

Idag ska jag till doktorn med lillskrutt. Han har varit hängig länge nu. Förkyld, feber till å från, rosslig o hostig till tusen. Verkar aldrig bli bättre. Kanske behövs nåt?

Kikar in senare. Ciao!

(¯`v´¯) Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`v´¯)
  • Knubbe12
    Bubba80 skrev 2010-09-17 09:57:24 följande:
    Idag ska jag till doktorn med lillskrutt. Han har varit hängig länge nu. Förkyld, feber till å från, rosslig o hostig till tusen. Verkar aldrig bli bättre. Kanske behövs nåt?

Kikar in senare. Ciao!
    Usch, stackaren... Hoppas att det löser sig och att han kryar på sig. Arvid fick feber igår kväll och har gråtit, hostat och snorat halva natten. Här är var och varannan människa sjuk. Tycks gå något som ger en förskräcklig hosta.

I dag blir det till att städa lite och ikväll ska maken och jag sätta oss ner och försöka fylla i fabriksordern till ÄH. Vi ska sätta kakel och klinker i badrum, dusch och tvättstuga senare när huset satt sig så vi slipper sprickbildning, så nu blir det till att välja av ÄH´s egna våtrumsmattor och våtrumsväggar som redan är inbakat i priset. Urk... Uselt utbud och hiskeliga färger. Det får nog bli grått överallt...Tungan ute Vitvaror kommer vi att köpa själva. Är det någon här som har svarta vitvaror? Vi är sugna på detta, men funderar över hur det är med fingeravtryck, damm osv.

idamarja: Roligt med besök hos frissan! Jag skulle också behöva klippa mig, men kan inte bestämma mig för om jag verligen ska klippa av mig håret igen eller om jag ska spara ut det. Toning blir det dock garanterat inom några dagar. Har fått oroväckande många grå hårstrån...

Måste försöka få tag på bm idag. Vi har fortfarande inte fått någon ny tid för ettårsbesöket. Är det någon  av de andra skruttarna som tagit sin spruta ännu?
  • Sephiroth

Jag har faktiskt aldrig hört om att plana ut på längden. Vikten ligger han ju efter kurvan på även om den sjunkit lite senaste halvåret. Jaja, hon sa.inget så jag vet. Annars brukar hon alltid säga att han följer sin kurva så fint men inte nu inte. Idag är det stress stress, skyndade oss till stan innan lunch för att träffa en kompis som köpte en present till Loke och så köpte vi en present till myarts olle sök vi ska iväg och fira snart. Loke somnade jättesent för vi kom hem sent det tog tid att äta osv så vi blir sena till olles kalas. När karln slutar ska han hämta oss för då kommer hans mamma och ska fira Loke, så jag hinner inte köpa det jag behöver någon gång. Får handla imorgon när Loke sover för när han vaknar ska vi till min pappa..... Ja så fortsätter helgen. Fy fan. Hoppas Emil blir frisk snart bubba. Nu ska jag lägga mig och pusta lite när Loke sover. Fast jag borde städa....

Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3