Inlägg från: Knubbe12 |Visa alla inlägg
  • Knubbe12

Septemberbarn 2009 DEL 3

Pamsa: Självklart håller vi tummarna för er! Det kommer att ordna sig ska du se!

Vi har inte sökt någon förskoleplats ännu. Våra andra barn har börjat när de varit 13 respektive 16 månader, och personligen tyckte jag att sonen som började tidigast var alldeles för liten när jag tänker på det så här i efterhand. Efter att ha arbetat inom förskolan är jag helt på det säkra med att jag inte vill att Arvid ska börja när han bara är ett år, så han kommer nog inte att börja förrän i januari. Vi har tre riktigt bra förskolor i närheten, men jag hoppas att han får plats på den av dem som våra andra barn gått i och håller tummarna för att den personal som arbetar där nu är kvar även när han i så fall börjar där.

Tridde: Grattis till jobbbet!{#lang_emotions_flower}

Ja, det här med tro är ju rätt komplicerat... Själv tror jag nog att jag kan kalla mig agnostiker. Jag vill gärna ha något slags bevis innan jag kan säga att jag tror på något. 

Men, Sephiroth, menar du att du inte tror på spöken?! {#lang_emotions_tongue_out} Med spöken, menar du då typ andar? Jag har avfärdat allt sådant förut, men efter en kompis till mig var med om något riktigt jäkla ruggigt (fast fantastiskt på samma gång!) så är jag nu mer öppen för sådant.

Apropå spöken och tro, så streamade jag "Flickan från ovan" i går kväll. Bra film, fast glorifieringen av himlen stör jag mig på.

I dag blir det en lugn dag hemma. Barnen ska ta med sig kompisar hem från skola/förskola och min pappa kommer på besök efter lunch. Sedan blir det träning i kväll. I går cyklade jag 1,5 mil. Pust, men oj vad skönt efteråt!
  • Knubbe12

Emma: Huga, vad obehagligt! Tur i oturen att det i alla fall gick bra. Har själv varit riktigt nära att krocka en gång och hjärtat stannade nästan. Kör försiktigt allihop!

Arvid bajsar ca 2-3 ggr/dygn. Det är... ja... mörkare än det var förut sedan han började äta annat än ersättning. Inte hårt alls, men vi har gjort en massa plommonmos som vi öser på gröten!

Radeklev: Tur att det var vågens fel och att inte Alexander gått ner.  Själv vägde jag mig hemma för någon dag sedan och i dag när jag var på gymmet skuttade jag på vågen som visade 3 kg mer än den hemma. Hm... {#lang_emotions_tongue_out}

Glad påsk på er alla! Här känns det lite tomt då maken återigen har rest bort på jobbresa. Han blir borta i 10 dagar, så jag är ensam med barnen hela påsken. Som tur är har vi mor- och farföräldrar nära, och vänner såklart! Men det känns ändå lite tråkigt... I dag lämnade jag bort lillgubben för första gången. Han var hos mormor ca 1,5 timme under tiden jag tränade. Gick hur bra som helst (men så var ju storasyskonen med som stöd oxå {#lang_emotions_wink}), men det kändes lite underligt.

Arvid åker runt som en virvelvind i sin gåstol. Under senaste timmen har han hunnit med en attack mot gardiner, persinner och en rislampa. {#lang_emotions_tongue_out} I går öppnade han sitt livs första påskägg! Ägget var roligare än innehållet...{#lang_emotions_wink}

• Knubbe12

Radeklev: Oj, låter hur härligt som helst med gräsmattor och träd! Här har vi fottfarande flera meter snö känns det som. Höll inte på att få ut bilen ur garaget på förmiddagen pga all snö...

Hoppas att det är vågen hemma som visar rätta vikten. Ska jag gå efter den på gymmet väger jag mer än jag gjort i hela mitt liv, (som "ogravid" då) men man vet ju aldrig... {#lang_emotions_wink}

Har sett "Solsidan" och nu ska jag sussa. Alla barnen sover redan sött! {#lang_emotions_heart} 
    Vi har börjat ge Arvid 50/50 ersättning/majsvälling på kvällarna och han brukar oftast sova ända till morgonen (ca 05.00, sedan gunga honom en halvtimme så brukar han somna om till 06.30). Är det någon som bytt ut hela sista målet till  enbart välling?

• Knubbe12
    Emma: Jepp, vi köper torkade plommon, lägger dem i en glasburk och fyller på med vatten. Sedan får de stå över natten och sedan är det bara att köra med mixerstaven direkt i burken. Klart! {#lang_emotions_wink} Det går ju åt rätt mycket, så gör man bara en lagom stor burk åt gången så behöver man ju inte oroa sig för hållbarheten.

Blir nog att testa enbart välling i kväll då. I natt sov han från 21.00 till 06.00 utan att vakna en enda gång! Me like! {#lang_emotions_tongue_out}
  • Knubbe12
    Emma skrev 2010-04-03 21:25:54 följande:
    Blader77: vad skönt det lät med så mkt sömn.. Mattias har vaknat ca 6 ggr inatt. Hoppas att det blir bättre nu natten som kommer.Myart: Mattias är som Loke. Ibland blir det jättekort och ibland så kan han sitta 15-20 minuter. Håller inte så bra koll på klockan
    Ja, det här med sömnen har verkligen funkat bra med Arvid. Med vårt första barn var det dock katastrof, så jag är så tacksam för att det hittills fungerat så bra! Hade Arvid oxå haft kolik så vet jag inte om varken jag eller förhållandet hade överlevt...{#lang_emotions_tongue_out}

Arvid sitter bara ca 5 minuter i sträck. Han gillar mest att vara i famnen och som god tvåa kommer gåstolen som han älskar! Ikväll ratade han vällingen; gjorde en hel flaska, men han åt bara halva. När jag sedan erbjöd honom ersättning glufsade han glatt i sig!

Använder någon av er babysittern fortfarande? Funderar på att sälja lite barngrejor på en loppis, men vet inte om jag ska släppa babysitter och babygym ännu..Han är inte så förtjust i någon av dessa, men man blir ju så jäkla nostalgisk... Jag hade tänkt att det här var vårt sista barn, men man vet ju aldrig...{#lang_emotions_wink}
  • Knubbe12
    Sephiroth skrev 2010-04-04 10:08:53 följande:
    Babysitter är alldeles för liten sen länge. :-S Synd för den var en klar favorit hos Loke. Tur att han älskar sin gåstol nu. Här har vi en fullständigt hysterisk bäbis sen 2 dagar tillbaka. Allt är fel, och han VÄGRAR sova. Spelar ingen roll hur länge vi vaggar honom, han bara skriker. Vad fan är det nu då? Hans tand är ju uppe sen länge. =(
    Ja, vår babysitter är egentligen oxå alldeles för liten. Är bara godkänd för 9 kg och Arvid väger ju mer än så...{#lang_emotions_wink} Har haft kvar den för "nödlägen", typ när jag måste ha honom i badrummet när jag ska duscha och liknande. Nu är det nog dags att sätta undan den i alla fall. Känns inte säkert, då han försöker resa sig upp när han ligger i den.

Nej men stackars Loke (och stackars er...), vad jobbigt. Verkar han ha ont någonstans? Man hamnar ju liksom i en ond cirkel när det gäller sömnen. Svårt att få dem att komma till ro när de är övertrötta. Sover han i vagnen när ni promenerar? Sover han varken på nätterna eller på dagarna?

lupin84: Inga planer på fler barn i nuläget. Tre känns rätt lagom! {#lang_emotions_wink} Jag låg på som tusan om en trea och det tog flera år innan maken tog sitt förnuft till fånga {#lang_emotions_tongue_out} Vi hade bestämt att tre var vår maxgräns, men man vet ju aldrig... Vet dock inte om jag skulle palla en till graviditet då jag haft så svår foglossning. Skulle förmodligen hamna i rullstol. Kanske blir en sladdis när Arvid är typ 10 år...{#lang_emotions_wink}

Emma: Ja, visst är det trist med klantarslen...{#lang_emotions_tongue_out} 

Radeklev: Härligt att Alexander sover bra! Har också funderat på det här med magläga för Arvid, men jag är så jäkla hispig. Är rätt säker på att han skulle sova kanon på mage. Hoppas att din farmor blir bättre.
  • Knubbe12

Arvid sover ungefär så här:

9-10 , 13-14, 18-19, 21-06... Oftast vaknar han flera gånger på kvällen efter vi har lagt honom, så då blir det till att ge honom nappen och gunga honom i spjälsängen. Vid 23 brukar han somna ordentligt. Vissa nätter har vi haft riktigt tur och klarat oss utan att han vaknat alls. Jag har inte märkt någon direkt skillnad på nattsömnen beroende på hur han sovit på dagen, men vår äldste son sov alltid bättre på nätterna om han sovit bra dagtid. Annars blev han enormt övertrött och kvällar och nätter blev superjobbiga.

I dag har jag tränat och återigen lämnat bort lillgubben ca 1,5 timme till min mamma. Gick kanon! I morgon ska jag träffa en kompis för lunch och shopping på stan. Farmor och farfar kommer hit och är med de äldre barnen, men jag har inte bestämt mig för hur jag ska göra med lilleman ännu, om han ska få följa med mig eller stanna hemma. Han verkar inte ha någon separationsångest ännu i alla fall, men däremot har jag det...{#lang_emotions_wink} Våra andra barn har varit jättemammiga, men Arvid tycker oftast att pappa funkar lika bra. Räknar ner dagarna tills maken kommer hem igen. Bara en vecka kvar...

• Knubbe12

lupin84: Instämmer med de andra, jag hade bytt ut gröten kl 16 mot middag.

Bubba80: IKEA gillar vi! {#lang_emotions_wink}

Sephiroth: Inget direkt spelande här heller, men skulle jag sätta igång med något skulle jag nog bli fast! {#lang_emotions_tongue_out} Har tyvärr inte tid för annat än lite "familjespel" på vårt Nintendo Wii. Vad är det du brukar spela?

ARGH återigen; köpte ett par snygga jeans åt lillskrutten i dag, men när jag provade dem på honom var de för små (och de var i storlek 80...). Fick dem inte ens över låren på lillknubbisen...{#lang_emotions_undecided} Får lämna tillbaka dem till veckan. Så trist.

Är det bara jag som inte låtit den lille testa smörgåsrån eller majskrokar?! Dags att börja snart, men jag är så jäkla rädd att han ska sätta i halsen...

• Knubbe12
    Bubba80 skrev 2010-04-06 10:18:16 följande:
    Å sol... vad härligt...den har tyvärr inte visat sig här på några dagar nu Ja visst är det lustigt att man alltid får med sig massor med småplock från ikea Förresten tack för tipset...införskaffat dessa berömda 12:- skålar nu Toppenbra ju...Idag har jag tagit ur ligginsatsen till våran barnvagn. Emil är totalt less på att ligga ner nu. Igår hade jag han i bärselen istället på ikea, men han börjar bli tung nu han med, så jag hoppas sittvagn funkar bättre. Använder alla här sittdelen nu? Vad har ni för vagn förresten? Ví har en Crescent kombivagn o är nöjd med den...Blir väl en promenad i snömodden snart, måste testa köra sittvagn
    Ja, vagn... Vi har bytt några gånger genom årens lopp. Vagnen dottern hade när hon var liten har vi hunnit sälja, så det blev till att köpa en ny när lilleman anlände. Hittade en Emmaljunga kombi på Blocket och den fungerar helt perfekt! Vi har haft sittdel länge. Arvid tyckte aldrig om liggdelen. Han ligger helst lite upprätt så att han kan hålla koll på vad som händer {#lang_emotions_wink}.

I eftermiddag blir det palt hos svärföräldrarna. Mums! {#lang_emotions_tongue_out}
  • Knubbe12
    Bubba80 skrev 2010-04-06 13:25:23 följande:
    Känner igen det där med vagn. Har sålt av storebrors vagnar oxå. Den enda som vi haft kvar är en BRIO Race, för den köpte vi ny, så den kan Emil oxå ha tycker jag. Palt
    VA?! Då har du aldrig smakat riktig "Pitepalt" {#lang_emotions_wink}{#lang_emotions_tongue_out}
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3