Inlägg från: Knubbe12 |Visa alla inlägg
  • Knubbe12

Septemberbarn 2009 DEL 3

Bubba80 skrev 2010-04-20 11:40:52 följande:
    Vi har inte heller något samboavtal Har inte tyckt det behövts. Vi äger ju endå allt tillsammans och ska försöka få till ett bröllop inom nåt år.Ni som är gifta... Hur gjorde ni planeringen? Hur mycket kostar allt egentligen? Verkar ju sjukt dyrt...
    När vi var sambos hade vi inte heller något avtal.

Icis86: Försök hålla det kort och koncist, typ något i stil med "Allt mitt är mitt och allt ditt är mitt" och sedan lurar du sambon att skriva under! {#lang_emotions_laughing}

Angående planeringen av bröllopet... Ja, vad ska jag säga. Vi gifte oss i kyrkan och hade omkring 100 gäster på bröllopsfesten/middagen. Hyrde en gård där middagen hölls. Anlitade en cateringfirma som fixade allt käk (vi serverade buffé) och hyrde in serveringspersonal. Vi betalade maten åt gästerna och en begränsad mängd alkohol (tror att vi stod för 2-3 glas vin och motsvarande när det gällde öl + champagna), sedan köpte vi in vin, öl, cider , whisky osv. som gästerna fick köpa i en liten bar. Hyde en karaokeutrustning som vi hade jäkligt roligt med! Min mans band spelade senare på kvällen. En kompis filmade vigseln och bröllopsfesten. Vi hyrde in en fotograf som tog svart/vita foton.

Visst blir det ganska höga utgifter när man hyr/köper bröllopsklänning, håruppsättning, sminkning, bröllopsbukett osv, men det finns nog ingenting jag skulle göra annorlunda. Ja, förresten, kanske buketten då. Den var jättefin, men snuskigt dyr. Hade säkert gått att fixa något lika fint till en billigare peng.

Vi är helnöjda med vår bröllopsdag! Det var mitt i sommaren, varmt och soligt, glada människor och bubblande champagne! Det är inte så ofta man har sina nära och kära samlade på samma ställe på det viset. Var sjukt nervös månaderna innan, mest för att jag skulle börja gråta i kyrkan, inte kunna prata, ramla när jag inte är van vid högklackat och avskyr detta osv, men det gick hur bra som helst!
    Tårarna kom inte förrän under middagen när mina vänner höll tal och när min nyblivne man helt sonika tog sin gitarr, äntrade scenen och sjöng "Älska mig nu" av Björn Afzelius...{#lang_emotions_heart} Det är snart 7 år sedan vi gifte oss (har varit tillsammans i 13 år till sommaren) men bröllopsdagen minns jag som igår! 

Just det; en bröllopsresa till mallorca blev det oxå! Jag tror inte att kalaset blev så dyrt sammanlagt. Kanske kring 50 000:-.
  • Knubbe12
    Bubba80 skrev 2010-04-20 15:01:18 följande:
    Låter ju som mitt drömbröllop typ =)Lät inte så farligt dyrt heller...men tror det blir dyrare här...allt e ju dyrare här. Åter igen...man ska bli lappjävel Tyvärr har vi inte några täta föräldrar el släktingar som kan skjuta till lite...tusan oxå...
    Mina föräldrar är inte heller täta, men min makes föräldrar erbjöd sig att betala bröllopet för oss och för min mans bror och hans fru. Jag hade stora problem med det från början, men de insisterade så det blev så till slut. De hade lagt undan pengar just till detta och skulle nog ha tagit lite illa upp om vi vägrat.

Sedan avsade vi oss alla bröllopspresenter, alla materiella sådana i alla fall {#lang_emotions_wink}, och de flesta gäster gav istället ett litet bidrag som i slutändan visade sig räcka till vår bröllopsresa.
  • Knubbe12
    MammaAlex skrev 2010-04-20 15:34:38 följande:
    Vi hade inget samboavtal. Hade dock uppskrivet en lista i datorn om vad som var mitt och hans av sakerna vi hade (Typ sådant man fått i studentpresent och sånt) Nu är vi ju gifta så nu är det kört ;)När det gäller min kropp så är jag väl inte heller helt nöjd *surprice* Brösten har alltid varit små och jag har trivts bra med det oftast fast nu när man hade lite klyfta så kände man sig ju lite snygg=) Annars är det mage och höfter som är mitt stora problem. Det brukar jag ha svårt att bli av med. Var det precis innan jag blev gravid (tränade typ 4 gånger i veckan på gym) och vägde då 70 kg till mina 177 cm Var ruskigt nöjd för en gångs skull. Nu ligger jag på 78... Det stora problemet är att jag inte kan låta bli det som är gött (läs: onyttigt) Så jag får väl träna som fan istället=) En månad kvar till Spanien och det hade ju varit trevligt att vara hyfsat nöjd i alla fall när man ska gå runt i bikini....Någon som haft eller stött på en BabyTravel Bombay? Babyproffsen hade den för 699 kr månaden ut och jag funderar på att köpa en sådan tills resan....
    Vad är en babytravel Bombay? En vagn, eller? 
  • Knubbe12
    MammaAlex skrev 2010-04-20 15:55:42 följande:
    Här blir det spaghetti och köttfärssås..=)Japp Babytravel bombay är en vagn. Glömde skriva det ;) Det är en paraplyvagn med fullt liggläge (enligt annonsen)Så många fina pyjamaser du gjort Sephiroth. Jag röstade på alla =)
    Aha! Vi hade oxå behövt en liknande till vår utlandssemester.

Va?! Jag fick inte fram de andra pyjamasarna, måste kolla igen! {#lang_emotions_wink}
  • Knubbe12

Nu fungerade det! Jag har oxå röstat på alla dina pyjamasar!{#lang_emotions_wink}

• Knubbe12

Jag var också "tvungen" att göra en pyjamas! Blir så glad om jag får 1 röst (så kommer jag kanske inte på sista plats i tävlingen...{#lang_emotions_wink}). Jag ritade mestadels på fri hand och det ser ut som ett barn som har gjort konstverket. Min dotter slängde en blick på skärmen och undrade om jag kollade på teckningar på Bolibompa...{#lang_emotions_tongue_out}

http://www.libero.se/Default.aspx?id=1995&contributionId=245227

Men vad trist att det inte gick att göra något åt kantband och brallor...

Spännande Sephiroth! Kontakta de som har hand om patent och hör hur du ska gå tillväga. Syr du själv?

• Knubbe12

Tack för era röster! Vad ni är gulliga!{#lang_emotions_flower}

Pamsa: Vad mysigt med en Gotlandsweekend! Hoppas ni får det toppen! Det är ju så fint där! Vad är det du pluggar för något (du har säkert nämnt det, men mitt minne är ibland kort...)?

Nu ska jag snart stupa i säng... Två av tre barn sover. Arvid gnorkar fortfarande på. Snorar och hostar... Han fick dessutom feber i dag. Han har klarat sig rätt bra hittills, men febern tycks komma som på beställning så fort maken är bortrest.

Natti natti!

• Knubbe12

Aha, flera lärare här ser jag! Jag läste först mot yngre år (svenska + engelska) men fortsatte sedan att läsa fler kurser, så min examen tog jag ut som förskollärare. Finns helt enkelt inga arbeten inom grundskolans yngre år här... Radeklev: Va? Slippa undervisa i svenska?! Det är ju det roligastse som finns! ;o)

Nu har alla småskruttar somnat här. Får se hur länge det dröjer innan Arvid vaknar första gången. I natt vaknade han med ca 20 minuters mellanrum, så jag somnade inte ordentligt förrän klockan 03.30. 05.00 tyckte Arvid att det var dags att stiga upp och äta frukost. Zzz...Zzzz... I morgon kväll kommer maken hem. Då får han lov att ta Arvid en natt så att jag får sova ut. Är så jäkla trött.

Ser "Fuskbyggarna" och helt plötsligt känner jag mig inte lika sugen på att bygga längre...

Oj, jag höll på att glömma; TAND PÅ VÄG UPP! I underkäken kan man skymta två små gaddar varav den ena förmodligen kommer upp om någon dag!

• Knubbe12

Måste verkligen oxå kolla efter en sulky, känns inte så lockande att släpa med sig nuvarande vagnen utomlands.

Strimma: Kollar man på statistiken så talar den ju sitt tydliga språk och det verkar som att oerhört många som gifter sig senare skiljer sig. Av de i vår bekantskapskrets (ungefär i vår ålder) är det dock ingen som separerat ännu. Det är ju liksom ingen direkt skillnad på att vara gift alternativt sambos, förutom den ekonomiska biten då. Jag har aldrig drömt om giftermål och bröllop, men för maken var det väldigt viktigt. Nu menar jag inte att jag gifte mig mot min vilja, men hade han inte propsat på giftermål hade vi nog fortfarande varit sambos. Jag har dock inte ångrat mig en sekund! {#lang_emotions_wink} Det enda som ändrats är som sagt den ekonomiska biten och mitt efternamn. Personligen tror jag att det är en större "risk" för förhållandet när man får barn. Är man fortfarande tillsammans efter småbarnsåren tror jag att det finns en stor chans att det håller länge.

Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3