Inlägg från: Knubbe12 |Visa alla inlägg
  • Knubbe12

Septemberbarn 2009 DEL 3

Sephiroth skrev 2010-04-23 18:57:22 följande:
    Äsch då! ;)Jag ska även på preventivmedels tjosafräs på måndag. Har inte den blekaste aning om vad jag ska hitta på.... Har fått sån sannslös PMS att jag hamrar ihjäl folk när jag har den, ;) Har jag aldrig haft förut. =(
    Jag har oxå en fruktansvärd PMS. Blir heldeppig och ledsen + superkänslig (och arg, vilket jag sällan brukar vara annars). Har testat en antidepressiv medicin mot detta, men jag märkte ingen skillnad alls tyvärr. Ta upp detta med gyn så kan du förhoppningsvis få hjälp!

Jag börjar bli rejält less på min/vår bm. Kontaktade henne då jag inte gjort någon efterkontroll (har bara varit och tagit cellprov hos en annan bm), men eftersom jag haft en "normal" graviditet och förlossning tyckte hon inte att det var nödvändigt med en efterkontroll, då "säkert allt ändå skulle vara ua". Har hört mig för om en ev p-stav, men fick knappt något svar. Under graviditeten fick jag heller inte någon direkt hjälp trots att jag misstänkte att jag smittats av ett parvovirus som kunde ta kål på fostret. Hon visste ingenting om detta alls... Tur att man inte gav med sig utan kontaktade spec mvc själv, vilket resulterade i ul varannan vecka ända fram till bf...

Naturligtvis kan man inte veta allt , men när jag uppsöker en vårdcentral förutsätter jag att de har mer kunskap än vad jag har. Kan de inte besvara mina frågor på stubinen kan de väl i alla fall bemöda sig med att ta reda på svaret...

Emma: Tack för tipset! Vi har Swedbank, så jag ska kolla upp det!
  • Knubbe12
    Sephiroth skrev 2010-04-23 19:42:48 följande:
    Usch vad arg jag blir på sådant där! Så är det för mig hela tiden känns det som, oavsett vart man vänder sig. Det skulle kanske kunna vara, jag vet inte faktiskt, du får ringa någon annan etc. Tänk om de man ringer eller besöker kunde ta en på allvar och fixa fram svar! Jag har aldrig märkt av min PMS förut faktiskt. Första gången var för någon mens sen när jag var extremt nära att slänga stekpannan på Johnny. Nu sist förstod jag att det var PMS, och sa till att jag trodde det var det, men vi höll ändå på att bli riktigt osams! P-stav har jag haft, då hade jag mens och mellanblödningar hela tiden i fan  nästan 2 år. P-spruta skulle tydligen vara likadant sa BM när jag ringde och bokade tid. P-piller glömmer jag ibland så att jag får mens hela tiden där också... Suck!
    "Vad tror du själv?", "Tycker du att vi ska boka tid hos läkare, eller ska vi avvakta?", "Kan du titta i den här boken och säga vad du tror att du har för åkomma?" osv. F-n, man blir ju tokig!

Jag vet inte heller vad jag ska välja. Känner inte för att proppa i mig hormoner, så då är det väl kopparspiral som det lutar åt. Vågar dock inte sätta in den... Kanske man kan kräva att bli sövd?! {#lang_emotions_laughing}{#lang_emotions_laughing}{#lang_emotions_laughing}
  • Knubbe12
    Bubba80 skrev 2010-04-24 00:34:26 följande:
    Har ni oxå köpt en Britax Yanis? Var på Barnens Hus i går och kikade på vagnar, men hittade ingen som riktigt föll mig i smaken (eller jo, men det kostade typ 3500, vilket jag inte har lust att ge för en... Yanis såg jag inte skymten av där). Behöver verkligen en när vi ska utomlands och även här hemma är det ju såklart praktiskt när man ska dra på en shoppingrunda. Är grymt less på att släpa runt på det stora åbäket och lyfta in och ut den ur bilen...

Var Emils storebror lika snabb med att börja krypa som Emil?

Radeklev: Grattis till kommande arbetet! {#lang_emotions_flower} Oj, vad jag skulle vara lycklig om jag fick ett sådant erbjudande! Är det på samma ställe som du varit tidigare?

Här stupade maken och jag i säng vid tolv i går kväll. Arvids äldre syskon sover hos farmor och farfar, så vi har bara lillskrutten hemma. Städade och röjde hela kvällen i går. Det kommer några par och kikar på huset i dag. Hjälp!{#lang_emotions_tongue_out}
    Sedan har jag bjudit in min morsa, min bror (han är på besök här, bor i Stockholm annars) och svärföräldrarna på middag i kväll, så det blir full rulle hela dagen. Vaknade strax innan 06.00 och kan f-n inte somna om. Är sååå trött, men har börjat få sådana sömnproblem. Ligger och funderar på allt möjligt, men har svårt att varva ner. Förresten; är det någon som har något tips på en riktigt god sallad?! Blir nog hemlagad potatissallad och grillat kött ikväll och behöver en riktigt god sallad till! Skulle vara roligt med något helt nytt!{#lang_emotions_wink}
  • Knubbe12
    Sephiroth: Usch, stackars Loke (och dig). Såklart att man blir rädd och tänker hur det hade kunnat sluta om det gått riktigt illa, men du är inget klantarsel {#lang_emotions_wink} Olyckor händer så lätt. Har ni testat att sätta på honom ett par hörselkåpor när ni t ex dammsuger? Arvid älskar ljudet av dammsugaren (han brukar jaga mig i gåstolen och försöka få tag i slangen...), men är ibland känslig för andra höga ljud. För några dagar sedan hade storasyster en kompis här som var rätt högljudd. Hon vrålade till flera gånger och hade väldigt svårt att leka med lagom ljudnivå. Då blev han jätterädd och började gråta flera gånger. Gråter någon blir han ängslig och börjar också gråta.

Angående det här med ansvar, hushållsarbete osv, så tycker jag att vi hos oss delar rätt lika på detta. Naturligtvis blir det per automatik så att jag gör mer under veckorna eftersom jag är hemma på dagarna. Maken reser oxå rätt mycket i jobbet, så ibland känns det som att man drar ett rätt tungt lass. När han är hemma delar vi däremot lika, eller så gör han t.o.m mer (han har nog lite dåligt samvete för alla resor + att han oxå repar med bandet rätt ofta eller är på spelningar...).
    Under helgerna är det oftast han som står för matlagningen. Sedan tycker jag oxå att han är duktig på att erbjuda mig sovmorgon då och då. I morse efter frukosten la jag mig igen och fick sova till 11. Sååå skönt! Då hade han varit och tagit en långpromenad med barnen. Han är väldigt bra på det sättet, att han liksom tar sig upp och iväg i hyfsad tid under helgerna (t ex tar barnen och åker skridskor, åker till badhuset, ger sig ut i skogen och plockar bär osv), medan jag är mer seg av mig (lite långsam sådär rent allmänt {#lang_emotions_tongue_out}) och det tar tid innan jag tar mig för något. Han bakar, diskar, tvättar, städar och tar hand om barnen lika mycket som mig när vi båda är hemma, så det kan jag inte klaga på. Nu tar han dessutom Arvid de flesta nätter när han vaknar. 

Med första barnet var det dock inte alls så här, men han har skärpt till sig! {#lang_emotions_wink} 
  • Knubbe12

Usch. Ja, det är alltid hemskt när barnen gör sig illa. Man vänjer sig liksom aldrig...
    Oftast slutar det ju som tur är väl, men man blir ändå alltid irriterad på sig själv.
    Sephiroth: Värt ett försök att testa hörselkåpor! {#lang_emotions_wink} Det finns riktigt fina anpassade för just små barn. Arvid provade sina första gången förra helgen. Storasyster fyllde år och vi hade hyrt en gård och hade "discokalas". En massa barn och musik, men han somnade lugnt och tycktes inte alls störas av ljuden. Däremot såg han lite förvånad ut. Han satt och stirrade hela kalaset och gav inte ifrån sig ett pip. Lite konstigt tyckte han nog att det var. Stackaren trodde nog att han blivit döv...{#lang_emotions_tongue_out} Superpraktiskt är det i alla fall, vi har använt det till alla barnen vid t. ex. fotbollsmatcher, festivaler och liknande.

tiptoe: Här blir det oftast frukt till mellis, ibland grönsaker istället. Något rån då och då, men det känns ju inte särskilt nyttigt.

Bubba80: Renovering är ju alltid kul, särskilt när det är klart! {#lang_emotions_wink}

Nu har Arvid somnat, så jag ska faktiskt passa på att lägga mig en halvtimme. Det blev en sen kväll i går, så jag var helt färdig när jag vaknade. Såg bl.a. "Paranormal Activity" som var helt ok (men inte särskilt läskig...).

• Knubbe12

Ja, dessa svärföräldrar...{#lang_emotions_wink} I lördags på fm började maken och jag bråka om en sak som hade med svärisarna att göra. Igen. Det är ungefär det våra tvister alltid handlar om.

Vi ska till Riksgränsen i morgon, och jag gick igenom all utrustning vi behöver ha med oss; slalomskidor, pulkor, längdskidor osv. Jag hittar inte mina längdskidor någonstans. Däremot står ett par skidor i vårt garage som jag skulle låna av min svärfar och testa. Ser på en gång att de är alldels för långa och styva för min vikt och längd och jag kommer inte att kunna använda dem. Fortsätter leta efter mina skidor, men utan resultat. Då visar dte sig att min svärfar helt sonika gått in i vårt garage (de har nyckel hit) och hämtat mina skidor och gett dem till min svärmor...

Lite konstigt gjort tycker jag, man borde väl i alla fall fråga först?! Hur som helst skiter jag i skidorna; det som stör mig är min mans attityd. "Du gör ju inget annat är klagar på dem" osv. Började gräla rejält och jag blir så förbannat ledsen att han aldrig kan stå på min sida! Man känner sig ju som ensammast i världen... Även när det gäller mina föräldrar och han egentligen håller med mig är han en riktig hycklare när de hör och håller med dem, för att i nästa sekund när de åkt, berätta att han håller med mig men är rädd att de ska tycka illa om honom... Så jäkla fegt tycker jag och dessutom borde han väl bry sig mer om vad jag tycker om honom än vad de tycker. Han är ju för f-n inte gift med dem.

Sådär... nu känns det lite bättre!{#lang_emotions_wink}

• Knubbe12

Förresten; någon som har ett bra tips på en ljudbok/mp3 till mobilen? Några timmars bilresa (ca 6-7...) väntar och en ljudbok skulle vara trevligt!

• Knubbe12
    Sephiroth skrev 2010-04-26 13:54:53 följande:
    www.ostgotabibliotek.se/Default.asp?MenuItemI...Jag måste säga att om karln ställde sig på någon annan sida än min hade jag blivit vansinnig! En sådan sak skulle jag inte förlåta. =( Hoppas karlsloken inser att det är dig han är gift med och att det är DIN åsikt som spelar roll. =(
    Tack för tipset!

Ja, det känns så jäkla trist... Annars har vi det bra, det är liksom bara det som stör mig i vårt förhållande. Han tycker att det är konstigt att jag blir så upprörd...
  • Knubbe12
    Sephiroth skrev 2010-04-27 08:00:37 följande:
    Den där boken jag tipsade om (eller ja serien snarare) är lätt det bästa jag läst. Och jag har läst flera tusen böcker.  =) Nu har jag inte läst den på svenska ännu, men kan gissa att den är riktigt bra då också.
    Ska absolut kolla upp den serien. Plöjde Stephen King i tonåren, men har inte läst något av honom på flera år. "Det" är dock fortfarande en av mina favoritböcker... {#lang_emotions_wink} 

Här packas det för fullt! Drar till fjällen i dag. Fy tusan vad mycket packning det blir, helt otroligt. Tur att vi har ett släp att lasta på. Måste ha med både barnvagn och en stor pulka (en sådan med skaklar som man kan koppla fast i ett bälte och dra när man åker skidor) till Arvid. Spännande att se vad lilleman tycker om att åka i en sådan...

Nä, åter till packningen!{#lang_emotions_tongue_out}
  • Knubbe12

Åh, Koontz läste jag oxå en massa förut, fast det var rätt länge sedan. Kände lite att de första böckerna var bra och sedan gick det lite utför så att säga, men jag har nog missat en massa genom åren...

Jag är heller inte så förtjust i talböcker, då rösten av någon annan håller på att driva en till vansinne. Började strömma en bok för ett tag sedan, men jag var tvungen att sluta. Kvinnan som läste lät förjävlig...{#lang_emotions_tongue_out} Tänkte mest att det skulle vara praktiskt när man var på resande fot, då jag inte klarar av att läsa under tiden jag åker bil eftersom jag blir åksjuk. Nä, det blir nog till att ta med sig några "vanliga" böcker istället. Kanske hinner jag läsa lite på kvällarna. Får springa in på en mack och panikköpa några {#lang_emotions_wink} 

Har ni inte läst Människohamn av John Ajvide Lindqvist tycker jag f.ö att ni ska göra det. En av de bästa böckerna jag läst på senare år!

Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3