Septemberbarn 2009 DEL 3

Förresten, Emma och andra som kan tänkas vara intresserade av att se film utan att behöva ladda ner; det finns en sida som heter www.movies-links.tv, där man kan gå in och söka en film och då visas ett flertal sidor där denna film finns att streama (sidorna är även betygsatta).
Snart ska vi på fjällsemester, så då behöver han en rejäl overall då vi kommer att vara ute mycket. Kändes lite konstigt att köpa värsta vinteroverallen då det snart är sommar...
Hur som helst är den i strl 86, så den passar nu och han kommer dessutom att kunna använda den nästa höst/vinter/vår.
Stackaren höll på att svettas ihjäl, så det blev till att ta av lite på vägen. Här i norr är det så svårt, då det inte alltid ser så varmt ut. Gatorna är bara nu, men det är ju fortfarande kvar massor av snö, så ofta tar man på sig lite för mycket. Hur varmt är det hos er?
BVC ligger lite efter tycker jag. Utvecklingspsykologi är ju rätt förlegat...
Jag skiter fullkomligt i vad de "ska kunna" vid en viss ålder. Visst, de måste väl ha någon slags medelgrej att gå efter så att de har lite koll, men jag är rätt övertygad om att man som förälder märker om allt inte står rätt till. Det är ju helt vansinnigt när barnen blir äldre oxå och ska genomgå alla möjliga jäkla tester på BVC. Våra barn har "godkänts" utan problem, men det finns många barn som inte klarar av att rita en gubbe eller ett hus på uppmaning och med tämligen okänd publik. I hemmets lugna vrå klarar de säkert av det alldeles utmärkt, men de får ändå "underkänt" i bvcjournalen. Samma gamla tjafs som tyvärr fortfarande förekommer på en del förskolor/skolor. Det finns en kursbok som jag faktiskt sparat sedan jag pluggade; "Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande" som bl a tar upp det här med "bedömning" av barn (fast då lite äldre barn). Jäkligt intressant!
Visst jämför jag ibland Arvid med mina andra barn och hur de var när de var små, men barn/människor är ju så himla olika. Arvid gillar inte att ligga på mage och därmed inte heller att åla (han gör det, men motvilligt...), men jag är inte ett dugg orolig. En del barn kryper ju t ex aldrig innan de hips vips börjar gå. Men visst tusan blir man stolt när lillskrutten lär sig något nytt! 
Arvid älskar sin gåstol! Våra andra barn har oxå använt gåstol och har inte hämmats fysiskt pga den vad vi har märkt. Båda Arvids äldre syskon började gå när de var kring ett år utan problem. Gåstolar kan ju däremot innebära en skaderisk då barnet kan komma upp i riktigt höga hastigheter. Dessutom tycks det ju vara förvånande många barn som kör med gåstolen utför trappor osv.