Inlägg från: Knubbe12 |Visa alla inlägg
  • Knubbe12

Septemberbarn 2009 DEL 3

Knubbe12 skrev 2010-04-09 17:49:16 följande:
    Onsdagsmys är väl lika bra som "fredagsmys"! I dag är det Arvids 7-månadersdag!  Detta har vi firat genom att han äntligen fått smaka sitt första smörgåsrån!  Mycket slaskande och kletande såklart och han tycktes verkligen gilla det. Mamma satt på helspänn ifall han skulle sätta i halsen...Var och hälsade på en kompis i dag och med mig hem fick jag en extra unge  Dottern är lycklig över att ha en sovkompis och nu blir det en filmkväll med poopcorn...
    ...och naturligtvis ska det stå popcorn och inte "POOPcorn" {#lang_emotions_wink}
  • Knubbe12
    Sephiroth skrev 2010-04-10 07:17:17 följande:
    Jag funderar lite på det här med talet, igen. ;) (Jag funderar alltid på mycket iofs)Loke säger mamma ibland, och något som liknar pappa, men mer babba eller adda eller så. När fan räknar man att det är ett ord? Jag menar, det är ju länge sen de små började jollra med mamamama och sådant. :-S När kan de förstå vad de säger? Ska bli så spännande nu att se alla våra smås olika utvecklingar! Jag har tex en vän som har en son som pratar lite smått, men kryper inte och drar sig inte till stående. Medans en annan väns son kryper, drar sig till stående och allmänt härjar runt, och de båda är ca tio månader. :P
    Jag tror att det dröjer tills de är ca 1 år innan de kopplar ordet till föremålet/personen. Arvid har oxå "mammat" och "daddat" ett tag, men just nu tycks det som att han mest övar på att vråla och bröla...{#lang_emotions_tongue_out} 

Här har det sussats från 21.00-06.30 utan att vakna en endaste gång! Helt fantastiskt! Tyvärr hade jag själv problem att somna, så man är lika jäkla trött för det...{#lang_emotions_wink} 
  • Knubbe12
    Bubba80 skrev 2010-04-10 10:09:24 följande:
    Godmorgon! Även här sov vi bra i natt. Från ca 21 (somnade sent igår) tíll 05,45... riktigt nice. För en gångs skull så somnade jag före 12slaget, så jag hann få några timmar Idag har gubben match. Jag ska ta med barnen på ett lekpalats med hoppborgar o rutchkanor. Storebror är bjuden på kalas där, så det blir några timmar där idag. Kommer vara helt slut senSen blir det nog mysmiddag hemma. Vi hade tänkt gå ut och ätit först, men jag tycker det är så skönt att vara hemma. Vi firar 10 år i veckan o gubben är bortrest.Sen blir ju oxå Emil 7 månader idag
    Grattis Emil! {#lang_emotions_nalle}

Är det typ "Leos lekland" (eller vad heter det hos er)?
  • Knubbe12
    Bubba80 skrev 2010-04-11 17:14:39 följande:
    Förresten så har jag fått låna en gåstol till Emil. Men jag har aldrig haft en sån förut. Vilken höjd skall den vara inställd på? Hur har ni till era, ni som använder gåstolen?
    Arvid har den oxå, liksom Loke, inställd på lägsta nivån, så att han kan ställa sig rakt upp så att säga.

Äntligen är maken hemkommen! {#lang_emotions_heart}
  • Knubbe12

Förresten, Emma och andra som kan tänkas vara intresserade av att se film utan att behöva ladda ner; det finns en sida som heter www.movies-links.tv, där man kan gå in och söka en film och då visas ett flertal sidor där denna film finns att streama (sidorna är även betygsatta).

• Knubbe12
    Sephiroth skrev 2010-04-12 09:53:56 följande:
    Undrar hur långt de "ska" ha till golvet... Loke kanske har lite för lågt? :-S Han är nog ca 72-73 lång nu iaf. Men antar höjden är olika på stolar också?Här är vi iaf sjuka igen. Vad trött jag blir! Lokes andra tand vill inte komma upp heller. :-S En rolig sak har jag iaf att skriva. (för en gångs skull, hihi) Jag blev arg som fan i fredags, och ringde pappa och frågade om de ville ha besök. Det ville han så vi GICK ut till honom. Det är minst en halvmil dit. Var trevligt som faen, och låtsasmorsan hjälpte till istället för att gnälla. ;) *s* Dessutom ville pappa ta Loke flera gånger och gå runt och prata med honom. Var skönt att se. Igår åkte han förbi en snabbis utanför och lämnade en femhundring till Loke och sa något i stil med - Jag såg att overallen börjar bli lite liten, så köp lite nya kläder eller sånt. *s* På fredag ska jag kanske på Charta 77. Var några år sen man såg dem sist. Hoppas jag hinner bli frisk.
    Vad glädjande att höra om din pappa!

Hoppas du kryar på dig till på fredag!
  • Knubbe12
    MammaAlex skrev 2010-04-12 10:10:45 följande:
    Vad roligt att du träffat din pappa och att det var trevligt! Han kanske har förstått att Loke inte är så liten så länge=)Hoppas att du blir frisk tills fredag!Grattis till alla Aprilförälskelser! Idag blir en av mina favoriter 3 år... Nämligen min lilla vovve.Måste bara fråga... är det någon som har problem med att använda tamponger?
    Inga problem med tamponger, men däremot blöder jag som en gris under de första dagarna. Mensen har dock blivit kortare (fast det kan ju såklart bero på att den inte kommit igång riktigt "normalt" ännu) än vad den var innan graviditeten.

Har varit ut på en förmiddagspromenad solen med Arvid och dottern + hund. Det har tinat rejält senaste dagarna och i går fick barnen ta fram sina efterlängtade cyklar! Ska baka lite i dag (kalas till veckan) och tvätta, städa osv. I kväll blir det i alla fall träning. Vet fan inte vad det är med mig. Vaknade i morse och kände mig allmänt deppig och på dåligt humör. Har längtat som tusan efter maken och så i dag alldeles nyss innan han åkte till arbetet hade vi värsta grälet om rena skitsakerna. Han har varit borta i 1,5 vecka och så kan vi inte hålla sams mer än ett dygn... Brukar inte bråka såhär annars. Nu mår jag såklart ännu sämre än när jag vaknade... Blä...

En lite ljusglimt är att jag i alla fall fyndade en riktigt fin Reimaoverall åt Arvid i går! {#lang_emotions_wink} Snart ska vi på fjällsemester, så då behöver han en rejäl overall då vi kommer att vara ute mycket. Kändes lite konstigt att köpa värsta vinteroverallen då det snart är sommar...{#lang_emotions_tongue_out} Hur som helst är den i strl 86, så den passar nu och han kommer dessutom att kunna använda den nästa höst/vinter/vår.
  • Knubbe12
    Sephiroth skrev 2010-04-12 15:25:19 följande:
    Hoppas det löser sig för dig Balder! vad klär ni era små i nu när det är så varmt? Var ute en sväng idag och Loke höll på att koka sönder. :-S Fick stanna och klä av honom overallen mitt på vägen. *s*
    Tack, tack! Det gör det säkert, så jäkla jobbigt bara. Ska prata med maken i lugn och ro ikväll när barnen lagt sig. Börjar misstänka att jag kanske lider av pms...

Arvid har Lindex vindfleeceoverall. I dag under promenaden fick jag lov att öppna den litegrann då det blev ruggigt varmt. Dottern hade jag pälsat på överdragsbrallor, vinterjacka (?!), tunnare mössa under cykelhjälmen och fingervantar. Ibland tänker man inte riktigt...{#lang_emotions_wink} Stackaren höll på att svettas ihjäl, så det blev till att ta av lite på vägen. Här i norr är det så svårt, då det inte alltid ser så varmt ut. Gatorna är bara nu, men det är ju fortfarande kvar massor av snö, så ofta tar man på sig lite för mycket. Hur varmt är det hos er?
  • Knubbe12

BVC ligger lite efter tycker jag. Utvecklingspsykologi är ju rätt förlegat...{#lang_emotions_wink} Jag skiter fullkomligt i vad de "ska kunna" vid en viss ålder. Visst, de måste väl ha någon slags medelgrej att gå efter så att de har lite koll, men jag är rätt övertygad om att man som förälder märker om allt inte står rätt till. Det är ju helt vansinnigt när barnen blir äldre oxå och ska genomgå alla möjliga jäkla tester på BVC. Våra barn har "godkänts" utan problem, men det finns många barn som inte klarar av att rita en gubbe eller ett hus på uppmaning och med tämligen okänd publik. I hemmets lugna vrå klarar de säkert av det alldeles utmärkt, men de får ändå "underkänt" i bvcjournalen. Samma gamla tjafs som tyvärr fortfarande förekommer på en del förskolor/skolor. Det finns en kursbok som jag faktiskt sparat sedan jag pluggade; "Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande" som bl a tar upp det här med "bedömning" av barn (fast då lite äldre barn). Jäkligt intressant!

Visst jämför jag ibland Arvid med mina andra barn och hur de var när de var små, men barn/människor är ju så himla olika. Arvid gillar inte att ligga på mage och därmed inte heller att åla (han gör det, men motvilligt...), men jag är inte ett dugg orolig. En del barn kryper ju t ex aldrig innan de hips vips börjar gå. Men visst tusan blir man stolt när lillskrutten lär sig något nytt! {#lang_emotions_tongue_out}

Arvid älskar sin gåstol! Våra andra barn har oxå använt gåstol och har inte hämmats fysiskt pga den vad vi har märkt. Båda Arvids äldre syskon började gå när de var kring ett år utan problem. Gåstolar kan ju däremot innebära en skaderisk då barnet kan komma upp i riktigt höga hastigheter. Dessutom tycks det ju vara förvånande många barn som kör med gåstolen utför trappor osv.

• Knubbe12
    Emma skrev 2010-04-13 09:44:59 följande:
    Balder: När du gör plommonmos, vad har du för märke på katrinplommonen? Jag har icas, men såg att den innehöll konserveringsmedel... Hur är det med E-ämnen och små barn?
    Ja, vi har oxå ICAs. E202 ska det ju innehålla (vad nu det betyder...). Ska Googla och kolla.
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3