Inlägg från: Knubbe12 |Visa alla inlägg
  • Knubbe12

Septemberbarn 2009 DEL 3

Sephiroth skrev 2010-04-06 15:18:37 följande:
    Vi har en tysk vagn som heter Hauck Platoon. Var den billigaste vi hittade när vi hade bråttom att köpa en ny vagn. ;) Hade en Brio Sing innan. Den nya haucken är jag störtnöjd med dock. =) Idag har Loke invigt sin fina tand med en åttamånadersburk med mat. Det gick bra, men det var inte mycket tugga inte utan han svalde det mesta helt. Är också nojjig för att han ska sätta i halsen. Hur stor risk kan det vara för det egentligen? Jag tycker att man borde få lära sig sådant på BVC och inte massa annat larv. ;)
    Håller med... Kan inte minnas att de haft någon första hjälpen-kurs här där vi bor. Man brukar ju få gå på en sådan via bvc. Äldsta sonen har satt i halsen ordentligt två gånger, och efter det har jag blivit ännu hispigare än jag var innan. Första gången gjorde en tvärnit med bilen susen och andra fick jag göra heimlich tre gånger innan det som fastnat kom upp.

Det är så jäkla obehagligt. Vet på ett ungefär hur man ska hålla och dunka bebisar som satt i halsen, men det skadar ju aldrig att fräscha upp sådana kunskaper.Ska höra nästa gång vi ska till bvc om det är aktuellt med någon sådan utbildning.

Har ni börjat borsta Lokes tand ännu? {#lang_emotions_tongue_out} Vad tyckte han i så fall om det?

I dag har Arvid invigt sina nya solglasögon, och ta mig tusan om de inte var på gränsen till för små de med. Skulle räcka upp till ett år. Jovisst...{#lang_emotions_demon} Bandet runt skallen var för kort, så det blir väl till att förlänga det.
  • Knubbe12

Nu har jag lite att läsa ikapp! {#lang_emotions_wink} Välkommen Minnie69!

Ska läsa igenom det sista av tråden ikväll när barnen sover och lugnet hägrar i huset. Arvid har varit riktigt på vrången både i går och i dag. Inget passar (förutom att bli buren...). De båda andra barnen, som hittills varit hjälpsamma och "beskedliga" när pappa varit borta, börjar nu bli uttråkade verkar det som. Det gnälls och tjatas och småtjafsas. Jag blir fan GALEN! Är helt utmattad och mitt humör är nere på botten. I morse när jag vaknade ville jag bara dra täcket över huvudet och ligga kvar och grina ett tag. På söndag kommer maken hem. Ska bli så skönt att dela allt med någon igen. Oj, oj, oj vilket jobb de som är ensamstående gör! Själv klarar man bara en vecka ensam med tre barn innan man är redo att läggas in...{#lang_emotions_tongue_out}

Tror att Arvids grinighet just nu beror på frustration. De vill så mycket, men klarar inte riktigt av det ännu. Sedan är det tänder på g oxå...

Här är det bvc vid 6 månader och sedan vid 7,5. Besöken glesas ju ut alltmer ju äldre de blir.

Grattis Saga på 7-månadersdagen! {#lang_emotions_flower}

Vad blir det för middag för er ikväll (inspirationen tryter...)? Här blir det kycklingfiléer och ris + grönsaker.

• Knubbe12
    Sephiroth skrev 2010-04-08 16:02:40 följande:
    Att du orkar! Starkt jobbat måste jag säga! Jag har bara brytit ihop typ tio gånger idag med ETT barn. Puh! Kollade utvecklingssprång, och det som ligger närmast är vid 6 månader ungefär, och Loke är ju snart 7 månader, så vet inte hur bra det kan stämma. Jag är väldans trött på att skylla på tänderna hela tiden också.
    He he he... Ja, tänder är lätt att dra till med {#lang_emotions_wink} Visst kan de irritera, men jag tror mycket på att de är inne i en utvecklingsfas nu. Frustrerande när de vill göra grejer som de inte klarar av.

Nu ska jag fortsätta laga middag med en hand och dra barnvagn med den andra! {#lang_emotions_tongue_out}
  • Knubbe12
    Emma skrev 2010-04-08 17:11:56 följande:
    Balder77: Oj, du är verkligen hur duktig som helst som klarar allt. När är dina äldre barn födda?Jaha,,, så blev det lite tjaffs här då... Fan va drygt det är. Samtidigt så tänker jag inte vara den som ger mig denna gång...
    Arvids äldre syskon är födda -01 och -04. De är ju inga småbarn längre och klarar mycket själv, men man måste ju ändå underhålla dem i viss mån {#lang_emotions_wink} Sedan är det det här tjafsandet som går mig på nerverna, att retas och dylikt. Slåss har ingen av dem någonsin gjort och oftast är de snälla mot varandra, men nu är det mycket irritation, typ "Mamma! Hon tuggar med öppen mun!", "Mamma! Han stirrar på mig!" hela tiden. Kanske beror på att vi varit uppi varandra hela tiden. Annars brukar jag och maken ibland dela på oss och ta något barn var så att man får lite ensamtid med dem.
  • Knubbe12
    Emma skrev 2010-04-08 21:57:50 följande:
    Ja, det är skönt. Man tycker ju att han borde veta vidd et här laget att det är et tprogram jag gärna vill se, men men.Jag tror faktiskt inte att det går att se påå nätet om du menar typ på tv4play!? ´Programmet säljs i boxar, så det blir väl till att hala upp några hundringar och se glad ut och betala
    Jag älskar oxå Ghost Whisperer! Såg det dock inte i går, sista gången var nog i förrgår. Har du kollat på tvshack.net? Där finns i princip alla avsnitt av alla amerikanska serier. Lagligt (antar jag eftersom man bara streamar) och de flesta med hyfsad kvalitet! {#lang_emotions_wink}
  • Knubbe12
    Sephiroth skrev 2010-04-09 07:03:20 följande:
    Ladda *host* ner! *host host*Ni som har kids sen tidigare; Hur lång tid kan det ta mellan de första två tänderna egentligen? Jag vet att en del barn får dem samtidigt men... :P En annan fråga. Om era kids bara äter när en speciell rätt serveras, vad gör ni då?
    Oj, tänder... Minns knappt. Har nog några böcker någonstans där jag skrivit ner sådant. Ska se om jag kan hitta dem. Kan tänka mig att det tar ca 1-2 månader innan andra tanden visar sig.

När det gäller mat gör vi som så att barnen brukar få välja en rätt var varje vecka. Naturligtvis har man vad de gillar i bakhuvudet när man planerar matinköp osv. men vi tycker också att det är viktigt att de provar nya maträtter. Det som serveras det serveras, dvs. de får inget annat i stället. Jag vill att de smakar av allt, men vi tvingar dem aldrig att äta upp, utan de bestämmer själv hur mycket de äter. En sak som jag tror är jätteviktig, som vi tyvärr har slarvat med, är att de får ta för sig mat själva. Oftast hinner man tyvärr sleva upp på tallriken åt dem, vilket jag tycker är helt åt skogen. Sätter man upp för mycket redan från början blir de mätta bara av att se maten... {#lang_emotions_wink}
  • Knubbe12
    Sephiroth skrev 2010-04-09 07:11:44 följande:
    Säkert lyssnar ni allihop på neofolk ( ), så här har ni bästa skivan på EVIGHETER. Rome – Flowers From Exile
    Kollas upp på stubinen! {#lang_emotions_tongue_out}
  • Knubbe12
    Sephiroth skrev 2010-04-09 08:03:50 följande:
    Okej, men om de bara äter om tex mos och korv serveras? Och bara petar lite i maten annars?Hm, hoppas det inte tar två månader ifa. :P De brukar ju komma i par för många så det fungerade inte direkt att googla idag. *s*
    Ja... jag vet faktiskt inte. De flesta brukar ju ha i alla fall några rätter som slinker ner. Har aldrig varit med om detta, så jag vet tyvärr inte. Är dock helt säker på att jag inte skulle servera detta vareviga dag. Man skulle väl få försöka variera korven och moset så gott dte gick och kanske smyga in nya smaker och ingredienser allteftersom {#lang_emotions_tongue_out}

Har kollat i äldsta sonens bok och första tanden fick han vid 7 månaders ålder. Andra tittade fram ca 2 veckor senare. De ploppar ju upp i par oftast, först i underkäken och sedan i överkäken.

Har lyssnat på Rome - Odessa och den efter, Secret Sons of Europe, eller vad den hette, var riktigt jäkla bra! Det var dem jag fastnade vid under första lyssningen. De andra kräver nog fler genomlyssningar. Tack för tipset! {#lang_emotions_wink}
  • Knubbe12
    Bubba80 skrev 2010-04-09 11:01:08 följande:
    God förmiddag!Minns att storebror fick sin första tand vid 6,5 månad och den andra någon vecka senare. Sen tog det ett tag, 3 månader innan det ploppade till i överkäken. Vi har det precis som Balder vad det gäller maten. Här ska smakas på allt. Men nu har vi turen att ha fått ett barn som äter allt. Främst grönsaker. Han blir sur om han inte får grönsaker till maten Sen gillar han inte saft o läsk heller. Godis sådär i måttliga mängder...men han älskar popcorn, chips o ostbågar
    Ja, visst är det skönt när det inte gillar allt onyttigt, som t ex saft och läsk. Sonen är medelförtjust i sådant, medan dottern alltid har föredragit vatten och mjölk. Så skönt! Vad har ni för godisregler? Här äts det bara på lördagar, och nu sista veckorna har barnen propsat på något på fredagar, då "alla andra" tydligen käkar en massa godis då oxå, så nu har vi beslutat att de får glass eller popcorn till "fredagsmyset". Jobbigt det här med godsaker, då det jämt ska bjudas titt som tätt av bekanta. Jobbigt när det börjar bli äldre oxå, och påverkas mycket av hur deras kompisar gör och vad de har för regler hemma. Här har sonen hotat att ringa till BRIS för att han bara har 1 timmes speltid per dag..{#lang_emotions_wink}
  • Knubbe12
    Bubba80 skrev 2010-04-09 12:25:49 följande:
    Haha kan inte låta bli att le Sorry...Balder: Ja det är superskönt att han inte gillar godis, läsk mm Nåt som han gillar är Loka mineralvatten Vi e nog en konstig familj...för just nu har vi inga speciella regler kring detta. Då sonen nästan inte äter godis. Ibland har vi onsdagsmys ist för fredagsmys Beror på hur gubben jobbar o har sina fotbollsträningar... Men vi blir väl tvugna att räta in oss i ledet och börja med helgmys, så vi inte anses helt tokiga
    Onsdagsmys är väl lika bra som "fredagsmys"! {#lang_emotions_wink}

I dag är det Arvids 7-månadersdag! {#lang_emotions_heart} Detta har vi firat genom att han äntligen fått smaka sitt första smörgåsrån! {#lang_emotions_tongue_out} Mycket slaskande och kletande såklart och han tycktes verkligen gilla det. Mamma satt på helspänn ifall han skulle sätta i halsen...{#lang_emotions_laughing}

Var och hälsade på en kompis i dag och med mig hem fick jag en extra unge {#lang_emotions_wink} Dottern är lycklig över att ha en sovkompis och nu blir det en filmkväll med poopcorn...
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3